Nazdar, hoši…a kdyby náhodou, pochopitelně i děvčata!
Upřímně se přiznám, že za ty roky, co sem chodím, jsem četl už hodně debat o akumulátorech. Všechny měly něco společné
-někdo se dostal do průse..švihu
-ve všech bylo vždy dost pro poučení a sebevzdělání.
Ale prostě to bylo vždy tak nějak pod tlakem událostí….včera se mi něco podělalo a zítra to potřebuji mít vyřešené….
…....poněvadž jsem teď marod, mám teploty mezi 37,5 a 38,6 už třetí den a jsem dost guma na to, abych něco doopravdy dělal, začetl jsem se do 24ky a narazil na téma aku - upman a potom tady bazopv. A jak mi ta podehřátá mysl lítá nahoru a dolů, tak mi napadlo taky něco splácat. A poněvadž mně osobně teď o nic nejde (brzy ale možná půjde – mé Exide AGM mají 4 ročky), dotlačil jsem se k jinému úhlu pohledu na věc a půjčil si k tomu z netu některé informace.
Tedy podle mého – je třeba začít z konkrétního bodu a pak postupovat podle jakéhosi schématu. Pokusím se –
výchozí bod – řekněme bod nula, tam si budem asi fšici podobní
0) kdyby to šlo, chtěl bych tak silné aku, aby mi bylo jedno, kolik propálím, ale –
1) skrzevá co ho budu dobíjet? Neznám energobloky, ale vím, že se liší množstvím možného dodávaného proudu – snad ve skocích 10,16,20,30 Ampér..? To ví každý sám. Různé efoye a centrály, které jsou doplňkové zdroje a vícenáklady teď kašlu, jde o to, co dokáže altík ve spojení s energoblokem. Mám–li tedy já energoblok se schopností dodat 30A, tak bych asi nešel s obvyklým nabíjecím proudem ve stavu vyhládlosti aku přes cca 80 - 85% této kapacity, aby se z toho energoblok neuvařil a aby mi taky něco zůstalo - třeba pro motorovou baterii, nebo tak ….
A proto bych asi dal
aku do 80Ah k něčemu, co dobíjí 10 Ampéry
aku do 140 Ah k něčemu, co dobíjí 16 Ampéry
aku do 180 Ah k něčemu, co dobíjí 20 Ampéry
aku do 230 Ah k něčemu, co dobíjí 30 Ampéry
Obecně – vybitá baterie se chová jako kamarád, kterého přidržím za nohu pod hladinou a na poslední chvíli ho tedy pustím – první nádechy jsou velmi lačné a hluboké a pak se to pomalu zklidňuje až by se dalo říct – flinká, takže moje souprava 2ks Exide 85Ah = 170 Ah připravená o polovinu své kapacity je po nastartování schopná žrát i skoro 30 A a jak se krmí a vzrůstá její vnitřní odpor, tak ke konci už to flinká i po pár ampérech a je problém ji pak tedy vlastně 100% dobít – tady asi Karel okamžitě napere odkaz na boostry, které se s tím nepárají a zmermomocní aku, aby žral furt stejně lačně a zbytečně tu obnovu neprotahoval…
2) Tak asi tušíme, jak kdo máme silné energobloky či boostry a jak moc Ah si můžem tedy dopřát pro nabíjení. Teď vstoupí do hry další faktory - rozměry baterií – jednoduše,
do 85Ah plocha cca 26 krát 17cm a váha tak do 25 kg,
od 90Ah do 115Ah cca 35 krát 17 cm a váha tak do 33 kg,
od 140Ah do 230Ah cca 52 krát 29cm a váha do 57 kg a 260Ah Varta AGM 78kg
Jde o mix Varta kyselinové bezúdržbové a AGM.
Jestli mnou spočítané potřebné Ah chci rvát z jedné baterie, nebo budu muset ze dvou – o tom rozhodnou právě ty rozměry a vzdálenost různých úložných prostor, pokud prostě nemůžu mít rovnou tu největší „krávu“, že ano….
Anebo taky můj obvyklý roční režim provozu a skladba palubního vybavení.
Plynař který jezdí hodně v létě, ale málo na zimu, tak si klidně vystačí to léto s jednou menší, snáz ji dobije, ušetří místo a váhu a na zimu přihodí druhou, ale už by se měl dlubat s přepinačem, bo take dvě mrchy do kupy dat nemože, že je tak, synci…
No a nafťak to ma ložene – buď jedna velka, nebo dvě menši, ale furt spolem a když tak je vylepšit přepinačem a poctivě střidat, ne?....
3) No a včil to dalši, co je až na prvnim mistě – cena. Abych z teho nezblbnul, u trakčních „mokrých“ jsem už v bodu 2) vypustil Bannery i Exidy, protože se musí dolévat i podle dat uváděných Eshopy, takže to asi prča není.
Varty ne….. a stejně, přepočteno velmi zhruba na jednu Ah včetně DPH 20% - sledujte
Varta cca 25,-Kč/1 Ah kapacity
Banner přes 30,- Kč/1 Ah kapacity
Exide skoro 35,- Kč/1 Ah kapacity
4) No a v provedení AGM
mohu naklánět (lépe se mi pro ni hledá místo – já je mám postavené na výšku),
vydrží více vybíjecích cyklů,
při dlouhém odpojení neztrácejí tak rychle kapacitu,
v zimě je mohu podpořit tím, že je nechám i delší dobu přes E-blok pod proudem – nepřebíjím ale dělám jim dobře,
nejsou tak citlivé na otřesy, jako olověnka v roztoku
no a zacáloval jsem si teda pěkně více – i když zde taky pozor
Exide AGM 60,- ale i 70,- Kč/1 Ah kapacity
Varta AGM 50,- až 55,-Kč/1 Ah kapacity
Čerpal jsem odsud
http://www.batter...cni/varta/ a hned mám dotaz sám, asi na Zdeňka či Karla, nebo koho kdo bude dřív - co se děje v dobu dobíjení altíkem přes Carilu 36/30-DS/IU s motorovou baterií, která je na moji Carilu také připojena a podle mých namátkou získaných info (avšak bůhví jak uchovaných, znám se) se jí tato Carila začne věnovat, až když je nástavbová baterie aspoň na 80 nebo i více % nabití. To si teda holka motorovka na jednu stranu pěkně počká a na druhou stranu holka nástavbovka zase nemá těch 100%, což zkracuje její životnost. Není teda ta Carila tak trochu blbá? Nebo já? A to ještě po vypnutí motoru zůstávají spojené a jedna se přelévá do druhé ……tak, synci, včil jsem napsal, jak bych vybíral baterku, až ty moje zahlásí ústup do kopru, tak s tím tež něco proveďte, ať jsem chytřejší a nemusím robit narychlo a pod tlakem a spravit jaku koninu…zdar a mějte se, idu do peřin….:l