Citovat
PetersonCZ napsal:
Ahoj, s odstupem času mám další informace k tomuto tématu.
Jen pro shrnutí tématu: upekl se mi v autě alternátor. Podezřívám nástavbovou baterii, která neúměrně zatěžuje alternátor při dobíjení plně vybité baterie.
Pořídil jsem stejnosměrný klešťák a jal se měřit.
Nástavbová baterie byla vybitá na 11,8V
Nastartoval jsem auto a vyrazil jezdit a klešťákem na kabelu k nástavbové baterii.
Postupně jsem měřil proud do baterie a zaznamenával čas - viz přiložený graf.
Podotýkám, že alternátor má proudovou kapacitu 65A.
Zatížení alternátoru po dobu 30 minut na 50% výkonu se mi zdá příliš. Když k tomu připočtu zbylou spotřebu auta (graf ukazuje proud jen do nástavbové baterie) a navíc vysoké teploty okolí v parných letních dnech, je, myslím, zaděláno na průšvih.
Koupil jsem to proudové omezení z Čínského eshopu, co je ve vlákně zmíněno, ale to nefunguje. Proudová ochrana tam sice je, ale to je jen rozpínací kontakt pro relé (nebo spíš stykač).
Problém je, že alternátor má max. proud jen 65A, což asi dlouhodobě nezvládá dobíjet opakovaně hluboce vybitou baterii.
Ještě jsem dnes doměřil proud z altíku bez nástavbové baterie.
Jen běžící motor bez ničeho dalšího: 10A
Běžící motor, světla, stěrače, rádio, ventilátor topení, mlhovka: 35A
Pro ilustraci jsem to hodil do grafu, kde je celkový proud alternátoru (nejen nástavbové baterie) se spotřebiči (viz výše). Co je nad červenou linkou, je nad max. proud alternátoru.
Rád bych snížil spotřebu, abych altíku ulevil, ale moc možností nevidím. LED osvětlení mi trn s paty nevytrhnou, pač LED H4 nefungují dobře. Koncové a poziční LED jsou OK, ale kvůli spotřebě bych potřeboval řešit spíš H4.
Líbilo by se mi omezit proud do nástavbové baterky na cca 15 - 20A. Trvalo by to dlouho, než se baterie za jízdy dobije, ale lepší varianta než měnit vyhořelé alternátory :(