Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letpro Hermana:
jen doplním Jardu K2 (napsal to Jarda moc pjekně), 2200W/cca 13V je 170A čili zcela v pohodě to 100Ah baterka utáhne, kór na pár minut.
Jako TRVALÝ vybíjecí proud ale určitě ne. To už by na ni bylo moc.
Jako trvalý vybíjecí proud bych nepřekračoval max 30-50A. Ale to v karavanu (obytce) nedosáhneš.
JiPe HighlandersČlen Přidáno
před 6 let[quote]
Karel Prokop napsal:
Souhlasím s (y) Funem.
E-Foy je ZDROJ.
LiFePO4 je AKUMULÁTOR.
To je jako srovnávat jabka s hruškama.
Nicméně chápu nedůvěru lidí. Už jsme se všichni napálili. Někteří nezdolní optimisti (já např.) i víckrát.
Ale POKROK NEZASTAVÍME.
Lidi co měli centrály; tak je u všech parkovišť pod lanovkama vyhazujou (hluk se nese přes údolí a ty centrály tam měli všichni). Nebo tam hned ráno visejí cedule zákaz kemperů.
Proto hlavně zimní kempeři přechází na Lithium. Jeden cyklus Lithia vychází cca na 1,70Kč - cyklus olova na cca 6,00 Kč.
Prostě je to vývoj. A každýho vjec.
Jojo.
.
Jitka a Pepa, vestavba MaLiBu 640 Charming
( Ducato L4H2 Maxi, 2.3 180 k, aut.)
FunHlavní administrátor Přidáno
před 6 letEfoy má jeden problém a tím je neklesající cena. Je to pravděpodobně dáno jeho menšími možnostmi uplatnění. Kdo ho kromě nás karavanistů vlastně potřebuje?
Fun
allfaČlen Přidáno
před 6 letTo je všechno hezký, ale pořád se ta baterka musí nějak nabíjet, ať olovo nebo lithium. A to v zimě nadivoko při topení dá akorát ta "hnusná, smradlavá" centrála.
Tímto ji nechci propagovat, doteď jsem jí neměl, ale po čtení tohoto vlákna jsem jí koupil :D.
Lithium bych bral, ale když vidím ty "bastly" , tak si počkám, až to bude kompaktnější.
Upravil allfa dne 18.10.2018 09:59,
před 6 letdracekvoČlen Přidáno
před 6 letJeště na forech o jachtách se občas efoy zmiňuje. Což je taká forma karavanismu na vodě :)
V zimě by šel použít TEC článek nějakým způsobem zabudovaný do topení.
Jenže z 500W tepla dostanete asi 30W elektrické energie. Což se asi moc nevyplatí, že? Ale je to skoro výkon nejlevnějšího efoy :)
Výhoda LifePO je v jeho tvrdosti. Do nějakých 80% nabití lze do baterek cpát maximum, než dojde k dosažení 3,6V a omezování dobíjecího proudu. A ještě můžu nabíjet většíma proudama. Takže centrála může běžet menší dobu.
Při nabíjení olovo velice rychle dosáhne max napětí a pak to do něj leze velice pomalu, a aby jste dobili baterku na 80% musí centrála běžet ohodně déle.
A potom baterky o stejné velikosti vydrží déle nabité. Mají prostě větší hustotu uložené energie.
Daší výhoda z druhé strany. Nemusím bát zapnout 1kW spotřebič, pokud mám v baterkách jen 30% energie. LiFePO to dá. U olova by nejspíš už spadnul měnič na podpětí.
Takže samozřejmě lepší baterky problém s dobíjením nevyřeší, ale život s nimi může být značně komfortnější.
Upravil dracekvo dne 18.10.2018 10:09,
před 6 letivanoČlen Přidáno
před 6 letKarel to dobre napísal,
E-Foy je ZDROJ.
LiFePO4 je AKUMULÁTOR.
To je jako srovnávat jabka s hruškama.
Batéria nenahradí zdroj, jedine v prípade obrovskej kapacity. Ja v zime potrebujem cca 100 Ah denne. Solár nedá skoro nič a teda by som na týždeň lyžovačky potreboval batériu o kapacite 700 Ah. To už asi nikto nebude tvrdiť, že LiFePO4 nahradí zdroj :-).
Ale centrálu nepoužívam, stále mám ten všetkými zatracovaný EFOY :-)
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letmě to nedá:
Ivane, já bych si 700-1000Ah LiFePo baterku v Tvým expedičáku představit dokázal,... :)
Do "normálních" aut vsazujeme 260-300Ah už docela často,..
Allfa:
jaký "bastly" máš na mysli? Pokud je to profi výrobek neměl by snad být problém ?
allfaČlen Přidáno
před 6 letKarle, to nebylo myšleno adresně, ale všeobecně. Když vidím někde lithiovou baterku (složenou 12V), tak z toho trčí různý balancery a jiný udělátka a je to smontovaný z jednotlivých článků - prostě to není jako běžná Pb kusovka.
A Fune - ty máš perpetuum mobile?
allfa Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
dracekvoČlen Přidáno
před 6 letUzavřený 12V blok si můžeš koupit. Ale nečekej od něj takovou spolehlivost a životnost jako od těhle "bastlů"
Ale částečně s tebou souhlasím, že by bylo vhodné balancéry a další věci dát do samostatného boxu, případně na vršek baterky udělat kryt.
Něco jiného je stacionární použítí baterek, tam tahle otevřená bižuterie nevadí. Ale v autě by to celé mělo mít aspoň IP20.
Navíc vůbec neuznávám toto řešení balancérů, kdy při balancování dochází k ohřívání terminálů baterek. Kdo ví, jestli je to nepoužívá i jako chladič, což by byla prasárna na N-tou.
Upravil dracekvo dne 18.10.2018 11:29,
před 6 letallfaČlen Přidáno
před 6 letNo tak, taky mám v garáži baterku a nenabijel jsem jí asi 8 let z toho důvodu, že byla dobře ukrytá. Pochybuji ale že by ještě k něčemu byla.
Pokud jsi jí rok a půl nenabíjel, tak ji asi k ničemu nepotřebuješ, protože princip baterie je nabíjení - vybíjení.
dracekvoČlen Přidáno
před 6 letMě teda vcelku hned docvaklo, že jí fun samozřejmě nabíjel. Ale že nepotřeboval během stání dobíjet centrálou. :)