Zdravím Vás,
myslím, že se téma celkem chytlo. Chci si takový prostor postavit pro rodinu, můžete mě nasměrovat, s kým mohu řešit výrobu, případně kolik taková Aranka stojí?
Také jsem uvažoval, že bych někde pořídil mobilheim, prodal velký dům a v zimním období jezdil někam do tepla bydlíkem, vůbec tady nebyl, čímž bych ušetřil za topení a také na oblečení. Nakonec jsem to neuskutečnil. Dopadlo trochu jinak než jsem si to maloval, protože mám v péči syna a v první řadě musím zajistit jeho fyzické a školní fungování. Hlášky typu přestěhuji se do karavanu a budu tam žít, byt pronajmu a budu mít z nájemného na jezdění jsou tak trošku mimo realitu. Stačí když přijde vážnější nemoc s častou potřebou lékařského ošetření a pak to to budeš řešit jak? Parkovat před nemocnicí nebo přímo v ní, když Ti je blbě a máš třeba rakovinu nebo Ti vypověděla poslušnost střeva nebo srdce? Také není tak úplně pravda, že pořídit barák třeba v Nižboru a jezdit do Prahy je nějaký zásadní problém. Dělám to tak už 20 let, (kousek od toho Nižboru) a netrvá mi to o mnoho déle než třeba někde z okraje Prahy, kde jsem měl byt před tím. Ten rozdíl je asi tak 5-7 minut a kdybych jezdil vlakem až do centra, protože pracuji 4 min. pěšky od Hlavního nádraží, asi by se i rozdíl setřel. A pravda je, že podobný barák pořídit v Praze by sice asi šlo, ale zhruba 3x investičně dráže. Takže ty miliony peněz za PHM na cesty do práce do Prahy , co bys dal navíc za obdobný barák v Praze oproti tomu nižborskému, nikdy za benzin nebo lépe naftu nedáš. Takže v první řadě to je o Tvém osobním bohatství na počátku toho všeho rozhodování a pak o účelové alokaci běžných zdrojů.
Srovnávat provozní výdaje na bydlení v baráku a v obytňáku také nejde, jak jsem to tady o kousek výše četl, protože musíš započítávat i amortizaci domu, nebo toho obytňáku, a u domu je logicky nižší než u auta, ve kterém zub času hlodá podstatně dříve. A charakter investic do zhodnocování obou forem majetku je také zcela odlišný. U baráku obvykle až na relativní drobnosti nemusíš věci řešit hned, můžeš se rozmyslet, rozhodnou, dlouho dopředu najít nejvýhodnější způsob i čas řešení, u auta je prostor pro rozhodování podstatě menší a volby způsobu i času řešeni nejsou už skoro vůbec žádné.
Mám relativně velký dům, celková plocha je asi 270 m2 bez těch 3 garážových stání, ty mají dalších asi 70 m2, (nepočítám půdu, nepotřebuji jí využívat, to by bylo dalších asi 100 m2). Obýváme to celé, kluk má ve svých 14 letech byt 3+1, i když tam s ním hodně jsem, aby příliš "nezpychl". Celkové náklady na měsíc mám ale jen asi 4,3 tisíce Kč aktuálně. Bylo nás v tom dříve 5, nyní jen 2. Lze to považovat i za plýtvání prostorem. Ty výdaje by při 5 lidech byly větší, více spotřeby vody, a dalších vstupů. Takže tyto náklady by rozhodně byly porovnatelné při úvahách o přechodu do mobilheimu nebo karavanu třeba a myslím, že tam by byly vyšší. Měl bych možnost jeden z bytů pronajmout, ale nestojím o to zatím, nebylo by to příjemné. Je to také o tom, že nájem na vesnici hledají spíš nízkopříjmové skupiny lidí, a tam je potom vždy určité riziko neplacení. Otázka je, jak to budu zvládat v důchodu, pak je to určitá možnost příjmové rezervy, která by umožnila dlouhodobě cestovat, až se kluk postaví na vlastní nohy. A přál bych si to. Ale budu v té době ještě vůbec schopný soustavného třeba půlročního cestování? Teď už dlouhodobě dopředu plánovat nemůžu.
Díky za sdílení, souhlasím s tebou. Já to budu řešit jako chatu, se kterou se občas mohu pohnout.