Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Dobíjení za jízdy: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Dobíjení za jízdy

Poslední aktualizace před 1 měsíc
tuaregtuaregČlen
Přidáno před 10 let
A je ta norma o zákazu platná pro vše co je na "kolech"?
Nedávno jsem jel ŽLUTÝM autobusem Brno - Praha a 220 mají u každého sedadla.
!yZdeněk 53,!o Milada 52,:i Buddy 3,5, Oskar 1, Hyundai ix35, 2,0 CRDi, 4x4, 135 kw, automat - Superb I, 2.5 Tdi V6,120 kw - Superb II, 2.0 TDi, 125 kw, DSG - Swift Corniche 15/2
martin_adamekmartin_adamekČlen
Přidáno před 10 let
Mozna ze u autobusu by to mohlo souviset i s tim, ze moderni autobusy mivaj viditelnej odpojovac baterky na pracovisti ridice - vypada jako odjistovac bomb v letadle ve valecnym filmu.
I kdyz, zrovna ridic je jeden z nejohrozenejsich, a nikdo jiny to nemusi vedet... Nebo ze by to bylo napojeny na detekci nehody (decerlacni sensor)?
Kazdopadne to je zajimavej postreh, v souvislosti s tim, jestli se menic muze za jizdy pouzivat, nebo ne.
C
CZČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj,
rád bych se s vámi poradil.
Pročetl jsem témata ohledně dobíjení nástavbové baterie během jízdy z alternátoru.
Myslím, že situaci chápu. Je mi jasný význam boosteru, problematika napěťového úbytku na vodičích, balancování baterií, nabíjecích propudů, jejich postupný pokles díky nárůstu napětí na baterii atd. To není potřeba opakovat, něco o elektrice vím.

Máme obytné auto L300, kde je nástavbová baterie připojena k startovací baterii paralelně přes 70A relé, které je spínané od "kontrolky" dobíjení (svorky alternátoru D+). Relé spíná propojení baterií přes 35 mm2 kabely (před odpojovač zapojený paralelně k relé lze baterie spojit natvrdo a případně z nástavbové baterie startovat).
Je to klasické zapojení, kdy po roztočení alternátoru se na D+ usměrní napětí, které sepne relé a propojí baterie.
Baterie je klasická olověná, trakční, 90Ah.
Úvaha byla taková, že protože s autem děláme časově dlouhé přejezdy, bude dostatek času na dobíjení nástavbové baterie z alternátoru. Během stání z baterie běží termoelektrická lednice Weaco Tropicool. Vše fungovalo perfektně cca 1 rok.
Bohužel mně nenapadlo zkontrolovat výkon alternátoru. Přesto, že auto je z roku 2001, alternátor má max. proud jen 65A!

Zkrátka se za rok používání alternátor upekl.

Máme tedy opačná problém, než se zmiňuje ve většině debat. Já nepotřebuji zvyšovat napětí boosterem, aby se do baterie dal natlačit větší proud při dobíjení baterie (a zvyšování jejího napětí). Já hledám řešení na ochránění alternátoru a omezení proudu, který teče do nástavbové trakční baterie.

Setkali jste se s tím už někdo? Existuje nějaké ověřené řešení na omezení proudu do nástavby?

Samozřejmě, že alespoň pomůže dostatečně dimenzovaný solár na střechu, který pokryje část spotřeby, ale rozhodně to nezvládne celé a dobíjení z alternátoru bude potřeba stále. Plánuji osadit na střechu polykrystalických cca 200W (možná i více, podle toho, jak se podaří vhodně rozměrově na úzkou střechu poskládat). Solár je ale jen částečné řešení, protože jezdíme i na podzim a na jaře, kdy je to se solárním výkonem mizerné.

V příloze je pár fotek + výřez ze schématu elektroinstalace, který ukazuje propojení baterií a alternátoru.
Za případné podněty předem děkuju!
Upravil CZ dne 15.02.2017 23:03, před 7 let
CZ Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen Obrázek nebyl nalezen
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let
Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.
HHHHČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.


zkus toto je to sice Čína ale za pár kaček
https://www.aliex...10190d67ef

Honza
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

HH napsal:

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.


zkus toto je to sice Čína ale za pár kaček
https://www.aliex...10190d67ef

Honza


Díky!

Jedna z funkcí je tam overcurrent protection, čili ochrana před nadproudy. Je to nastavitelná v rozmezí od 0 do 100A. Vzhledem k tomu, že alternátor zakukal při jeho maximu, tj. 65A, tohle zařízení by ho mělo ochránit.
Ta krabička má spoustu funkcí, použil bych jen jednu (je to jak jít na vrabčáka s kanónem), ale zato by to mělo dělat přesně to, co bych potřeboval. Ještě jednou díky za tip!

Jo a věcí z Číny se nebojím. Všechno co v životě používáme je buďto rovnou z Číny nebo je to smontovaný jinde z čínskejch dílů...
HHHHČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

HH napsal:

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.


zkus toto je to sice Čína ale za pár kaček
https://www.aliex...10190d67ef

Honza


Díky!

Jedna z funkcí je tam overcurrent protection, čili ochrana před nadproudy. Je to nastavitelná v rozmezí od 0 do 100A. Vzhledem k tomu, že alternátor zakukal při jeho maximu, tj. 65A, tohle zařízení by ho mělo ochránit.
Ta krabička má spoustu funkcí, použil bych jen jednu (je to jak jít na vrabčáka s kanónem), ale zato by to mělo dělat přesně to, co bych potřeboval. Ještě jednou díky za tip!

Jo a věcí z Číny se nebojím. Všechno co v životě používáme je buďto rovnou z Číny nebo je to smontovaný jinde z čínskejch dílů...


Dělají i 50A a ten se vejde s cenou pod 22 euro což je hranice na clo částka přes 22 euro se clí ale to je stejně jen pár korun

Honza
floridan79floridan79Člen
Přidáno před 7 let

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.


a co altik s vice A? Tudy cesta nevede? Resim podobnou vec a radeji bych Altik co da vice proudu... Ale na myho starecka delali jen 65A prave. Altik z novejsiho ducata ma 90A ale uplne jine uchyceni.
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
Jarda BorekJarda BorekČlen
Přidáno před 7 let
Mam dojem,že by do hranatého Ducata měl pasovat altik z Fiata Cromy co se dělala do 95. Zkus prozkoumat. Tam se myslím dělali silnější. neví určitě
!z!)Smile
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

floridan79 napsal:

Citovat

PetersonCZ napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Problem bude v tom, že alternátor jede po většinu času na své maximum a proto dříve nebo později klekne. Tady nejde o to omezit napětí pro dobíjení nástavbové baterie.


To je mi samozřejmě jasné, že alternátor jede na max.

Ve svém příspěvku píšu, že hledám řešení pro omezení proudu, což se domnívám, že je řešením situace, protože když omezím proud do nástavby na např. 20A, alternátor na maximální výkon nepojede.


a co altik s vice A? Tudy cesta nevede? Resim podobnou vec a radeji bych Altik co da vice proudu... Ale na myho starecka delali jen 65A prave. Altik z novejsiho ducata ma 90A ale uplne jine uchyceni.


To by bylo řešení, ale alternátor má na sobě olejové čerpadlo, takže jsme dost omezeni. Pomohli bychom si o 5A - nejsilnější verze má 70A.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
Než omezovat proud do nástavby, tak omez ostatní odběry. Např. denní svícení, LEDky do všech žárovek vč. předních (dodává Quadprofi.cz). 50A dozadu nikdy trvale nepoteče. Peltiér bere 5A, dobíjení nástavby max 15A. Podle mě altík shořel na úplně jinou závadu. Ve starých ducatech jsou altíky 70A a držej desítky let.
Zjisti příčinu smrti a budeš hned doma. Omezení proudu je jenom následek (a hodně blbej), ne příčina. Trvalej odběr 65A je nějakej renonc (vedení, shnilá kostra, cokoli,...) Tim začni.
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Než omezovat proud do nástavby, tak omez ostatní odběry. Např. denní svícení, LEDky do všech žárovek vč. předních (dodává Quadprofi.cz). 50A dozadu nikdy trvale nepoteče. Peltiér bere 5A, dobíjení nástavby max 15A. Podle mě altík shořel na úplně jinou závadu. Ve starých ducatech jsou altíky 70A a držej desítky let.
Zjisti příčinu smrti a budeš hned doma. Omezení proudu je jenom následek (a hodně blbej), ne příčina. Trvalej odběr 65A je nějakej renonc (vedení, shnilá kostra, cokoli,...) Tim začni.


Karle,
musím změřit proudy za běžného provozu. Neměřil jsem to - nemám čím. Klešťák nemám, ale asi budu muset pořídit.
Nicméně si myslím, že opakovaně vybitá 90Ah baterie po nastartování několik desítek ampér z alternátoru vytáhne. Netuším jak dlouho ale, odhaduju řádově hodiny. Dělo se to opakovaně několikrát a myslím, že na to alternátor zakukal.
Žádné nesmyslné spotřebiče v autě nejsou. Za jízdy, kdy alternátor běžel je v autě jen rádio a lednice. Žádná přídavná světla a podobné věci.
Je to klasickej diesel, takže za jízdy alternátor živí jen osvětla (55W + 55W + cca 20W = 130W), občas nějakej blinkr (42W) rádio (15W ?), větrák topení (150W ?), dobití tabletu (20W ?) nějaké drobné spotřeby auta včetně lednice ( 80W ?) a to je vše.
Dohromady to dá řekněme 400W, možná víc. Při napětí 14V to dělá cca 30A.
Na baterku tedy zbývá cca 35A. Jsem přesvědčený, že takový proud do vybité baterky vlítne jako prd.

LED H4 žárovky mívají okolo 30W každá + zbylé LED osvětlení max 5W. Rozdíl oproti klasickým žárovkám na celém autě je cca 65W to je nějakých 5A. To, se obávám, situaci moc nezlepší. Pomůže asi tak jako solár na střechu, ale nic to neřeší.

Zkontroluju proudy z altíku bez připojené nástavby. Jsem přesvědčen, že bude vše dle očekávání a naměřím něco lehce pod 30A. Zbylá polovina kapacity alternátoru na hladovou 90Ah je asi příliš málo.

Snad je to pochopitelně napsané a má to hlavu a patu...
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
Zdravá 90Ah baterka přece nebude brát trvale 30A. Tipuju to na jednotky, max desítky minut. Pokud altík přetížíš, klesne napětí startovačky.
Pro začátek by měl stačit voltík do cigareťáku a on-line měření případnýho poklesu napětí na startovačce (já ho tam mám trvale).
Jinak pak už samozřejmě DC klešťák bude potřeba. Nebo cokoli s bočníkem, ale to rozpojování je echtovní onanie.

Já si nemůžu pomoct, ale vychází mi z toho, že máš nějakej renonc v el. rozvodech.
Na 180Ah obou baterek musí 50A bezpečně stačit. Že bys měl zkratlej článek nepředpokládám.
Trvalej odběr 60 a více A je pro mě v tomto zapojení nepředstavitelnej. Krátkodobě (max jednotky minut) vykreje startovačka coby stabilizátor.
Samozřejmě se můžu mejlit, ale nejni mi jasný kde. Páč fyzika platí pro fšechny stejně, a výpočet by (myslím) moje teoretický úvahy měl potvrdit.
Ale jak říkám: můžu se splíst, jsem jenom člověk a "errare humanum est".

Ale všem normálním autům standartně stačí 50A pojistka a to v nástavbě, kde krměj standartně (mě nevyjímaje) 180Ah a nezřídka i 230Ah.
Proto nemůžu uvěřit, že bys upek´ altík obyčejnou 90Ah baterkou aniž bys ji během pár desítek minut nerozvařil.
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Zdravá 90Ah baterka přece nebude brát trvale 30A. Tipuju to na jednotky, max desítky minut. Pokud altík přetížíš, klesne napětí startovačky.
Pro začátek by měl stačit voltík do cigareťáku a on-line měření případnýho poklesu napětí na startovačce (já ho tam mám trvale).
Jinak pak už samozřejmě DC klešťák bude potřeba. Nebo cokoli s bočníkem, ale to rozpojování je echtovní onanie.

Já si nemůžu pomoct, ale vychází mi z toho, že máš nějakej renonc v el. rozvodech.
Na 180Ah obou baterek musí 50A bezpečně stačit. Že bys měl zkratlej článek nepředpokládám.
Trvalej odběr 60 a více A je pro mě v tomto zapojení nepředstavitelnej. Krátkodobě (max jednotky minut) vykreje startovačka coby stabilizátor.
Samozřejmě se můžu mejlit, ale nejni mi jasný kde. Páč fyzika platí pro fšechny stejně, a výpočet by (myslím) moje teoretický úvahy měl potvrdit.
Ale jak říkám: můžu se splíst, jsem jenom člověk a "errare humanum est".

Ale všem normálním autům standartně stačí 50A pojistka a to v nástavbě, kde krměj standartně (mě nevyjímaje) 180Ah a nezřídka i 230Ah.
Proto nemůžu uvěřit, že bys upek´ altík obyčejnou 90Ah baterkou aniž bys ji během pár desítek minut nerozvařil.


Karle,
90Ah baterka je 1 rok stará a startovačka má 2 roky. Jsou to v podstatě nové baterky. Jsou v dobré kondici. Startovačka je menší - má nějakejch 70 - 75 Ah.

Máme v autě dva voltmetry. Každý pověšený na jedné baterce. Dost často na ně člověk mrkne, pač tam prostě jsou. Nic divného jsem nepozoroval až těsně před smrtí alternátoru jsem si všiml, že na volnoběh je na baterkách okolo 12,5V a na 14V se to vyšplhá až s vyššími otáčkami motoru. Alternátor už toho měl asi dost.

Samozřejmě to musím pořádně proměřit klešťákem, ale hledám již dopředu řešení na omezení proudu do nástavby, protože předpokládám, že to bude potřeba.

Netušil jsem, že to není až tak jednoduché. Omezovače náběhových proudů jsou běžné - použití např. pro rozběh asynchronních motorů s kotvou nakrátko, ale to jen utrhne startovací proudovou špičku. To není to, co hledám. Hledám něco, co omezí proud trvale pod danou mez. Nejlépe již vyzkoušenou věc, ale to se zdá být problém...
CZ Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
Nemyslím že by problém byl v baterkách. Divný je, že zapojení který chodí v tisících aut po celým světě, by tady chodit nemělo. Nemohl altík onemocnět z jinýho důvodu? Vlhkost, např ? Nemůžu uvěřit, že by ty baterky braly takový proudy. Ale to bez klešťáku asi těžko zjistit. My ten klešťák máme skutečně v ruce denně.
Situaci kterou popisuješ bych tipoval na švihlou diodu a následně mezizávitovej zkrat. Ale proč, si tipnout netroufám. Omezení proudu do nástavby si neumím představit. Proudovej dělič jde z nástavby do startovačky, ale obráceně ? Podle mě je renonc v rozvodech nebo altíku. Nemůžu si pomoct.
Upravil Karel Prokop dne 17.02.2017 00:53, před 7 let
C
CZČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Nemyslím že by problém byl v baterkách. Divný je, že zapojení který chodí v tisících aut po celým světě, by tady chodit nemělo. Nemohl altík onemocnět z jinýho důvodu? Vlhkost, např ? Nemůžu uvěřit, že by ty baterky braly takový proudy. Ale to bez klešťáku asi těžko zjistit. My ten klešťák máme skutečně v ruce denně.
Situaci kterou popisuješ bych tipoval na švihlou diodu a následně mezizávitovej zkrat. Ale proč, si tipnout netroufám. Omezení proudu do nástavby si neumím představit. Proudovej dělič jde z nástavby do startovačky, ale obráceně ? Podle mě je renonc v rozvodech nebo altíku. Nemůžu si pomoct.


Karle,
pořídím klešťák a proměřím před tím, než budu něco na zapojení měnit. Pak dám vědět.
Jinak díky za konzultaci - někdy jiný názor může hodit na věc jiné světlo.
Zdenek a AlenaZdenek a AlenaČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Než omezovat proud do nástavby, tak omez ostatní odběry. Např. denní svícení, LEDky do všech žárovek vč. předních (dodává Quadprofi.cz). 50A dozadu nikdy trvale nepoteče. Peltiér bere 5A, dobíjení nástavby max 15A. Podle mě altík shořel na úplně jinou závadu. Ve starých ducatech jsou altíky 70A a držej desítky let.
Zjisti příčinu smrti a budeš hned doma. Omezení proudu je jenom následek (a hodně blbej), ne příčina. Trvalej odběr 65A je nějakej renonc (vedení, shnilá kostra, cokoli,...) Tim začni.


Chtěl bych dát Karlovi za pravdu, měl jsem v autě 2 x 90 Ah baterie propojené paralelně a max. proud do nich jsem naměřil do 20 A.
Ten alternátor určitě neupeklo dobíjení palubní baterie.
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
C
CZČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj, s odstupem času mám další informace k tomuto tématu.

Jen pro shrnutí tématu: upekl se mi v autě alternátor. Podezřívám nástavbovou baterii, která neúměrně zatěžuje alternátor při dobíjení plně vybité baterie.

Pořídil jsem stejnosměrný klešťák a jal se měřit.
Nástavbová baterie byla vybitá na 11,8V
Nastartoval jsem auto a vyrazil jezdit a klešťákem na kabelu k nástavbové baterii.
Postupně jsem měřil proud do baterie a zaznamenával čas - viz přiložený graf.

Podotýkám, že alternátor má proudovou kapacitu 65A.
Zatížení alternátoru po dobu 30 minut na 50% výkonu se mi zdá příliš. Když k tomu připočtu zbylou spotřebu auta (graf ukazuje proud jen do nástavbové baterie) a navíc vysoké teploty okolí v parných letních dnech, je, myslím, zaděláno na průšvih.

Koupil jsem to proudové omezení z Čínského eshopu, co je ve vlákně zmíněno, ale to nefunguje. Proudová ochrana tam sice je, ale to je jen rozpínací kontakt pro relé (nebo spíš stykač).

Problém je, že alternátor má max. proud jen 65A, což asi dlouhodobě nezvládá dobíjet opakovaně hluboce vybitou baterii.
CZ Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
tomokingtomokingČlen
Přidáno před 7 let
Par prispevku vyse jsem se docetl, ze pouzivate behem stani lednici na 12V . Ta moje jede na 12V jen za jizdy a kdyz vypnu motor tak naskoci chyba a lednice chce prepnout na plyn .... je to normalni nebo je nejaky problem v el.instalaci ? ...... TED JSEM PRECETL STARSI PRISPEVKY A VIDIM, ZE MAM ASI PROBLEM ..... auto je 2 mesice stare .... takze navstivim prodejce
Chausson 630 (Ford 170Hp) Welcome 2017
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,252,055 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.26298 sekund | Průměrně za: 0.26298 (0) sekund | Dotazy: 159 | Použitá paměť: 2.51MB/2MB