Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

solární panel

Poslední aktualizace před 5 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 6 let
Alf 3003
píšeš čl.9 - plánujeme vestavbu do Sprintera
čl.11 - žádnou vestavbu samodomo dělat nehodlám, tečka (nasraně)
nejsem schopen dedukovat - jestli vestavba bude profi nebo ne. Když profi tak to většinou tady lidi neřeší a zadají to např. KRSovcům, kteří jsou v oboru profíci.
"Zahalování do tajemství rodinných stříber" samozřejmě chápu a už to víckrát nenapíšu, slibuju.
A taky pečlivě zvážím, jak moc aktivně se tady budu snažit pomoct.
Zjišťuju, že jsem zbytečně aktivní a beru si to k srdci.

Omlouvám se všem za plevelení vlákna.
CibiCibiČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Alf 3003
píšeš čl.9 - plánujeme vestavbu do Sprintera
čl.11 - žádnou vestavbu samodomo dělat nehodlám, tečka (nasraně)
nejsem schopen dedukovat - jestli vestavba bude profi nebo ne. Když profi tak to většinou tady lidi neřeší a zadají to např. KRSovcům, kteří jsou v oboru profíci.
"Zahalování do tajemství rodinných stříber" samozřejmě chápu a už to víckrát nenapíšu, slibuju.
A taky pečlivě zvážím, jak moc aktivně se tady budu snažit pomoct.
Zjišťuju, že jsem zbytečně aktivní a beru si to k srdci.

Omlouvám se všem za plevelení vlákna.


Myslím že to by byla škoda...
VW LT 35 maxi
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 6 let
Cibi:
Škoda by to určitě byla, ale zase na druhou stranu Karla chápu. Dávat lidem zadarmo rady, za které by jinde museli platit a ještě poslouchat řeči, pokud se tazateli odpověď nelíbí taky asi nejde dlouhodobě.. A dobře chápu Karlovo požadavek, že když chce někdo návrh řešení (kolikrát by lidé chtěli pomalu i seznam věcí a schéma zapojení - samozřejmě zadarmo a přes internet od někoho, kdo se tím živí), tak by měl s tím autem alespoň k tomu Karlovi zajet, aby se mohl podívat, co všechno tam má a hlavně by za hotové řešení na míru měl alespoň něco zaplatit, když už s tím ten člověk strávil čas.

Jedna věc je poradit, co je vhodné použít třeba na propojení dvou akumulátorů a něco jiného poradit prakticky kompletní výbavu vestavby. A radit určité věci v elektrice lidem, kteří opravdu vědí o elektrice jenom to, že kope je i docela nebezpečný.
Mimochodem, nevšiml jsem si, že by například cykloservisy zadarmo na internetu radily s konfigurací kol a jak si všechno seřídit a na co si dát pozor..

Takže já osobně si myslím, že pokud někdo chce nějaké informace zadarmo, tak by měl být rád za každou dobrou radu, kterou dostane zadarmo a ne si ještě stěžovat. Také občas poprosim o radu a i když třeba nedostanu to, co jsem čekal, tak za odpověď poděkuju a pak hledám třeba dál. Ale rozhodně nebudu toho, kdo mi věnoval svůj čas ještě kritizovat..

Ps: v poslední době se tu rozmáhá taková věc, že tazatel něco napíše, o pár příspěvků dál tvrdí něco úplně jiného a ještě nakonec dělá z odpovídajících blbce nebo dokonce tvrdí, že neco takového nikdy neřekli i když to jde bez problémů dohledat.
alf3003alf3003Člen
Přidáno před 6 let
Petr Dubi:přečtěte si na co jsem se tázal a i v dalším příspěvku jsem názor nezměnil,pouze pro méně pozorné zopakoval,že si sám žádnou vestavbu dělat nebudu. Jsem na fóru o bydlících a pokud se slušně zeptám, očekávám odpověď ve stejném módu. Mimochodem dělám do koloběžek a na fcb koloběžky cz to takhle funguje. Když chce kdokoli poradit s výběrem i já rád doporučím začátečníkovi vhodný model,případně i komponenty. A nebudete věřit pane Dubi, úplně zadara. A víte proč? Protože jsme koloběžkoví nadšeneci. Jsem rád,že pár nadšenců bydlíkářů napsalo své zkušenosti a bez blbých řečí.A nepleťte si servis s fórem. Komerce a nadšení se řídí jinými pravidly. Závěrem děkuji všem, kteří mne, začátečníka, inspirovali svými zkušenostmi aniž by vyzdvihovali svoji důležitost. Fórum není o penězích, ty ať si každý vydělá v podnikání. Je o sdílení společné radosti z konkrétního koníčka. Za mne to je vše.
Upravil alf3003 dne 05.07.2018 20:25, před 6 let
JiPe HighlandersJiPe HighlandersČlen
Přidáno před 6 let
Alfe, nenech se zmast Karlovou tradicni retorikou. Za tvrdou slupkou je dobre jadro :) . Vem si kolik casu uz
uz tady stravil rozdavanim dobre minenych rad a kolika lidem pomohl. A nadseni je jedna vec a jak uzivit vlastni firmu je vec druha. Ze by tady rozdaval svoje know how zadarmo nemuze nikdo ocekavat ani vyzadovat.
A promin, ale obytka a jeji elektro fakt neni kolobezka.
:_
Jitka a Pepa, vestavba MaLiBu 640 Charming
( Ducato L4H2 Maxi, 2.3 180 k, aut.)
F
fifa32Člen
Přidáno před 5 let
Nevím, jestli to patří do Akademie,ale možná ano, nazval bych disgnostika solární sestavy (Karle, nečekám že tady dáš x stránkový detailní popis měření každé buňky panelu Grin ):
V létě jsem pořídil 275 Wp panel, k tomu mám regulátor EPEVER Tracer starší řady (dvě oranžová tlačítka pod displejem) na 30 A, gelovku 150 A. Na srpnovém výjezdu, středoevropské až severní sluníčko, ne jihomoří, mi po jedné noci běhu kompresové lednice o spotřebě 0,5A (podle údaje na displeji regulátoru při přímém odběru, je nastavená jen na mírné chlazení) dával do baterky 0,5A při cca 13,4V. Do startovačky 120Ah, která už má nejlepší za sebou cca kolem 1, někdy 1,5A při cca 13,1V. Když jsem zkusil starou baterku (startovací olovo původně 90Ah, teď už asi skoro nic), kterou uchovávám pouze pro případ, když v autě laboruji se světlem, autoradiem apod., která má den po "nabití" kolem 10V, dával jí regulátor kolem 3,3A na českém zářijovém sluníčku. Kromě posledního případu umřelé baterky běžela současně na přímém odběru lednička cca 0,5A.
Otázky:
vzhledem k výkonu soláru mi přijde, že dává nějak málo. Pokud to tak je, je problém buď v panelu (měl by dávat až 10A ?), nebo regulátoru (jak funguje logika, dá se nějak nastavit nebo zkontrolovat nastavení-chápu, že do mírně vybité baterie nebude hned cpát proud desetiny kapacity, i proto, že pokud vím, všechno řídí napětí nabíjené baterie, teplotní čidlo nemám), ale u té mrtvé mi přijde nabíjecí proud 3,3A při 10V opravdu málo (ano, vím, že pulsní nabíječky už leckdy baterku s takhle nízkým napětím odmítnou vůbec nabíjet, zkoušel jsem kvůli otestování soláru).
Kabely mám 6mm2,docela dlouhé, cca 4m každý, protože uspořádání je ve vývoji, konektory neletované, mechanicky namáčklé. Nabíjení vestavbové/startovací baterie přepínám mechanickými odpojovači baterií, takže k solaru je připojena současně jen jedna.
Dá se nějak změřit, jestli panel splňuje parametry, a odpovídají uvedené proudy obvyklým hodnotám panelů obdobného výkonu?
Upravil fifa32 dne 19.09.2019 19:38, před 5 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
První měření je napětí. Jestliže ten panel (předpokládám že se jedná o 60 článkový panel) má např. Umax 35V a je hezky a slunečno a z panelu leze naprázdno 15-17V je zjevné, že jsou popraskaný články. Čili panel je KO.
Variantně lze použít srovnávací (jinej) regulátor a panel pokud ze soustavy lezou stejný výkony nebo je tam rozdíl lze z toho dovodit závadu.
Většinou stačí voltmetr. Můžou být vadný i diody v panelové svorkovnici, ale nebývá to často.
Upravil Karel Prokop dne 20.09.2019 09:34, před 5 let
allfaallfaČlen
Přidáno před 5 let
No, jestli odpojíš jednu baterku a pak připojíš druhou, nejspíš je v háji regl.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let

fifa32 napsal:

@fifa32 - Nevím, jestli to patří do Akademie,ale možná ano, nazval bych disgnostika solární sestavy (Karle, nečekám že tady dáš x stránkový detailní popis měření každé buňky panelu Grin ):
V létě jsem pořídil 275 Wp panel, k tomu mám regulátor EPEVER Tracer starší řady (dvě oranžová tlačítka pod displejem) na 30 A, gelovku 150 A. Na srpnovém výjezdu, středoevropské až severní sluníčko, ne jihomoří, mi po jedné noci běhu kompresové lednice o spotřebě 0,5A (podle údaje na displeji regulátoru při přímém odběru, je nastavená jen na mírné chlazení) dával do baterky 0,5A při cca 13,4V. Do startovačky 120Ah, která už má nejlepší za sebou cca kolem 1, někdy 1,5A při cca 13,1V. Když jsem zkusil starou baterku (startovací olovo původně 90Ah, teď už asi skoro nic), kterou uchovávám pouze pro případ, když v autě laboruji se světlem, autoradiem apod., která má den po "nabití" kolem 10V, dával jí regulátor kolem 3,3A na českém zářijovém sluníčku. Kromě posledního případu umřelé baterky běžela současně na přímém odběru lednička cca 0,5A.
Otázky:
vzhledem k výkonu soláru mi přijde, že dává nějak málo. Pokud to tak je, je problém buď v panelu (měl by dávat až 10A ?), nebo regulátoru (jak funguje logika, dá se nějak nastavit nebo zkontrolovat nastavení-chápu, že do mírně vybité baterie nebude hned cpát proud desetiny kapacity, i proto, že pokud vím, všechno řídí napětí nabíjené baterie, teplotní čidlo nemám), ale u té mrtvé mi přijde nabíjecí proud 3,3A při 10V opravdu málo (ano, vím, že pulsní nabíječky už leckdy baterku s takhle nízkým napětím odmítnou vůbec nabíjet, zkoušel jsem kvůli otestování soláru).
Kabely mám 6mm2,docela dlouhé, cca 4m každý, protože uspořádání je ve vývoji, konektory neletované, mechanicky namáčklé. Nabíjení vestavbové/startovací baterie přepínám mechanickými odpojovači baterií, takže k solaru je připojena současně jen jedna.
Dá se nějak změřit, jestli panel splňuje parametry, a odpovídají uvedené proudy obvyklým hodnotám panelů obdobného výkonu?


Ahoj.Na tomto reglu se dá vyčíst i napětí a proud který do reglu jde z FV panelů.Jaké napětí a jaký proud ti do něj tekl???
F
fifa32Člen
Přidáno před 5 let
Ajaj, jsem d... Il, samozřejmě to na reglu svítilo, ale jak jsem řešil hlavně jestli utáhne spotřebu, tak jsem to mentálně vypustil. Díky za nakopnutí. Matně si vybavuji, že napětí bylo snad kolem 35 V, ale ruku na to nedám, proud už nevím, nicméně pokud o víkendu aspoň trochu zasvítí, tak to vytáhnu ven a dám vědět, Na napětí, konec konců, asi ani svítit nemusí, i když bude dávat třeba nula nula nic A, tak napětí by mělo být vidět.

Jiný regulátor je na cestě, zbyl mi menší panel a bylo mi ho líto mít zbytečně ve skříni, tak ho případně zkusím zaměnit

A ještě se tupě zeptám, jestli to patří do akademie, Karle promiň Angry.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let

fifa32 napsal:

@fifa32 - Ajaj, jsem d... Il, samozřejmě to na reglu svítilo, ale jak jsem řešil hlavně jestli utáhne spotřebu, tak jsem to mentálně vypustil. Díky za nakopnutí. Matně si vybavuji, že napětí bylo snad kolem 35 V, ale ruku na to nedám, proud už nevím, nicméně pokud o víkendu aspoň trochu zasvítí, tak to vytáhnu ven a dám vědět, Na napětí, konec konců, asi ani svítit nemusí, i když bude dávat třeba nula nula nic A, tak napětí by mělo být vidět.

Jiný regulátor je na cestě, zbyl mi menší panel a bylo mi ho líto mít zbytečně ve skříni, tak ho případně zkusím zaměnit

A ještě se tupě zeptám, jestli to patří do akademie, Karle promiň Angry.


Jdeš na to od konce a třeba i zbytečně utrácíš.Zkoukni napětí a proud který jde z FV a pro jistotu při této zkoušce připoj baterii o který víš že je v pořádku.Na vyzkoušení ti vyhoví i startovačka z auta.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
fifa 32:
já myslím že to do akademie patří - má to souvztažnost k elektrice (fotovoltaice, tudíž to může jinejm lidem pomoct ?) Za mě O.K:
F
fifa32Člen
Přidáno před 5 let
Počasí přeje, tak jsem to zmáknul ještě dnes:

Startovacka
3 štráfky na displeji regulázoru z 5
Behem 15 minut je všech 5 strafku
13V naprázdno V metrem před připojením solaru
Solar po připojení k baterii
Pv
34V během 15 minut drží 34 V
0,8 A, během 15 minut maličko asi o 0,1 klesá na 0,7 A
2 kw

Batt
13,4 V během 15 minut stoupá na 14 V a dále na 14,5V
1,9 A, během 15 minut klesá na 1,7A
25 st c

V metrem na baterie v průběhu nabijeni 13,5 V

Gel150Ah nová v srpnu
13,2 V naprázdno před připojením soláru

4 štráfky z 5 vodorovnych
Pv
1A
35V
2kwh
Hned šla baterie na 5 štráfků a proud z panelu postupně klesl na 0,6A

Batt
13,5V
1,2A a postupně klesa
25 st c

Napětí na nabíjené baterií V metrem 14,3v

V metr na privodnich svorkach z panelu do regulatoru 35 V
Upravil fifa32 dne 20.09.2019 17:38, před 5 let
E
edahermanČlen
Přidáno před 5 let

fifa32 napsal:

@fifa32 - Počasí přeje, tak jsem to zmáknul ještě dnes:

Startovacka
3 štráfky na displeji regulázoru z 5
Behem 15 minut je všech 5 strafku
13V naprázdno V metrem před připojením solaru
Solar po připojení k baterii
Pv
34V během 15 minut drží 34 V
0,8 A, během 15 minut maličko asi o 0,1 klesá na 0,7 A
2 kw

Batt
13,4 V během 15 minut stoupá na 14 V a dále na 14,5V
1,9 A, během 15 minut klesá na 1,7A
25 st c

V metrem na baterie v průběhu nabijeni 13,5 V

Gel150Ah nová v srpnu
13,2 V naprázdno před připojením soláru

4 štráfky z 5 vodorovnych
Pv
1A
35V
2kwh
Hned šla baterie na 5 štráfků a proud z panelu postupně klesl na 0,6A

Batt
13,5V
1,2A a postupně klesa
25 st c

Napětí na nabíjené baterií V metrem 14,3v

V metr na privodnich svorkach z panelu do regulatoru 35 V


Ahojky a promiň.Snažíš se to zde podat jak velký znalec,ale nevím co si z toho kdo vezme.V tvém případě bude lepší když si v okolí seženeš elektrikáře ať ti to proměří.
F
fifa32Člen
Přidáno před 5 let
Kdybych se považoval za velkého znalce, tak sem asi nepíšu o pomoc, každopádně jsem to tak vůbec nemyslel. Dávám sem prostě co nejvíc informací, aby se z toho případně dalo něco poznat. Hlavně mi jde o to, jestli to vypadá na panel a má smysl řešit reklamaci, jsou s tím spojené komplikace s demontáží, dopravou atd. tak to nechci podstupovat, pokud to na panel nevypadá. Se znalectvím to nesouvisí. Nemůžu vyloučit, že to tím elektrikářem třeba i skončí, ale před tím bych rád ověřil, co můžu. Mimochodem, není elektrikář jako elektrikář, což koneckonců platí i o jiných oborech, mohl bych vyprávět :-).

Tak snad poslední upřesnění, po cca hodině a 3/4 mi podle displeje na regulátoru kleslo PV na 15 V, proud na 0 3 A a BATT 13, 8 V a proud na 0,3 A. Nemělo by napětí z panelu být stále stejné, než ohledu na to, že se baterka "dobila" a sluníčko přece jenom zašlo?

Jinak všem děkuji za snahu, kdyby mi třeba někdo, kdo má panel obdobného výkonu chtěl do SZ napsat, jaké napětí/proud mu dává jeho panel, budu rád, to sem zatím nikdo nedal.
Upravil fifa32 dne 20.09.2019 18:33, před 5 let
B
BeryČlen
Přidáno před 5 let
Trochu moc čísel, ztrácím se v tom ...
Každopádně bych než nabíjení již plný baterky, takže "naprázdno" (v podstatě bez zátěže) zkusil hodnoty měřit při současným zatížení baterky, třeba žárovkou.
Že je výstup z panelu při slabým osvětlení jen 15V taky nevidím jako problém, s intenzitou světla se jednat napětí snižuje a druhak se posouvá ideální pracovní bod panelu a právě MPPT regulátor se dokáže přizpůsobit a využít toho. Takže jestli regulátor v daných podmínkách dojde k tomu, že panel odevzdá vyšší výkon při 15V, není to nic překvapivýho.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Fifa : vykašli se na čárky na reglu,ale koukni se na napětí a proud - čím více světla(sluníčka)tím větší napětí i prou jde z panelu do reglu a tím pádem i do baterie.Napětí i proud z panelu a do baterie bude rozdílný.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Jestliže má panel při solidním osvitu 34V je nejspíš v pořádku.
To že régl nenabíjí větším proudem = je znamení že baterka je nabitá, nebo je zasulfatovaná a má malou kapacitu (proto ten razantní vzestup napětí během pár minut).
Pokud si nejsi jistej doporučuju návštěvu u odborníka: změřit baterku zátěžákem, otestovat régl a proměřit výstup z panelu. Elaborát o počtu dílků na grafu je v tomto případě k ničemu. Potřebujeme čísla.
Upravil Karel Prokop dne 21.09.2019 10:16, před 5 let
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let

Karel Prokop napsal:

@karel Prokop - Jestliže má panel při solidním osvitu 34V je nejspíš v pořádku.
To že régl nenabíjí větším proudem = je znamení že baterka je nabitá, nebo je zasulfatovaná a má malou kapacitu (proto ten razantní vzestup napětí během pár minut).
Pokud si nejsi jistej doporučuju návštěvu u odborníka: změřit baterku zátěžákem, otestovat régl a proměřit výstup z panelu. Elaborát o počtu dílků na grafu je v tomto případě k ničemu. Potřebujeme čísla.


To je přesně ono.Proto jsem mu už psal,ať si na tu zkoušku vezme baterii o které ví že je v pořádku.
F
fifa32Člen
Přidáno před 5 let
Chlapi, nejsem úplný ignorant, alespoň myslím, ty "štráfky" co Vás tak berou Wink, jsem tam dal jen pro úplnost, nevím, jestli není nějaký úzus třeba kolik V je na jeden, tak už mi to nedávejte, prosím, sež... ať Frown, omlouvám se. Všechna napětí i proudy jsem napsal. Podstatné je pro mě, že panel vypadá OK, záruka je ještě necelé dva roky, tak na jaře budu sledovat, budu kupovat novou startovací baterií, tak uvidíme. Jak jsem psal, na cestě je jiný regulátor k druhému panelu, tak je případně ještě zkusím prohodit. Všem moc děkuji za rady, kurňa, ještě jsem se chtěl ptát na booster, ale fakt nevím, asi se ptám úplně hloupě, tak abych to zase neschytal Pfft .
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Mediální partner


hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 20
Členové online 1
Karci

Celkem členů: 15,972
Nejnovější člen: Roman1973
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,500,820 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.28412 sekund | Průměrně za: 0.28412 (0) sekund | Dotazy: 137 | Použitá paměť: 2.29MB/4MB