Partner Caravan24

Partner Caravan24

Náhodné foto

Kalendář

<< Květen 2018 >>
Po Út St Čt Pa So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
TOPlist
Mediální partner

Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem

Zapomněli jste heslo?
Klikněte sem.
hvcaravans.cz

Kdo je on-line

· Hosté on-line: 25

· Členové on-line: 7
pepab, lllubas, kikisak36, prejza, caravanman, Miklinat, jirkaeva

· Registrovaní členové: 11,353
· Nejnovější člen: patrikhobby

Nástěnka

Abyste mohli napsat zprávu, musíte se nejprve přihlásit.

fun
21.05.2018 09:45
V OASE bylo s vámi moc fajn. Díky. Ok

DavidJanaNikiVendy
20.05.2018 21:14
Velké díky za zorganizování vyjezdu do Oasy v Praze moc se to povedlo a počasí také vyšlo na jedničku bylo to super

Miroslav6
25.04.2018 16:37
Děkuji všem kamarádům a známým, za přání a za to, že si na ty moje dvě pětky vzpoměli.

Michal Levice
16.04.2018 06:51
Miro ďakujeme za super víkend v Dvur Kralove bolo super a konečne mam nálepku

Doktorovi
10.04.2018 08:27
Díky za zorganizování výjezdu do Safari kempu v ZOO. Smile Moc se nám tam líbilo sun

campi-shop.cz

Číst diskuzi

Caravan24 » TECHNIKA » Elektro
 Vytisknout diskuzi
Lednice na 12V za jízdy
Výbušným nákladem myslíš to "přebíjení" na 15,3V ? To pro relativně zdravou baterku nic není ... Nevaří, semtam vyjde bublinka. Tu baterku v interiéru auta bych při přepíjení po čuchu opravdu poznal :-) Origo boostery s hlídáním teploty do baterky krmí i přes 16V, totéž (i když krátkodobě) dneska auta se stop/startem a řízeným dobíjením. Občasný pořádný dobití baterce jenom prospěje a zamezuje sulfataci, prodlouží jí to životnost a nabije se na víc než cca 80%, na kolik ji nabíjí běžnej 14V altík. Ke 100% nabití je potřeba cca 16,5V, ale to už samozřejmě do baterky nemůže jít víc jak pár hodin.

Proč bych jednou polomrtvou baterkou zabil i ty dvě další ? I stará baterka, pokud má už jenom nižší kapacitu a startovací proud a není zasulfatovaná (natož aby měla šluslej jeden článek), drží stejný napětí jako nová. O baterky v autech v rodině, mých skůtrech, dětských autíčkách a podobně se starám, mám to jako takovýho koníčka (někdo by to označil až za úchylku:-)) a opravdu není důvod, aby baterka, dokud aspoň trochu funguje, nějak poškodila ty ostatní připojený.
Navíc jak jsem psal, mám solár, takže pokud baterky nevyšťavím ohřevem vody při zamračeným počasí, nebo z nich nejede při stání pár hodin lednička, jsou celodenně dobíjený. K elektrice se v kempu nepřipojujeme, respektive výjimečně, pokud je v ceně a nejde ji odečíst :-(
Další věc je, že i kdybych s kapacitou nestačil, tak obvykle po 2-3 dnech přejíždíme, takže vše zase relativně dobiju jízdou.
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek a chlupatej hlídač Bobinka
 
Upravit
Toto co uvádíš je blábol a raději to už nikde neuváděj a přečti si o tom něco málo . Dvě nové stejné se ti budou hádat , pochopitelně z počátku méně ale vždy jedna bude trochu jinde . Natož když tam připojíš jednu starou a nedej bože jiné hodnoty , tak ti bude s té lepší tahat energii stále a cyklicky ji odrovná . Přepětí jim krátkodobě nevadí ,ale u té starší to bude časově jinde začne ti vařit .
A tím přejížděním ji ne nabiješ jen oživíš , 10hod a více je doba nabití minimálně dle typu a hodnot aku v Ah. bez Boostru

Proč nepoužíváš na lednici a vodu - plyn ? Taháš to vše přes baterky ? to nechápu , v zimě už vůbec ne . To máš celkem jak uvádíš 3x aku , váha je větší cenu nebudu rozebírat .



Karle nečti to nebo tě klepne.
Upravil/a Herman dne 10.02.2018 08:53
pes Žijem jen jednou.
 
Upravit
Není to blábol a trvám na tom. Jsou to fakta, tedy pokud se bavíme o baterkách, nemám teď na mysli moje trochu krkolomný řešení s elektrickým připojením přívěsu a auta... Dobře udržovaná třeba osmiletá baterka (pokud se toho věku dožije) sice má už třeba jenom 20% kapacity, ale klidový napětí udrží 12,8V stejně jako nová. Samozřejmě máš pravdu v tom případě, že by se nechalo pár baterek jenom tak trvale spojených dohromady bez aspoň občasnýho dobití a některá už by měla výraznější samovybíjení, to by samozřejmě stáhla na svoji úroveň i tu nejlepší.
Ale to není můj případ, baterky denně dobíjí solár. O "rychlosti" nabíjení PB aku vím hodně, právě proto mám aspoň trochu zvednuté nabíjení u auta + ten "booster" v přívěsu, neumí to samozřejmě zázraky, ale aspoň trochu to pomůže. Hezky to vidím zrovna teď v autě - baterky 3 měsíce stará, denně dojíždím 2x 12km, dobíjí mi to teď v zimě na 15,4V (ve vedru 14,5V , v běžný teplotě 15V, altík má nějakou teplotní kompenzaci) a stejně můžu baterku klidně každých 14 dní nabíječkou dokrmit o nehezkých pár Ah :-(

Jde o třicetiletý přívěs za 25 tisíc v celkově nicmoc stavu (špatně opravená bouračka, podle všeho se kdysi někomu odpojil za jízdy), do kterýho rozhodně na použití cca 2-3 týdny ročně nechci investovat víc, než je nutný, i když bych si mohl dovolit koupit vybavenou funglovku. Nepotřebuju si s ním nic kompenzovat, stačí mi "komfort" o trochu lepší než ve stanu. Koupě a instalace PB bojleru do takovýho vraku je cenově trochu mimo. Jezdíme jenom do vybavených kempů, takžke nepotřebuju ohřívat vodu na sprchování. Nemáme tam ani klasickou koupelnu, jenom takovou tu "škříň" s umyvadlem a přenosným hajzlíkem, kterou jsem pomocí folie na podlaze, odpadu skrz bez nádrže a nátěru stěn v kombinaci se závěsem uzpůsobil na to, aby tam byla možnost malýmu dítěti při nějaký "nehodě" behěm cesty osprchovar pr..l a bylo tam na to pořád ohřátých pár litrů vody, případně aby se člověk mohl nouzově osprchout, pokud přijede do Chorvatska ve 3 v noci a do rána ho nepustí do kempu . V létě se těch 6 litrů vody z cca 15 na 37 stupňů ohřeje do hodiny s odběrem 4A. Výroba ohřívače vyšla asi na stovku (peltier + digi termostat), pár hodin práce a trochu harampádí z garáže (2 kanystry v osbě, trochu polyše mezi nima, chladič z cpu s ventilátorem, pár hadiček, trubiček a šroubků.)

Jezdíme jenom v létě, po zbytek roku nás to ani neláká, v přívěsu nebydlíme, ale přespáváme a topíme obyčejnou Trumou bez rozfuku, kterou pustíme jen výjimečně na chvíli před spaním nebo po ráno. Lednice samozřejmě jede 99% času na plyn, provoz na 12V jsem zmiňoval jenom v souvislosti s jízdou a třeba 3h stáním na parkovišti, když se cestou někde zastavíme na výlet. Nemusím přepínat lednici na plyn a stresovat se, co tam ten plamínek obklopenej překližkou dělá ... A chladí i na 12V naplno.

Ohledně počtu a hmotnosti baterek bych taky trochu vychladnul, oproti standardní konfiguraci většiny bydlíků mám o jednu víc a váhově ani to ne. Startovačku v autě má každej (já 62Ah), nějakou baterku v bydlíku taky (většina kolem 100Ah, já jenom 44Ah, takže tady jsem na tom váhově líPovidame, navíc oproti standardu mám jenom v kufru auta 70Ah, takže celková váha baterek +- stejná jako v případě běžný velký baterky v přívěsu. Pozitivum mýho řešení tří baterek namísto dvou je přesun části váhy baterky z přívěsu do kufru auta, přičemž přívěs je i bez auta samostatně životaschopnej, i když závislejší na slunci. Pokud bych s přívěsem jezdil 30 víkendů v roce, pochopitelně bych do něj investoval jinak, velká trakční baterka by byla samozřejmostí, ale přece ji nekoupím jenom za účelem použití 20 dní v roce, abych ji stejně za 3 roky vyhodil, když nám na zahradě stojí minimálně dvě "rezervní", auta, se kterýma během dovolený opravdu nikam nepojedeme, takže v nich baterky nebudou chybět :-)
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek a chlupatej hlídač Bobinka
 
Upravit
Pánové, nedá mi to a musím reagovat. Dotaz byl jak nakrmit lednici při jízdě 12V s 7 pin zásuvkou na autě což bez předělání auta na 13pin jinak než přídavným kabelem
např. ze zásuvky v kufru nikdo neudělá. Bery napsal své řešení a vy ho hned začnete "kamenovat". Je to přece forum a ne profesionální poradna. Profící zde přispívají
jen z lehka, protože nelze své draze získané zkušenosti jen tak hodit do pléna a když se někdo odváží napsat své jednoduší (levnější) řešení tak se na něj sesypete.
Tímto způsobem se nám vytrácí smysl fóra. Bery nikde nenapsal takto si to všichni udělejte a bude to 100%. Navíc kolik z vás je ochotných dělat takové úpravy
jako tahat tlusté dráty od baterie do kufru a pak přes víko kufru do přívěsu i když je to jediná rozumná varianta jak nakrmit větším proudem přívěs např. pro nabíjení
baterie přívěsu za jízdy. A pokud si tam připojí i několik starších baterií a má vše řádně odjištěno tak riskuje max. snížení životnosti startovací bat v autě, která stojí zlomek
ceny např. jen profi instalace plynového boileru do karavanu za cca 30 tis.
Také patřím do skupiny lidí co v karavanu nehledám komfort hotelu tzn. nepotřebuji nadivoko
spoustu teplé vody na sprchu, když mám problém mít vůbec dostatek studené. Také již několik let ohřívám teplou vodu jen odpadním teplem z lednice jedoucí na plyn s využitím 5l
el. trumy jako zásobníku a i toto řešení zvýší komfort znatelně.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 2.0 81kW 4motion - Knaus Sudwind
 
Upravit 1
Pokud to je i na mne, což předpokládám, tak za
1) co udělá vodík jsem viděl při pokusu v otevřeném prostoru na vlastní oči, klasická kyselinová baterie začne uvolňovat vodík při napětí nad 14.7V a rozhodně při použití tak jak bylo uvedeno není pod kontrolou. Přeji každému aby tuto mou prakticky ověřenou zkušenost nečekaně nezažil.
2) zajímal mě jen smysl propojení staré baterie s kondičně novější, fyzika platí i v tomto případě
3) profíci se tu naopak vyjadřují dost často, čehož si i já velmi vážím, ale evidentně je nikdo nečte, takže souhlasím, že smysl fóra a jimi vydané energie je v tomto duchu skutečně k zamyšlení.
4) nikdy nebudu respektovat názor a brát jako vhodný, že chci napájet 10A spotřebič ale nechci tahat technicky dimenzovaný vodič nebo se nebudu zajímat na jaký stávající rozvod kdesi pod tapecem ho vlastně zapojuji. Viděl jsem hořet auto a věř, že to je takovej fičák, že budeš rád za to, že otevřeš dveře a utečeš. To, že to někomu třeba 5 let funguje není ještě dostatečná známka útěchy.

Pokud nevyjádření nadšeného souhlasu bereš jako kamenování, pak skutečně nemá cenu se zde vyjadřovat. Nechť si v podstatě každý dělá co chce. Alespoň budou mít ti profíci práci.
Tom & Pavla
Škoda Octavia 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
 
Upravit
Hreny napsal:

Ahoj, co situace: mám na autě 7 pin zásuvku, chci tahat elektřinu do přívěsu pro spotřebiče s vypnutým motorem, mlhovka se dá zapnout jenom současně se světlama. Půjde to nějak?

TOMU jsem odpověděl :jelikož neuvedl o jakou zátěž se jedná tak byl odkázán na servis. Vybíjet startovací baterii je blbost ,spíše na opak .


Bery napsal :
své řešení ale neřekl že to má na tom starém nouzovém přívěsu co uvádí a k čemu - sloužit má . To může hodně neznalých lidí zmýlit, někoho kdo chce mít určitý konfort a bez problému užívat danou věc po několik let .

Jak to už několikrát řekl odborník Karel a jiní , co se týče plynu a elektřiny samo domo , vyhledejte odbornou radu - servis .

A votom to je, nevadí mi že napíše co si tam namontoval on , já jsem také nevyčetl co to má za smysl a k čemu ten přívěs má sloužit !
Když někdo napíše to co napíše těžko radit a neublížit , proto servi
To že s ním nesouhlasím je pro dobro jiných a k zamýšlení nad danou radou.
Upravil/a Herman dne 10.02.2018 18:50
pes Žijem jen jednou.
 
Upravit
Na to abych za jízdy uživil karavanovou baterii při zapnuté ledničce jsem si na autě udělal zvláštní kabel přímo od baterie přez 40A pojistku a 70A relé které spíná až pri nastartovaném motoru.Vedle 7pólové zásuvky mám 3 pól taktorovou zásuvku.Kabely s pořádným průřezem.Při napětí 14,4V na baterii v autě mám na baterii v přívěsu při zapnuté ledničce 13,6 což docela stačí.Už jsem to tu jednou psal.Lednička má velký odběr a pri běžných půřezech vodičů není možno dosáhnout nízkého úbytku napětí.Připojeni přez 13 pól natož ještě vzít napětí z nějakého spotřebiče v autě není možné.Funguje to dobře již několik let tudíž můžu doporučit.
Josef
 
Upravit
To se nám to tu pěkně rozjelo :-)
Plynování se u baterky, ať už zánovní nebo starší, rozhodně neobávám. Zvednutý dobíjení mám už v třetím autě, dohromady cca 200tkm a baterky jsem nikdy nemusel dolívat. Pokud by to bylo s vařením baterek tak zlý, silnice by byly lemovaný bouchajícíma a hořícíma vrakama aut se stop/startem a souvisejícím řízeným dobíjením, co v případě potřeby rychlýho nabíjení cpou do baterky (navíc uzavřený, kde plyn ufoukne až při vyšším tlaku) kolem 16V, taktéž všechny přívěsy a obytky s boostrem by dávno létaly po oběžný dráze ...

Rád si všechno kutím sám (zrovna elektro je můj původní obor), vychytávkama na přívěsu strávím násobně víc času, než pak jeho používáním a největší radost po každý úpravě mám z toho, že skoro nic nestála :-) Můj současný přívěs byl levný, proto jsem ho koupil - v podstatě naslepo v aukci. Nepotřeboval jsem ho, po letech spokojenýho ježdění se stanem a pak s malým Polákem z roku 76 v nejlehčí "social verzi" 126a jsem ho koupil tak nějak ze zvědavosti, jestli bude horší, než srovnatelný přívěsy prodávaný v bazarech za minimálně dvojnásobnou cenu. A horší není, sice má svoje mouchy, ale neteče do něj, na svůj věk nevypadá úplně špatně, jede, brzdí, svítí, drží pohromadě. Většina přívěsů v inzerci za 2-3 násobnou cenu není v lepším stavu. Byl to dobrej kup, předchozí majitel si ho prostě jenom na víc necenil a nebo doufal, že za zajíce v pytli někdo přihodí naslepo víc. Nepovažuju ho zatím na dočasnou nouzovku, prostě mi stačí. Právě s ohledem na cenu a dřívější poškození mi ale není líto, pokud mám čas, se v něm před domem večer co večer na pár hodin zavřít s hromadou vercajku a přetvářet ho k obrazu svýmu :-) Moje úpravy by dost možná vyhovovaly většině uživatelů přívěsů podobný kategorie, ale to neznamená, že je vnucuju každýmu, ani by se mi nelíbilo, kdyby moje vychytávky jentak zkopírovali všichni :-))) Nikdy bych přívěs nedal do servisu, totéž auto. Naposledy jsem byl v servisu před 16lety s favoritem, jinak sobě všechno a ostatním v rodině skoro všechno dělám na autech sám. Kdybych chtěl luxus, budu lítat letedlem do hotelů, ale nejsem ten typ. Neodsusuzuju to, akorát takový lidi naprosto nechápu.

Ale zpátky k předchozím příspěvkům:

Dzoska - tvoje řešení s přídavnou pořádnou zásuvkou u koule na autě mě taky lákalo, už jsem ho tu četl dřív, ale chci zachovat kompatibilitu přívěsu s jakýmkoli autem (i když s omezením na dimenzování origo zásuvky v kufru)

Herman - napájení přes mlhovku měl můj přívěs původně, byla to fakt nouzovka, kdy šlo jenom čerpadlo a jedna 5w žárovička nad vařičem. Jo a lednička :-)
Jinak jak jsem psal výš, přívěs nepovažuju za nouzovej, jeho stav bych zařadil tak nějak do slabšího průměru toho, co se vyskytuje v tuzemských venkovských kempech, není to tak úplně vrak. Evidentně prodělal dost oprav, ale s trochou péče ještě může dlouho sloužit, nevidím důvod, proč bych ho neměl spokojeně používat, ani moje úpravy nejsou žádný provizorium, naopak, při každý cestě plánuju další vychytávky, co doma udělám a využiju je příště. Chci si ho nechat pár let, dokud se do něj vejdeme (o dovolený skoro víc jezdíme než bydlíme, takže zatím nechci větší a těžší, tenhle má 590-850kg a ještě jsem ani neodvykl 340 - 390kg co má nejlehčí polák a ani s tím jsem loni nevyjel na Katchberg a musel se na dohled od vrcholu otočit a vrátit směr placený tunel ). Teda ono bych vyjel, kdybych nemusel zastavit a kdyby ten můj polák díky vyztužení rámu a silnější nápravě nezvládal přeložení na dvojnásobek svý vlastní váhy :-) Mimochodem toho poláka jsem si nechal a doufám, že někdy na starý let s ním zase někam vyrazíme jenom ve dvou a zavzpomínáme :-) Když vydržel 42 let skoro jako novej, tak už dalších třeba 20 pro něj nic nebude.

Mimochodem neodsuzuju ani napájení přívěsu jenom ze startovačky, za našeho dětství to jinak neřešil asi nikdo a pokud si šlověk vystačí se stejnou "výbavou" jako tenkrát (nevíc nahradil žárovičky ledkama), má stav baterky pod kontrolou (případně stojí na kopci :-)), proč by mu to na pár dní nestačilo ?

TomTP - ke smyslu propojení baterek různýho stáří - už jsem psal dřív, pokud je baterka normálně opotřebená, má sníženou kapacitu a startovací proud, ale nemá v háji článek nebo není zasulfatovaná (to samozřejmě závisí na jejím předchozím životě), má klidový napětí srovnatelný s novou a nijak ji netáhne dolů. Při odběru tý "lepší" pomůže, takže ta se tolik nevybíjí, a navíc při nabíjení si dvě (tři) baterky cucnou z altíku víc než jedna, takže za stejnou dobu běhu motoru dobiju celkově víc Ah. Takže ano, souhlasím, fyzika je neúprosná ...
Navíc na světle mi solár všechny baterky po dobití pořád drží kolem 14V.

Pokud by se k tomuhle vláknu jakkoli vyjádřil třeba Karel Prokop, jen bych to uvítal (i když je mi jasný, že pozitivně by to jistě neohodnotil a ani by nemělo smysl se o rozdílné názory přít, prostě každý to vidí ze svýho pohledu, ale od toho fórum je). Na mých úpravých jako jedinej objektivní fakt je odpovídající až předimenzování všech vodičů a dostatek pojistek všude. Jediný slabý místo je ta, i když upravená, zapalovačová zástrčka do zásuvky v kufru, kterou už jsem i tak musel měnit :-(

Jarda K2 - předně díky za reakci, se kterou se ztotožňuju, vlastně viz výše :-) Jenom doplním, že naše zásoba studený vody je 16L, což máme i vyzkoušeno, že tak akorát stačí na nouzový osprchnutí, ale opravdu to není a nikdy nebude na nejakej wellness, k tomu nám prostě přívěs neslouží, za sprchy a záchody si přece platím v kempech, tak co sebe, přívěs i auto namáhat taháním stovek litrů vody a splašek, to by nebyla žádná dovolená ...

CO MĚ ALE OPRAVDU ZAJÍMÁ - jak jsi vyřešil ten ohřev vody z lednice ? Lákalo mě to taky, při čištění trysky lednice a montáži větráčků do mřížky jsem do těch děr asi 2 hodiny čučel a prostě mě nenapadlo, čím to teplo jednoduše a nenáročně dostat do vody. Ten 12V ohřívač mám za trumou pod skříní, takže než se teplá voda dostane asi sedmi metrama hadicedo dřezu, je půl ohřívače a čtvrt zdrojovýho kanistru fuč :-( Jenom v "koupelně" teče teplá hned. Rozvod vody mám jednohadicovej, takže termostat většinou na 37 stupňů je tak akorát. A pokud nechci camrat teplou, přepínám přepínačem se dvěma ventilama z pračky na studenou.

Sakra, to jsem se rozepsal ...
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek a chlupatej hlídač Bobinka
 
Upravit 2
Každej má právo se vyjádřit, ale když s něčím nesouhlasím tak se buť nevyjadřuji a nebo se snažím věcně a slušně diskutovat - nejlépe technicky. Mám z fora pocit, že spousta lidí už ani nemá odvahu napsat co jak vyřešili/u kutili svépomocí právě z obavy reakcí typu "nesmysl, blábol, to ti bouchne" a pod. bez dalšího vysvětlení. Komu takové reakce prospějí? No nic diskuze se rozběhla tak zpět k tématu.
Tu to věc řeším také u nově pořízeného karavanu, ale mám auto i vlek s 13pin, akorát lednice je již z výroby připojena na pin 9 spolu s napájením EBL z auta. Pin 10 nezapojen vůbec a volný vodič 2,5mm od vidlice do přívěsu co měl být dle návodu na pinu 10 tak je na pinu 8 a v karavanu nikam nevede(zadní světla nemají couvací svítilny). Jinak tažné mám na VW origo a pin 9 je stálé + a pin 10 spíná až při nastartovaném motoru(otočít klíčem nestačí). Jištění má 9 i 10 20A. Usuzuji, že těch 10A na 9 i 10 přenese instalace i zásuvka bez větších problémů. Tzn. uvažuji na 10 zapojit lednici a na 9 připojit 8A booster ovládaný z 10 pro dobití bat v přívěsu za jízdy, když to nezvládne solár. A přívod 12V do EBL nechat jen z bat. v přívěsu. Uvažoval jsem i o větší dimenzi propojení auta a přívěsu, ale tlusté kabely jejich napojení a skřípnutí do dveří mě odrazují - navíc to není systémové řešení a výměnou auta je to nefunkční(na zásuvku v kufru nespoléhám ta na tom není lépe než ta 13pin zásuvka). A pro krizové dobití bat raději použít centrálu.
U knause jsem měl 7pin a používal redukci 13/7 a lednici krmil silnou 2linkou ze zásuvky v kufru na to udržení po cestě to stačí, ale musí se to při zastavení vypínat ručně.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 2.0 81kW 4motion - Knaus Sudwind
 
Upravit
JardaK2
To tvé zapojení dává smysl i když bych měl obavu zda to vedení přes booster bude co do průměru vedení stačit pokut tam budeš mít 40A . Myslím že dobíjení z altiku by také stačilo .
Jinak když někdo napíše BLABOL a neuvede vše kolem ca a jak a nač , musí se varovat a reagovat . Aby to dotyčný upřesnil a vyvrátil pokud to umí ,pro bezpečí ostatních , jak už jsem uvedl výše . Není to myšleno ve zlém úmyslu .
To že si tam dá několik bateríí o jiné kapacitě a stáří je co? Zapojit něco do zásuvky kufru ? -o"jakém napětí " Pro laika velmi nebezpečné. Tak budeme mlčet až se někdo ozve že mu vyhořelo auto?
pes Žijem jen jednou.
 
Upravit
Ahoj, pokud vyznělo, že nekomunikuji slušně tak rozhodně to tak nebylo myšleno. Asi úděl digitálního fóra neosobního fóra. Jinak se věco řeší u stolu s pívkem, jinak kdesi na internetu.

Berry asi ví co dělá. Do kategorie "garážového kutila", co si něco přečte na nějakém fóru a jde si to udělat, asi zřejmě nepatří. Většinou to je ale právě naopak.

Ve své podstatě mi šlo o to, aby si někdo nedal do přímé úměrnosti "zvednu dobíjecí napětí = nejen prospěju baterii ale navíc vykreju ztráty ve vedení", ledička pak bude šlapat a pívko bude příjemné studené. Při všudypřítomných a nikdy nekončících kutilských nápadech je to tak trochu nebezpečná myšlenka. Pokud je baterie OK pak začíná chemickou cestou vyvíjet vodík od 14.7V, u starší baterie se sulfatací třeba i od napětí menšího. Pokud režim dobíjení nad tuto napěťovou hranici nic nehlídá, pak může při delší cestě nastat výraznej problém. Co udělá vodík se lze dočíst i zde na fóru, namátkou třeba https://www.carav..._id=16720.

Jinak do dnešního dne jsem si myslel, že za ztrátou kapacity baterie je vždy fyzikálně přirozená sulfatace která zároveň výrazně zvyšuje vnitřní odpor akumulátoru a snižuje kapacitu. Při paralelním připojení k jiné baterii pak sulfatovaná baterie vytvoří zátěž a tudíž moc nerozumím smyslu tohoto propojení. Pokud to je jinak a někdo mě přesvědčí o opaku, přestanu baterie vozit do sběrného dvora a začnu vám je tady rozdávat :-)

Nicméně je to asi skutečně jedno, nemá smysl tyhle věci tady řešit. Může pak vznikat mnohé nedorozumění.

A ještě k tématu. Já jsem za jízdy použil lednici 2x a v obou případech mi přestala jít nejen už na cestě, ale i několik dnů poté co už byla v klidu. Lednice je ve stáří karavanu, tedy má něco za sebou a vyvodil jsem z toho závěr, že kombinací cirkulace náplně a otřesů za jízdy se mi nečistoty v chladícím okruhu dostaly někam, kde udělaly jakýsi špunt, který se následně jen pozvolna uvolňoval. Jinak si to vysvětlit neumím, protože v klidu (kromě výše uved. 2 případů) lednice funguje zcela perfektně. Tak by mě vcelku zajímalo, jak častý to je jev a jestli se to přihodilo ještě někomu kdo za jízdy chladí.
Tom & Pavla
Škoda Octavia 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
 
Upravit
Herman napsal:

JardaK2
To tvé zapojení dává smysl i když bych měl obavu zda to vedení přes booster bude co do průměru vedení stačit pokut tam budeš mít 40A . Myslím že dobíjení z altiku by také stačilo .
Jinak když někdo napíše BLABOL a neuvede vše kolem ca a jak a nač , musí se varovat a reagovat . Aby to dotyčný upřesnil a vyvrátil pokud to umí ,pro bezpečí ostatních , jak už jsem uvedl výše . Není to myšleno ve zlém úmyslu .
To že si tam dá několik bateríí o jiné kapacitě a stáří je co? Zapojit něco do zásuvky kufru ? -o"jakém napětí " Pro laika velmi nebezpečné. Tak budeme mlčet až se někdo ozve že mu vyhořelo auto?


Nevím jakých 40A? Uvažuji WA1208 s 8A přes pin 9 zásuvky auta.

S tím řazením 12V Pb baterií paralelně různé kapacity a stáří pokud z toho netahám nějaké velké proudy to nevidím zase tak černě. Sám jsem používal v karavanu nastálo malou 7Ah gelovku a k ní jsem paralelně při stání připojoval 40Ah gelovku, kterou jsem při jízdě měl nepřipojenou v kufru(z logiky těžké věci dát do auta a ne na přívěs). Z baterek jeli jen LED světla a čerpadla občas notebook. A při spotřebě do 10Ah/den jsem nikdy neměl s žádnou baterkou žádnej problém. Pokud baterie nemá svod tak jakým způsobem ničí ty ostatní, když napětí nabité a odstáté baterie je vždy 12,8V jestli má 100% a nebo 20% původní kapacity. Samozřejmě ta starší má větší vnitřní odpor ale tím se aspoň rozdělí odebíraný proud v poměru stavu baterií. Akorát sebou pak táhnu těžkou baterku s malou kapacitou. Zatím vždy co jsem řešil s Pb baterkama tak mi to tak i fungovalo. Pokud se totálně mýlím tak prosím o vysvětlení. Předem díky.

To TomTP: ze sulfatací s tebou souhlasím na rozdávání baterek bez kapacity to nebude, ale jakou zátěž máš namysli? Pokud není v háji celý článek tím že má svod tak baterka napětí drží a necucá proud z ostatních.
Jinak osobně jsem lednici připojenou z kufru za jízdy měl také zatím jen cca 2x a moc mě to nenadchlo. Chladilo to mizerně, ale více jsem to přisuzoval stáří lednice (cca 25let) a Knaus za octavkou byl dost nakloněn na oje a ještě to hlídat (zapínat/vypínat) a jebat se s kabem skříplým v kufru plném věcí(při odpojování se pak k zásuvce probojovat). Za Caddy už jsem to ani nezkoušel. U novější lednice to chci zkusit.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 2.0 81kW 4motion - Knaus Sudwind
 
Upravit
Tady se o tom také diskutuje , mohu ti najít i odborný výklad.

https://kutilska....i#r2269393


https://www.carav...ad_id=5155

ZAPOJENÍ dvou jiných aku stará nová
JEN VÝTAŽEK z celku přečíst....
nabíjení starých akumulátorů

A poslední věc, na kterou bych chtěl upozornit. Máte-li starou baterku, zejména v autě, a nemáte pulsní nabíječku, nedávejte jí nabíjet jmenovitým proudem, tj. již zmíněná 1/10 kapacity na nějakou "pořádnou nabíječku", která dává tvrdých 5 - 10 A. Pokud je totiž baterka už "načatá" a některý článek má, z důvodů výše uvedených, částečný vnitřní zkrat, začne se tento článek hřát, ale vy si toho pravděpodobně nevšimnete, protože obal baterky je chlazen elektrolytem ostatních článků, a tak se ten článek teplem zničí. Navíc, silná nabíječka bude do takového akumulátoru "prát" stále plný výkon, protože se vnitřní odpor akumulátoru nezvýší na takovou hodnotu, aby se snížil nabíjecí proud, a ani nabíječka pro gelové akumulátory s regulací nabíjecího napětí nepozná, že jsou ostatní články již plně nabité a nesníží nabíjecí napětí a tím ani nabíjecí proud, a baterku tak "odpravíte" hned, přesto, že by mohla ještě sloužit např.celé léto, kdy není tak zatěžována skutečně "studenými" starty. Paradoxně tak méně znamená více, a slabá nabíječka za šest stovek vám udělá daleko lepší službu než pořádná silná nabíječka. Tak asi tak.
Upravil/a Herman dne 12.02.2018 19:00
pes Žijem jen jednou.
 
Upravit
Vezmu to od konce :
Herman - článek jse, v rychlosti prolétnul, ale i jediná jeho část mi stačila, abych ho nemohl brát vážně - je přece úplný blud, že pokud by baterka byla natolik načatá, že by ji dorazila "tvrdá" 5-10A nabíječka, co by s ním musel udělat cca 100A altík ? Ten se snad po startu baterky ptá, jak se jí daří, jak se dneska cítí, jak je stará a kolik asi tak ampér by se jí líbilo ? Prdlajs, během jedný vteřiny na ní vytlačí napětí na cca 14 - 14,8V (starší auta s neřízeným dobíjením, řízený i 16V, když je třeba). Osobně tvrdím, že při občasným dobíjení baterky nabíječkou je fuk, jestli nabíječka dává 1 nebo 100A, pokud trvale nepřekračuje 14,5V. To je ale hodnota, která nestačí pro plný nabití a postup sulfatace zpomalí tak leda u baterky, který má odeální podmínky už za provozu přímo v autě.
Mám několik dělaných nabíječek a nejradši používám tu, která dobíjí 3A do dosažení cca 15,1V, pak vypne, čeká, než napětí poklesne na 13,8V (za začátku padá třeba během 1 sekundy, po nabití už pokles trvá řádově minutu a naopak nabíjecí pulz už jenom občas problikne). Ale to ještě nepovažuju za nabito, v baterce ještě všechno nezreagovalo a nastává druhá fáze, kdy přepínačem horní hranici přepnu manuálně na 17V. A světe div se, kyselina všude nestříká, baterky nebouchaj ... Baterka, která je v pořádku, si cucne ještě pár Ah, než takovýho napětí po předchozím dobíjení dosáhne, nabíječka začne zase přerušovat a čekat do poklesu na 13,8V a jednou za pár desítek sekund do baterky pošle kratičkej 17V impuls, což tak klidně nechávám řadu hodin, kdy baterka nevaří o nic víc, než když do ní jde stabilních 14,5V. Běžně takhle "trápím" i malý 7Ah zálohovací "gelovky" (teda AGM VRLA) do dětskýho auta nebo do skútru a to včetně už 7-8 letýho kusu, kterej pořád bezvadně funguje a klidový napětí 3 měsíce od nabití má pořád přes 12,9V. Ne nadarmo se v návodu u špuntových" baterek psalo o plným nabití při dosažení 16,5V při průchodu jmenovitýho proudu. Hlídání času při nabíjení vůbec neberu, nikdy přece nevím, kolik se do baterky vejde. Leda by byla fungl nová a čerstvě, tedy zachnánitelně, úplně vybitá ...

Nevím, jestli ten odkaz na poradna.net měl být k zasmání, pokud ano, tak jsem to nepochopil. Marně tam hledám aspoň jednoho jednookýho mezi slepýma. Zapojení elektriky u V3S neznám, ale předpokládám, že nutnost občasnýho přehazování paralelně spojených baterií nevyplývala z jejich odlišnýho stárnutí, ale byla následkem vlastností elektroinstalace, kde se pro start baterky přepínaly do serie pro 24V do starteru, ale zbytek auta zůstával na 12V, v tý chvíli napájený jenom jedinou z baterek. Ta se tedy vybíjela víc a dřív by zařvala. Další věcí mohly být i vlivy přechoďáků na přepínači, nevím, jenom se domnívám.

JardaK2 - 40A to sice nebude, u 8A boosteru bych počítal, že na vstupu bude ze začátku cucat tak 12-15A, ale to není nic, co by 2,5mm instalace nezvládla, pokud je udělaná poctivě.
Jinak plně souhlasím, na věku nezáleží (u baterky), nesmí být jenom poškozená (rozsypaný desky), nebo zasulfatovaná nedostatečným dobíjením, pak nedosáhne plný hustoty elektrolytu a v důsledku má nižší napětí. Ale to je základní předpoklad pro paralelní spojení.
Bohužel souhlasím i s tím, že s sebou společně s použitou baterkou tahám pár kilo olova navíc, ale kdo si před každou dovolenou kupuje novou baterku do přívěsu, natož do auta ... (aspoň tam se snažím mít baterku zánovní, na rozdíl od přívěsu s ním jezdím denně a jakmile začne jevit sebemenší známky únavy, kupuju novou a současná putuje do záložního auta nebo do přívěsu, i když je ještě relativně v pořádku).
Mizerně chladící lednici za jízdy přisuzuju odporům ve vedení, mě chladí pořád stejně.

TomTP- já se ale považuju za garážovýho kutila :-) Ač jsem původně elektro, tak se tím neživím, ale kutěním trávím každou volnou chvíli :-)
Ale je jasný, že když si na webu najdu návod, jak vyrobit atomovku, tak to nepůjdu hned vyzkoušet v praxi ... Řekněme, že až se vrátím z hospody :-)
K napětí a vodíku - samozřejmě nic nenamítám proti faktu, že trvale přebíjená baterka nad 14,7V by trpěla a byla nebezpečná pro svý okolí, to je samozřejmě pravda. Výše jsem popisoval použití svojí nejoblíbenější nabíječky a provoz baterky v autě nebo přívěsu tomu procesu analogicky odpovídá - mezi řekněme 1-5 hodin trvajícíma přejezdama je vždycky 1-5 dní, kdy se baterky snaží udržet částečně nabitý solár a stejný počet nocí, kdy z nich šťáva jenom mizí. Takže následnej přejezd s decentním "přebíjením" jim nemůže uškodit.
K sulfataci - ano, pokud bude druhá (třetí) baterka výrazně zasulfatovaná a bude mít i po "plným" nabití o půl voltu míň, byla by samozřejmě blbost ji použít, ale bavíme se o baterce pravidelně ošetřovaný, která si napětí drží do chvíle, než se rozsypou desky natolik, že už nedá proud pro start, nebo kapacitu pro provoz přívěsu od soumraku do úsvitu.

Baterky namísto do sběrnýho dvora klidně ke mě začni vozit, občas se ke mě nějaká dostane od kamarádů, co zastávají názor, že nabíjení do 14,5V je maximum, že v autě není třeba občas externě dobíjet, že zvýšený dobíjecí napětí by i při 10km couračkách za mrazu baterku vyvařilo ... A já pak u takový "mrtvoly" pomocí relativně primitivní vybíječkonabíječky zdvojnásobím zbývající kapacitu a baterka ještě 2 roky slouží ...

V případě tý exploze baterky z odkazu sy myslím, že na 99% odcházel jeden článek, servis to bez bližšího zkoumání svedl na odběr alarmu a "vyřešil" úpravou dobíjení ze sítě. Takže pokud nástavbová nabíječka cpala do baterky s rozsypaným článkem, tedy o jmenovitým napětí 10V, víc jak 2,4V na článek, (12V celkem max), což 13,8V zaručeně splňuje, bylo jenom otázkou času, kterej z 5 vařících článků vyschne a zajiskří jako první ... A to se může v podstatě stát komukoli z nás i u startovačky a v autě, kdo v létě pozná, že má baterka v klidu o 2V nižní napětí ... (já mám napevno voltmetr na palubce:-))

A na konec ještě jednou pro Hermana - Zapojit něco do zásovky v kufru o jakém napětí ? Co to je ? Mám snad na výběr, jestli to píchnu do 12V, 24V, 230V, 400V ? Navíc stejným zapalovačovým konektorem ?
Přiznávám, jednou jsem cestou z nedostatku zásuvek (3 včetně rozdvojky) a potřeby současnýho dobíjení víc drobností v autě, provozu autochladničky v kufru a nabíjení baterky v Poláku vyřešil chybějící 12V zásuvku použitím něniče, rozdvojky a nabíjení přívěsu za jízdy pomocí 230V prodlužky tažený z auta do boudy na oji přívěsu (odkud vede kabel dovnitř)...

Ondra
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek a chlupatej hlídač Bobinka
 
Upravit 1
Bery,Bery:mám rád domácí kutili kteří dokážou pobavit,ale nemám rád sebevrahy - 230 V z auta dál.70 - 80% tvé nepravdy,za kterou si urputile stojíš,může lidem neznalým elektriky ublížit(12 V - převážně majetkově).Nejsem spisovatel tak končím bez již dalších reakcí.
Upravil/a hasky dne 13.02.2018 06:35
Hasky
 
Upravit
Bery napsal:
...cca 100A altík ? Ten se snad po startu baterky ptá, jak se jí daří, jak se dneska cítí, jak je stará a kolik asi tak ampér by se jí líbilo?...

A proč se tedy u některých značek (např. BMW a mnoho dalších) po každé výměně v diagnostice nastavuje typ a kapacita baterie?
 
Upravit
Kalibrace není kvůli nastavení proudu altíku, ten dává proud natvrdo, co mu síla vinutí a otáčky dovolí, taže +- kolik má na štítku, zastudena i víc, když je horkej tak už tolik nedokáže. Proud alternátou není ještě pořád nic proti odběru startéru - a ten se snad softwarově seřizuje podle stáří baterky ? :-) Vlastně jo, ale přirozeně fyzikálně a bohužel naopak, čím starší baterka, tím start, případně žhavení, trvá dýl ...
Kalibrace je kvůli tomu, že auto ví, že stará baterka měla třeba čtvrtinu kapacity (hlídá si průběžně její stav a šetří s eletrikou tak, aby vždycky zbývala kapacita pro další start) a pokud se baterka vymění za novou, jednotka by z ní nadále využívala jenom tu čtvrtinu, jak byla zvyklá u starý. Možná by se po delší době na novou kapacitu přeučila sama a možná záměrně ne a je to kurvítko, nutící lidi do návštěvy servisu, nevím.
Totéž platí třeba u baterky v notebooku - vyměníš články a vestavěná ochranná a diagnostická elektronika si dál pamatuje opotřebení původních (který navíc ani nevychází z reality, ale počítá se z počtu a hloubky cyklů, stáří, teploty ...) a tohle si člověk podomácku nevymaže.

O těch 230V z auta dál jsem psal ve smyslu přiznání, že jsem to tak JEDNOU nouzově vyřešil na kus cesty a samozřejmě si uvědomuju, že jde o prasárnu, k níž nikoho nenabádám. Kdo už tady nějaký diskuze četl, tak dávno ví, že takhle nee.
Je normální, že tady každej píšeme svoje vlastní názory a byl by blázen ten, kdo by všechno jenom tupě kopíroval, aniž by sám věděl, jak na to. Nikde netvrdím, že tak, jak věci dělám já, je to jedině správně. Píšu svoje vlatní zkušenosti. Nepatřím mezi řadu těch, kteří by byli spokojeni jedině v okamžiku, kdy by tady všichni měli stejný auto/přívěs jako oni včetně stejný výbavy už z výroby jako oni.
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek a chlupatej hlídač Bobinka
 
Upravit
Bery napsal:

Kalibrace není kvůli nastavení proudu altíku, ten dává proud natvrdo, co mu síla vinutí a otáčky dovolí, taže +- kolik má na štítku, zastudena i víc, když je horkej tak už tolik nedokáže. Proud alternátou není ještě pořád nic proti odběru startéru - a ten se snad softwarově seřizuje podle stáří baterky ? :-) Vlastně jo, ale přirozeně fyzikálně a bohužel naopak, čím starší baterka, tím start, případně žhavení, trvá dýl ...
Kalibrace je kvůli tomu, že auto ví, že stará baterka měla třeba čtvrtinu kapacity (hlídá si průběžně její stav a šetří s eletrikou tak, aby vždycky zbývala kapacita pro další start) a pokud se baterka vymění za novou, jednotka by z ní nadále využívala jenom tu čtvrtinu, jak byla zvyklá u starý. Možná by se po delší době na novou kapacitu přeučila sama a možná záměrně ne a je to kurvítko, nutící lidi do návštěvy servisu, nevím.
Totéž platí třeba u baterky v notebooku - vyměníš články a vestavěná ochranná a diagnostická elektronika si dál pamatuje opotřebení původních (který navíc ani nevychází z reality, ale počítá se z počtu a hloubky cyklů, stáří, teploty ...) a tohle si člověk podomácku nevymaže.

O těch 230V z auta dál jsem psal ve smyslu přiznání, že jsem to tak JEDNOU nouzově vyřešil na kus cesty a samozřejmě si uvědomuju, že jde o prasárnu, k níž nikoho nenabádám. Kdo už tady nějaký diskuze četl, tak dávno ví, že takhle nee.
Je normální, že tady každej píšeme svoje vlastní názory a byl by blázen ten, kdo by všechno jenom tupě kopíroval, aniž by sám věděl, jak na to. Nikde netvrdím, že tak, jak věci dělám já, je to jedině správně. Píšu svoje vlatní zkušenosti. Nepatřím mezi řadu těch, kteří by byli spokojeni jedině v okamžiku, kdy by tady všichni měli stejný auto/přívěs jako oni včetně stejný výbavy už z výroby jako oni.


Zdravím.Myslím si že nikdo nechce aby jsme měli stejná auta,stejné karavany a bydlíky.A z výroby už vůbec ne-výrobce vždy udělá něco co nám nevyhovuje a musíme to doladit dle svých potřeb a nároků.Ale dolaďujeme tak,aby to bylo bezpečné a pokud možno i spolehlivé.Dále již bez komentáře.
 
Upravit
Nehodlal jsem se k tématu zde vyjadřovat, než mě kamarád požádal o zvýšení napětí v autě, které se dá udělat s odkazem na tuto diskusi. Jen obtížně jsem mu vysvětloval zhovadilost jeho požadavku, anžto není elektrotechnicky vzdělán.
Zákony z právního prostředí platí jak platí (ta vaše zákon je nějaká gumová děl americký právník při studiu rozhodnutí v některých kauzách u nás...:-) )
Na rozdíl od právního prostředí platí přírodní a fyzikální zákony absolutně. Takže pojmy plynovací napětí, kapacita , startovací schopnost (proudová zatížitelnost při daném polesu napětí)nabíjecí charakteristiky, znaky konečného nabití, vnitřní odpor akumulátoru atd.- mají své souvislosti, bohužel neměnné.
To že se tyto souvislosti projeví v čase někdy dříve a někdy později závisí pouze na tom kdo a jak kvalitně akumulátor vyrobil. Myslím tím to, že novodobí edisonové mohou přijít na zdánlivě geniální řešení, které funguje pouze omezenou dobu za daných technických okolností a může být v konečném výsledku finančně náročnější, nicméně zázraky se sice dějí, na můj vkus poněkud zřídka.
Tvrzení že 15,3V není nic pro baterii v dobré kondici je z části pravdivé, jde jen o to, jak dlouho toto napětí působí a jak dlouho chci, aby v dobré kondici moje milovaná baterie ještě byla (Ti, kteří rádi nakupují nové baterie s vizí podpory podnikání prodejců baterií nechť dále nečtou)
Ti, kteří chtějí vědět jak to tak trochu funguje
http://www.sossou...E_6a04.pdf
další odkazy jsou na netu.
Další věcí se kterou se setkávám je použití autozásuvek/zástrček - běžné vydrží 10A, ale ne dlouho, chce to mnohem dražší zásuvky. Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší....
Pominul jsem zvyšování napětí u aut s řízeným nabíjením, to by byla dlouhá diskuse.
Pokud se někdo cítí dotčen tím, že někdo zpochybňuje něčí výzkum nechť si uvědomí, že pokud jeden píše hlouposti, má právo psát je i někdo jiný.
Neútočím na nikoho, pouze chci minimalizovat případné škody jako někdo, kdo nyní už jen občas někomu pomůže a za svůj brožovaný život viděl rozlétnout se 120Ah aku, rozteklý aku 62Ah, který po nabíjení 6A nabíječkou málem spolu s ní zapálil panelákový byt atd atd.
Pokud jsem se někoho dotknul, budiž mou omluvou to, že se někdo chytnul zde popisovaných úprav a doufal v zázrak.
 
Upravit
Tak tato hláška " Takže do kufru prosím pro větší odběr tu nejdražší.... " je hodna pana Horsta Fuchse. Smile
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER

SAMOLEPÍCÍ NÁPISY A GRAFIKA
www.frmolshop.com
 
http://www.frmol.cz Upravit
Přejít na fórum:
Vygenerované za: 0.52 sekund
167,075,439 návštěv