Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Vše o akumulátorech

Poslední aktualizace před 1 rok
simchasimchaČlen
Přidáno před 11 let
Proto, že má chladnička na 12 v velký příkon.
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

kutil1 napsal:

Mám 3 nástavbové akumulátory (olověné, elektrolyt, bezúdržbové), nejsou propojeny. Tady jsem četl, že by neměly být propojeny, proto plánuji, že je budu při kempování vybíjet spotřebou jednotlivě. Mluvil jsem o tom s kolegou, který je elekronik, ten mi tvrdil, že je mohu propojit při spotřebě i nabíjení. Namítl jsem, že se mohou navzájem vybíjet, ale on tvrdil, že si mezi sebou poradí.

Tedy když budu mít nabitý 100 Ah a 67 Ah a budu je používat odděleně (například do 75% vybití), tak budu mít například žárovku v provozu delší dobu, než pokud by byly aku propojené?

Pokud ano, čím je to dáno?


Ahoj. Jistěže jsou lepší způsoby propojení akumulátorů, než jejich paralelní zapojení, nejjednodužší je diodový spojovač, který ale nedovolí dobíjení, musí se přemostit, ale zabrání zde několikrát deklarovanému "přelévání" proudu z jednoho aku do druhého a zase zpět.
Kdy k takovému úkazu může dojít?
Nejprve si ujasněme, že napětí olověného akumulátoru - tedy součet napětí šesti jednotlivých článků, spojených do tzv. baterie - je dáno jen a jen chemickým elektropotenciálem mezi kysličníkem olovičitým na kladné desce (deskách) akumulátoru a (opravdu) čistým olovem na deskách záporných.
Toto napětí je u všech akumulátorů stejné, ať je jeho jmenovitá kapacita 4 Ah nebo 300 Ah. mění se jen stupněm - procentem - nabití od 1,75 V na článek (zcela vybitý akumulátor, už nenávratně poškozený) až po 2,76 V na článek.
Co je ale velmi důležité u propojených akumulátorů, tak je jejich rozdílný stav opotřebení, v podstatě stáří akumulátoru.
Nabízí se toto uvažování: mám už akumulátor delší dobu, co kdyby něco, tak přikoupím další, nový, připojím, a pak po nějaké době ten starý vyhodím (a zavezu do sběrného dvora). Dovoluji si říct, že ten starý akumulátor spolehlivě zničí ten nový, jistě, že ne za týden, ale pokud v tom starém vlivem opotřebení dojde ke zkratu desek (mezi + a -), tak za týden.
Takže shrnuto - proud při nabíjení teče akumulátorem rozdílem napětí paralelního zdroje, třeba alternátoru a napětí akumulátoru, napětí akumulátoru tlačí (proud) proti, tedy do alternátoru, ale protože napětí alternátoru je vždy větší (nebo stejné), než akumulátoru, tak proud opravdu teče do akumulátoru, a ustane až poté, co akumulátor nabíjením dosáhne napětí rovné s napětím alternátoru, toto probíhá stejně bez rozdílu kapacit akumulátoru.
Jiná situace nastává při vybíjení akumulátorů o nestejných kapacitách.
Akumulátor s vyšší kapacitou má nižší vnitřní odpor, než akumulátor s nižší kapacitou, který má vnitřní odpor větší. Je to dáno plochou desek a i třeba jejich počten v jednotlivém článku akumulátorové baterie.
Proud při vybíjení se neprodírá jen přes odpor vodičů a spotřebiče (spotřebičů), ale i tím vnitřním odporem akumulátoru. Takže hurá, jsme zachráněni! Akumulátor s nižší kapacitou a tím s vyšším vnitřním odporem se tedy bude vybíjet méně, než ten s tou vyšší kapacitou a nakonec budou oba vybity stejně!
Bylo by to krásné, kdyby to byla opravdu pravda, kdyby to tak opravdu fungovalo, vždyť nestejně se vybíjí už jednotlivé stejné články jednoho akumulátoru, ne tak dva paralelně zapojené akumulátory s nestejnou kapacitou, i když náznak tam je.
Také mám dva (stejné) akumulátory v karavanu, jsou zapojeny přes diodový slučovač, ale nabíjím je každý zvlášť a přesto jsou rozdíly ve vybití. Bohužel i naprosto stejné akumulátory, tzn. o stejné kapacitě mají každý jiný vnitřní odpor. Nakonec musím konstatovat - nemáme to jednoduché. Lepší nic nevědět a máme klid. Ale když "víme", tak zas nám akumulátory vydrží déle, a kdo tuto okolnost pomíjí, nevadí mu, tak jsou alespoň spolehlivější. Čáo, Pepa, r. a v.
pekarnapekarnaNováček
Přidáno před 11 let
"Proto, že má chladnička na 12 v velký příkon."

Čili odebírá moc ampérů? Ok, ale proč je to důvod?
Zničilo by to onu dodatečnou baterii?
Dá se to řešit více bateriemi?
A co lednička, která se nespíná, ale mění svůj výkon, tedy i odběr proudu?
A co při dobíjení solárními panely?
simchasimchaČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

pekarna napsal:

"Proto, že má chladnička na 12 v velký příkon."

Čili odebírá moc ampérů? Ok, ale proč je to důvod?
Zničilo by to onu dodatečnou baterii?
Dá se to řešit více bateriemi?
A co lednička, která se nespíná, ale mění svůj výkon, tedy i odběr proudu?
A co při dobíjení solárními panely?

Zkus použít vlevo nahoře "Hledat". Všechny Tvé otázky už se tady mnohokrát probíraly.
pekarnapekarnaNováček
Přidáno před 11 let
Tak jsem zkoušel hledat "lednička solární" a "chladnička solární" a nic najít nemůžu. Nedá někdo link?
Tomas BrabecTomas BrabecČlen
Přidáno před 11 let

Citovat

pekarna napsal:

Tak jsem zkoušel hledat "lednička solární" a "chladnička solární" a nic najít nemůžu. Nedá někdo link?


Lednicka z obytky nebo karavanu ma opravdu velky prikon. Ty do Scuda pouzijes zrejme nejakou mensi Kompresorovou lednici. Ta ma prikon cca 3A. Muze v pohode fungovat se solarem a nastavbovou baterii.

Delal jsem ted elektriku do Sharana, do ktereho zakaznik udelal malou vestavbu. Dali jsme tam 100 Wp solar, ODAK3 pro dobijeni nastavby z alternatoru a nabijecku z 220V. Vyhledove, kdyby bylo elektriky malo pridame BOOSTER. To auto bude casteji v pohybu, proto je 25A booster lepsi nez nekolik panelu.

Jinde jsi psal uvahu o 4x100 Wp, dej tam 1x130Wp a 25A Booster, bude to bohate stacit.

T. (Sorry za diakritiku, pisu z mobilu)
EmhEmhČlen
Přidáno před 11 let
Musím poděkovat všem v tomto vlákně a technických odpovědích.
Hned vysvětlím.
Po nedělní procházce jsme se vrátili do auta, v autě hrozný zápach. Plyn jsme vyloučili, tak jedině odpad, ani po hodině větrání zápach neustával. Až jsme objevili úplně rozpálenou trakční baterii, která šíleně vařila a ruku by jsi na ní neudržel. Namontoval jsem nedávno druhou baterii sice stejné kapacity, ale novou a tak byly různého stáří. Zapojil paralelně ke druhé a začal pročítat různé názory. Objednal jsem lodní přepínač na dvě baterie dle rady zde někoho. Ten jsem montoval minulou neděli. A JSEM MOC RÁD, ŽE HO TAM MÁM. Odešla ta stará baterie. Dnes jsem vadnou baterii vyndal a rozebral - totálně rozpadlý jeden článek. Nevím jestli by dokázala baterie zapálit obytku, ale určitě doporučuji aspoň přepínač na baterie. Nové baterii se nic nestalo, jelikož byla odpojená. Po přeměření nabíječky, která dává asi 13,8V je závada jasná ,,baterie".
Míra + Eliška
J
Jarda36Člen
Přidáno před 11 let

Citovat

Emh napsal:

Musím poděkovat všem v tomto vlákně a technických odpovědích.
Hned vysvětlím.
Po nedělní procházce jsme se vrátili do auta, v autě hrozný zápach. Plyn jsme vyloučili, tak jedině odpad, ani po hodině větrání zápach neustával. Až jsme objevili úplně rozpálenou trakční baterii, která šíleně vařila a ruku by jsi na ní neudržel. Namontoval jsem nedávno druhou baterii sice stejné kapacity, ale novou a tak byly různého stáří. Zapojil paralelně ke druhé a začal pročítat různé názory. Objednal jsem lodní přepínač na dvě baterie dle rady zde někoho. Ten jsem montoval minulou neděli. A JSEM MOC RÁD, ŽE HO TAM MÁM. Odešla ta stará baterie. Dnes jsem vadnou baterii vyndal a rozebral - totálně rozpadlý jeden článek. Nevím jestli by dokázala baterie zapálit obytku, ale určitě doporučuji aspoň přepínač na baterie. Nové baterii se nic nestalo, jelikož byla odpojená. Po přeměření nabíječky, která dává asi 13,8V je závada jasná ,,baterie".


asi si ten vypínač namontuji také, díky za upozornění
haskyhaskyČlen
Přidáno před 10 let
Rada,dotaz???
Mám v karavanu Mobitronic 8A a dnes když jsem přijel do garáže byl klid a z Mobitronicu se ozývá také divné šustění,vrčení - nevím jak to popsat.Ale je to jen slabé.Nevím zda to bylo i dříve a nebo až dnes jsem to zaslechl když byl klid.Nějaká vaše zkušenost???
Hasky
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
může to být uvolněné jádro na toroidu: vyndej to ven a zjisti jestli není volný ten toroid s vinutím (aby si to vinutí neublížilo)
haskyhaskyČlen
Přidáno před 10 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

může to být uvolněné jádro na toroidu: vyndej to ven a zjisti jestli není volný ten toroid s vinutím (aby si to vinutí neublížilo)


Ahoj.Jelikož jezdíme celoročně tak jsem neriskoval a na tvou radu objednal a nainstaloval Mobitronica nového.Tak ten starý dělá to,že když nabíjí a nebo je v zátěži tak je to v pohodě a když přepne do toho "udržovacího"režimu nebo mu odpojíš baterii a běží naprázdno tak začne pískat.Co s tím??? - má to smysl nechat spravovat?
Hasky
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
určitě bych na to hodil "woko"
pak případně poslat do DE (za 400) a oni pošlou info co by stála oprava je-li to vůbec rentabilní
ivanoivanoČlen
Přidáno před 10 let
Chcem inovovať elektro zostavu na aute, vývoj ide dopredu a aj batéria starne, kapacita už zďaleka nie je ako za mladi.
Boli mi ponúknuté nové solárne panely Avancis amorfné 4x120W http://www.avancis.de/en/cis-solar-mo...ax-strong/ + MPTT regulátor a k tomu batérie 2x6V do série tieto: http://rollsbattery.com/public/specsh.../S-530.pdf.
Viete mi poradiť odborníci, či takáto zostava bude OK? Teda hlavne tie batérie, doteraz som si myslel, že gelové alebo AMG sú najvhodnejšie na karavan a dodávateľ ma presviedča, že tieto sú lepšie /výdrž, počet vybíjacích cyklov, možnosť väčšieho vybitia atď./.
Vopred díky za rady.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
ahoj Ivane,
dobrá rada drahá:

kanadský baterky jsou výhodou v tom že máš 400Ah/ hned s váhou 106kg
--------------------------------------------------------------------------------------
Varta 230Ah má 57kg čili na 460Ah 114kg - nevýhoda je přepínání nebo paralelní spojení (to vylučuju)
pokud bys dal 2+2 panely a dva MPPT regulátory nic se neděje, jen přepínáš baterky
--------------------------------------------------------------------------------------
Cenově asi budou lepší Varty, váhu a cenu neřešíme. Na obsluhu je lepší ta kanada. Že by byly jinak výrazně lepší nevím, neznám je a papír snese všechno.

Panely: výhodou je že mají leguru CIS - Cuprum, Indium, Selen) tj asi o 15% vyšší výkon. S CIS legurou se dělá i klasický článkový monokrystal např bratři Büttnerové (Mobile Technology) prodává Frankana ale 100W panel stojí 15000. Chodí to opravdu o dost líp, montovali jsme je vícekrát. Když se tu objevily CIS amorfáky (nějaká firma z Brna) tak nakonec nic nedovezli a tvrdili že ty panely praskají, takže ze slibnýho projektu sešlo.
Nelíbí se mi že neuvádějí rozměry x Wp - z tý tabulky nevyplývá jak velkej je např. 100W amorfák v CISku. Protože normálně je amorfák 3x větší než normální článkovej panel a my na střeše tolik plochy bezpečně nemáme.
Proto já nemám amorfáky rád (stejně jako gelofky). Na karavany se prostě klasicky zpravidla nevejdou. Pokud má někdo místa dost, tak samozřejmě je to výhoda. Protože amorfák nemá klasický články (amorfní= rozptýlený) tak nemá nectnosti klasickejch článků a skvěle chodí i ve stínu.

Moc sem ti neporadil ale za mě:
- chci vědět rozměry krát výkon a konstrukci (hliníkovej rám, tvrzený sklo) žádný ohebný sráče (dilatace)
- u baterek chci vědět cenu, životnost a dostupnost kdyby se něco stalo (možnost dokoupit náhradní) jinak seš bez palubní sítě komplet bez náhrady což na expedici zrovna výhoda nejni a 2x230Ah Varta tohle zrovna řeší na expedici je dobrý mít důležitý věci zálohovaný. Teda aspoň já to tak mám.

Tož tak.
Moc jsem Ti nepomoh´ ale aspoň jsem se snažil.....
ivanoivanoČlen
Přidáno před 10 let
Díky Karle,

k tým solárom:
- vedel som, že amorfné panely majú väčšiu plochu. Ale práve tieto majú úplne porovnateľnú ako klasické. 120 W majú veľkosť 686x1595 mm. Vraj je to už zase nejaká novšia technológia. Bez problémov sa mi zmestia 4.

k batérii:

- máš pravdu, že na expedíciách je dobre mať všetko zálohované. Ale pri týchto batériách dávajú záruku 7 rokov, tak je malý predpoklad, žeby zrazu niekde odišla. Ale stať sa môže, ale zase zohnať niekde nejakú batériu ako na núdzové riešenie sa dá aj trebárs v Mongolsku. Všade jazdia autá. Dve batérie s nejakým prepínačom sa mi zdá už skomplikovanie už aj tak dosť komplikovanej veci. Viem si predstaviť rozdeliť panely aby každá dvojica dobíjala jednu batériu. Ale čo s ostatným? EFOY, alternátor, pripojenie do siete. To bude nabíjať ktorú? Alebo to budem musieť strážiť a nejako prepínať? To by som nechcel. Preto vidím ako najlepšie riešenie jednu batériu, resp. teda dve zapojené do série, čo je vlastne jedna.
Karle, nechcem ti oponovať, nie som odborník, ale vidím to nejak zle?
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
Vidíš to :^velmi dobre.
Pokial se ti tam ty amorfáky zmestí - niet o čom.
Baterky jakbysmet. Je to dobrá volba. Já jsem jen psal moje pocity, ale ty jsi je vyvrátil za 1A.
Krásná práce :g.
Pokial se tam ty amorfáky zmestí, vyhrajou to.
Baterku seženeš vždycky, to jsem si neuvědomil.

8t expedičák je přeci jenom "čosi iné" jako klasická alkovna. Vychytaný to máš dokonale.

Jak říkám : zelenám závistí.
A nestydím se za to.
Nehledáš učedníka - jak se to dělá?
zn. učím se rychle....:_
ivanoivanoČlen
Přidáno před 10 let
Karle, toľko mi nelichoť :-), v elektrike ma môžeš učiť ty.

toto by tiež mohlo byť riešenie, poskladať si zostavu z 2V batérií, napr. :

http://www.interstatepowercare.com/PD...V_VRLA.pdf

A cenovo to vyjde asi rovnako, ako 2x nejaká gelová Exide. A teda dúfam, že to bude mať väčšiu výdrž, píšu tam o nejakých 5000 cykloch.
Alebo niečo podobné. Mastervolt by bol asi super, len stojí 2x toľko, to už sa mi zdá trochu mimo.

http://www.mastervolt.cz/mastervolt-c...ve-trakcni

ale v každom prípade sa mi takáto skladačka javí ako jediná reálna možnosť ako získať väčšiu kapacitu. Paralerne zapojenie vylučujem, už som ho skúsil :-)
Upravil ivano dne 07.12.2013 14:27, před 10 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
Z tohohle by se mi asi nejvíc líbily ty kanadský baterky 2x6V do série.
400Ah je už dost i pro velkou kompresorovou lednici.
Soláry dají průměrně 20-30A/h.
Za jízdy tam altík bude sázet 60-100A/h dobíjecího proudu jako nic.
Stejně na jednom místě tejden nevydržíš. Takže to bude stačit se solidní rezervou.
Dej vědět jak to dopadlo, a jak to fachčí.

A propó - k tomu lichocení: komu čest tomu čest. Kdo umí, ten umí :^.
Stydím se přiznat, že umím hovno. Sou tady Páni elektrikáři kterejm nesahám ani po kotníky, jen sem moc nepíšou. Ale vím vo nich :_ (Caly,Vašu, Pepa Doskočil a ostatní).
A čím víc se učím, tím víc vidím, že nic nevím :o.
ivanoivanoČlen
Přidáno před 10 let
No s tými batériemi to nebude také jednoduché. Ako som zistil, moja Calira 36/20 nabíja len max. 300 Ah batériu. Prečo? A čo sa stane, ak budem mať 400 Ah? Nenabije ju úplne, alebo bude zlý nabíjací cyklus, alebo niečo iné?
Mám to brať vážne, nezvládne to o tých 100Ah viac?
Alebo potom meniť Caliru za niečo iné? a za čo?
Alebo to vzdať a dať novú batériu len tých 300 Ah? Aj s tým sa dá žiť.
Tá elektrika je desne zložitá.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
blbý je, že to má jen 20A nabíjecího proudu. Můžeš ji utavit. Dlouhodobým provozem na plný výkon.
Asi by řešením byla výměna za BC 630
http://www.karava...truma-.htm
například. Ale odevzdat 100Ah by se mi nechtělo.....
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Mediální partner

odak.cz

hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 17
Členové online 0

Celkem členů: 15,967
Nejnovější člen: PetrHermi
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,425,352 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.23212 sekund | Průměrně za: 0.23212 (0) sekund | Dotazy: 127 | Použitá paměť: 2.24MB/4MB