Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Dobíjení za jízdy

Poslední aktualizace před 1 měsíc
VasuVasuČlen
Přidáno před 10 let
Lubore, tak ještě nejjednodušší - použij modul pro denní svícení. Dodává se to s každým denním svícením, používá napěťový dělič. Při napětí cca 13,8 V sepne a pod 13,5 V rozepne. Tohle ti bude spínat relé a máš vystaráno.
Při nastartování, bez jakéhokoliv drátu sepne a po vypnutí klíčku rozepne.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let

Citovat

Lubor napsal:
Zatím jsem nenašel autoelektrikáře, který by mi dokázal říci, jak je to udělané v originále.
Přesně jak jsem předpokládal. Nejdříve neměli problém, kouknou na to, opraví. Když jsem je upozornil, že na přívěsu bude baterka a že z ní půjde proud zpět a po pár dalších kontrolních otázkách se začali drbat na hlavě a blekotat nesmysly.


Já myslím že to nikdo neřeší profesionálně. Na malý lodě mají kliku a na velký jeřáb :).
Vašuho nápad je jednoduchej a v jednoduchosti je krása.
Asi bych použil tvrdý U z kudly č. 9 a elektroniku (dělič) bych vsadil do nějaký krabičky na přívěsu. Tím je vyřešen problém s jakýmkoli vlečným vozem.
Vlek se o sebe bude starat sám.
P.S. co máš za loď?
K
kutil1Člen
Přidáno před 10 let
Vasu, díky za nápad, to je elegantní řešení, určitě mnozí z nás toto řešení na něco použijí.

Lubore, pokusím se tě ještě jednou zradit z tvého nápadu. Jsem rád, že jsi napsal, že to nemáš vyzkoušené v praxi s tím navijákem. Na tu motocyklovou baterii? Při natahování lodě na přívěs potřebuješ určitou tažnou sílu (můžeš změřit siloměrem). Ta síla v Newtonech x délka natažení na přívěs v metrech je práce v Joulech. Píšeš, že ti natahování bude trvat 60 sekunnd. Práce za čas je výkon ve Watech. Stejný výkon P + ztráty potřebuješ z akumulátoru dostat do navijáku. P = U x I ve VA = W. Napětí máš 12 V, tak vypočteš kolik ti tam musí téct Ampér. Umí to ten tvůj akumulátor, budeš mít vše dimenzované na tento proud?
Možná ano.

Nyní z jiného úhlu pohledu. Když vytahuji loď, trvá určitý čas to natahování. U tebe 1 minuta + čas přípravy. Za tu dobu se téměř vždy stane, že kolem projede člun a vlna ti šplouchne na zásuvku k přívěsu a máš to zrovna pod proudem, i když malým do relátka. Když couvám k vodě (ty do míst, že máš jen gumy přívěsu pod vodou, tak vlna od člunu, nebo u moře tvoji zásuvku zasáhne), tak mám od zásuvky odpojenou elektriku přívěsu. Při výjezdu autem od vody těch 10 - 20 m se snažím, aby nešel proud do zásuvky v brzdových světlech (brzdím ruční), atd a než zapojím elektriku do přívěsu, vyfoukám vodu z kontaktů.
Dělám to tak od té doby, než jsem kvůli té vodě v zásuvce k přívěsu musel měnit řídící jednotku jak tažného, tak motoru + ještě k tomu zapalovací rampu (tu zničila ta řídící jednotka, i když nevím jak), cca 14 000,- Kč.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let

Citovat

Vasu napsal:
Lubore, tak ještě nejjednodušší - použij modul pro denní svícení. Dodává se to s každým denním svícením, používá napěťový dělič. Při napětí cca 13,8 V sepne a pod 13,5 V rozepne. Tohle ti bude spínat relé a máš vystaráno.
Při nastartování, bez jakéhokoliv drátu sepne a po vypnutí klíčku rozepne.

Ano, tohle řešení je momentálně mým favoritem, pokud se nerozhodnu udělat to zcela poctivě, tedy najít v pojistkové skříňce svorky 15 a 30, umístit vhodné pojistky, relé a natáhnout dráty až k tažnému.
Ten spínač denních světel je v podstatě to, co navrhoval Karel hned na začátku (D+ detektor), ale je to levnější. Musí se k tomu přidat relé, neumí to spínat větší proudy.


Citovat

Karel Prokop napsal:

Citovat

Lubor napsal:
Zatím jsem nenašel autoelektrikáře, který by mi dokázal říci, jak je to udělané v originále.....

Já myslím že to nikdo neřeší profesionálně. Na malý lodě mají kliku a na velký jeřáb :).....

To jsme si nerozuměli, já měl na mysli origo připojení plně osazené 13pin zásuvky tažného zařízení v autě. Ani ve značkovém servise nevědí jak by to mělo být napojené….


Citovat

kutil1 napsal:
Vasu, díky za nápad, to je elegantní řešení, určitě mnozí z nás toto řešení na něco použijí.

S dovolením bych se k autorství této myšlenky přihlásil já viz:

Citovat

Lubor napsal:
…. Ještě jsem zjistil, že existují automatické spínače LED přídavných světel. Ty zřejmě zapínají a vypínají jen podle napětí (montují se přímo třeba na baterku). Mají malý spínatelný výkon, ale není problém doplnit tam relé. Takže tohle je nyní moje nejnovější myšlenka řešení. !)



Citovat

kutil1 napsal:
....Lubore, pokusím se tě ještě jednou zradit z tvého nápadu. Jsem rád, že jsi napsal, že to nemáš vyzkoušené v praxi s tím navijákem. Na tu motocyklovou baterii? Při natahování lodě na přívěs potřebuješ určitou tažnou sílu (můžeš změřit siloměrem). Ta síla v Newtonech x délka natažení na přívěs v metrech je práce v Joulech. Píšeš, že ti natahování bude trvat 60 sekunnd. Práce za čas je výkon ve Watech. Stejný výkon P + ztráty potřebuješ z akumulátoru dostat do navijáku. P = U x I ve VA = W. Napětí máš 12 V, tak vypočteš kolik ti tam musí téct Ampér. Umí to ten tvůj akumulátor, budeš mít vše dimenzované na tento proud? Možná ano......

Je to startovací baterie 12V/11Ah. Dle technických parametrů dává startovací proud až 150A. To pro mne ale není tak důležité, i když to ukazuje na nízký vnitřním odpor. Obecně krátké vybíjení dvojnásobným proudem kapacity by u olověného aku neměl být problém. Nesmí to být ale moc dlouhá zátěž, aby aku neplynoval či se dokonce nadměrně neohřál. Pokud budu předpokládat proud 20A a čas 1 minutu, pak z aku vycucnu kapacitu 0,33Ah, což je méně jak třicetina jeho kapacity. Věřím, že by to měl vydržet. Praxe ukáže.
Proud změřený nemám, ale vycházím z několika indicií. Původní kabely dodané k navijáku nejsou nijak extra silné. Kabel byl dlouhý asi 7m a při zkouškách se nijak výrazně nezahříval, i když naviják pracoval na maximální síle. Naviják měl v sobě pojistku 30A. Nyní tam mám pojistku 25A a ta drží, i když naviják zcela zastavím. Sílu potřebnou k natažení lodě změřit nedokážu.
Zatím jsem to zkoušel jen na suchu. Zvednul jsem oj přívěsu a nechal sjet loď o pár desítek centimetrů dozadu. Pak jsem jí navijákem přitáhl zpět. Sklon přívěsu byl v tu chvíli mnohem větší, nežli na rampě. Honil jsem takhle loď navijákem mnohokrát nahoru a dolu a vše fungovalo, výkon to neztrácelo, pojistka držela, nic nehořelo…..


Citovat

kutil1 napsal:
….Nyní z jiného úhlu pohledu. Když vytahuji loď, trvá určitý čas to natahování. U tebe 1 minuta + čas přípravy. Za tu dobu se téměř vždy stane, že kolem projede člun a vlna ti šplouchne na zásuvku k přívěsu a máš to zrovna pod proudem, i když malým do relátka. Když couvám k vodě (ty do míst, že máš jen gumy přívěsu pod vodou, tak vlna od člunu, nebo u moře tvoji zásuvku zasáhne), tak mám od zásuvky odpojenou elektriku přívěsu. Při výjezdu autem od vody těch 10 - 20 m se snažím, aby nešel proud do zásuvky v brzdových světlech (brzdím ruční), atd a než zapojím elektriku do přívěsu, vyfoukám vodu z kontaktů.
Dělám to tak od té doby, než jsem kvůli té vodě v zásuvce k přívěsu musel měnit řídící jednotku jak tažného, tak motoru + ještě k tomu zapalovací rampu (tu zničila ta řídící jednotka, i když nevím jak), cca 14 000,- Kč.

Tos měl teda smůlu, ale nechce se mi věřit, že by jen vymáchání zásuvky ve vodě způsobilo takovou škodu. Všechny el. okruhy na přívěsu jsou jištěné a tak by při nejhorším mělo dojít ke spálení pojistky. Ale takový proud voda sama ani slaná nezpůsobí. To se tam muselo pos…. ještě něco jiného. Ale opatrnosti není nikdy dost a příčiny poruch jsou nevyzpytatelné. Taky se snažím udržet elektro rozvod přívěsu nad hladinou (zejména nad tou slanou). Zasuvky pra videlně prostříkávám kontaktolem a mažu silikonovou vazelinou.

Automatické sloučení 11.04.2014 20:54:
Takhle to vypadá. V té schránce dole je akumulátor.

Automatické sloučení 11.04.2014 21:08:

Citovat

Karel Prokop napsal:
.....P.S. co máš za loď?

Tuhle:
Upravil Lubor dne 11.04.2014 21:08, před 10 let
Lubor Připojili následující obrazek:
navijak.jpg Obrázek nebyl nalezen
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
co v tom máš za motorek BF 60 ? délka 5,5m?
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Je to 50HP, délka lodě 4,9m
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
pjekný, moc pjekný.... :^
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Proč se sakra vždycky musí naplnit moje obavy!
Dal jsem auto do servisu, kde jsem ho před rokem kupoval a kde mi do něj před prodejem montovali tažné, aby mi oživili pin 10 v zásuvce tažného, který byl mrtvý.
Odpoledne to bylo hotové. Šel jsem za mechanikem a dozvěděl jsem se, že tam byla prasklá svorka a že je to nyní OK. Moje auto prý má sběrnici a vzadu pro tažné krabičku, která zásuvku ovládá. Vše znělo věrohodně.
Doma po připojení přívěsu z baterií začalo auto pípat při otevřených dveřích i když byl klíček vyndaný ze zapalování a obživly i palubní zásuvky.

To přeci není normální!?!?!? Ty smradi to napojili někam jinam!!!!!
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
Obávám se že to zapojili správně.
Jen při konstrukci nikoho nenapadlo že by někdo chtěl posílat napětí zpátky na datovou sběrnici (CAN bus) z cizího zdroje.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Já přeci od toho nechci nic nestandardního! Na všech nákresech zapojení pinů 13-ti pólové zásuvky je u pinu 10 napsáno, že je to napětí spínané klíčkem pro nabíjení baterie přívěsu. Přeci nemůže být standardní, aby po zapojení přívěsu s baterií obživly některé okruhy auta, které se normálně mají aktivovat až zapnutím klíčku.
Tažné zařízení je dodané prodejcem v rámci předprodejní přípravy.
Podle mne to někdo zapojil blbě.

Nebo snad mají caravany ještě nějaký "oddělovač" a baterie není napojená přímo na pin 10 zástrčky?
VasuVasuČlen
Přidáno před 10 let
Jak psal Karel, je to v pořádku, ty z karavanu posíláš zpět do chytrý krabičky tažného v autě napětí ! Musíš tam vložit mezi pin 10 a karavan relé, které bude asi nejlépe ovládáno napětím ze spínače denního osvětlení.
Sběrnici pro zásuvku na tažné těžko ošidíš !
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Já tam přeci ani nesmím nic dobastlovat. Je to originální tažné namontované autorizovaným servisem. Auto je v záruce. Pokud tam musí být ještě něco dalšího, tak to tam měli dát oni.

Nemůže to přeci (ne)fungovat tak jak se to chová teď!

Já chci jen použít pin 10 přesně k tomu, k čemu je určený. Nebudu při každé manipulaci okolo auta odpojovat zástrčku přívěsu, aby mi auto nebimbalo na otevřené dveře. Nebudu přece před každým odchodem od auta kontrolovat, jestli nemám v palubní zásuvce nějaký spotřebič, který by zůstal po zamčení auta aktivní, mohl způsobit malér a vybíjel baterku přívěsu.

To mi netvrďte, že takhle se to standardně chová!
VasuVasuČlen
Přidáno před 10 let
Máš dvě možnosti. Buď si necháš přeprogramovat sběrnici pro zásuvku, aby to nedělalo ! / nevím, jestli to jde ! / běžně se ten pin 10 používá pro napájení ledničky!
Nebo to lehce obelstíš, že před baterku v karavanu dáš relé spínané krabičkou pro denní svícení.
Když bude zpět do auta posílat cizí napětí, bude to signalizovat vždy.
Nikdo nechce, aby jsi zasahoval do auta.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
To, že se pin 10 používá běžně na napájení lednice pořád ještě není omluva pro to, aby nefungoval k tomu, k čemu je určený, tedy k dobíjení akumulátoru přívěsu.

Můžu to obejít ještě jednodušeji, v tomto případě nepotřebuji relé ovládat krabičkou pro denní svícení, mohu ho ovládat tím, co mi nyní vede do pinu 10. Spínat tím relátkem pak budu stálé napětí, které je ve vedlejším pinu do pinu 10. Ale to bych jen složitě napravoval disfunkci základního obvodu.

Uvidím zítra v servisu.

Pořád jsem přesvědčený, že to nemá fungovat tak, jak to nyní funguje.

Pin 10 u mojí zásuvky byl před "opravou" bez napětí. Mechanik údajně zjistil, že je rozpadlá svorka, která se používá k připojení k průběžnému drátu. Taková s tím nožem v pouzdře, který projede skrz dva dráty a tím je propojí. Ukazoval mi jí. Jenže později mi došlo, že je to blbost. Pin 10 musí být připojený na řídící jednotku ovládající zásuvku přívěsu a ne na nějaký průběžný drát. Nabízí se teorie, že to blbě zapojili už před rokem, kdy tažné montovali a nyní se technik jen spokojil s tím, že našel rozpojené místo a spoj obnovil. Prostě pin 10 nemůže být natvrdo napojený na kabel od svorky ovládané klíčkem, jak evidentně nyní je.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
obávám se, že tak jednoduchý to nebude:
ovládání klíčkem je problém - protože při sepnutí klíčku dojde k paralelnímu spojení obou baterek a tudíž i k toku startovacích proudů slaboučkejma drátkama. A ta nařezavácí svorka připrvním hlubším zastartování povolí. Jako první.

Takhle to nikdy určený nebylo:
pin 9 - byl spínanej klíčkem pro napájení lednice
pin 10 - tvrdý U pro osvětlení, čerpadlo

Zapojení dnes:
pin 9 tvrdý "U" pro napájení osvětlení a čerpadla karavanu (pro nouzový kemping (např. přejezdy)
pin 10 - nezapojený, nebo zcela chybí kudla v zásuvce

nikdo v týdle konstrukci nepředpokládal paralelní propojování baterek slaboulinkým desetimetrovým drátečkem bez hlídání D+

Už jsem se s tím setkal: měl majitel elektrickej naviják na auta na podvale. Chtěl tam 8A booster.

Bez razantního zásahu do auta to nejde. Bohužel.

Blbá informace !c

Chápu že seš nasranej, ale asi bych nevinil mechanika - on o tom nic neví a ty chceš nestandartní zapojení na standartním autě. A to je podle mě kámen úrazu. A když do toho auta sáhneš přijdeš o záruku.

A ještě něco: když pustíš do CANbusu napětí, nebo naopak přerušíš napájení tak riskuješ že ti vyflusnou Airbagy a pyropatrony v pásech. Aspoň u některých typů to riziko bylo.

Jak říkám: echt blbá informace.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Tak další diskuse se servisem jsem vzdal, vědí kulový.....
Dneska jsem do přívěsu namontoval spínač přídavných světel a relé jím ovládané.
Po prvních zkouškách na suchu se zdá, že by to mohlo být funkční, ale drobné mouchy to má. Spínač nevypíná okamžitě, ale až několik vteřin po vypnutí klíčku. Když vypnu motor a vyndám klíček, tak ještě několik vteřin hraje rádio a jsou aktivní palubní zásuvky (živeno z aku přívěsu).
Další mouchou je to, že i při běžícím motoru a velkém odběru proudu navijákem spínač také přívěs od auta odpojí, protože na drátech klesne úbytkem napětí pod spínanou mez. Aku přívěsu sice naviják uživí, ale při přímém propojení s autem bylo znát, že má větší sílu. Když to bylo propojené přímo, část proudu tekla z auta a tím tam byla rezerva ve výkonu navijáku. Možná tam dám ještě ruční spínač, který umožní nouzový baypas D+ detektoru pro případ vyšťaveného aku přívěsu či požadavku na výkon navijáku, který aku přívěsu sám nedá.....
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
Máš silně protichůdný požadavky:
Obávám se, že bez zásadního zásahu do auta to uspokojivě fachčit nebude.
Já bych do toho zásahu šel.
S 12V navijákem pracuju dost často a bez něj si to už nedovedu ani představit.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
Jo jo, to jsou potíže prototypu....
Zatím to asi nechám takhle a uvidím, jak se to bude během sezóny chovat.
Ještě jsem se nepřiznal, že jsem si to zkomplikoval i mechanicky. Chtěl jsem tam mít místo ocelového lana popruh. Naviják jsem rozebral, na původní špulku udělal vložky, aby se zúžila na šířku popruhu.
Jenže jsem si neuvědomil, že popruh se při stejné délce navine na podstatně větší průměr. Takže naviják s plně navinutým popruhem měl na konci podstatně menší sílu. Musel jsem se vrátit k lanu.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 10 let
Používám taky syntetický 8mm lano - na 1600 Warnu - zatím drží. Je tam dva roky.
Zježený ocelový letělo hned v prvním kole - jen jsem si rozpíchal ruce.
Hned šlo.
Ocel už bych si na navijáka nedal ani zadarmo.
Ten popruh to je pešek, to mě taky nedošlo. Cenná informace. Až potkám někoho koho nemám rád - poradím mu to velice ochotně !M.
L
LuborNováček
Přidáno před 10 let
To umělé lano jsem taky zvažoval, kouknu na pevnosti v tahu. Ještě jsem zvažoval nerez. V provedení 7x19, při průměru 6mm udrží podle údajů 20kN. To je habaděj.

Automatické sloučení 03.05.2014 18:49:
Edit:
tak jsem kouknul na ta lana. Průměr 8mm v provedení polyamid bude bohatě stačit. To ocelové poletí rovnou do popelnice. Je to mrcha nepodajná.
Upravil Lubor dne 03.05.2014 18:49, před 10 let
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Mediální partner

odak.cz

hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 15
Členové online 0

Celkem členů: 15,972
Nejnovější člen: Roman1973
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,539,256 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.24944 sekund | Průměrně za: 0.24944 (0) sekund | Dotazy: 126 | Použitá paměť: 2.21MB/2MB