Willik68Člen Přidáno
před 6 letahoj a děkuji za odpovědi.
jasno celkem mám.
jsme zvyklí na jednoduchost a žádný velký komfort a zbytečné serepetičky okolo. v létě se vyspíme klidně vedle auta, dovnitř zalezu jen když začne pršet. v zimě je to horší, ale i tak počítáme s pobytem v autě převážně na spaní. přes den sjezdovky, běžky, aquaparky, .......... . v autě si maximálně ohřát nějaký gábl a promrzlý nos a mít na noc kde složit znavené tělo. to vše maximálně ve třech a na dobu ne delší jak tři, max čtyři dni, v případě hodně nepříznivého počasí zbaběle prchnout domů. větší hygiena +- obden, někde v bazénu, sauně, ..... , prostě kde se dá.
představa vybavení je asi taková: rozumě zateplit co půjde (podlaha, stěny, strop), domontovat topení a vše co k jeho provozu bude třeba. planar 44 by myslím na naší "malou" dodávku by měl být dimenzován i s rezervou (2KW elektricky udělaly z auta saunu při -2), letiště na spaní (cca 190x 175) s úložnými prostory v podpalubí. vyndat zadní sedačky a pokud to půjde, postavit někde v koutě almaru (cca 40x60), do které bude zaveden jeden z výdechů topení a bude se v ní moci usušit lyžařská výbava. přední sedačky doplnit otočí (u řidiče určitě, tu už mám připravenou, dvojitá pro spolujezdce bude asi větší ořech, který si nejsem jist že půjde rozlousknout). tranzit už teď má ve výbavě dvě baterky (2x60A), ty zaměnit za 2x80A (určitě se vejdou , stovky jsou s ?). dobíjení mám vyzkoušené v létě alternátorem (vystačím hravě na celý týden - internet, mobily, tablety, ..... lednička při přejezdu) v zimě bude muset nastoupit centrála. se solárem prozatím nepočítám, možná později. pod víkem postele schovat PB dvojvařič, zásobu cca 25 až 50l vody, chemické Wc. lednička pouze na léto (máme Mevu - PB/12v/230v). toto vše by mělo být demontovatelné (zateplení a topení néééé), aby se dala vrátit zadní sedačka a využít nákladní prostor.
s čím potřebuji poradit? hlavně jaký materiál a kolik vybrat na zateplení (výhody/nevýhody), poradit případně pomoci (i za úplatu) s montáží topení, upozornit na případné možné konflikty s legislativou (co je ještě lagální a akceptovatelné na STK a co už hraničí s propadnutím OTP). no a nakonec projít mojí představu a nasměrovat mé myšlenky k reálnému cíli.
jen pro úplnost ještě dodám, že můj současný tranzit je již čtvrtý v pořadí (roky výroby 1988, 1994,1997 a 2001, motorizace 2,5D čtyřkvalt; 2,5D petikvalt; 2,5TD pětikvalt a 2,4TDI pětikvalt). jestli to napíšu správně tak je L1H2, prostě krátký středně vysoký, ale je to ta větší varianta na pneu 16". využitelný rozměr pro vestavbu (od opěradel předních sedaček) 2,8m délky, 1,75m šířky a 1,7m výšky. znám celou historii vozu, od doby kdy přišel z výroby. motor má najeto 140tisíc, jsem druhý majitel (respektive třetí, ale to byla jen administrativní změna). od výroby byl u nás na firmě a střídaly se na něm 3 řidiči - všichni slušní, žádný z nich nebyl Fitipaldy (osobně znám). těch 140 tisíc je skutečnost, při odkupu z firmy byly předloženy všechny doklady od absolvovaných STK, s údaji o stavu tachometru, žádná přetočenka. odkup realizovaný přímo bez zprostředkovatele. většinu oprav si na autech dělám sám, s pomocí kamaráda automechanika (brzdy, čepy řízení, výměny oleje, ...). na servis zatím odchází jen na seřízení geometrie, kontrola na válcích, nástřik spodku vozu a to vždy v doprovodu "osobního automechanika".
mám přidat foto? tak jo. je z léta 2017 a právě jsme na putovním vodáckém táboře.
ještě jednu věc bych potřeboval. týká se to větrání v zimním období. nemám otevírací zadní okna, jen ta v předu u řidiče a spolujezdce. dá se u tohoto vozu namontovat nějaký druh střešního okna (prolisy na ploše střechy)? je někdo kdo tohle dělá? sám si na toto fakt netroufnu. jak je to po stránce legislativy? nebo je jiný způsob jak odvětrat tohohle plecháče? přeci jen v noci tři lidi vyprodukujou nějaký ten litřík vody. v létě nechávám otevřený zadní vrata, ale v zimě to tudy asi nepůjde a brouzdaliště bych v autě opravdu nepotřeboval.
napadá vás někoho, co ještě bude potřeba vyřešit, než se bude moci s tímto cestovat v zimě?
děkuji všem, kdo poradí a budou mít se mnou tu trpělivost. úplně nejvíc budu ale blahořečit ty? kteří budou ochotni i ukázkou z praxe (po domluvě přijedu snad kamkoli).
s díky se loučí Willik68
Automatické sloučení 08.01.2018 23:50:
aha tak foto nebude. musím se naučit ho tam nahrát. to bude chtít přítele na telefonu. tak někdy později, ajťák tedy ze mne nebude. haha
ještě jsem si vzpomněl a pro dnešek poslední dotaz: najde se tady někde pro začátečníky, jako jsem já, slovník odborných pojmenování. zatím se ztrácím v pojmech jako: E-Foy, EBL, Mover a další. díky
Upravil Willik68 dne 09.01.2018 01:17,
před 6 letAhoj, musíš mít jasno v tom, co hodláš s tím autem podnikat. Jestli chceš do dodávky vestavět něco jako klasický obyťák pro dlouhé stání v kempech, tak tohle smysl nemá. Kup si obyťák. Upravit dodávku je vhodné zejména pokud u tebe vítězí podstata cestování nad formou. Nechceš převážet balast, ale chceš mít hodně místa (pro sportovní věci, moto, …). Chceš být nenápadný, nevadí ti trochu punk a chceš to mít za levňocha. Hodí se ti univerzální využití auta, atd. Já jsem si to definoval takto: tepelný a prostorový komfort na spaní, teplá sprcha, ohřát si jídlo (žádné vaření), místo na hračky (zásoby, motorky, kola, lodě, atp.) Vše levné, lehké, demontovatelné. Tohle zmákneš, pokud jsi trochu zručný, do 50tis. (+nezávislé topení dalších 15-30tis). Ušetřené prachy můžeš raději projezdit : ) Jestli potřebuješ radu, klidně se ozvi
Není problém, vím toho celkem dost, karavaníme 40 let a můžu poradit i mnohé ukázat. Toho času na Adrii. Bližší do SZ. Jirka
Willik68Člen Přidáno
před 6 letahoj všem. hlásí se zase jeden (možná) začátečník.
minulý rok si kolega pořídil domek na čtařech kolech a tak zvědavě sleduji jeho začátky. dokonce jsem začal pročítat vaše diskuze, co a jak udělat, jak to funguje, kde se komu líbylo. sám vlastním tranzita a občas s ním vyrazíme někam ven. spaní jen na karimatce v nákladním prostoru, kempový dvojvařič, lednička od mevy (trojkombinace), kanoe na střeše a kolo ukotvené k zadní sedačce. a zimu jsme obvykle trávili na chlupě v krkonoších. ano trávili. v půli prosince nám ji nějaký hajzl podpálil, takže už nemáme kam jezdit.
a to je také bod zlomu kdy začínám vážně uvažovat o nějakém vylepšení našeho tranďáka - zateplit, přidat topení a stabilnější postel, aby bylo možné ve třech trávit víkendy blíže sjezdovce (a nejen to). počítáme tak maximálně tři-čtyři dny v kuse, ve dvou nebo ve třech. jsem si vědom toho, že tranzit (krátký, střední výška, rok 2001, motor 2,4 zadní náhon, kola 16 palců) nedává mnoho prostoru pro vestavbu (d2,8 x š1,75 x v1,7m). ale jsme nenároční a tak to chceme zkusit, třeba později pořídíme něco většího.
pročítám zdejší fora, čerpám rozumy zkušených, ale čím víc čtu, tím víc otázek mne napadá. přibližnou představu jak vše udělat už mám, dokonce si myslím že jsem schopen většinu si udělat. dílenské vybavení a chuť do práce nechybí . ale také vím, že pokud se s někým neporadím, budu opakovat chyby které už potkaly mé předchůdce.
můj dotaz zní: byl by někdo ochoten věnovat trochu svého drahocenného času a podělit se o své znalosti a opravit mé "pomýlené" představy? samozřejmě co je na foru, nastuduji zde a ptát se budu na detaily a záludnosti.
můj výchozí bod je praha, ale dojedu kam bude třeba.
děkuji předem, Willik68
Už jsem Ti jednou napsal a nějak se to ztratilo (nejsem žádný ajťák) a tak pokud máš zájem, tak jenom můj názor i trochu zkušeností, neb ještě za sociku jsem postavil OA na AVII 30 a pak po revoluci jsem si udělal vestavbu do P BOXER. Za sociku téměř nebyla jiná možnost. Dělal jsem to s kámošem a krom. čalouníka jsme všechno dělali komplet sami. Bylo více jak 3000 hodin práce, ale bylo to na tehdejší dobu velmi luxusní. Po revoluci bylo vše jinak a nejdřív nebyl na cestování čas a tak šla AVIA z baráku. Do podnikání jsem si koupi P BOXER 2,5TD dl. 5,05m se stojnou výškou. S jeho pomocí jsem postavil barák a pak jsem se dal do vestavby. Vše jsem dělal úplně sám a sjezdil jsem s ním kus Evropy, ale ukázalo se že to bylo malé. Dnes taky, z části na nátlak ženy mám profi. auto. I na něm si každý kdo chce zamaká a může to být i prémiovka. (Mám LAIKU).
K vestavbě - po všech zkušenostech říkám jasně, že ekonomicky se to nevyplatí. Pokud to má mít trochu úroveň, musíš nakoupit řadu věcí nakoupit (okna, vykýře,dřez, vařič,topení, WC a další ) za nekřesťanské peníze, pak je tu auto a práce. Co si neuděláš sám zaplatíš. Rozhodnutí je na Tobě .
K autu - jako základ si myslím, že nejlepší je DUCATO, nejlépe s třílitrem. Nezničitelný silný motor a auto je lehčí, má nižší podlahu a kupodivu i v horších podmínkách lepší trakci nežli zadokolky. Doporučuji navštívit nějakou výstavu a prohlédnout si pár profi. vestaveb. Dělá to dnes každý výrobce OA a vnitřní uspořádání mají vzhledem k prostorovým možnostem dokonale promakané. Nemá cenu něco vymýšlet. Taky a to je dnes dost důležité, je mít předem vyřešenou legislativu.
Tak přeju hodně odhodlání a chuti do práce.
V.S.
maš pravdu,i tak já jsem dotoho šel ofiko,takže řeším jiné hovadiny,uvidim,jak se mi pojede s maxikem,výška délka,abych se všude vešel,ale rozhodněabych se vešel do 3500kg
Franta REZACČlen Přidáno
před 7 letMartine, to není jak to pojme úředník. Tam jde o to jaké vyjádření udělá importér.
Co je v autě umístěné sice může být každému jedno. Ale není. Náklad nesmí být pevně spojen s konstrukcí vozidla pokud to nejsou úchyty k tomu určené.
A nevěř tomu, že budeš jednou za dva roky vyndavat nábytek z auta z důvodu technické.
Ale samozřejmě je to věc každého, jak k tomu přistoupí.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
dle mého bych šel do sprintera,je delší o cca 40cm oproti ducatu,ale je užší.ve světě i tu jsou nejčastější ducata,od mnoha samokutilu jsem slyšel,že nejduležitější je to mít hlavně schválené pro čytři místa a to co máte namontované vzadu byl mělo být každému uplně jedno.jestli tam máte vzadu regály na nářadí nebo postele s matrací, možná jednou za dva roky před technickou vymontovat základní nábytek.
Automatické sloučení 30.12.2016 21:32:
jo chlapi,poradte mi prosím, chybí lednička,nevím jakou nabíječku,měnič a baterii, a kde je nejlepší objednat,doposud jsem objednaval na karavanu cz a zapoměli mi dát do zásilky zboží za šest litru.ale řekli,že to dodají
Upravil klimatcz dne 30.12.2016 22:32,
před 7 letmartin_adamekČlen Přidáno
před 7 letAha, tak to Ducato a spol mi utekly, to se asi tyka tech novejsich typu, do kterych uz moc nevidim.
Ad " protože již jednou jsou upravené pro jiné účely."
- toho bych se nebál, v zákoně se píše, že se nesmí přestavět jiná část. Tzn. jedna část se může přestavovat do aleluja.
Tzn. po přestavbě na obytné už nejde přestavět na LPG.
Tzn. nejde z hatchbacka benzín udělat kombi diesel.
Ale může se dokola měnit účel nástavby, protože to je pořád jedna část auta.
Aspoň to tak teda z toho zákona chápu, a je otázka, jak to pojme úředník.
Krom toho bych upnul naději k tomu, že poštovní speciály možná nejsou přestavby, ale že tak mžná vyjely z fabriky (té, která vydala TP - tzn. že možná nedošlo ke změně druhu vozidla v TP, že tam ta skříň je od začátku - to nevím, jen to považuju za možný).
Franta REZACČlen Přidáno
před 7 letAno, ale někdo vestavbu udělal s kulatým razítkem.
Netvrdím že to nejde. Ale dle informací - písemných od Importéra. Je samodomo vestavbu složitější protáhnout přes byrokracii Iveca.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
petr787Člen Přidáno
před 7 letU Iveco není problém se změnou na obytné. Sám jsem letos přestavoval pětitunu Daily Supermaxi na obytnou a to včetně změny počtu přepravovaných osob na 2+2 jízda i spaní a ještě s celkovou hmotností do 3,5 t. Iveco tyto přestavby povoluje a ještě k tomu zdarma za podmínky použití schválených sedaček a jejich montáže. Vše prošlo ofiko přes STK bez jakýchkoli známostí a je zapsáno v TP. Technická každé dva roky. Auto cca 250000, vestavba také, nejsem až tak zručný a nechal jsem spoustu věci udělat od profíků. :)
Franta REZACČlen Přidáno
před 7 letIveco ti nepřetypují - běžně. A není to pro tvoji výšku jediná možnost.
Možností je plno a s budoucím ofikem přetypováním na M - obytné.
M. Sprinter, C. Jumper, P. Boxer, ale i Tranzit a jiné. Vždy spíše ve variantě H3 - vysoký. Okolo 2000 mm. Přesné míry hledat nebudu. Jsou běžně dostupné. Ale trojka D - J - B má ve variantě H3 vnitřní výšku 2030 mm. A Sprinter 1940 nebo 2140 mm.
" Poštovní speciály" nejsou u nás běžnou cestou přetypovatelné, protože již jednou jsou upravené pro jiné účely.
:^
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
martin_adamekČlen Přidáno
před 7 letJá měřím 185 cm, a v nejvyšším Transitu se postavím jen hodně těsně, s minimální stropní izolací už ne.
S tvejma 190 cm máš mezi furgonama do 3,5 t jedinou možnost:
Iveco Daily Supermaxi.
Bacha, nikoliv "maxi", ale "supermaxi".
Oba jsou nejdelší, a lišej se vejškou.
Na pohled z fotky poznáš podle toho, že supermaxik má z boku ve střeše dva vodorovný prolisy; maxik má jen jeden.
Jinak se mi hodně líběj poštovní speciály
- Německo: DHL, UPS; u nás občas UPS.
- Mercedes Sprinter, Iveco Daily.
Je to vysoký, široký, hranatý, spojený s kabinou.
Boční dveře posuvné, úzké, vysoké, se schůdkem uvnitř !!! (prostě pro člověka, ne pro paletu).
Nízká hmotnost nástavby, takže do těch 3,5 t ještě něco zbyde, často to má 1,3 t užitečnou, kterou využiješ pro svoji výbavu.
Totální sen pro vlastní vestavbu.
A bacha: Největší problém je dnes administrativa.
Pokud to chceš legálně, zjisti si předem u dovozce, jestli ti přestavbu povolí, a za jakejch podmínek.
Na silnici při běžný kontrole leccos ukecáš jako řádně připevněný náklad,
ale na STK máš přijet prázdnej.
Rozumnej technik ten vnitřek neokomentuje;
ale okna, servisní dvířka, mřížky dejchání pro plyn, atd. jsou vidět z boku, a od tý doby, co fotky posílaj na MDČR, jsou na STK dost nervózní ze všeho, co je na těch fotkách vidět.
Jinak zkušenosti s amatérskou přestavbou rukama zvyklýma na klávesnici popisuje Martin Kolčaba (nomadem.cz), najdi si jeho FB a YouTube.
Hlavní jeho poznatek je, že veškeré časové odhady je nutno násobit :)
Ale rozhodně jsem zastánce toho, když si někdo navrhne a vymazlí něco svýho, podle svejch představ.
Zkus začít tím, co je pro tebe hlavní, bez čeho nemůžeš vyjet, s ostatním jen počítej, že to chceš, a kam a jak to zhruba přijde, a můžeš to začít používat už v procesu, a leccos si pak bude samo přirozeně sedat, až uvidíš, co kde jak potřebješ. Nemusíš mít hned 100% výsledek (ten nebudeš mít nikdy), a už ti to může sloužit. To je taky výhoda toho, když si to budeš dělat sám. A víc si to užiješ, protože to bude trvat, a budeš si to užívat po kouskách.
Upravil martin_adamek dne 29.12.2016 23:33,
před 7 letAhoj, tak takové chutě jsem měl úplně stejné přesně před rokem a tak jsem začal číst, pokukovat po starších, po nových obytňákách. Nejdřív to byl karavan, ale od toho mě lidi odradili. Takže nový obytnák maxi ducato za 1600000 kč. nereálné a ještě k tomu né podle mojich představ, starší smrdí a tak jsem se rozhodl pro koupi dodávky jumper. První věc,-nechat namontovat druhou řadu sedaček s certifikátem a homologací!!! Druhá akce, okna v druhé řadě u stejné firmy. potom povolení od importéra,že je tento model dodávky možno přestavět na obytné. hotovo, tak a ted jsem začal řešit spotřebiče,nábytek. Původně jsem myslel, že si to všechno udělám,ale přišel zádrhel,jelikož jsem to nikdy nedělal a to jsem hooodně moc šikovný člověk,ale vestavba do auta není nic levného,už jen když v tuto chvíli počítám jen pouhé spotřebiče tak jsem v tuto chvíli na částce 130000 kč,lednice 25 tis,vařič umyvadlo 12000, topení s bojlerem 55 tis,baterie trakční,regulátor měnič,nabiječ,solár,
Nu ještě ted mi je z toho špatně a jsem vlastně moc rád,že jsem se rozhold to nechat jedněm klukum z Vysokého Mýta,Důležitý je druh materiálu na nabytek,rozměření a uchycení na kastli,roztahat elektřinu,vodu plyn,odpad,nádrže na vodu odpad,rozmístění,vyvážení,utažení.
Já to zrychlím, prostě jsem to koumal přes rok a rozhodl jsem se,že to nechám na profíkách,jinak počítejte veškerý materiál na vestavbu 350 000 kč a to nekecám,je pravda že jsem šel do lepších spotřebičů,ale to je rozdíl dvacky max.
Upřímně pokud li to nebudete mít ofiko schválené tu přestavbu,v cizině riskujete.
vlk-czČlen Přidáno
před 7 letPokud jsi zručný, určit to zvládneš. Hlavně musíš chtít. Hodně záleží, co od vestavby budeš očekávat, jestli ryze praktickou stránku nebo také aby to pěkně vypadalo. Největší problém, který jsem měl já byl čas. Zabralo to více, než jsem počítal. První část vestavby trvala cca 3/4 roku, podotýkám, že jsem zvedal i střechu a schvaloval s úřadem, potom byly v létě nějaké výjezdy a následně další 1/2 rok, kdy jsem si přes zimu hrál s dalšími detaily.
Podle mne strašně záleží na tom, jestli máš dostatek volného času, který tomu chceš věnovat. Mě to i bavilo, takže jsem to dělal rád.
také jsem byl přesvědčen, že si postavím sám, mám lidi na elektro, plyn, svářeče atd. Dlouho jsem to plánoval a naštěstí to vzdal. Teď když si hraji s drobnostmi a upravuji si koupenou vestavbu dle svého vidím, že bych to:
1) časově nikdy nezvládl
2) administrativně už vůbec ne
Za tu dobu, co bych to stavěl, jsem podstatnou část ceny vydělal prací, kterou umím. Bez nutnosti se spoléhat, kdo a hlavně kdy na mne bude mít čas. Někdo moudrý mne v tom podpořil slovy " Rozhodni se, zda je pro Tebe lepší jezdit a být s rodinou, nebo trávit čas v dílně". Rozhodně mi to neubírá radosti z používání. Mám ho rád jako svého potomka, ačkoli je adoptovaný.
Tím ale nechci rozhodně nikoho odrazovat. Já to cítím takto
Franta REZACČlen Přidáno
před 7 letNeznám tě, tak nemohu zatrhnout první možnost.
Ještě se koukni na ceny karavanových doplňků a příslušenství. Co budeš opravdu potřebovat. Aby tě ceny trochu nepřekvapily. Lednice kompresor ( pro tvé plány jinou ne ) okolo 20ky. Velké okno střešní 10ka atp.
Vestavbu jako takovou určitě zvládneš. Však nemusí být jako většina. Může být originální. A když prohlídneš výtvory renomovaných výrobců, pochytíš i různé rozložení. Někde mám uložené vestavby do Sprinterů od americké firmy. A ty jsou na expedice perfektně udělané.
A časově ? Stále je co upravovat. Mě druhá trvala od koupi do první cesty cca půl roku přes zimu. Ale každým rokem bylo nějaké vylepšení či úprava.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".