Citovat
Karel Prokop napsal:
blbý je, že to má jen 20A nabíjecího proudu. Můžeš ji utavit. Dlouhodobým provozem na plný výkon.
Asi by řešením byla výměna za BC 630
http://www.karava...truma-.htm
například. Ale odevzdat 100Ah by se mi nechtělo.....
Citovat
ivano napsal:
Citovat
Karel Prokop napsal:
blbý je, že to má jen 20A nabíjecího proudu. Můžeš ji utavit. Dlouhodobým provozem na plný výkon.
Asi by řešením byla výměna za BC 630
http://www.karava...truma-.htm
například. Ale odevzdat 100Ah by se mi nechtělo.....
Karle prepáč, chybička se vloudí :-) ja mám Caliru 36/30 presne túto http://www.bbaduiven.nl/node/663. Tá má nabíjací prúd 30A, ale píšu že max. do 300 Ah. Myslíš, že by to už utiahlo batériu 400Ah?
Tá BC 630 je asi len novší model oproti tej mojej, Truma prevzala značku Calira.
Nemôže byť problém len v tom, že pri prázdnej batérii nad 300 Ah by táto chcela viac ako 30 A? T.j. nabíjalo by ju to dlhšie. Ale aj tak nikdy batériu nevybijem pod nejakých 30% kapacity. A tam by už mohlo stačiť tých 30A. Alebo je vtip niekde inde?
Citovat
bretos napsal:
Rád bych se podělil o své zkušenosti s používáním Varty. Jsou však plné otazníků, tak se spíš jedná o několik dotazů. Před půl rokem jsem zakoupil Vartu Professional dual purpose 180Ah. Že jsem chtěl vartu deep cycle, ale od svého prodejce jsem dostal trošku něco jiného jsem zjistil až teď z internetu. Baterii napájí solární panel 200Wp, reguluje regulátor MPPT a údaje zobrazuje LCD displej. Nemám tolik času neustále číhat u dispeje a proto pravda může být i trochu jiná. Panel mi ideálně dává 6-7A. Baterie pohání kompresorovou lednici (celý den), večer po 18hod. notebook (2Ah), rádio (1Ah), lednice (1Ah), led osvětlení (1Ah), Webasto air-top Evo 3900 vše 12V.
Večer po 18hodině přijdu z práce, slunce přestává svítit, baterie nabitá na 100%, na panelu údaj 14,2V se brzy mění na 12,8V, což si myslím je správně. Maso v mrazáku jako kámen, pivo orošné 7stC, což si zas myslím, že je správně. Po 2hodinách práce na notebooku a poslouchání rádia a občasného spuštění kompresoru lednice LCD ukazuje 12,5V. Vycházeje z údajů LCD displeje a selské logiky spotřebovám cca 5Ah. Ve zbytku večera řeším dilema, zda sbírat informace a užívat si kulturu, chladit pivo nebo ponechat energii pro Webasto. Zde se spotřeba udává už trochu složitěji. Při startování (asi žhavení) bere tak 10A, to trvá možná 1-2 minuty, pak při topení 2,5A, ale netopí furt, tak bych to odhadl na 2Ah. Takže v součtu: ponocuju max. do 00:00, kdy zatápím a topím do 6hod ráno a spotřeba by měla být cca do 50Ah. Výrobce úvádí, že max. zdravé vybití baterie je 60% z její kapacity, což mi vychází na 108Ah, takže rezerva by měla být. Webasto má ochranu proti podbití baterie, která se projevuje, strašlivým zvukem běžícího ventilátoru na plné pecky, který má ochladit agregát a po něm následuje zima. A právě tento zvuk mně děsí ze všeho nejvíc.
A nyní z mého poutavého vyprávění vyplývající otazníky:
1. je opravdu Varta schopná dát 108Ah, aniž by si ublížila
2. jak se mi mohl na displeji objevit údaj 11,7V (to bylo jednou, ne každý den), když jsou všechny spotřebiče zapojené přes regulátor, který je má při podpětí odpojit? mohl jsem jí tímto ublížit?
3. je pravda, že baterii škodí až hluboké vybití 10V po dobu několika dní a pak se začínají rozpadat olověné články?
4. jakto, že na displeji už po 2 hodinách a spotřebovaných 10Ah svítí 12,5V, což odpovídá 75% kapacity?
5. ono když startuje Webasto a k tomu se přidá kompresor v lednici, může být chvilkový odběr třeba 15-20A, což mi LCD detekuje jako chvilkový pokles napětí pod 12V, ale bohužel detekuje to i elektronika v topení, takže najíždí chladící režim. lze toto oje.. softwarově upravit?
A zde Velké otázky?
Mám se smířit s tím, že nám výrobci, obchodníci, LCD displeje neříkají pravdu?
Že s baterkou je to jak s naftou? A že mi vydržela půl roku není tak špatný?
Mám si koupit nový a silnější spacák?
A vzrušující příběh jedné batarie, bych zakončil neméně vzrušující anketou, kde Velká odpověď na Velké otázky zní 3xANO/3xNE.
Citovat
Tomas Brabec napsal:
Citovat
bretos napsal:
Rád bych se podělil o své zkušenosti s používáním Varty. Jsou však plné otazníků, tak se spíš jedná o několik dotazů. Před půl rokem jsem zakoupil Vartu Professional dual purpose 180Ah. Že jsem chtěl vartu deep cycle, ale od svého prodejce jsem dostal trošku něco jiného jsem zjistil až teď z internetu. Baterii napájí solární panel 200Wp, reguluje regulátor MPPT a údaje zobrazuje LCD displej. Nemám tolik času neustále číhat u dispeje a proto pravda může být i trochu jiná. Panel mi ideálně dává 6-7A. Baterie pohání kompresorovou lednici (celý den), večer po 18hod. notebook (2Ah), rádio (1Ah), lednice (1Ah), led osvětlení (1Ah), Webasto air-top Evo 3900 vše 12V.
Večer po 18hodině přijdu z práce, slunce přestává svítit, baterie nabitá na 100%, na panelu údaj 14,2V se brzy mění na 12,8V, což si myslím je správně. Maso v mrazáku jako kámen, pivo orošné 7stC, což si zas myslím, že je správně. Po 2hodinách práce na notebooku a poslouchání rádia a občasného spuštění kompresoru lednice LCD ukazuje 12,5V. Vycházeje z údajů LCD displeje a selské logiky spotřebovám cca 5Ah. Ve zbytku večera řeším dilema, zda sbírat informace a užívat si kulturu, chladit pivo nebo ponechat energii pro Webasto. Zde se spotřeba udává už trochu složitěji. Při startování (asi žhavení) bere tak 10A, to trvá možná 1-2 minuty, pak při topení 2,5A, ale netopí furt, tak bych to odhadl na 2Ah. Takže v součtu: ponocuju max. do 00:00, kdy zatápím a topím do 6hod ráno a spotřeba by měla být cca do 50Ah. Výrobce úvádí, že max. zdravé vybití baterie je 60% z její kapacity, což mi vychází na 108Ah, takže rezerva by měla být. Webasto má ochranu proti podbití baterie, která se projevuje, strašlivým zvukem běžícího ventilátoru na plné pecky, který má ochladit agregát a po něm následuje zima. A právě tento zvuk mně děsí ze všeho nejvíc.
A nyní z mého poutavého vyprávění vyplývající otazníky:
1. je opravdu Varta schopná dát 108Ah, aniž by si ublížila
2. jak se mi mohl na displeji objevit údaj 11,7V (to bylo jednou, ne každý den), když jsou všechny spotřebiče zapojené přes regulátor, který je má při podpětí odpojit? mohl jsem jí tímto ublížit?
3. je pravda, že baterii škodí až hluboké vybití 10V po dobu několika dní a pak se začínají rozpadat olověné články?
4. jakto, že na displeji už po 2 hodinách a spotřebovaných 10Ah svítí 12,5V, což odpovídá 75% kapacity?
5. ono když startuje Webasto a k tomu se přidá kompresor v lednici, může být chvilkový odběr třeba 15-20A, což mi LCD detekuje jako chvilkový pokles napětí pod 12V, ale bohužel detekuje to i elektronika v topení, takže najíždí chladící režim. lze toto oje.. softwarově upravit?
A zde Velké otázky?
Mám se smířit s tím, že nám výrobci, obchodníci, LCD displeje neříkají pravdu?
Že s baterkou je to jak s naftou? A že mi vydržela půl roku není tak špatný?
Mám si koupit nový a silnější spacák?
A vzrušující příběh jedné batarie, bych zakončil neméně vzrušující anketou, kde Velká odpověď na Velké otázky zní 3xANO/3xNE.
Ahoj,
na vsechny otazky Ti dam dve odpovedi a jednu radu. Doufan, ze vyresi Tve trapeni.
1. Dual purpouse je totez co deep cycle. Je to jen nove pojmenovani.
2. Baterie se povazuje za vybitou pri hodnote 10,8V. Pak se odpoji EBL, menic, lednice atd. 11,7V znamena cca 50% kapacity baterie.
3. Na Webasto doporucuji stabilizator napeti. Pak topeni pojede az do zminovanych 10,8V.
Vice odpovedi a rad telefonicky. Je to rychlejsi a presnejsi.
Tom
Citovat
Karel Prokop napsal:
1) ano
2) EBL, Booster, nebo podobnou jednodušší aplikaci
3) ano
Citovat
Jarek Dominika napsal:
Ahoj, potřeboval bych poradit s vlastním nastavením regulátoru solárního panelu.
Zde je návod k použití:
http://www.solar-...n_cz_2.pdf
Při klasickém nastavení uzavřené kyselinové baterie