Zasílám níže napsaný můj dotaz na MDČR ohledně problematiky přetížených vozů do 3,5t a mýta nad 3,5t Tento dotaz byl zaslán i na některá media a mimo jiné do časopisu Caravan ,kde zareagovali obratem a zajímavou odpověď taky přikládám. Jakmile budu mít nějaký výstup s dotčeného orgánu dám ho sem obratem.
Zaslaný dotaz na MDČR a adekvátní media :
Dobrý den.
Pokusím se stručně shrnout problém, který možná netrápí ne jen mne, ale i širší karavanistickou obec mnohdy na diskusních fórech probíranou. Problém o kterém se ví, ale neřeší se a chodí se kolem něj jako okolo horké kaše.
Jde o prodeje a provozování obytných vozů, kde situace je následná. Většina karavanistů vlastní a kupuje si obytné vozy pouze do 3,5t .Důvod je prostý a to placení mýta převážně v ČR, Rakousku,Slovinsku a Polsku. Toto vše je ale z většiny provozováno jen papírově. Valná většina karavanistů jezdí s auty do 3,5t přetížených a mnohonásobně převyšujících limity vozů běžně o 300 troufám si říci v některých případech pokud jede na dovolenou celá rodina i o 500kg nad 3,5t Celá léta toto bylo mlčky tolerováno a ještě do dnes prodejci ochotně prodávají vozy do 3,5t s vědomím, že je nereálné se do kategorie 3,5t váhově vejít.
Pak je tu skupina lidí co sice neví co v uvozovkách a nadsázkou z penězi a koupí si auta váhově v pořádku nad 3,5t. Ale le tak nějak buď objíždí dálnice, nebo jak já zjistí, že jet s rodinou v pátek kdy je mýto pro kamiony tedy i obytné vozy třeba u nás v ČR ještě s příplatkem na dovolenou, nebo prodloužený víkend je vlastně totální blbost. Že to není otázkou peněz, ale naprosté nelogičnosti, diletantství právě nějakého institutu, který si tuto věc neuvědomil, že je opravdu něco jiného nechat platit mýto kamionovou dopravu, kdy se převáží tuny zboží a nebo jede rodina s dětmi do kempu na druhou stranu republiky, že je to opravdu velký a markantní rozdíl, minimálně rozdíl, kdy dopravce tímto vydělává peníze ale rodina je utrácí v systému cestovního ruchu.
Situace je nyní složitější i v tom, že policejní složky zejména v zahraničí zjistily, že se dá sorta lidí co jezdí v obytných autech docela dobře pokutovat a již zcela záměrně se na obytné vozy zaměřují. Sankce nejsou malé a netýkají se jen financí, ale v nemožnosti pro některé, kdo nemají příslušný ŘP pro vozy nad 3,5t i pokračovat v jízdě. Nastává tak situace, kdy přetížené vozy se vyhýbají dálnicím kvůli vážení a obytné vozy nad 3,5t se dálnicím vyhýbají kvůli mýtu.
Otázkou je co dál, jestli je nutné, aby tato situace setrvávala, gradovala a stala se pro karavanistickou obec neřešitelnou tragédií. Navíc je problém u nás v ČR si u vozů již zakoupených nechat zvednout pohotovostní a užitečnou hmotnost, jelikož mají v COC listu již jednou uvedeno 3,5t což se dělo ve většině případů záměrně i když jejich podvozky mnohdy i technicky a normově zvládnou víc. Je potřeba si uvědomit, že karavanistická obec se neskládá jen z bohatých lidí, ale dovoluji si říct, že naopak převážně z lidí běžného přijmu, kteří si nemohou dovolit vůz kolem 2,5mil kč. Je tedy i podle mne veliké riziko do budoucna, což si možná málo kdo uvědomuje, že se z karavanového světa stane jedno velké parkoviště a vrakoviště vozů, které prostě nebudou smět na silnici pokud se bude muset striktně dodržovat váhový limit a k čemuž se podle mne i spěje. Myslím si a nebudu se plést, že tento druh turistického ruchu přispívá do státní kasy nejen našeho státu a to ne malou měrou. Velkou měrou se do něj přispívá i prodejem nových vozů, není liž pravda. A zde přicházím na řadu já, potencionální kupec obytného vozu, kdy stojím před situací, zda vůbec vůz zakoupit a jaký. I když nebudeme jezdit jako rodina, nejsem se schopen po projití trhu vlézt s autem 7m po doplnění výbavy a všeho potřebného do váhového limitu 3,5t . Prostě je to ať to beru jak to beru u 90% prodávaných modelů je to nereálné. Zejména nereálné u kvalitně provedených modelů. Pokud budete mít zájem seznámím vás s tím, co obsahuje vybavení karavanu než vyjede na dovolenou, nechci to zde rozepisovat ten seznam je dlouhý a začíná třeba u toaletního papíru, zubního kartáčku, peřin, příborů a končí třeba u grilu a koberce či sekerky na dřevo, lehátka, markýzy.
A teď vyvstává otázka co dál ? A otázka je to na vás. Jestli existuje cesta, aby se o tuto záležitost mohl někdo začít zajímat, či jestli se tímto problémem někdo zajímá, jestli by se o něm nemělo začít více mluvit, nebo co může udělat karavanistická obec pro to, aby se o tom začalo nejen více na těch kompetentních místech mluvit, ale aby se do budoucna tento problém podařilo ke spokojenosti všech vyřešit. Nikdo nechce zásadně porušovat silniční předpisy a nařízení byť si myslím, že se z naše ho státu a nejen z naše státu ale hlavně z našeho života stává víc život zákazů, příkazů, než života volnosti, svobody a hlavně pohody. To zde ale rozebírat nechci. Rád bych tedy od Vás slyšel nějaký návrh řešení jiný než ten, který kdysi vyslovil jeden hloupý politik ,,když na to mají ať si za to platí,, neb z tohoto výroku mne bylo více něž na blití.
Děkuji předem za nějakou pozitivní odpověď či naznačení cesty, kam by se toto mohlo ubírat a pokud budu moci nejen jako občan, ale i zapálený karavanista i když tohoto času bez karavanu udělat, dejte mne to na vědomí. Zapojím se do toho aktivně a nebude problém zorganizovat ani petici podle mne podepsanou několika tisíci podobně založenými lidmi jako jsem já s cílem chovat se a řešit věci zodpovědně, ne jen mávnutím ruky s tím ,,nějak bylo nějak bude,,
Děkuji a jsem s pozdravem Haltmar Tomáš 7.........
Narozen ................
Bytem Brno ....................
haltmar@htdvere.cz
Do kopie tento email dávám i na mediální instituce a nabízím jim osobní seznámení s problematikou včetně společné návštěvy blížícího se veletrhu karavanů v Praze a seznámením se s délkovým a váhovým problémem většiny vozů a vozů prodávaných nejen v inzerci, kde se běžně prodávají vozy s doložností = 0 nebo minimální.
Mé zkušenosti v oblasti karavaningu jsou :
Sám osobně sem vlastnil karavan, který mne byl cca po 8 letech ukraden, dále jsem vlastnil obytný vůz pětitunu cca 2 roky a byla prodána z důvodů zeštíhlení rodiny a z důvodu nesmyslného placení mýta u nás i v Rakousku. Jakou cestou jít dál nyní zvažuji. S manželkou jsme objezdili již hodně prodejců vozů, ale s ohledem na problematiku nejsme rozhodnuti jak náš koníček a zálibu do budoucna vyřešit.
Odpověď z časopisu CARAVAN za kterou jim děkuji
Dobrý den,
děkujeme za informaci a zájem o časopis Caravan. Problematikou se zabýváme již delší dobu. Výrobci a dealeři obytných aut z celé Evropy, především z Rakouska a Německa, usilují o to, aby při příštích úpravách pravidel silničního provozu v Evropě došlo ke zvýšení hmotnosti osobních automobilů (kam spadají i obytné automobily) pro řidičské oprávnění B ze 3,5 na 4 nebo dokonce 5 tun. Letos by se o tom mohlo rozhodnout, protože bude v Evropské unii opět po čtyřech letech na programu úprava legislativy v oblasti řidičských oprávnění.
Uvítáme, když nám pošlete reakci z MDČR, pokud nějaká bude. Pokud se nám podaří něco nového zjistit, budeme Vás také informovat.
S pozdravem
Eva Skořepová
šéfredaktorka