alf3003Člen Přidáno
před 5 letDěkuji panu Prokopovi,že mi dnes v hovoru poradil,jak udržet trakční i motorovou baterii u vestavby v kondici i v současných mrazech.
haskyČlen Přidáno
před 5 letPsal jsem o tom,že ji používám jako nouzové řešení a že to jde.Až pak jsem napsal že ji používám při cestě mimo republiku v dodávce k nabíjení externí baterie která živý kompresorovou lednici.
PetrDubiČlen Přidáno
před 5 letTak pokud by to mělo být samočinné udržování startovacího akumulátoru, tak je nejjednodušší opravdu ta montáž solárního panelu pár desítek wattů a k tomu obyčejný PWM regulátor.
A jinak i dost záleží na tom, jaké vybavení tam má tazatel. Na některých starých ovládacích panelech byl například vypínač, který když se zapnul, tak sepnul relé, které propojuje motorový a nástavbový akumulátor. Já jsem tam měl tlačítko (bylo nutné držet), tak jsem ho vyměnil za vypínač a když potřebuju jednou za čas dobít motorový akumulátor, tak ho nechám třeba den zapnutý. jednoduché a levné (vypínač stál 15 Kč) řešení, které také může splnit úkol. Záleží jenom na tom, jaké má kdo výchozí podmínky.
Teď nevím, jestli něco uniklo mě, nebo některým diskutujícím včetně Karla, nebo jsem prostě úplně mimo. Ale selským rozumem předpokládám, že v tý nouzový startovací nabíječce je DC-DC step-up měnič třeba na 14,4V , takže pro trvalej průchod 5A do nabíjený/oživovaný baterky je napěťovej spád mezi zdrojovou a cílovou baterkou nepodstatnej, stejně jako (v rozumný míře) odpor zástrček (mimochodem, ne ve všech jde proud přes pružinku) a není problém, aby součet všech úbytků takovej měnič jednoduše dohnal vyšším odebíraným proudem, zásuvka dá 15A a opravdu jsou spotřebiče, co tolik berou, aniž by se zástrčky roztékaly ...
Takže, podle mě je ta krabička miniaturní a levnej 5A booster :-) Nebo se pletu, Hasky ?
Když se ještě vrátím k původní myšlence nabíjení startovačky z nástavby se solárem přes měnič a nabíječku - až na ekonomiku provozu (spotřeba meniče) - proč ne ? Fungovat to bude. A pokud tazateli měnič třeba stejně běží nonstop, ztráty už nestoupnou.
A vůbec nevidím riziko, co vidí Karel "
2) jakmile zvedneš napětí startovací baterky, tak se to propojí a nabíječka se rotací obvodu usmaží ve vlastní šťávě". Proč by se měla usmažit ? A´t se propojí cokoli s čímkoli, nabíječka bude mít furt na vstupu 230 z měniče a bude připojená k baterce s napětím cca 12 - 14,4V (napětí paralelně spojených baterek). Takže pokud se nevyřadí automatický propojování baterek při vzestupu napětí, tak to prostě jen nebude dobíjet motorovku nabíječkou, ale donutí se tím spínací relé, aby startovačku dobíjelo napřímo z nástavby, což je v podstatě ideál a nabíječka bude až do západu slunce a odpadnutí relé už zbytečná :-) Tak a do mě ...
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
HatitiČlen Přidáno
před 5 let
Kdy, kde a co se bude pít? ... (y)
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letPánové, nechtěl jsem se nikoho dotknout:
Hasky: reagoval jsem na Haskyho příspěvky 9 a 11 (opravdu tam nevidím zmínku o lednici, pochopil jsem že dobíjení jiný baterie je pro start, provoz).
Zdenecekpraha: elektrobůh opravdu nejsem ale myslím, že jsem svůj pohled na věc popisoval jasně a zřetelně (netvrdím že mám vždycky pravdu) jen tvrdím, že fyzika platí pro všechny stejně.
jen by mě zajímalo, kde je v mých výpočtech chyba (když tedy nemám pravdu)
(y) Souhlas, pojďme se věnovat něčemu užitečnějšímu.
haskyČlen Přidáno
před 5 letNikde jsem já nenapsal že baterii dobiji do 15 minut a to že to používám na lednici jsem napsal i na lednici.A dost,končím z demagogií !!!!!!
Občas to tu sleduji s kolegou,který spoluvlastní firmu na výbavu a kompletní dodávku elektrosystémů pro IZS a Pčr.Já to beru normál,ale on se pouze usmívá nad názory některých zdejších elektrobohů.Pánove,uvědomte si že ne jen jeden člověk musí mít pravdu.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letMoment, tímto se ale dostáváme do úplně jiný roviny.
Jestliže v prvním zadání byla diskuze, že to zařizení dobije prázdnou baterku do 10 minut tak že se dá nastartovat - tak mě to přimělo vzít do ruky kalkulačku a počítat
jestliže zařízení používáš jako "propojku" mezi dvěma baterkama pro napájení lednice se spotřebou 3,5-5A po dobu řadu hodin s napájením primární baterie výkonným solárem - tak to situaci dosti zásadně mění (a tos bohužel neuvedl):
1) napěťovej spád mezi oběma baterkama díky (odběru kompresoru) bude mezi 1,2-1,8V (což už dokáže přepustit 2-2,5A).
2) pokud na střeše bydlí 320W solár tak napěťovej spád už bude klidně z 14,4V i 2,5-2,7V a to už dá na 5A "přetoku".
ale to je úplně jinej případ než primární řešení, že dvojlinka a dva ubohý cigaretový konektory dobijou startovačku na spolehlivej start za 10-15 minut,....(na kterej jsem původně reagoval,...)
haskyČlen Přidáno
před 5 letAno,Ano,je to hodně marné.
HatitiČlen Přidáno
před 5 let... je to marný, je to marný, je to marný!
Že Karle? :( :o :|
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letVlasta49
To je v pohodě, jsem člověk starej, ojetej a lechce nedůvěřivej a tyhle věci mám x krát oměřený. Divný je, že ty výsledky byly vždycky stejný (+/- podle výpočtů)
Proto se mi nepozdávaly data co uvádí výrobce (byly nemístně optimistický).
Samozřejmě se můžu mýlit, proto jsem poprosil Haskyho, jestli by to neoměřil.
Protože exaktní čísla mají pro nás vypovídací hodnotu (případně jednoduchý výpočty).
Hláška "funguje to" je trošku jako věštění z křišťálový koule - vidím to :)
Hasky, nic proti tobě,..:)
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letJestliže máš na střeše 320W panelů, tak se Tvoje fotovoltaika chová jako tvrdej zdroj (nahrazuje točící se altík).
Ten kolega na střeše asi nemá nic, protože jinak by mu (teoreticky) neměla kolabovat baterka.
Ale že by přes takovejdle rozvod do baterky teklo 5A i po 15 a více minutách (vzestup napětí nabíjený baterky) se mi nechce věřit.
Moc bych se přimlouval - můžeš-li, oměř to klešťákem.
p.s.
nešťastným majitelem jsem myslel toho, co má to "zařízení" a musí si s ním dobíjet karavan.
Pořád mi přijde, že kvalitní propojovací kabely v kombinaci s Tvýma 320Wp budou mít výrazně větší účinnost než tahle krabička. V případě, že Ty budeš fungovat jako "nabíjecí stanice".
I v nouzovým módu z těch kvalitních (ne čínský poměděný železo) nabíjecích kabelů budou menší ztráty než z tý 5ti metrový dvoulinky a cigaretovejch konektorů.
Upravil Karel Prokop dne 18.01.2019 10:20,
před 5 lethaskyČlen Přidáno
před 5 letAno a všem se omlouvám,používáme to již dlouho.Zapoměl jsem že jsme museli udělat překlenování kontaktu relé v nabíječce,a to proto aby se to po 15 minutách nevyplo.Ale stojím si za tím,a to bez kalkulačky,že to opravdu v nouzi funguje.I ty konektory jsou stále stávající.A dává to 4,5 - 5 A bez problémově.Nepsal jsem nic o běžícím motoru auta,ale u sebe z karavanu,u kolegy z nástavbové baterie.Já mám na střeše 320W FV,kolik kolega to nevím.Nešťastný majitel nejsem a pokud to z tebe muselo ven,tak opět zdůrazňuji - nouzové ne trvalé řešení.
Hasky
Upravil hasky dne 18.01.2019 10:07,
před 5 letKarel ProkopČlen Přidáno
před 5 letHasky: To je moc pjeknej příklad.
pro mě má elektrika jednu velikou výhodu - dá se poměrně snadno a přesně spočítat.
A pohled na ten odkaz mě okamžitě donutil vzít do ruky kalkulačku,...
Hasky dostane domácí úkol:
vezmeš klešťovej SS A-metr a změříš proud. Protože pokud tomudle "zařízení" dáš do cesty bočník (jakejkoli) tak naměřený hodnoty budou ještě o polovinu menší,....
Tak a teď k tomu "zařízení" (protože říkat tomu "nabíječka" je urážka i pro Lídlofku)
Jestliže je toto zařízení schopný maximálního teoretickýho výkonu 5A a po cca 15 minutách sepne do zelenýho = pak mi vychází, že do baterky "to" dostalo 5A*0,25h=1,25Ah. V ideálním případě !!
Ten nabíjecí výkon je tristní. To jenom zvedlo napětí na článkách. Jedinou aplikaci kde si to teoreticky dovedu představit, je malá baterka do motorky nebo zahradního traktoru. Ale aby mi kvůli účinnosti a napěťovýmu spádu kvůli tomu musel běžet motor auta aspoň 1-několik hodin ? No pjekně děkuju.
Jasně, je to omezený proudovou zatížitelností těch připojovacích konektorů, (neumím si představit, jak ta ocelová pružinka (pr.0,7mm) oceli co drží uvnitř pojistku přenáší "bezeztrátově" 5A. A to tam ty konektory jsou dva! Vodiče; odhad 1mm2 o délce 4,5m a v nich beze ztrát 5A ? Kolik že je proudová zatížitelnost jedničky drátu při 12V ??? Na pěti metrech ?
Útěchou nešťastnýmu majiteli může být otřepaná fráze: kdo nic neví, musí všemu věřit
Ale za pětikilo? (y) no, nekup to těm dětem.
Podle mýho:
pokud někdo chce používat takovejdle nestandartní systém (je mi blbý říct schizofrenní) tak ať použije modelářskou nabíječku se zlacenejma konektorama (např Turnigy 80W) ta umí aspoň snesitelnejch 10A. Jako bonus na displeji napíše i dodanej náboj. Samozřejmě tu chcípáckou konektorovinu musí vynechat. Použil bych konektory T-Dean, XT 60, MP Jet, JETI, nebo "nabíječkový" Ctek, Victron,...
Soráč já musel, mě to prostě nedá. Ti lidi i v době internetu jsou naprosto bezbranní před přívalem podobnejch anonymních zařízení z Číny, že mi jich je líto.
Pak exploduju a napíšu co si myslím.
Utěš toho nešťastníka a osaď mu tam 80W Turnigy. Nebude chápat.
Upravil Karel Prokop dne 18.01.2019 10:04,
před 5 let