Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 5 letJen pro připomenutí sem dávám odkaz na diskuzi jak to dopadá když se nedodržují předpisy ohledně plynu - fotky v příspěvku č 13 tohoto vlákna:
https://www.carav...ost_137090
Stalo se to na výjezdu C24 a věřte že to nebylo nic veselého . . .
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
rodinny_typČlen Přidáno
před 5 letVí někdo, jestli tehdy byla vyšetřená příčina roztržení lahve?
L + Z + (D+A+H 2004-2009);
TEC 510TR Siena, Citroen C4GP 1,6HDi
-----------------------------------
Ze země nic nespadne.
Mě by zajímalo, jestli se dokáže takhle rozletět jenom hliníková flaška, nebo i ocelová ? Nebo spíš, přecijen pružnější ocel, povolí třeba ve sváru a ujde během delší a tak nějak bezpečnější doby bez tlakový vlny ? Ještě mě zaráží, že ta flaška takhle prdla a nepovolila kontrolovaně v nějakým záměrně slabším místě ?
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
ElpresidentoNováček Přidáno
před 5 letTak jsem to nakonec vyřešil tímto regulatorem:
https://www.kobra...r-1-2kg-h/
+
Novou hadici až na trubku a koupil jsem novou 5kg bombu s propanem, snad je to vše v pořádku... děkuji všem za rady
Máma +Táta + 2 princezny
Citroen C4 Grand Picasso (2006) + Swift Accord (1994)
rodinny_typČlen Přidáno
před 5 letCitovat
Bery napsal:
Mě by zajímalo, jestli se dokáže takhle rozletět jenom hliníková flaška, nebo i ocelová ? Nebo spíš, přecijen pružnější ocel, povolí třeba ve sváru a ujde během delší a tak nějak bezpečnější doby bez tlakový vlny ? Ještě mě zaráží, že ta flaška takhle prdla a nepovolila kontrolovaně v nějakým záměrně slabším místě ?
Podle přiložených obrázků se i ocelové lahve většinou rozervou jak papír. Podle mě jak má vzniklá trhlina ostrou špičku, tak se v ní koncentruje napětí a lom se rozjede až daleko. Navíc kapalný plyn v rozevírající se láhvi se asi rychle odpařuje a namáhá trhající se stěny přetlakem až do doby, než celý unikne - na rozdíl od tlakové zkoušky vodou, kdy nádoby taky takhle praskají, ale rozšklebí se jen kousek a pak přetlak bleskově poklesne.ˇ
"Slabým místem" se jistí tlakové lahve v podobě pojistného ventilu, ten neohrožuje natržením okolní stěny a dokáže zase zavřít. Na malých výměnných lahvích se ale nepoužívá, nevím přesně proč (cena + zbytečné riziko v případě netěsnícího ventilu?).
Ona ta tlaková vlna (PB má 10 atmosfér) asi není to nejhorší, výbuch nebo zahoření celé uniklé náplně je větší pohroma.
L + Z + (D+A+H 2004-2009);
TEC 510TR Siena, Citroen C4GP 1,6HDi
-----------------------------------
Ze země nic nespadne.
Upravil rodinny_typ dne 28.02.2019 16:43,
před 5 let
rodinny_typ Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
DoskocilČlen Přidáno
před 5 letAhoj. Je-li u tlakové láhve v předepsaných termínech prováděna tlaková zkouška - předepsaný zkušební tlak je 26 barů, tak by k roztržení tlakové láhve nemělo dojít. Je pravda, že zevnitř působí koroze, protože propan, nebo PB nejsou zcela čisté a v přítomnosti vlhkosti (ta je tam vždy, topné plyny se nezbavují vlhkosti až na stav "suchý", což je asi max 20 ppm vlhkosti. Ale tady problém nebývá. Problém je při plnění zejména osobou, která nemá ani ponětí o tom co je potřeba dodržet. U správně naplněné láhve tlak i při dlouhodobém pobytu na slunci nepřesáhne 6,5 baru. K roztržení dochází tehdy, když je tlaková láhev naplněna "až po vrch", nebo téměř po vrch. Kapalné topné plyny v kapalné fázi mají velký koeficient roztažnosti a proto se plní asi do tří čtvrtin kapalného objemu a toto množství je vyznačeno v jednotkách hmotnosti, tedy v kg na láhvi.
Při tomto postupu je v láhvi nad kapalnou fází dostatečný parní prostor (rozuměj páry propanu, nebo PB - pára není jen vodní), do kterého se může kapalina topného plynu roztahovat a tlak stoupne vždy jen na hodnotu rovnovážného stavu kapalina - pára, a tomu odpovídá ten tlak 6,5 baru, možná 7barů. Pokud se ale nedodrží předepsané množství, tak kapalina P, PB vyplní ten ochranný parní prostor dříve, při daleko nižší teplotě a dalším zvýšením teploty roste tlak co jeden stupeň - to 13 barů - slovy třináct, protože kapalina (čehokoliv) je neztlačitelná. Tak si uvědmme, že desetistupňový nárůst teploty při zcela vyplněné tl. láhvi kapalinou představuje tlak 130 barů a to je jistota, že propanbutanová láhev spolehlivě exploduje. Proto je zákaz plnění PB lahví podomácku, protože většina lidí toto vůbec neví. A proč to vím já? Protože jsem si každý den plnil chladiva do příručních lahví (2 - 5 kg) ze 200 kg tlakového zásobníku, které jsem měl v byznysovém autě, abych je měl během oprav chladicích zařízení k dispozici. A při tom jsem musel dodržovat úplně stejné podmínky, akorát, že chladiva byla nehořlavá. Dnes už se ale přechází na chladiva hořlavá - R600a = izobutan. Takže co dodat - explozi PB láhve zaviní vždy nějaký chytrolín, který nemá o věci ani ponětí a plní si láhve. Čáo, Pepa
Ahoj,
chtěl jsem se zeptat na uzavírání plynu. Mám vestavbu F.Ducato a pokud plyn nepoužívám vždy uzavírám plynovou bombu. K tomu musím otevřít zadní dvoudveře. Problém vzniká, pokud na nich mám kola. Pod postelí jsou ještě na plynovém vedení další uzávěry. K čemu slouží? Stačí zavírat jen je? Plyn pak ale zůstává mezí bombou a těmito uzávěry, ne?
Ještě jeden dotaz. Nevíte někdo jestli a kde se dá sehnat na nosič kol CARRY-BIKE od FIAMMY levá horní krytka lišty připevněné k zadním dvoukřídlým dveřím?
Díky
Ponka