Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Lednice na 12V za jízdy

Poslední aktualizace před 6 let
bleriot11bleriot11Člen
Přidáno před 6 let

Citovat

bob7373 napsal:

Nemám nic proti kutilům, ale i na ně se vztahují fyzikální zákony, jak jsem předeslal. Solidní kutil napřed studuje, pak kutí a pokud dokutí je schopen i říct za jakých podmínek jeho výtvor funguje.
Toto fórum je spoustou lidí vnímáno jako komunikace znalých lidí, kteří ví jak problémy řešit a poskytuje informace těm začínajícím, kteří neví, pro mě to bylo lepení sedviče, těm kteří radili moc děkuji. Není to Yu tube.
Ano jsem na takováto řešení co popisoval Bery dost citlivý (otcův Favorit spotřeboval za 21 let 4 baterie nejnižší cenové skupiny, jezdil týden po městě a pak 15 km na chatu, pravda každý rok jsem čistil kontakty, konzervoval spoje) Pro takto i jinak upravená auta i jiné věci se hodí cedulka - NAPADENO KUTILEM
Ti s živnostenským oprávněním, co řeší problémy těchto vozidel by jistě mohli vyprávět (např náhrada procesorem řízeného nabíjení na Opl Astra žárovkou 21W - půl roku takto auto jezdilo a jen 2 baterky...) atd atd - takže i kutilství by mělo mít své hranice, minimálně v rozshu pudu sebezáchovy:D
Můj názor - všechno s Mírou
Něco k tématupo diskusi ohledně provozu lednice na 12V zkusím koupit v souladu s diskusí na plynu monocontrol (?) protože trvalých 10 Aje pro tělísko podle mého zátěž a podle diskusí tady je to docela poruchová záležitost (?)

Člověče,tvoje příspěvky se mi strašně složitě čtou.Přečtu si ho několikrát a stále si nejsem jist zda jsem pochopil,co chtěl básník říct.Než to odešleš,tak si to po sobě prosím přečti. ;)
C
caravanmanČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

AldaGS napsal:

Tak to asi nebude tak jednoduchy, jak jsem doufal. No zkusim to nejak prozkoumat. Diky.


Aleši stavte se u mě, změřím a vysvětlím, případně zprovozním.
Richard
B
bob7373Člen
Přidáno před 6 let
Nemám nic proti kutilům, ale i na ně se vztahují fyzikální zákony, jak jsem předeslal. Solidní kutil napřed studuje, pak kutí a pokud dokutí je schopen i říct za jakých podmínek jeho výtvor funguje.
Toto fórum je spoustou lidí vnímáno jako komunikace znalých lidí, kteří ví jak problémy řešit a poskytuje informace těm začínajícím, kteří neví, pro mě to bylo lepení sedviče, těm kteří radili moc děkuji. Není to Yu tube.
Ano jsem na takováto řešení co popisoval Bery dost citlivý (otcův Favorit spotřeboval za 21 let 4 baterie nejnižší cenové skupiny, jezdil týden po městě a pak 15 km na chatu, pravda každý rok jsem čistil kontakty, konzervoval spoje) Pro takto i jinak upravená auta i jiné věci se hodí cedulka - NAPADENO KUTILEM
Ti s živnostenským oprávněním, co řeší problémy těchto vozidel by jistě mohli vyprávět (např náhrada procesorem řízeného nabíjení na Opl Astra žárovkou 21W - půl roku takto auto jezdilo a jen 2 baterky...) atd atd - takže i kutilství by mělo mít své hranice, minimálně v rozshu pudu sebezáchovy:D
Můj názor - všechno s Mírou
Něco k tématupo diskusi ohledně provozu lednice na 12V zkusím koupit v souladu s diskusí na plynu monocontrol (?) protože trvalých 10 Aje pro tělísko podle mého zátěž a podle diskusí tady je to docela poruchová záležitost (?)
lubodanolubodanoČlen
Přidáno před 6 let
Ahoj Bery.Tak som tieto príspevky čítal a napadlo ma hned keď som ja do vlákna niekedy dávnejšie napísal zlat.ruc.kar.ako som si zavesil telku na dvere bydliku aby som ju mohol pozerať v prestanu,Tak tieš tiež tie odpovede a rady boli u niektorých.Citujem:Tak si to daj patentovať HA HA HA.
Takže čo s toho sa môžme poučiť?Držim ti palce pretože niektorý sme kutily a nieže by sme na to nemali ale teší nás keď si môžme sami niečo urobiť alebo prerobiť.Máš moje pochopenie a len tak dalej rozumný človek si s toho niečo vyberie aby to mohol uskutočniť aj niečo pre seba.
S pozdravom Lubo
B
BeryČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Herman napsal:

Zase to tak neprožívej kdo co má či nemá , někdo to má poctivě vyděláno jiný méně ,tak to u nás na planetě chodí.

Bery : Jen jedno - ty kutilské nápady dělej dále "ale doma" fandím ti někdy se může i na něco rozumného narazit . Jen tady but opatrnější co a komu radíš. Já už končím , je to marné.


Já to přeci nemyslel tak, že někdo má a někdo nemá. Možná že mnou náhodně uvedenej příklad konkrétní konfigurace pasuje na tebe (nevím, nezkoumám,čím kdo jezdí, ani jak se živí) a asi proto ses ozval jako "potrefená husa" ale na peníze, natož způsob jejich získání, jsem vůbec nenarážel.
Šlo mi na odsuzování toho, když si někdo udělá úpravu sám podle svých individuálních požadavků, něco o tom ví, má to úspěšně vyzkoušený, ale bohužel se to odlišuje od "standardního" , typizovanýho a naprosto blbuvzdornýho provedení vhodnýho i pro zcela laickou obsluhu. Takový řešení ještě automaticky neznamená, že je špatný, jenom prostě někomu, pro konkrétní způsob využívání po dobu pár dní v roce vyhovuje nebo aspoň dostačuje, zatímco někdo jiný, trávící v přívěsu/obytce půlku roku, by s takovým vybavením jenom trpěl, respektive by brzo narazil na všechny jeho omezení, jak po stránce komfortu, tak životnosti součástí, u kterých třeba v mém případě stačí (čistě teoreticky) dimenzování životnosti zařízení zatěžovanýho na třeba 120% s ohledem na provozování "na doraz" třeba na 100 dní provozu, což je u mě víc jak 5 sezon používání :-)
Pokud bych chtěl bydlíkováním trávit víc času, což mě neláká, ač dovolit bych si to do jistý míry mohl, samozřejmě bych plno věcí řešil jinak, ale není to smysl mýho života, pro můj účel využití přívěsu se radši dívám na peníze vlastnoručnímu úpravama ušetřený, než "vyhozený" za něco, bez čeho se obejdu. Vlastní čas nepočítám, ale chápu, že půlka lidí to má úplně naopak. Nemít rodinu, jezdili bysme dál spokojeně se stanem a upravenou autoledničkou jako vrcholem techniky (snížil jsem jí příkon na čtvrtinu, takže chladila jenom asi o 12 stupňů a v kombinaci s druhou paralelní baterkou v kufru a častým přejížděním, případně občasným roztlačením auta jsem ji takhle x dovolených napájel) a vlastně mi nic nechybělo :-) Popsat moje řešení do (pokud esxistuje) nějakýho fóra o stanování, dočkám se nejspíš podobné reakce, jako třeba ty ode mě a třeba by měto taky vyprovokovalo, aniž by to bylo myšleno jakkoli zle. A možná bych tam někoho "sjel" kvůli to, že napíše o to, jak opékal špekáčky půl metru od stanu (zrovna blbej příklad, taky jsem tam svítil svíčkou, nebo nouzově přitopil vařičem, ale tím teď nikoho nenavádím k následování:-)) . Pokud napíšu, že svařuju svářečkou z třeba Obi, aniž bych na to měl teoretický vzdělání, tak to přece ještě neznamená, že nesu odpovědnost za statisíce lidí, co si taky v garáži něco sprsknou. Nedejbože abych někam napsal, že jsem autem překročil rychlost :-)
Takže jinak řečeno, můj popis rozhodně není návodem, podle kterýho si to mají udělat všichni stejně :-) Jak tohle forum, tak další diskuze se hemží individuálníma řešeníma všeho možnýho, ale to přece neznamená, že to jsou všechno univerzální návody pro každého kdo si to přečte. Pokud na youtubu uvidím, jak někdo odpaluje petardu z ruky, nebo zapíjí mentosku colou, přece to hned nepůjdu udělat taky:-) Navíc, pokud se teď vrátím k původnímu tématu, v porovnání s provozem lednice za jízdy na plyn bez patřičnýho zabezpečení, což tady řada lidí bez povšimnutí provozuje, pokládám zrovna svoje řešení za pořád nesrovnatelně menší zlo ...

Jinak souhlas, už jsme úplně mimo téma, uzavřel bych to ...
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
bleriot11bleriot11Člen
Přidáno před 6 let

Citovat

SignBoss napsal:

Tak tato hláška " Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší.... " je hodna pana Horsta Fuchse. :)


Taky jsem si nejdřív myslel,že nejlepší je s velkým proudovým zatížením...a ona je to ta nejdražší...
;)
TomTPTomTPČlen
Přidáno před 6 let
Až průmysl vytlačí klasické baterie Lithiem, tak si ještě všichni moooc užijeme :D:_
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
L
LakyČlen
Přidáno před 6 let
Zase to tak neprožívej kdo co má či nemá , někdo to má poctivě vyděláno jiný méně ,tak to u nás na planetě chodí.

Bery : Jen jedno - ty kutilské nápady dělej dále "ale doma" fandím ti někdy se může i na něco rozumného narazit . Jen tady but opatrnější co a komu radíš. Já už končím , je to marné.
Žijeme jen jednou.
B
BeryČlen
Přidáno před 6 let
Dnes jen v rychlosti :-)
Bob7373 - děkuji za zaslání přiloženého odkazu ...
Škoda, že tady nebyl už o stránku dřív ...
Každý ať zhodnotí sám.

Vrátím se k tomu zvýšení dobíjecího napětí v autě - není samozřejmě z mojí hlavy, ale pochází z hromady diskuzí, kde se řešilo dobíjení favoritů či felicií v době zavedení povinného denního svícení.
Nevím už, co to bylo za rok, ale zvýšení napětí podložením regulátoru diodou "úspěšně riskuju" od tý doby a najel jsem tak cca 200 tkm. Ve favoritu, feldě 1,3 a 1,6 bylo napětí fixní dle původního regulátoru + cca 0,7V úbytek na diodě, u oktávky je v regulátoru Valeo nějaká teplotní závislost a napětí se po zvýšení pohybuje od 15,5 v -10 po 14,4 v + 35. Tyhle hodnoty považuju při režimu provozu, kdy denně dojíždím 2x 10 minut do práce, párkrát za rok někam dál cca 1-3 hodiny a v létě někam na dovolenou za bezpečné. Nešlo by to samozřejmě praktikovat třeba u taxíku, kde motor běží 10 hodin v kuse :-) Tam navíc baterka vlastně ani nevychladne, takže chemie funguje a s nabíjením není problém ...

Bez ohledu na Horsta Fuchse bych ale uvítal případný doporučení na nějakou kvalitní "zapalovačovou" zástrčku. Používám sice levnou, ale kvalitou převyšující ostatní běžně prodávané, ale vzhledem k dimenzování kabelů, odběru "samodomo boosteru" a ledničky v kombinaci s možností zapnout manuálně oba odběry zároveň to znamená vozit s sebou rezervní zástrčku a po "ostrém" použití pro nabití vyšťavené baterky přívěsu ji radši vyměnit, příště už by nemusela pasovat :-) Zásuvka samotná vypadá nezničitelně.

Edaherman - nechtěl jsem se nikoho dotknout, jenom mi tady občas přijde, že kdo nemá (například) Ducato s alkovnou za 3 mega, vybavenou od odborníků 300w solárem, 200+ AH baterkama, troubou na pečení, nádržema velikosti cisterny, satelitem s velkou televizí a netráví kočováním v týhle novodobý maringotce půlku roku, tak to má prostě špatně a snad ani nemá právo se tady podělit o svůj názor nebo řešení :-( Já jsem prostě kutil a vzhledem k tomu, že cestování nemám jako koníčka, jenom prostě v létě na 3 týdny rád kamkoli vypadnu a vypnu, dělá mi největší radost to, že mě to, pokud nepočítám vlastní čas, skoro nic nestojí. A od toho si myslím, že takovýhle forum je, nemá sloužit k chlubení a předhánění, kdo to má líp, nebo kdo má delší ... dodávku. Každý využívá svůj přívěs/obytku jinak, kdyby měli všichni totéž, nikdo by s tím nebyl spokojenej. Takže samozřejmě ani individuální úpravy jednoho přívěsu/auta vyhovující jeho majiteli pochopitelně nemůžou vyhovovat řadě ostatních. Tady prosím těch 95%, kterých se to netýká, není třeba reagovat :-) Počkáme si na odpovědi těch, co odsoudí začátek, aniž by dočetli až sem :-)
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
B
bob7373Člen
Přidáno před 6 let

Citovat

SignBoss napsal:

Tak tato hláška " Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší.... " je hodna pana Horsta Fuchse. :)


Pan Horst by měl rád takovéhoto obdivovatele. :D
Psal jsem trošku v nadsázce, protože tato debata byla poněkud zavádějící, nicméně zazněla řada zdravých názorů.
Kdo někdy provozoval běžné 12V automobilové zásuvky na trvalý odběr 10 A i víc bude vědět o čem mluvím, kdo ne vzývá svého oblíbence Horsta, a pane kolego, jako radioamatér který takto zásuvky na mobilním provozu provozoval vím o čem mluvím. Mezi běžnými výrobky made in PRC není mnoho těch, které to trvale zvládnou - trvale= cca 24 hod.
Než jste mě srovnal s Horstem doufám že jste se podíval na připojený odkaz a zhodnotil jak se věci mají, pokud ne, napadáte pouze někoho, kdo se snaží narovnat nesmysly co tu zazní. Nedivím se, že odborníci tu nedávají všanc svoje znalosti při takovéto úrovni odpovědí :(
Franta REZACFranta REZACČlen
Přidáno před 6 let
Tak tato hláška " Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší.... " je hodna pana Horsta Fuchse. :)
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
B
bob7373Člen
Přidáno před 6 let
Nehodlal jsem se k tématu zde vyjadřovat, než mě kamarád požádal o zvýšení napětí v autě, které se dá udělat s odkazem na tuto diskusi. Jen obtížně jsem mu vysvětloval zhovadilost jeho požadavku, anžto není elektrotechnicky vzdělán.
Zákony z právního prostředí platí jak platí (ta vaše zákon je nějaká gumová děl americký právník při studiu rozhodnutí v některých kauzách u nás...:-) )
Na rozdíl od právního prostředí platí přírodní a fyzikální zákony absolutně. Takže pojmy plynovací napětí, kapacita , startovací schopnost (proudová zatížitelnost při daném polesu napětí)nabíjecí charakteristiky, znaky konečného nabití, vnitřní odpor akumulátoru atd.- mají své souvislosti, bohužel neměnné.
To že se tyto souvislosti projeví v čase někdy dříve a někdy později závisí pouze na tom kdo a jak kvalitně akumulátor vyrobil. Myslím tím to, že novodobí edisonové mohou přijít na zdánlivě geniální řešení, které funguje pouze omezenou dobu za daných technických okolností a může být v konečném výsledku finančně náročnější, nicméně zázraky se sice dějí, na můj vkus poněkud zřídka.
Tvrzení že 15,3V není nic pro baterii v dobré kondici je z části pravdivé, jde jen o to, jak dlouho toto napětí působí a jak dlouho chci, aby v dobré kondici moje milovaná baterie ještě byla (Ti, kteří rádi nakupují nové baterie s vizí podpory podnikání prodejců baterií nechť dále nečtou)
Ti, kteří chtějí vědět jak to tak trochu funguje
http://www.sossoukyjov.cz/data/File/V...E_6a04.pdf
další odkazy jsou na netu.
Další věcí se kterou se setkávám je použití autozásuvek/zástrček - běžné vydrží 10A, ale ne dlouho, chce to mnohem dražší zásuvky. Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší....
Pominul jsem zvyšování napětí u aut s řízeným nabíjením, to by byla dlouhá diskuse.
Pokud se někdo cítí dotčen tím, že někdo zpochybňuje něčí výzkum nechť si uvědomí, že pokud jeden píše hlouposti, má právo psát je i někdo jiný.
Neútočím na nikoho, pouze chci minimalizovat případné škody jako někdo, kdo nyní už jen občas někomu pomůže a za svůj brožovaný život viděl rozlétnout se 120Ah aku, rozteklý aku 62Ah, který po nabíjení 6A nabíječkou málem spolu s ní zapálil panelákový byt atd atd.
Pokud jsem se někoho dotknul, budiž mou omluvou to, že se někdo chytnul zde popisovaných úprav a doufal v zázrak.
E
edahermanČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Bery napsal:

Kalibrace není kvůli nastavení proudu altíku, ten dává proud natvrdo, co mu síla vinutí a otáčky dovolí, taže +- kolik má na štítku, zastudena i víc, když je horkej tak už tolik nedokáže. Proud alternátou není ještě pořád nic proti odběru startéru - a ten se snad softwarově seřizuje podle stáří baterky ? :-) Vlastně jo, ale přirozeně fyzikálně a bohužel naopak, čím starší baterka, tím start, případně žhavení, trvá dýl ...
Kalibrace je kvůli tomu, že auto ví, že stará baterka měla třeba čtvrtinu kapacity (hlídá si průběžně její stav a šetří s eletrikou tak, aby vždycky zbývala kapacita pro další start) a pokud se baterka vymění za novou, jednotka by z ní nadále využívala jenom tu čtvrtinu, jak byla zvyklá u starý. Možná by se po delší době na novou kapacitu přeučila sama a možná záměrně ne a je to kurvítko, nutící lidi do návštěvy servisu, nevím.
Totéž platí třeba u baterky v notebooku - vyměníš články a vestavěná ochranná a diagnostická elektronika si dál pamatuje opotřebení původních (který navíc ani nevychází z reality, ale počítá se z počtu a hloubky cyklů, stáří, teploty ...) a tohle si člověk podomácku nevymaže.

O těch 230V z auta dál jsem psal ve smyslu přiznání, že jsem to tak JEDNOU nouzově vyřešil na kus cesty a samozřejmě si uvědomuju, že jde o prasárnu, k níž nikoho nenabádám. Kdo už tady nějaký diskuze četl, tak dávno ví, že takhle nee.
Je normální, že tady každej píšeme svoje vlastní názory a byl by blázen ten, kdo by všechno jenom tupě kopíroval, aniž by sám věděl, jak na to. Nikde netvrdím, že tak, jak věci dělám já, je to jedině správně. Píšu svoje vlatní zkušenosti. Nepatřím mezi řadu těch, kteří by byli spokojeni jedině v okamžiku, kdy by tady všichni měli stejný auto/přívěs jako oni včetně stejný výbavy už z výroby jako oni.


Zdravím.Myslím si že nikdo nechce aby jsme měli stejná auta,stejné karavany a bydlíky.A z výroby už vůbec ne-výrobce vždy udělá něco co nám nevyhovuje a musíme to doladit dle svých potřeb a nároků.Ale dolaďujeme tak,aby to bylo bezpečné a pokud možno i spolehlivé.Dále již bez komentáře.
B
BeryČlen
Přidáno před 6 let
Kalibrace není kvůli nastavení proudu altíku, ten dává proud natvrdo, co mu síla vinutí a otáčky dovolí, taže +- kolik má na štítku, zastudena i víc, když je horkej tak už tolik nedokáže. Proud alternátou není ještě pořád nic proti odběru startéru - a ten se snad softwarově seřizuje podle stáří baterky ? :-) Vlastně jo, ale přirozeně fyzikálně a bohužel naopak, čím starší baterka, tím start, případně žhavení, trvá dýl ...
Kalibrace je kvůli tomu, že auto ví, že stará baterka měla třeba čtvrtinu kapacity (hlídá si průběžně její stav a šetří s eletrikou tak, aby vždycky zbývala kapacita pro další start) a pokud se baterka vymění za novou, jednotka by z ní nadále využívala jenom tu čtvrtinu, jak byla zvyklá u starý. Možná by se po delší době na novou kapacitu přeučila sama a možná záměrně ne a je to kurvítko, nutící lidi do návštěvy servisu, nevím.
Totéž platí třeba u baterky v notebooku - vyměníš články a vestavěná ochranná a diagnostická elektronika si dál pamatuje opotřebení původních (který navíc ani nevychází z reality, ale počítá se z počtu a hloubky cyklů, stáří, teploty ...) a tohle si člověk podomácku nevymaže.

O těch 230V z auta dál jsem psal ve smyslu přiznání, že jsem to tak JEDNOU nouzově vyřešil na kus cesty a samozřejmě si uvědomuju, že jde o prasárnu, k níž nikoho nenabádám. Kdo už tady nějaký diskuze četl, tak dávno ví, že takhle nee.
Je normální, že tady každej píšeme svoje vlastní názory a byl by blázen ten, kdo by všechno jenom tupě kopíroval, aniž by sám věděl, jak na to. Nikde netvrdím, že tak, jak věci dělám já, je to jedině správně. Píšu svoje vlatní zkušenosti. Nepatřím mezi řadu těch, kteří by byli spokojeni jedině v okamžiku, kdy by tady všichni měli stejný auto/přívěs jako oni včetně stejný výbavy už z výroby jako oni.
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
K
kremilekČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Bery napsal:
...cca 100A altík ? Ten se snad po startu baterky ptá, jak se jí daří, jak se dneska cítí, jak je stará a kolik asi tak ampér by se jí líbilo?...

A proč se tedy u některých značek (např. BMW a mnoho dalších) po každé výměně v diagnostice nastavuje typ a kapacita baterie?
haskyhaskyČlen
Přidáno před 6 let
Bery,Bery:mám rád domácí kutili kteří dokážou pobavit,ale nemám rád sebevrahy - 230 V z auta dál.70 - 80% tvé nepravdy,za kterou si urputile stojíš,může lidem neznalým elektriky ublížit(12 V - převážně majetkově).Nejsem spisovatel tak končím bez již dalších reakcí.
Hasky
Upravil hasky dne 13.02.2018 07:35, před 6 let
B
BeryČlen
Přidáno před 6 let
Vezmu to od konce :
Herman - článek jse, v rychlosti prolétnul, ale i jediná jeho část mi stačila, abych ho nemohl brát vážně - je přece úplný blud, že pokud by baterka byla natolik načatá, že by ji dorazila "tvrdá" 5-10A nabíječka, co by s ním musel udělat cca 100A altík ? Ten se snad po startu baterky ptá, jak se jí daří, jak se dneska cítí, jak je stará a kolik asi tak ampér by se jí líbilo ? Prdlajs, během jedný vteřiny na ní vytlačí napětí na cca 14 - 14,8V (starší auta s neřízeným dobíjením, řízený i 16V, když je třeba). Osobně tvrdím, že při občasným dobíjení baterky nabíječkou je fuk, jestli nabíječka dává 1 nebo 100A, pokud trvale nepřekračuje 14,5V. To je ale hodnota, která nestačí pro plný nabití a postup sulfatace zpomalí tak leda u baterky, který má odeální podmínky už za provozu přímo v autě.
Mám několik dělaných nabíječek a nejradši používám tu, která dobíjí 3A do dosažení cca 15,1V, pak vypne, čeká, než napětí poklesne na 13,8V (za začátku padá třeba během 1 sekundy, po nabití už pokles trvá řádově minutu a naopak nabíjecí pulz už jenom občas problikne). Ale to ještě nepovažuju za nabito, v baterce ještě všechno nezreagovalo a nastává druhá fáze, kdy přepínačem horní hranici přepnu manuálně na 17V. A světe div se, kyselina všude nestříká, baterky nebouchaj ... Baterka, která je v pořádku, si cucne ještě pár Ah, než takovýho napětí po předchozím dobíjení dosáhne, nabíječka začne zase přerušovat a čekat do poklesu na 13,8V a jednou za pár desítek sekund do baterky pošle kratičkej 17V impuls, což tak klidně nechávám řadu hodin, kdy baterka nevaří o nic víc, než když do ní jde stabilních 14,5V. Běžně takhle "trápím" i malý 7Ah zálohovací "gelovky" (teda AGM VRLA) do dětskýho auta nebo do skútru a to včetně už 7-8 letýho kusu, kterej pořád bezvadně funguje a klidový napětí 3 měsíce od nabití má pořád přes 12,9V. Ne nadarmo se v návodu u špuntových" baterek psalo o plným nabití při dosažení 16,5V při průchodu jmenovitýho proudu. Hlídání času při nabíjení vůbec neberu, nikdy přece nevím, kolik se do baterky vejde. Leda by byla fungl nová a čerstvě, tedy zachnánitelně, úplně vybitá ...

Nevím, jestli ten odkaz na poradna.net měl být k zasmání, pokud ano, tak jsem to nepochopil. Marně tam hledám aspoň jednoho jednookýho mezi slepýma. Zapojení elektriky u V3S neznám, ale předpokládám, že nutnost občasnýho přehazování paralelně spojených baterií nevyplývala z jejich odlišnýho stárnutí, ale byla následkem vlastností elektroinstalace, kde se pro start baterky přepínaly do serie pro 24V do starteru, ale zbytek auta zůstával na 12V, v tý chvíli napájený jenom jedinou z baterek. Ta se tedy vybíjela víc a dřív by zařvala. Další věcí mohly být i vlivy přechoďáků na přepínači, nevím, jenom se domnívám.

JardaK2 - 40A to sice nebude, u 8A boosteru bych počítal, že na vstupu bude ze začátku cucat tak 12-15A, ale to není nic, co by 2,5mm instalace nezvládla, pokud je udělaná poctivě.
Jinak plně souhlasím, na věku nezáleží (u baterky), nesmí být jenom poškozená (rozsypaný desky), nebo zasulfatovaná nedostatečným dobíjením, pak nedosáhne plný hustoty elektrolytu a v důsledku má nižší napětí. Ale to je základní předpoklad pro paralelní spojení.
Bohužel souhlasím i s tím, že s sebou společně s použitou baterkou tahám pár kilo olova navíc, ale kdo si před každou dovolenou kupuje novou baterku do přívěsu, natož do auta ... (aspoň tam se snažím mít baterku zánovní, na rozdíl od přívěsu s ním jezdím denně a jakmile začne jevit sebemenší známky únavy, kupuju novou a současná putuje do záložního auta nebo do přívěsu, i když je ještě relativně v pořádku).
Mizerně chladící lednici za jízdy přisuzuju odporům ve vedení, mě chladí pořád stejně.

TomTP- já se ale považuju za garážovýho kutila :-) Ač jsem původně elektro, tak se tím neživím, ale kutěním trávím každou volnou chvíli :-)
Ale je jasný, že když si na webu najdu návod, jak vyrobit atomovku, tak to nepůjdu hned vyzkoušet v praxi ... Řekněme, že až se vrátím z hospody :-)
K napětí a vodíku - samozřejmě nic nenamítám proti faktu, že trvale přebíjená baterka nad 14,7V by trpěla a byla nebezpečná pro svý okolí, to je samozřejmě pravda. Výše jsem popisoval použití svojí nejoblíbenější nabíječky a provoz baterky v autě nebo přívěsu tomu procesu analogicky odpovídá - mezi řekněme 1-5 hodin trvajícíma přejezdama je vždycky 1-5 dní, kdy se baterky snaží udržet částečně nabitý solár a stejný počet nocí, kdy z nich šťáva jenom mizí. Takže následnej přejezd s decentním "přebíjením" jim nemůže uškodit.
K sulfataci - ano, pokud bude druhá (třetí) baterka výrazně zasulfatovaná a bude mít i po "plným" nabití o půl voltu míň, byla by samozřejmě blbost ji použít, ale bavíme se o baterce pravidelně ošetřovaný, která si napětí drží do chvíle, než se rozsypou desky natolik, že už nedá proud pro start, nebo kapacitu pro provoz přívěsu od soumraku do úsvitu.

Baterky namísto do sběrnýho dvora klidně ke mě začni vozit, občas se ke mě nějaká dostane od kamarádů, co zastávají názor, že nabíjení do 14,5V je maximum, že v autě není třeba občas externě dobíjet, že zvýšený dobíjecí napětí by i při 10km couračkách za mrazu baterku vyvařilo ... A já pak u takový "mrtvoly" pomocí relativně primitivní vybíječkonabíječky zdvojnásobím zbývající kapacitu a baterka ještě 2 roky slouží ...

V případě tý exploze baterky z odkazu sy myslím, že na 99% odcházel jeden článek, servis to bez bližšího zkoumání svedl na odběr alarmu a "vyřešil" úpravou dobíjení ze sítě. Takže pokud nástavbová nabíječka cpala do baterky s rozsypaným článkem, tedy o jmenovitým napětí 10V, víc jak 2,4V na článek, (12V celkem max), což 13,8V zaručeně splňuje, bylo jenom otázkou času, kterej z 5 vařících článků vyschne a zajiskří jako první ... A to se může v podstatě stát komukoli z nás i u startovačky a v autě, kdo v létě pozná, že má baterka v klidu o 2V nižní napětí ... (já mám napevno voltmetr na palubce:-))

A na konec ještě jednou pro Hermana - Zapojit něco do zásovky v kufru o jakém napětí ? Co to je ? Mám snad na výběr, jestli to píchnu do 12V, 24V, 230V, 400V ? Navíc stejným zapalovačovým konektorem ?
Přiznávám, jednou jsem cestou z nedostatku zásuvek (3 včetně rozdvojky) a potřeby současnýho dobíjení víc drobností v autě, provozu autochladničky v kufru a nabíjení baterky v Poláku vyřešil chybějící 12V zásuvku použitím něniče, rozdvojky a nabíjení přívěsu za jízdy pomocí 230V prodlužky tažený z auta do boudy na oji přívěsu (odkud vede kabel dovnitř)...

Ondra
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
L
LakyČlen
Přidáno před 6 let
Tady se o tom také diskutuje , mohu ti najít i odborný výklad.

https://kutilska....i#r2269393


https://www.carav...ad_id=5155

ZAPOJENÍ dvou jiných aku stará nová
JEN VÝTAŽEK z celku přečíst....
nabíjení starých akumulátorů

A poslední věc, na kterou bych chtěl upozornit. Máte-li starou baterku, zejména v autě, a nemáte pulsní nabíječku, nedávejte jí nabíjet jmenovitým proudem, tj. již zmíněná 1/10 kapacity na nějakou "pořádnou nabíječku", která dává tvrdých 5 - 10 A. Pokud je totiž baterka už "načatá" a některý článek má, z důvodů výše uvedených, částečný vnitřní zkrat, začne se tento článek hřát, ale vy si toho pravděpodobně nevšimnete, protože obal baterky je chlazen elektrolytem ostatních článků, a tak se ten článek teplem zničí. Navíc, silná nabíječka bude do takového akumulátoru "prát" stále plný výkon, protože se vnitřní odpor akumulátoru nezvýší na takovou hodnotu, aby se snížil nabíjecí proud, a ani nabíječka pro gelové akumulátory s regulací nabíjecího napětí nepozná, že jsou ostatní články již plně nabité a nesníží nabíjecí napětí a tím ani nabíjecí proud, a baterku tak "odpravíte" hned, přesto, že by mohla ještě sloužit např.celé léto, kdy není tak zatěžována skutečně "studenými" starty. Paradoxně tak méně znamená více, a slabá nabíječka za šest stovek vám udělá daleko lepší službu než pořádná silná nabíječka. Tak asi tak.
Žijeme jen jednou.
Upravil Laky dne 12.02.2018 20:00, před 6 let
JardaK2JardaK2Člen
Přidáno před 6 let

Citovat

Herman napsal:

JardaK2
To tvé zapojení dává smysl i když bych měl obavu zda to vedení přes booster bude co do průměru vedení stačit pokut tam budeš mít 40A . Myslím že dobíjení z altiku by také stačilo .
Jinak když někdo napíše BLABOL a neuvede vše kolem ca a jak a nač , musí se varovat a reagovat . Aby to dotyčný upřesnil a vyvrátil pokud to umí ,pro bezpečí ostatních , jak už jsem uvedl výše . Není to myšleno ve zlém úmyslu .
To že si tam dá několik bateríí o jiné kapacitě a stáří je co? Zapojit něco do zásuvky kufru ? -o"jakém napětí " Pro laika velmi nebezpečné. Tak budeme mlčet až se někdo ozve že mu vyhořelo auto?


Nevím jakých 40A? Uvažuji WA1208 s 8A přes pin 9 zásuvky auta.

S tím řazením 12V Pb baterií paralelně různé kapacity a stáří pokud z toho netahám nějaké velké proudy to nevidím zase tak černě. Sám jsem používal v karavanu nastálo malou 7Ah gelovku a k ní jsem paralelně při stání připojoval 40Ah gelovku, kterou jsem při jízdě měl nepřipojenou v kufru(z logiky těžké věci dát do auta a ne na přívěs). Z baterek jeli jen LED světla a čerpadla občas notebook. A při spotřebě do 10Ah/den jsem nikdy neměl s žádnou baterkou žádnej problém. Pokud baterie nemá svod tak jakým způsobem ničí ty ostatní, když napětí nabité a odstáté baterie je vždy 12,8V jestli má 100% a nebo 20% původní kapacity. Samozřejmě ta starší má větší vnitřní odpor ale tím se aspoň rozdělí odebíraný proud v poměru stavu baterií. Akorát sebou pak táhnu těžkou baterku s malou kapacitou. Zatím vždy co jsem řešil s Pb baterkama tak mi to tak i fungovalo. Pokud se totálně mýlím tak prosím o vysvětlení. Předem díky.

To TomTP: ze sulfatací s tebou souhlasím na rozdávání baterek bez kapacity to nebude, ale jakou zátěž máš namysli? Pokud není v háji celý článek tím že má svod tak baterka napětí drží a necucá proud z ostatních.
Jinak osobně jsem lednici připojenou z kufru za jízdy měl také zatím jen cca 2x a moc mě to nenadchlo. Chladilo to mizerně, ale více jsem to přisuzoval stáří lednice (cca 25let) a Knaus za octavkou byl dost nakloněn na oje a ještě to hlídat (zapínat/vypínat) a jebat se s kabem skříplým v kufru plném věcí(při odpojování se pak k zásuvce probojovat). Za Caddy už jsem to ani nezkoušel. U novější lednice to chci zkusit.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
TomTPTomTPČlen
Přidáno před 6 let
Ahoj, pokud vyznělo, že nekomunikuji slušně tak rozhodně to tak nebylo myšleno. Asi úděl digitálního fóra neosobního fóra. Jinak se věco řeší u stolu s pívkem, jinak kdesi na internetu.

Berry asi ví co dělá. Do kategorie "garážového kutila", co si něco přečte na nějakém fóru a jde si to udělat, asi zřejmě nepatří. Většinou to je ale právě naopak.

Ve své podstatě mi šlo o to, aby si někdo nedal do přímé úměrnosti "zvednu dobíjecí napětí = nejen prospěju baterii ale navíc vykreju ztráty ve vedení", ledička pak bude šlapat a pívko bude příjemné studené. Při všudypřítomných a nikdy nekončících kutilských nápadech je to tak trochu nebezpečná myšlenka. Pokud je baterie OK pak začíná chemickou cestou vyvíjet vodík od 14.7V, u starší baterie se sulfatací třeba i od napětí menšího. Pokud režim dobíjení nad tuto napěťovou hranici nic nehlídá, pak může při delší cestě nastat výraznej problém. Co udělá vodík se lze dočíst i zde na fóru, namátkou třeba https://www.carav..._id=16720.

Jinak do dnešního dne jsem si myslel, že za ztrátou kapacity baterie je vždy fyzikálně přirozená sulfatace která zároveň výrazně zvyšuje vnitřní odpor akumulátoru a snižuje kapacitu. Při paralelním připojení k jiné baterii pak sulfatovaná baterie vytvoří zátěž a tudíž moc nerozumím smyslu tohoto propojení. Pokud to je jinak a někdo mě přesvědčí o opaku, přestanu baterie vozit do sběrného dvora a začnu vám je tady rozdávat :-)

Nicméně je to asi skutečně jedno, nemá smysl tyhle věci tady řešit. Může pak vznikat mnohé nedorozumění.

A ještě k tématu. Já jsem za jízdy použil lednici 2x a v obou případech mi přestala jít nejen už na cestě, ale i několik dnů poté co už byla v klidu. Lednice je ve stáří karavanu, tedy má něco za sebou a vyvodil jsem z toho závěr, že kombinací cirkulace náplně a otřesů za jízdy se mi nečistoty v chladícím okruhu dostaly někam, kde udělaly jakýsi špunt, který se následně jen pozvolna uvolňoval. Jinak si to vysvětlit neumím, protože v klidu (kromě výše uved. 2 případů) lednice funguje zcela perfektně. Tak by mě vcelku zajímalo, jak častý to je jev a jestli se to přihodilo ještě někomu kdo za jízdy chladí.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Mediální partner


hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 27
Členové online 0

Celkem členů: 15,970
Nejnovější člen: paveljurik
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,452,355 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.23631 sekund | Průměrně za: 0.23631 (0) sekund | Dotazy: 133 | Použitá paměť: 2.34MB/2MB