Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Dobíjanie motorovej batérie cez menic a nastavbovu bateriu

Poslední aktualizace před 5 let
alf3003alf3003Člen
Přidáno před 5 let
Děkuji panu Prokopovi,že mi dnes v hovoru poradil,jak udržet trakční i motorovou baterii u vestavby v kondici i v současných mrazech.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Psal jsem o tom,že ji používám jako nouzové řešení a že to jde.Až pak jsem napsal že ji používám při cestě mimo republiku v dodávce k nabíjení externí baterie která živý kompresorovou lednici.
Hasky
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 5 let
Tak pokud by to mělo být samočinné udržování startovacího akumulátoru, tak je nejjednodušší opravdu ta montáž solárního panelu pár desítek wattů a k tomu obyčejný PWM regulátor.

A jinak i dost záleží na tom, jaké vybavení tam má tazatel. Na některých starých ovládacích panelech byl například vypínač, který když se zapnul, tak sepnul relé, které propojuje motorový a nástavbový akumulátor. Já jsem tam měl tlačítko (bylo nutné držet), tak jsem ho vyměnil za vypínač a když potřebuju jednou za čas dobít motorový akumulátor, tak ho nechám třeba den zapnutý. jednoduché a levné (vypínač stál 15 Kč) řešení, které také může splnit úkol. Záleží jenom na tom, jaké má kdo výchozí podmínky.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let

Citovat

Bery napsal:

Teď nevím, jestli něco uniklo mě, nebo některým diskutujícím včetně Karla, nebo jsem prostě úplně mimo. Ale selským rozumem předpokládám, že v tý nouzový startovací nabíječce je DC-DC step-up měnič třeba na 14,4V , takže pro trvalej průchod 5A do nabíjený/oživovaný baterky je napěťovej spád mezi zdrojovou a cílovou baterkou nepodstatnej, stejně jako (v rozumný míře) odpor zástrček (mimochodem, ne ve všech jde proud přes pružinku) a není problém, aby součet všech úbytků takovej měnič jednoduše dohnal vyšším odebíraným proudem, zásuvka dá 15A a opravdu jsou spotřebiče, co tolik berou, aniž by se zástrčky roztékaly ...
Takže, podle mě je ta krabička miniaturní a levnej 5A booster :-) Nebo se pletu, Hasky ?

Když se ještě vrátím k původní myšlence nabíjení startovačky z nástavby se solárem přes měnič a nabíječku - až na ekonomiku provozu (spotřeba meniče) - proč ne ? Fungovat to bude. A pokud tazateli měnič třeba stejně běží nonstop, ztráty už nestoupnou.
A vůbec nevidím riziko, co vidí Karel "
2) jakmile zvedneš napětí startovací baterky, tak se to propojí a nabíječka se rotací obvodu usmaží ve vlastní šťávě". Proč by se měla usmažit ? A´t se propojí cokoli s čímkoli, nabíječka bude mít furt na vstupu 230 z měniče a bude připojená k baterce s napětím cca 12 - 14,4V (napětí paralelně spojených baterek). Takže pokud se nevyřadí automatický propojování baterek při vzestupu napětí, tak to prostě jen nebude dobíjet motorovku nabíječkou, ale donutí se tím spínací relé, aby startovačku dobíjelo napřímo z nástavby, což je v podstatě ideál a nabíječka bude až do západu slunce a odpadnutí relé už zbytečná :-) Tak a do mě ...


Odpověď máš na SZ
Hasky
B
BeryČlen
Přidáno před 5 let
Teď nevím, jestli něco uniklo mě, nebo některým diskutujícím včetně Karla, nebo jsem prostě úplně mimo. Ale selským rozumem předpokládám, že v tý nouzový startovací nabíječce je DC-DC step-up měnič třeba na 14,4V , takže pro trvalej průchod 5A do nabíjený/oživovaný baterky je napěťovej spád mezi zdrojovou a cílovou baterkou nepodstatnej, stejně jako (v rozumný míře) odpor zástrček (mimochodem, ne ve všech jde proud přes pružinku) a není problém, aby součet všech úbytků takovej měnič jednoduše dohnal vyšším odebíraným proudem, zásuvka dá 15A a opravdu jsou spotřebiče, co tolik berou, aniž by se zástrčky roztékaly ...
Takže, podle mě je ta krabička miniaturní a levnej 5A booster :-) Nebo se pletu, Hasky ?

Když se ještě vrátím k původní myšlence nabíjení startovačky z nástavby se solárem přes měnič a nabíječku - až na ekonomiku provozu (spotřeba meniče) - proč ne ? Fungovat to bude. A pokud tazateli měnič třeba stejně běží nonstop, ztráty už nestoupnou.
A vůbec nevidím riziko, co vidí Karel "
2) jakmile zvedneš napětí startovací baterky, tak se to propojí a nabíječka se rotací obvodu usmaží ve vlastní šťávě". Proč by se měla usmažit ? A´t se propojí cokoli s čímkoli, nabíječka bude mít furt na vstupu 230 z měniče a bude připojená k baterce s napětím cca 12 - 14,4V (napětí paralelně spojených baterek). Takže pokud se nevyřadí automatický propojování baterek při vzestupu napětí, tak to prostě jen nebude dobíjet motorovku nabíječkou, ale donutí se tím spínací relé, aby startovačku dobíjelo napřímo z nástavby, což je v podstatě ideál a nabíječka bude až do západu slunce a odpadnutí relé už zbytečná :-) Tak a do mě ...
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
HatitiHatitiČlen
Přidáno před 5 let

Citovat

Karel Prokop napsal: ... (y) Souhlas, pojďme se věnovat něčemu užitečnějšímu.

Kdy, kde a co se bude pít? ... (y)
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Pánové, nechtěl jsem se nikoho dotknout:
Hasky: reagoval jsem na Haskyho příspěvky 9 a 11 (opravdu tam nevidím zmínku o lednici, pochopil jsem že dobíjení jiný baterie je pro start, provoz).
Zdenecekpraha: elektrobůh opravdu nejsem ale myslím, že jsem svůj pohled na věc popisoval jasně a zřetelně (netvrdím že mám vždycky pravdu) jen tvrdím, že fyzika platí pro všechny stejně.
jen by mě zajímalo, kde je v mých výpočtech chyba (když tedy nemám pravdu)
(y) Souhlas, pojďme se věnovat něčemu užitečnějšímu.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Nikde jsem já nenapsal že baterii dobiji do 15 minut a to že to používám na lednici jsem napsal i na lednici.A dost,končím z demagogií !!!!!!
Hasky
Z
zdenecekprahaČlen
Přidáno před 5 let
Občas to tu sleduji s kolegou,který spoluvlastní firmu na výbavu a kompletní dodávku elektrosystémů pro IZS a Pčr.Já to beru normál,ale on se pouze usmívá nad názory některých zdejších elektrobohů.Pánove,uvědomte si že ne jen jeden člověk musí mít pravdu.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Moment, tímto se ale dostáváme do úplně jiný roviny.

Jestliže v prvním zadání byla diskuze, že to zařizení dobije prázdnou baterku do 10 minut tak že se dá nastartovat - tak mě to přimělo vzít do ruky kalkulačku a počítat
jestliže zařízení používáš jako "propojku" mezi dvěma baterkama pro napájení lednice se spotřebou 3,5-5A po dobu řadu hodin s napájením primární baterie výkonným solárem - tak to situaci dosti zásadně mění (a tos bohužel neuvedl):
1) napěťovej spád mezi oběma baterkama díky (odběru kompresoru) bude mezi 1,2-1,8V (což už dokáže přepustit 2-2,5A).
2) pokud na střeše bydlí 320W solár tak napěťovej spád už bude klidně z 14,4V i 2,5-2,7V a to už dá na 5A "přetoku".

ale to je úplně jinej případ než primární řešení, že dvojlinka a dva ubohý cigaretový konektory dobijou startovačku na spolehlivej start za 10-15 minut,....(na kterej jsem původně reagoval,...)
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Ano,Ano,je to hodně marné.
Hasky
HatitiHatitiČlen
Přidáno před 5 let
... je to marný, je to marný, je to marný!

Že Karle? :( :o :|
!y+!u+!i+:i+:i
"Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká aby byl a je, tak má bejt to co je a nemá bejt to co není, jak tomu v mnoha případech je!" :^
(Pan Jan Werich)
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Tak teď to oměřovat opravdu nebudu.Ale při zakoupení bylo měřeno multimetrem připojeným přes USB.Záznam proudu a napětí byl po deseti minutách na PC.Proto jsem psal že rozmezí bylo 4,5 - 5 A.Už nevím přesně,ale měření bylo myslím přes noc.Toto samé,možná i líp umí modelářská nabíječka,ale to co zde uvádím se mi líbilo svou kompaktností.Když jedeme mimo ČR,vozím v dodávce kompresorovou lednici na 12V a napájím ji externí baterií uloženou v tomto boxu - https://www.kapra...er-center/
A mnou uváděnou nabíječku používám k nabíjení externí baterie 90 Ah.Používám externí z toho důvodu,protože při zastavení a vypnutí motoru se mi vypne napájení i autozásuvek.Mnou uváděná nabíječka bez sebemenších problémů zvládá externí baterii dobíjet i 12 hodin - pokud mi někdo chce tvrdit že to tak není,tak pak sorry .............Nejsem spisovatel a možná se vyjadřuji nepřesně.
"funguje to" - to není věštění z křišťálové koule,ale konstatování holé skutečnosti.
Hasky
Upravil hasky dne 18.01.2019 13:07, před 5 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Vlasta49
To je v pohodě, jsem člověk starej, ojetej a lechce nedůvěřivej a tyhle věci mám x krát oměřený. Divný je, že ty výsledky byly vždycky stejný (+/- podle výpočtů)
Proto se mi nepozdávaly data co uvádí výrobce (byly nemístně optimistický).
Samozřejmě se můžu mýlit, proto jsem poprosil Haskyho, jestli by to neoměřil.
Protože exaktní čísla mají pro nás vypovídací hodnotu (případně jednoduchý výpočty).

Hláška "funguje to" je trošku jako věštění z křišťálový koule - vidím to :)
Hasky, nic proti tobě,..:)
Vlasta49Vlasta49Člen
Přidáno před 5 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Jestliže máš na střeše 320W panelů, tak se Tvoje fotovoltaika chová jako tvrdej zdroj (nahrazuje točící se altík).
Ten kolega na střeše asi nemá nic, protože jinak by mu (teoreticky) neměla kolabovat baterka.
Ale že by přes takovejdle rozvod do baterky teklo 5A i po 15 a více minutách (vzestup napětí nabíjený baterky) se mi nechce věřit.
Moc bych se přimlouval - můžeš-li, oměř to klešťákem.

p.s.
nešťastným majitelem jsem myslel toho, co má to "zařízení" a musí si s ním dobíjet karavan.
Pořád mi přijde, že kvalitní propojovací kabely v kombinaci s Tvýma 320Wp budou mít výrazně větší účinnost než tahle krabička. V případě, že Ty budeš fungovat jako "nabíjecí stanice".
I v nouzovým módu z těch kvalitních (ne čínský poměděný železo) nabíjecích kabelů budou menší ztráty než z tý 5ti metrový dvoulinky a cigaretovejch konektorů.


Pane Prokope, po přečtení těch vášnivých řádků se Vám musím omluvit, že jsem Vás nechtěně do toho zatáhnul.
Ale chtěl jsem jen kolegy karavanisty varovat, ať nenaletí jako já na další šmejd.
Navíc, fakt by bylo zajímavé proměřit jaký proud tedy teče z auta A do auta B.
A hned by bylo vše jasné - jak říkáte, fyziku noeblafneš!
Vlasta
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Jestliže máš na střeše 320W panelů, tak se Tvoje fotovoltaika chová jako tvrdej zdroj (nahrazuje točící se altík).
Ten kolega na střeše asi nemá nic, protože jinak by mu (teoreticky) neměla kolabovat baterka.
Ale že by přes takovejdle rozvod do baterky teklo 5A i po 15 a více minutách (vzestup napětí nabíjený baterky) se mi nechce věřit.
Moc bych se přimlouval - můžeš-li, oměř to klešťákem.

p.s.
nešťastným majitelem jsem myslel toho, co má to "zařízení" a musí si s ním dobíjet karavan.
Pořád mi přijde, že kvalitní propojovací kabely v kombinaci s Tvýma 320Wp budou mít výrazně větší účinnost než tahle krabička. V případě, že Ty budeš fungovat jako "nabíjecí stanice".
I v nouzovým módu z těch kvalitních (ne čínský poměděný železo) nabíjecích kabelů budou menší ztráty než z tý 5ti metrový dvoulinky a cigaretovejch konektorů.
Upravil Karel Prokop dne 18.01.2019 10:20, před 5 let
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Ano a všem se omlouvám,používáme to již dlouho.Zapoměl jsem že jsme museli udělat překlenování kontaktu relé v nabíječce,a to proto aby se to po 15 minutách nevyplo.Ale stojím si za tím,a to bez kalkulačky,že to opravdu v nouzi funguje.I ty konektory jsou stále stávající.A dává to 4,5 - 5 A bez problémově.Nepsal jsem nic o běžícím motoru auta,ale u sebe z karavanu,u kolegy z nástavbové baterie.Já mám na střeše 320W FV,kolik kolega to nevím.Nešťastný majitel nejsem a pokud to z tebe muselo ven,tak opět zdůrazňuji - nouzové ne trvalé řešení.
Hasky
Upravil hasky dne 18.01.2019 10:07, před 5 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 5 let
Hasky: To je moc pjeknej příklad.
pro mě má elektrika jednu velikou výhodu - dá se poměrně snadno a přesně spočítat.
A pohled na ten odkaz mě okamžitě donutil vzít do ruky kalkulačku,...

Hasky dostane domácí úkol:
vezmeš klešťovej SS A-metr a změříš proud. Protože pokud tomudle "zařízení" dáš do cesty bočník (jakejkoli) tak naměřený hodnoty budou ještě o polovinu menší,....

Tak a teď k tomu "zařízení" (protože říkat tomu "nabíječka" je urážka i pro Lídlofku)
Jestliže je toto zařízení schopný maximálního teoretickýho výkonu 5A a po cca 15 minutách sepne do zelenýho = pak mi vychází, že do baterky "to" dostalo 5A*0,25h=1,25Ah. V ideálním případě !!
Ten nabíjecí výkon je tristní. To jenom zvedlo napětí na článkách. Jedinou aplikaci kde si to teoreticky dovedu představit, je malá baterka do motorky nebo zahradního traktoru. Ale aby mi kvůli účinnosti a napěťovýmu spádu kvůli tomu musel běžet motor auta aspoň 1-několik hodin ? No pjekně děkuju.
Jasně, je to omezený proudovou zatížitelností těch připojovacích konektorů, (neumím si představit, jak ta ocelová pružinka (pr.0,7mm) oceli co drží uvnitř pojistku přenáší "bezeztrátově" 5A. A to tam ty konektory jsou dva! Vodiče; odhad 1mm2 o délce 4,5m a v nich beze ztrát 5A ? Kolik že je proudová zatížitelnost jedničky drátu při 12V ??? Na pěti metrech ?

Útěchou nešťastnýmu majiteli může být otřepaná fráze: kdo nic neví, musí všemu věřit
Ale za pětikilo? (y) no, nekup to těm dětem.

Podle mýho:
pokud někdo chce používat takovejdle nestandartní systém (je mi blbý říct schizofrenní) tak ať použije modelářskou nabíječku se zlacenejma konektorama (např Turnigy 80W) ta umí aspoň snesitelnejch 10A. Jako bonus na displeji napíše i dodanej náboj. Samozřejmě tu chcípáckou konektorovinu musí vynechat. Použil bych konektory T-Dean, XT 60, MP Jet, JETI, nebo "nabíječkový" Ctek, Victron,...

Soráč já musel, mě to prostě nedá. Ti lidi i v době internetu jsou naprosto bezbranní před přívalem podobnejch anonymních zařízení z Číny, že mi jich je líto.
Pak exploduju a napíšu co si myslím.
Utěš toho nešťastníka a osaď mu tam 80W Turnigy. Nebude chápat.
Upravil Karel Prokop dne 18.01.2019 10:04, před 5 let
haskyhaskyČlen
Přidáno před 5 let
Tak budu hodně oponovat.Ale pokud tě někdo utvrdil že je to na dvě věci,budiž.Toto "funguje" - http://bvs.hradec...asy-start/

Je pravda že to nelze nazvat nouzovou stratovací nabíječkou(kabely jsou lepší),ale pro nouzové NABITÍ je to v pohodě.Zdůrazňuji - pro nouzové,ne trvalé.12-12 umí i modelářeské nabíječky,ale opět u OA nutná úprava.
Hasky
Upravil hasky dne 18.01.2019 09:54, před 5 let
Vlasta49Vlasta49Člen
Přidáno před 5 let

Citovat

hasky napsal:

Ahoj.Tahám karavan a v případě nouze používám toto - http://bvs.hradec...asy-start/

Při odpojeném karavanu je to bez problémů.Kolega to používá i na obytňáku,ale má provedenou úpravu,která při tomto dobíjení neumožní připnutí druhé baterie k baterii startovací.

Tak že - řešení to je,ale z potřebnou úpravou a hlavně bez měniče 12-230V.


Zdravím, nevím, nevím jak to funguje, ale něco podobného jsem si už před 15-ti lety přivezl z USA a když jsem to po několika letech zkoušel, tak to nefungovalo. Tehdá jsem to i konzultoval s Karlem Prokopem a ten mne jen utvrdil, že to je na dvě věci.
Na nic a na......
Vlasta49 Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: Roman Marsala, walibuk, Laky, Karel Prokop, Garda, hasky, Vlasta49, Hatiti, zdenecekpraha, Bery, PetrDubi, alf3003
Mediální partner


hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 39
Členové online 1
clintkr

Celkem členů: 15,972
Nejnovější člen: Roman1973
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,500,000 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.25927 sekund | Průměrně za: 0.25927 (0) sekund | Dotazy: 126 | Použitá paměť: 2.19MB/4MB