Citovat
Vajglon Hnuson napsal:
Citovat
martin_adamek napsal:
Citovat
SignBoss napsal:
Samozřejmě, že výrobci zabývající se vestavbama mají na to nejspíš zkoušky , protokoly a razítka.
A dle tel. rozhovoru. Né všichni, jakoby firemní přestavbáří mají na přestavby povolení. Proto se můžeme setkat s " tovární " vestavbou. A papírově jen pořád N1 - popřípadě N1 - speciální obytný ( montážní ). Tak je zase problém s každoročním absolovováním STK.
To, jestli speciální automobil do 3,5 t musí na STK jednou za rok, nebo klasicky za dva roky jako běžné N1/M1, je diskutabilní, každý ten předpis chápe jinak, protože je napsaný trochu nejasně.
Od roku 2015 je předpis zcela jasný, obytné auto je vozidlo zvláštního určení, speciální vozidlo je např. montážní vůz, pracovní plošina, dvoucestné vozidlo ( pohybující se po kolejích i silnici ) a tak podobně.
Citovat
martin_adamek napsal:
Citovat
SignBoss napsal:
Samozřejmě, že výrobci zabývající se vestavbama mají na to nejspíš zkoušky , protokoly a razítka.
A dle tel. rozhovoru. Né všichni, jakoby firemní přestavbáří mají na přestavby povolení. Proto se můžeme setkat s " tovární " vestavbou. A papírově jen pořád N1 - popřípadě N1 - speciální obytný ( montážní ). Tak je zase problém s každoročním absolovováním STK.
To, jestli speciální automobil do 3,5 t musí na STK jednou za rok, nebo klasicky za dva roky jako běžné N1/M1, je diskutabilní, každý ten předpis chápe jinak, protože je napsaný trochu nejasně.
Citovat
SignBoss napsal:
Samozřejmě, že výrobci zabývající se vestavbama mají na to nejspíš zkoušky , protokoly a razítka.
A dle tel. rozhovoru. Né všichni, jakoby firemní přestavbáří mají na přestavby povolení. Proto se můžeme setkat s " tovární " vestavbou. A papírově jen pořád N1 - popřípadě N1 - speciální obytný ( montážní ). Tak je zase problém s každoročním absolovováním STK.
Citovat
Jarda_1 napsal:
Citovat
SignBoss napsal:
Dál jsem se vyptával na různá přetypování. Tak na M1 - není to v lidkých silách.
Přetypovával jsem dodávku TOYOTA Hiace z N1 na M1 a celkem bez problémů tak proč by to něšlo u jiných dodávek?
Citovat
KubaM napsal:
tomu právě nerozumím, auto je do 3.5 t, podvozek VW - LT35, obytná nástavba - alkovna je od Karmanu,
přesto mi ho zařadili do:
kategorie N1, druh speciální automobil obytný.
ale STK mi zapsali jen na rok.
ve velkem TP je v dalších záznamech:
... Vozidlo plní ustanovení vyhlášky MD č. 102/95 Sb. s výjimkou (§/odst. 43/4) - seřizování sklonu opěradel sedadel je omezeno přepážkou za těmito sedadly.
Jestli tím myslí závěs :-)
Jak to teda je s tou dobou platnosti STK?
Citovat
tom74 napsal:
Citovat
KubaM napsal:
Ahoj,
loni jsem dovezl original obytnak od Karmanu - Missouri a na ouřadě mě zapsali do kategorie N1, druh speciální automobil obytný.
STK mi zapsali jen na rok.
Dá se to změnit na M1 (a má to smysl)?
změna z N1 na M1 je hodně problem, kamarád na STK mi tvrdí, že u aut do 3,5t mezi M1 a N1 není žádný podstatný rozdíl,
nemáš to nad 3,5t že ti dali STK jenom na rok ? protože pokud by N1 měla být STK jen na rok, tak by všechny "octávky" s přepážkou dělaly STK každý rok....o)))
Citovat
KubaM napsal:
Ahoj,
loni jsem dovezl original obytnak od Karmanu - Missouri a na ouřadě mě zapsali do kategorie N1, druh speciální automobil obytný.
STK mi zapsali jen na rok.
Dá se to změnit na M1 (a má to smysl)?
Citovat
ivan64 napsal:
Auto je na CZ dokladech, ale vestavba je originál AutoTurčan a není zapsána v TP a je tam napsáno N1 nákladní-skříňový. STK neudělají až to bude jako speciální automobil obytný.:cCitovat
tom74 napsal:
Citovat
ivan64 napsal:
Ahoj, momentálně taky řeším přestavbu v dodávce N1 nákladní skříňový na M1 obytný, tak uvidíme jak to dopadne a dám pak vědět.:_
už to máš na CZ papírech ?
z jakého důvodu budeš absolvovat změnu z N1 na M1 ?
Citovat
tom74 napsal:
Citovat
ivan64 napsal:
Ahoj, momentálně taky řeším přestavbu v dodávce N1 nákladní skříňový na M1 obytný, tak uvidíme jak to dopadne a dám pak vědět.:_
už to máš na CZ papírech ?
z jakého důvodu budeš absolvovat změnu z N1 na M1 ?
Citovat
ivan64 napsal:
Ahoj, momentálně taky řeším přestavbu v dodávce N1 nákladní skříňový na M1 obytný, tak uvidíme jak to dopadne a dám pak vědět.:_
Citovat
jojo napsal:
Citovat
mr_antik napsal:
Kdy přestává být dodávka dodávkou a je obytným autem?
Obytné auto musí splňovat:
ČSN EN 1648-2 Obytné automobily část 2 "Elektrická instalace 12V" jen v angličtině
ČSN 33 200-7-754 část 7 oddíl 754 "Elektrická instalace v karavanech a obytných vozech"
ČSN EN 1648-1+A1 Motorové karavany část 1 "Požadavky na obyvatelnost z hlediska zdraví a bezpečnosti"
ČSN EN 1646-2 "Užitečná zatížení"
Dohromady stojí tyto normy přijdou na skoro 800,- Kč ale je to jediná jistota o kterou se lze opřít. Informace z webu typu "já to vidím takto" nejsou při jednání s úřady použitelné.
Dále závazný Informační dokument Min. dopravy definuje obytný automobil takto:
Obytné automobily
Obytný automobil je vozidlo zvláštního určení, vyrobené k ubytování.
Zvláštní kategorii tvoří obytný automobil kategorie M1, který má nejméně následující zařízení:
sedadla a stůl
uspořádání pro spaní, které může být vytvořeno ze sedadel
zařízení k vaření
skladové prostory
Toto zařízení musí být pevně upevněno v prostoru pro bydlení; stůl však může být snadno odstranitelný.
Přestavbu automobilu definuje §73 zákona 56/2001 Sb).
§73 (1) Přestavbou silničního vozidla je změna nebo úprava podstatných částí mechanismu nebo konstrukce provozovaného silničního vozidla.
§73 (2) Za změnu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla se považují
a) změna druhu pohonu, vestavění jiného typu motoru,
b) změna karoserie, pérování vozidla a kol způsobující změnu povoleného zatížení,
c) změna druhu karoserie nebo nástavby, pro které se mění účel a způsob použití silničního vozidla,
d) změna kategorie vozidla.
O přestavbu se jedná např. už tehdy když se změní karoserie namontováním střešních a bočních oken. Tudíž při přestavbě skříňové dodávky bez oken se schvalování přestavby nevyhneme.
Dodávka zůstane navždy dodávkou. Označení dodávka totiž v úřední terminologii neexistuje. Ta zná jen nákladní automobil typu N1 druhu skříňový nebo speciální obytný
Může se tedy jen pouze upřesnit kolonka velkého TP kde se u Druh vozidla uvede speciální obytný.
A pouze když přidáváme další řadu sedadel musí se změnit také kolonka Typ a to z N1 na M1 a pozor to i v malém TP. Tento proces změny typu vozidla z N1 na M1 je však pro jednotlivce prakticky neprůchodný a navíc schválená skládací sedačka neúnosně drahá. Takže je nutné již při nákupu auta koupit takové, které má zapsáno potřebný počet osob v TP.
Přepážka musí zůstat u N1 a u M1 nemusí.
U N1 přestavěného na speciální obytný N1 jde jen o legislativní nepřesnost v ČR protože dle výše uvedených ČSN-EU norem musí být v obytném automobilu všechno pevně uchyceno a požadavek na přepážku i po změně druhu vozidla v TP na obytný je tudíž nadbytečný.
Při kontrole v zahraničí pochybuji že si umí v malém techničáku kontrola přeložit "NÁKLADNÍ AUTOMOBIL" a proč by to dělal když má před sebou jasnou obytku se střešními a bočními okny a různými "dvířky" na bocích. Proto si dovolím pochybovat o zde dříve uvedeném tvrzení že přepážka u N1 je předmětem kontroly v zahraničí. Pokud se někdo s tím setkal v ČR nebo zahraničí prosím napište kde a kdy.