HrenyČlen Přidáno
před 6 letDík za rychlou odpověď, podobné čísla mi taky vycházeli, ale protože nejsem profesionál v elektrice a protože mi to přišlo hodně přitažený za vlasy tak jsem nechtěl dělat blbce a psát to sem.
Takže bude v pohodě si jednou za týden na tom nabít i telefon a mělo by to utáhnout celou dovolenou.
K tomu teda moje další prosba. Kdyby někdo měl nějaké tipy k zapojení budu rád. Zatím předpokládám zapojení:
Baterie > Jistič > Hlavní vypínač > skříňka ze které půjde světelný obvod s vypínačem a zásuvkový obvod
je lepší mít každou zásuvku na vlastním obvodu, nebo můžu sériově?
VasuČlen Přidáno
před 6 letTak počítej, 1 hod denně světlo led 10W = 0,8A, čidlo plynu 10 hodin 1Ah , nebo ještě 1 A a celkem to je za den cca 3 Ah z baterky. Takže při takovém rytmu do 50% kapacity baterky to je 15 dnů ! Každopádně do obvodu 12 V je jištění nutné, uděláš zkrat a vyhoří ti bydlík. Ten jistič tam jednoznačně dej, například 10 A a obvody průřezem drátu raději 2,5 mm2
Fiat Knaus 2,8 + dva senioři
HrenyČlen Přidáno
před 6 letAhoj, mám takový malý dotaz a nechci zakládat nové vlákno. Když bych pořídil jen trakční baterii, bez soláru, bez měniče na 220, pro příklad třeba 100 Ah, kterou před odjezdem nabiju a chci z ní napájet jenom led světla v interiéru které budou svítit možná půl hodinky před spaním a čidlo plynů, jak dlouho myslíte že mi nabití baterie vydrží? Podotázka: co kdybych plánoval třeba jednou za 4-5 dní zastavit na noc v kempu a dobít baterii ze síte. Je to proveditelná konfigurace? Vyplatí se dávat jistič, když budu odebírat jen 12V? Kapacitu bych kontroloval standardním multimetrem.
SisatejČlen Přidáno
před 10 letSouhlasim, teplota vody na to vliv nema.
Spise u te aplikace s trvale pripojenou a zapojenou nabijeckou bych spise resil vnitrni odpor (auto)baterie a pod. s trvale pripojenou zatezi...
Ale co, kaslat na to, poridim sobe 12V/9A automatickou nabijecku a uvidime. Trvalou zatez mam "jen" kompresorovku Waeco, zdroj "pro sichr" strcim do kufru :-D
Jedno z řešení, které funguje, je mít v karavanu jen 220V.
Sestava:
baterie
měnič/nabíječ (kombinované zařízení)
1. stav karavanu bez připojení na externí 220V
12V baterie dodává do měniče energii, které se transformuje na 220V a výstup z měniče je připojen do rozvodné krabice karavanu. Pokud je solár, ten dobíjí přímo 12V baterii, solár má vlastní regulátor, tudíž je to nezávislé
2. stav karavanu s připojením na externí 220V
karavan primárné funguje celý na 220V z externího zdroje a baterie 12V je dobíjena přes měnič/nabíječ
SisatejČlen Přidáno
před 10 letRozumim, ale kdyz nabijecka nabiji baterii a ja mam na tom pripichnute spotrebice, neovlivni to elektroniku te nabijecky?
Mam tomu rozumet tak ze mohu vzit baterii, libovolnou nabijecku pro tuto baterii, k baterii pripojit zatez/spotrebic, vse to zapnout a nestarat se? Minimalne by ta nabijecka mela byt schopna dodavat vetsi vykon nez ja spotrebuju,... jinak zakonite zkoncim s vybitou baterii.
Jinak uplne mimo nejsem, jen trosku, ma prace je programovani a ozivovani automatickych vyrobnich linek na Simaticu, Beckhoffu, apod. :-)
SisatejČlen Přidáno
před 10 letKaravanyPRO: jj, videl jsem (tedy jen na foto), instalaci v VW T2 :) Vyhodit zdroj 230V/12V, vse z baterky a doplnit to jen nabijeckou jsme premyslel, nicmene pak ta nabijecka to musi umet ne? Prizpusobena na trvale dobijeni a odber zaroven...?
Karel ProkopČlen Přidáno
před 10 letto Bruzkin: odpověď je a není složitá, ale zrovna u Hobíků není problém odpálit celou řídicí desku za 200-300€ (ojro). Většina z nich přednostní relé má, ale jestli máš tlačítkový ovladač s mikrospínači (pod fólií) nelze dát univerzální radu. Bohužel.
Moje doporučení: Svěř to ODBORNÝMU servisu. Připojení baterky na svorky od auta nebývá vždy ta správná rada a systém pokus - omyl je velmi drahý nesmysl.
Děláme ty Hobíky fakt často - věř mi, že vím o čem mluvím.
Bohužel daťák od Hobby (ani od jiný značky) ti nikdo nedá. Dealer ho nedá ani mě, a to spolu obchodujeme už drahnou řádku let. Přiznám se, že většinou už daťák tak moc často nepotřebuju, ale musím mít ten karavan na dílně, jinak nejsem schopen dát spolehlivou informaci. Co typ to originál. Jsou to truhláři.
bruzkinČlen Přidáno
před 10 letTak té vaší řeči teda vůbec nerozumím. Myslel jsem, že řekněte někdo mám stejný karavan napoj to tam a tam a hotovo, nebo případně nějaké foto z montáže. Ale moje chyba, že tomu nerozumím. Asi karavan svěřím do odborných rukou, ale díky za snahu. Mějte se ;-)
VW Passat + Hobby de luxe easy 450 UB
www.katkabrauerovaphoto.cz
Facebook - KATKA PHOTO
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 10 letA nebo to uděláš tak, jako je to v obytných autech nebo v nových karavanech, kde je již baterie zabudovaná. Tedy: 12 trafo odpojíš popřípadě vyhodíš. Veškeré spotřebiče zapojíš přes příslušné pojistky na baterii, přičemž mezi baterii a pojistky vložíš něco (např. solární regulátor), co odpojí veškeré spotřebiče v případě, kdy napětí na baterii klesne na 10,8V (= baterie je vybitá). Dále instaluješ nabíječku 230/12V, která po připojení do sítě bude baterii nabíjet. Systém je vhodné doplnit o solár, který Ti dodá dostatek energie.
Kdyby si chtěl vědět víc, zavolej: 720705139. Můžeme se dohodnout na nezávazné konzultaci. Do Bedihoště (u Prostějova) to nemáš daleko :-)
TomTPČlen Přidáno
před 10 let..pokud nechceš při 230V nabíjet z energobloku baterii např. kvůli její výměně za jiný typ a nevyhovujícímu stávajícímu zdroji, nebo chceš mít nabíjení z nějakého důvodu pouze případným solárem, pak platí co jsem psal v příspěvku nahoře
..pokud neřešíš nabíjení baterie vůbec a chceš to pouze přepínat, pak platí co jsem psal v příspěvku úplně dole
..pokud to chceš mít komplet jak to má být, tzn. při 230V beru 12V z trafa a zároveň dobíjím baterii, pak tu najdeš od lidí co s tím mají zkušenosti pár odkazů na konkrétní zdroje
..čtvrtá varianta mě nenapadá
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
bleriot11Člen Přidáno
před 10 letPrepinaci rele, na stred C vystup pro nastavbu, z jedne A strany autovaterie, z druhe B strany zdroj. Rele ovlada zdroj na 230V. Tudiz nema zdroj 230V, nedava 12V rele je v poloze rekneme C-A (kdyz normalne chceme baterii bez napeti 230V).
Pripojim 230V, zdroj zacne davat 12V, prepne rele do polohy C-B (tj propoji zdroj a nastavbu, baterii odpoji).
No jasně tak to mám.
SisatejČlen Přidáno
před 10 letNe :-)
Prepinaci rele, na stred C vystup pro nastavbu, z jedne A strany autovaterie, z druhe B strany zdroj. Rele ovlada zdroj na 230V. Tudiz nema zdroj 230V, nedava 12V rele je v poloze rekneme C-A (kdyz normalne chceme baterii bez napeti 230V).
Pripojim 230V, zdroj zacne davat 12V, prepne rele do polohy C-B (tj propoji zdroj a nastavbu, baterii odpoji).
Prepokladam ze dobijeni baterie se resi samostanou nabijeckou automatickou. Ja jako zdroj pouzivam prumyslovy 12V a schvalne poveseny na rychlej slabej jistic. Ony ty prumyslove maji velky startovaci proud, tak ten jistic funguje jako "softstart" :-D Pri prvnim pripojeni 23V vypadne, zdroj ale pri tom si nabije kondiky, druhe nahozeni jistice a uz to bezi spolehlive.
Automatické sloučení 06.09.2014 22:23:
Jo kdyz vy zdrojem myslite asi energoblok... ja zdrojem myslim jen zdroj, po staru "trafo" 230V/12V :-D
Upravil Sisatej dne 06.09.2014 22:23,
před 10 letTomTPČlen Přidáno
před 10 letSisatej, je to OK a uplne cajk :-)
Navíc předpokládám, že na kabeláži výstupu zdroje je napětí pořád, díky připojené baterii, která by se měla při 230V touto cestou zároveň dobíjet, musel by se ten výstup oddělit od baterie nějakou diodou a ovládat to relé před ní u zdroje, aby detekoval připojení 230V a výstup z trafa, což by asi prakticky moc dobrý nebylo. Taky se mi zdá, že ovládání z 230V je nejlepší řešení. Podle mě, velmi elegantní řešení je, v případě, že je v rozvodnici místo na jeden modul (popř.dokoupit jednomodulový kryt), použít pomocný relé s doutnavkou, samozřejmě ZA příslušný stávající jistič. Má to "fazónu" a zároveň je přehled o stavu.
https://www.gme.c...a-p634-351
Samozřejmě vše za předpokladu, že nemám zájem baterii při připojení 230V zároveň i dobíjet (nevhodný zdroj, dobíjení ze soláru apod.)
Pokud bych chtěl jenom přepínat zdroj - baterie aniž by to bylo nějak propojený, pak by určitě stačilo jeno 12V autorelé a řídit to přímo z výstupu zdroje.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest