Mám pocit, že Karel psal o Omniventu. Ten se instaluje do kastlíku střešního okna. To přitom zachovává svou funkci. Takže v létě jej otevřeš a ventilátor žene teplý vzduch ven přes okno, přičemž je na jeho místo nasáván chladnější od podlahy. V zimě okno zavřeš a zreverzuješ otáčky ventilátoru. Ten pak tlačí teplý vzduch k podlaze kde se promíchá se studeným a vyrovnává tak vertikální teplotní gradient.
1jgs - MilanČlen Přidáno
před 12 letV nedávno zakoupeném autě střešní ventilátor byl už z výroby. Nijak jsem po něm netoužil, nedoobjednával. Prostě se tam objevil. Po zkušebním provozu musím konstatovat, že jsem rád, že ho tam mám. Zatím je odzkoušen jen na letní provoz, ale umí celkem slušně přehřáté auto vyvětrat. Cestujeme většinou "na divoko" bez přípojky, tak o klimě neuvažuji.
Milan :_
__________________________________
Všude dobře, :x tak co doma :^ ???!!!
Karel ProkopČlen Přidáno
před 12 letMíro, Ruda Ti to vysvětlil mistrofsky. Podle mě to fachčí dobře jen nový typy mají jen reverzaci (ne spínání termostatem) to mi chybí. Tak dáváme v případě požadavku klienta externí termostat.
Zjednodušeně. když se hic nehejbe musí se mechanicky rozhodit. Řešíme to u lednic, řešil jsem rozfuk od krbu doma a všude to fachčí.
Takže za mě: ano je to dobrý.
Jak píše Milan 1jgs.
BombiciČlen Přidáno
před 12 letJj, Rudy se umí vyjadřovat.
Karle a jaký dáváte termostat? Mělo by to být asi něco co možná nejmenšího.
U krbu to máš klidně na 230VAC. Ale pak bych rád věděl, jak dlouho vydrží spínání 12VDC. Jak vydrží kontakt, než se zaoxiduje a přestane převádět? Nám v práci, když to projektant blbě vymyslí někam ven na 24VDC (např. plovák a je v neoprenu, vodotěsný atd.), tak to záruku nevydrží, tedy převádět ten kontakt. Nutíme ho alespoň do 24 VAC.
V autě mám někdy i dost vlhko. Zima sušíme věci z lyží, léto u moře je taky klidně 70% vlhkost. Když přijedu dom v době topné sezóny a odstavím auto, tak vychladne a je tam taky větší vlhkost. Dávám tam odvlčovač, aby něco spolikal a pravidelně vylévám vodu.
Tak jen bych rád věděl, co je prověřené. Nebo přístupné, abych tam případně protáhl lapovací papír a podobně.
Myslím, že je to dobré, i když auto stojí. Solár by to doflákal, ale nepřehřívá se uvnitř auto. Vymění se vzduch. Takto jsme to udělali kamarádovi na jachtě a když jsme ji v Řecku zazimovali na suchu v maríně, tak na jaře přijel a nebylo cítit ve vzduchu nic ze zatuchlosti a vlhkosti jako dřív.
Koupelnu mám na ventilátorek, ketrý se rozběhne hned, jak se rozední (se solárkem). Ani nemusí svítit slunce. Dost to pomáhá, není vlhko v koupelně.
Díky
Shodou okolností jsem včera našel v německém Promobilu vtipné řešení. Omnivent je samozřejmě daleko lepší. Vyžaduje však demontáž střešního okna a montáž nového, taky stojí pár kaček. Tohle vyjde na pár korun a taky bude fungovat. Vzhledem k hlučnosti to nebude na noční provoz ale k vyvětrání přehřátého auta postačí. Osobně bych volil dva a to co největší ventilátory, které bych přepínačem nejen reverzoval ale i zapojoval do série a paralelně. Asi to do doby, než se mi rozpadne HEKI nad postelí a budu muset měnit okno tak jako tak, zbastlím.
Obrázek je bez popisu takže pro snažší pochopení: V drážce HEKI je vsunut plát plexiskla s namontovaným ventilátorem, který je sevřen roletkou a sítem ze stran.
Upravil Rudy dne 25.07.2012 10:02,
před 12 let
Rudy Připojili následující obrazek:
Karel ProkopČlen Přidáno
před 12 letNápad je to vynikající ale dal bych tam aspoň dva ty ventilátory. Pro objem který to má účinně odsát si myslím že by to chtělo 2x 120 nebo 4x80mm ventilátory. Přeci jen omnivent je třístovka.
Upravil Karel Prokop dne 26.07.2012 15:20,
před 12 letMTSČlen Přidáno
před 12 letzase tohle může foukat trvale a baterka to nepozná
Jen nech na hlavě. Něco teplého vzduch zpod stropu to ven vyžene. Popravdě řečeno, podobný ventilátor jsem postrádal doopravdy asi dvakrát za dobu co jezdím obytkou. Klima není pro mne řešení ( motorovou samozřejmě mám) a to nejen z důvodu nutnosti zajistit energii ale taky bych jí ucpal jedno ze dvou střešních oken, které v našem malém autě máme. Ventilátor, který bych vozil v garáži a v případě potřeby bych jej šoupnul do okna by řešením byl.
Navíc tohle bude stát pár kaček a chvilku práce takže to asi vyzkouším.
Mirek a IvaČlen Přidáno
před 12 letDěkujíí všem. Už jsem to pochopil. Nějak jsem si seděl na vedení. Ale v tomhle horku....
Mirek
Karel ProkopČlen Přidáno
před 12 letAhoj Míro :_
je tu několik věcí: aerodynamika např řeší rozdíl v počtu a tvaru lupenů. Ventilátor má VÝKON je tichý a funguje.
Odvětrat 20-25m3 což je cca 20000 litrů vzduchu za hodinu aspoň 5x (aby to mělo smysl) vyžaduje určitý výkon (např.40W). Berme v potaz ještě odpor okna který je v cestě (uzobne si min 15% výkonu).
Počítačový ventilátor s výkonem 1,2W (30x menší) který má odvětrat 30 litrovou krabici od kompu má taky mj. cca 666x míň práce. Ten ventilátor z kompu znamenitě fachčí za lednicí kde má 50l vzduchu. Bereme v potaz odpor síťky a mříží.
Cifra kterou vyjadřuje údaj PC výrobce je typu: papír snese všechno.
To znamená že ventilátorem o výkonu 2,4W (2 kousky nebo 4,8W (4 kousky) budu mít pořád 10x menší větrací výkon. A to v ideálním případě. Navíc pokud ten přehřátej vzduch chci z auta dostat RYCHLE tak to asi nepůjde se čtyřmi Watty.
FYZIKA PLATÍ PRO VŠECHNY STEJNĚ :)
buď budu honit vzduch 40W nebo 4W. Pomíjím účinnost ventilátoru jako soustrojí. Tam mi utíká 15-20% ne 1000. Proto si myslím že to s PC ventilátorem nebude nic moc. Thule má věci vymakaný. Fiamma to dělá taky, ale ten motorek a zpracování jsou typicky italský (nemyslím Maserati nebo Ferrari).
Nicméně každý si musí říct co mu vyhovuje.
BrevlaČlen Přidáno
před 12 letNedávno jsem koupil tento ventilátor a když jsme byli na výjezdu tak se osvědčil při vyfukování tepla z karavanu a i při večerním ochlazování.
.
Vlastik, Ivana, miničivavák Calvin
Auto Jeep Cherokee - grafit
Karavan Hobby 495 UL Excellent
Brevla Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Tak jsem se nad tím PC ventilátorem ještě jednou zamyslel a musím přiznat, že Karel má pravdu. Do okna 40x40 vejdou maximálně 4 ventilátory 180x180 mm. Ty mají objemový výkon cca 60 CFM ( cubic foot per minute). 4x60=240 CFM což odpovídá necelému m3 za minutu. Turbovent od Fiammy umí 5m3 a Omnivent 25m3 na nejvyší výkon.
Na druhé straně někdo musel prozkoumat tuto slepou uličku a říci lidstvu " Tudy ne, přátelé" :D