Zkušenosti s jednou baterkou, nebo upřednostnění jednoho způsobu údržby které tu jsou občas prezentovány jako pravdy pro ostatní bohužel nesdílím, takže si dovoluji popsat pár zásad, které umožní každému - pokud je dodrží (aspoň většinou) využít životnost PB aku co možná nejvíc, byl jsem u údržby systému s PB aku cca 30 let.
1/Výběr aku - je klíčovou věcí, pokud je možno nehodnotit jen podle ceny, ale i podle počtu cyklů (správný parametr je podle prošlého náboje,) pokud není jiný důvod delší život mají zaplavené aku. Pokud máme 2 stejné aku, dal bych přednost těžšímu :D je tam víc olova.
2/Po namontování, nebo pokud již aku máte je nutno pořídit nabíječku, která umí víc proudů - podle toho co umí energoblok, zda je v autě booster (nejsem jeho příznivcem) nebo i Lidlovku s digitálním měřákem.
3/kdo má možnost napojení v zimě na 220V je dobré pořídit opravdový konzervátor nebo nabíječku, která konzervaci umí - opět - pečlivě vybírat.
4/cyklické vybíjení s nedobitím při zimním provozu - sulfát olova vzniká při každém vybíjení, nesmí vzniknout velké krystaly na elektrodách- ty se obtížně rozbíjejí. Výše popsaný jev - snížení kapacity velkými krystaly síranu - vzniká podle konstrukce baterie cca po2 až 8mi týdnech podle konstrukce (Viz bod1/) i mnohem déle u čistého olova
5/ Pokud už ke snížení kapacity dojde, je třeba zapnout desulfatační režim - pokud to Vaše nabíječka umí, nebo zapnout desulfátor, že to lze viz
http://wiki.mypower.cz/desulfatace zapojení
http://wiki.mypower.cz/desulfator
Předpokladem je pouze zasulfatovaný aku, nikoli rozpadlé elektrody
6/Nicméně pokud dodržujete následující
-aku u odstaveného auta podle možností dobít po příjezdu a odpojit popř. uložit doma, nebo zapnout konzervátor, konzervační nabíjení
- pokud je možno dobíjet radši menšími proudy a déle lepší ale ne nutné je pulzně
- pokud je akumulátor vybíjen /nabíjen velkými pulzními proudy - presa, fény konvice/booster, je dobré aspoň jednou za rok srovnat články mezi sebou, jde to slušně připojením aku na zdroj 13,8 - 14V cca 300mA na cca 1 - 2 měsíce
- při pobytu v zimě jednou za cca 2 týdny, nebo během pobytu jednou nabít aku naplno ať už centrálou nebo jiným způsobem
Někdo řekne že mu to nestojí za to , taky řešení, ale ta péče je dobrá nejen pro délku životnosti ale hlavně pro spolehlivost aku aby dodala náboj kdy a jak dlouho je třeba
Pokud se moje doporučení nezdají, je to možná tím, že jsem s týmem lidí byl placen za to abych vybral co nejlepší baterky s požadovanou životností, spolehlivostí a abychom zajistili výrobcem požadovanou údržbu, která byla kontrolována výrobcem, garance byly velké, takže si výrobci striktně hlídali jak kvalitu zařízení pro údržbu, tak školení personálu. Nikdy jsem baterky neprodával takže zničená baterka po záruce mi nedala kšeft, ale hledání příčiny proč se to stalo, dokládání údržby a tak :) Sám jsem šel do liFePo4 z důvodu váhy, prostoru, systém už mám navržený, takže uvidím. Možná taky něco nafouknu, to je život.