Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Jakou baterii? Olovo nebo LiFePo4?: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Jakou baterii? Olovo nebo LiFePo4?

Poslední aktualizace před 5 let
MaPikMaPikČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Všichni se shodujem na tom, že každej systém má svý výhody i zápory.
Můj názor:
Jestliže přijdu k prodejci = měl by mi fundovaně vyložit karty na stůl a popsat výhody i zápory jednotlivých aplikací. A navrhnout (podle něj vhodný) řešení pro mou aplikaci.
Já jako majitel auta - se pak výrazně jednodušeji rozhodnu, která varianta mi nejvíc vyhovuje: finančně, prostorem (umístěním), váhou a celkovou užitnou hodnotou.
...chci auto i majitele na dvoře.


Absolutní souhlas. Je pravda, že my zákazníci jsme někdy "nevěřící Tomáši" a že to s námi prodejci a servisáci taky někdy nemají lehký :x Za mě se začínám klonil k olovu a budu se těšit, že za cca 4 roky budou všichni "tiší zabijáci" této varianty už vychytány.
!y
W
walibukČlen
Přidáno před 6 let
http://www.yacht-...terie-ltw/

http://www.ltw-ba...s/products

Automatické sloučení 31.01.2018 07:28:


odkaz na štartovaciu batériu LiFePo
Upravil walibuk dne 31.01.2018 08:28, před 6 let
sipadansipadanČlen
Přidáno před 6 let
Citace z odkazu:
Hlavní výhodou lithiových baterií je jejich dlouhá životnost a vysoká cyklovatelnost. Minimálním udávaným číslem je 2000 vybíjecích a nabíjecích cyklů, leč i toto fantastické číslo se ukázalo být podhodnocené. I první nasazené baterie slouží stále kvalitně, a pokud si je uživatel nezničil použitím s nekompatibilními nabíječi a měniči, jsou již na více než dvojnásobku udávané životnosti bez ztráty svých původních parametrů

Walibuku,
škoda že pán z "baterií s doživotní zárukou" nenapsal jak to přesně myslel s tím dobíjením (resp. nekompatibilními nabíječi) , protože to je věc o kterou tu hlavně jde ... zbytek je celkem jasný.
4.114683,118.628756
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 6 let
dovolím si vypíchnout klíčovou :^ větu:
pokud si je majitel nezničil nekompatilními nabíječi a měniči
W
walibukČlen
Přidáno před 6 let
Sipadan, ten pán z "baterií s doživotní zárukou" je Míra Vejman z LTW Batteri o ktorom Karel napísal toto: Mirek je špičkovej odborník na elektriku, velice si ho vážím a umí toho opravdu hodně. Vyzerá to tak že LTW je Česká firma, v ČR má desiatku obchodných zastúpení, nie je nič lahšie ako na niektoré zastúpenie zavolať a dať im otázku, " jak to přesně myslel s tím dobíjením (resp. nekompatibilními nabíječi) , protože to je věc o kterou tu hlavně jde ..."!)
Ja som dnes zavolal na jedno z dvoch Slovenských zastúpení, prvá otázka bola kolko z udávanej kapacity LiFePo4 sa dá využiť, odpoveď bola 92 -95%, Druhá otázka bola ohladom min a max napätia, odpoveď absolútne minimum na kolko V sa dá batéria vybiť je 11,6V, maximum je 14,5 až 14,6V a potom nabíjačka UKONĆÍ nabíjanie. Takže to čo napísal Karel, teda 11,9V sa mi zdá mimoriadne rozumné.
Tretia otázka bola na kompaktibilitu štartovacej batérie Optima / "gelovka"/ a prevádzkovej - trakčnej LiFePo4 ak budem dobíjať alternátorom motora cez booster, ktorý ma charakteristiku nabíjania pre LiFePo4, odpoveď bola že pre trakčnú to bude ideálne, pre Optimu to znamená že v závislosti od spôsobu zapojenia bude trvalo nedobitá. Bola to telefonická debata, takže ak by som mal záujem, tak mi spravia návrh na ideálne riešenie.
Najideálnejšie ale zrejme bude, pominúc čo to stojí, použiť aj štartovaciu LiFeP, pretože firma LTW taký akumulátor vyrába.
Napísal som do firmy www.mulac.cz ohladom gelovky Optima, dovolím si citovať z odpovede:" Lifepo a olověné baterie se nabíjí odlišně a rozhodně nedoporučuju obě nabíjet naráz. U lifepo se nabíjení po dosažení nějakého napětí zcela zastaví nabíjení, u olověné baterie je třeba v nabíjení ještě pokračovat jinak ji nenabijete.
Ďalšia zaujímavá a pravdivá myšlienka: Pokud máte lepší řešení než alternátor, zvolte jej. Pokud ne, nejde dělat nic jiného než použít alternátor. Baterie je v konečném důsledku spotřební zboží, buď ji budete používat a bude mít omezenou životnost, nebo ji používate nebudete (jen udržovat v nabitém stavu) a vydrží Vám patnáct let.
Cenovú ponuku z LTW mi pošlú mailom.
Páči sa mi tento booster Mt - LB 25 https://www.karav...-lb-25.htm

Rozmýšlam dať medzi "gelovku" Optimu a Lifepo oddelovač a za tento oddelovač dať smerom k prevádzkovej Lifepo ten booster Mt - LB 25.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 6 let
@ Walibuk

Ty jsi mě očividně nepochopil :|.

Tak ještě jednou .... opomineme-li, že v linku výše obhajuje autor svá vlastní řešení (což je logické neboť prodat něco musí), tak tam zmiňuje důležitost správného dobíjení, což i Karel následně "vypíchnul".
Ten samý pán (Karel mi ho již představil na předešlé stránce za což mu dodatečně děkuji) ale doporučil Hrochovi nabíjet lithium charakteristikou GEL.

Tak jsem narážel na to, že je škoda, že v tom svém propagačním článku nezašel více do detailů ohledně té charakteristiky dobíjení, aby si jachtař (a posléze i my) mohl udělat lepší představu čím tu soustavu podpoří a čím ji zabije.
4.114683,118.628756
W
walibukČlen
Přidáno před 6 let
Tak to som nepostrehol a teda tým pádom aj nepochopil.:x
Možno v tom čase nebol booster s charakteristikou nabíjania pre LiFePo4 ?
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 6 let
Walibuk:
1) Karel nechává v baterii cca 7% což je zhruba 11,9V. Protože i po vypnutí elektronika bere pár desítek milíků a tak ta baterka má 2-3 týdny vydržet (než na to majitel přijde). Samozřejmě úroveň vypnutí je stavitelná, takže u riskantní aplikace (auto je daleko a bez signálu) tam můžu nechat třeba 10%. A krom toho - pracujeme na vývoji alarmu, kterej majiteli v případě poklesu pod stanovenou mez okamžitě "zavolá".
2) Pokud bude startovací baterka Optima a nástavba LFP - pak Booster s LFP chakou bude normálně vřazen mezi tyto baterky a bude dobíjet bez problému. Nevidím v tom háček. Samozřejmě vhodný by bylo aby i EBL měl LFP chaku (což patrně mít nebude).
Pak je tu
1) Mírovo řešení - nechat to jet na gel
a nebo
2) moje řešení - vsadit LFP nabíječku.

All:
Jde o to, že LFP booster jakmile dosáhne koncového napětí 14,6 (14,7) tak vypíná. Páč u tvrdýho zdroje to ani jinak nejde.
Olověnej booster po dosažení cca 14,5-14,7 V plynule přejde do konzervace. U LFP tato konzervace není vhodná, protože baterky dosti silově "přifukuje". A to ani krátkodobě, protože booster je "přifukuje" intenzívněji než třeba (v porovnání s ním chcípáckej) solár nastavenej na gel. A navíc u soláru přes noc mají LFP baterky čas si "odpočinout" a za pomoci mini-odběrů stabilní elektroniky zklesat na svých ustálených 13,3V.
Mirek se nebojí to osazovat na bloky s Gel chakou (zatím to všem chodí = ťuk,ťuk na dřevo)
já (jsa známej přizdisráč) se tohodle zapojení z dlouhodobýho hlediska bojím. Ale možná jen maluju čerta na zeď.
To nám ale hukáže až čas. Protože mohutná vlna aplikací LFP nás teprve čeká. A LFP průkopníci holt buď vyhrajou, nebo budou smutní. Ale tak to ve vývoji je.
sipadansipadanČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

walibuk napsal:
Páči sa mi tento booster Mt - LB 25 https://www.karav...-lb-25.htm


Ten neber, jdi do Votronicu (o MT se stejně stará Votronic).
Za 305,- Eur plus nějaké poštovné ušetříš a dostaneš booster univerzální pro všechny typy baterií ve verzi 45 (art. no. 3323), 25-ku ještě levněji.
Kluci se pochlapili a už dokonce vyvinuli pro náročnější i silnější 75 a 90.
Případně lze objednat booster s charakteristikou výhradně pro LiFePo4 bez ostatních křivek (zatím ale jen verze 25 pro 12 V).
Možností nepřeberně, kvalita perfektní, cena optimální.
:_
4.114683,118.628756
Upravil sipadan dne 01.02.2018 11:20, před 6 let
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

sipadan napsal:

jdi do Votronicu (o MT se stejně stará Votronic)


myslíš tedy, že podobnost mezi Votronicím a Büttnerovým boosterem není "čistě náhodná" ?
p.s. jasně že to vím, jen sem si musel rejpnout. Votronici jsou v tom vývoji výrazně dál, ale taky se pjekně natrápili s vývojem.
R
RudyČlen
Přidáno před 6 let
Dnes jsem narazil na zajímavou informaci. Hymer nabízí do nových i starších aut kit, který rozšiřuje stávající elektroinstalaci s GEL/AGM baterií o přídavnou LiFePo4 baterii s integrovanou elektronikou. Toto nezvyklé řešení jim umožňuje zachovat stávající Schaudt energoblok s GEL/AGM charakteristikou. Více informací zde https://www.hymer.com/de/service-und-...ystem.html.
Cena je zatím alespoň pro mne neakceptovatelná ale nepovede tady cesta, jak se vypořádat s problémem neoptimalizované dobíjecí charakteristiky? Možná, že kdyby se chytré české hlavičky zamyslely, přišly by s levnější variantou pracující na stejném principu.
HrochHrochČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

Rudy napsal:

Dnes jsem narazil na zajímavou informaci. Hymer nabízí do nových i starších aut kit, který rozšiřuje stávající elektroinstalaci s GEL/AGM baterií o přídavnou LiFePo4 baterii s integrovanou elektronikou. Toto nezvyklé řešení jim umožňuje zachovat stávající Schaudt energoblok s GEL/AGM charakteristikou. Více informací zde https://www.hymer.com/de/service-und-...ystem.html.
Cena je zatím alespoň pro mne neakceptovatelná ale nepovede tady cesta, jak se vypořádat s problémem neoptimalizované dobíjecí charakteristiky? Možná, že kdyby se chytré české hlavičky zamyslely, přišly by s levnější variantou pracující na stejném principu.


Rudy, české hlavičky se již zamyslely dávno. Když se podíváš na fotografii, kterou jsem tady před rokem vkládal, tak si možná všimneš elektroniky, která je součástí baterie a hlídá podbití a přebití tak, aby se mohl zachovat původní energoblok přepnutý na GEL charakteristiku (tolik informace přímo od LTW). Pro tebe jako technika bude ideální, když si do LTW zavoláš a oni ti určitě rádi informace poskytnou.
Systém Hymer se mi vůbec nelíbí, jelikož je tam zachována i původní AGM servisní baterie a tudíž si s hmotností moc nepomůžeš.
R
RudyČlen
Přidáno před 6 let
Tome, nemusí se líbit všechno všem. Řešení Hymer má jednak o cca 80% vyšší kapacitu než systém, který máš v autě ty (přišel s řadou Hymer B SL -což je 4,5tuna, takže nějaké to kilo navíc nevadí) a druhak, bych rád viděl univerzální retrofit kit, fungující s jakýmkoli standardním energoblokem s GEL/AGM charakteristikou. Zatím se stále bavíme o proprietálním řešení s optimalizací pro specifický model energobloku. Proto ho zatím beru jako experimentální řešení jehož klady a zápory prověří čas.
K cíli však vede více cest a jednu z nich zvolil Hymer. Domnívám se, že při zkušenostech svých vývojářů a finančních zdrojích věnovaných výzkumu, ví co dělá. A když v systému ponechal AGM/GEL baterii, nebylo to primárně proto, že by jich měl na skladě přebytek a potřeboval se jich zbavit. Trochu jsem nad tím konceptem přemýšlel a začínám tušit, proč se Hymer vydal zrovna tímto směrem.

P.S. Nápověda k mému tušení pro všechny, kteří by se chtěli zamyslet se mnou - nabíjecí a vybíjecí křivky GEL/AGM a LiFePO4 a přiložený obrázek.
Upravil Rudy dne 01.02.2018 16:08, před 6 let
Rudy Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
JardaK2JardaK2Člen
Přidáno před 6 let
[quote]Rudy napsal:

Rudy, české hlavičky se již zamyslely dávno.


Ano zamyslely a pilují elektroniku balancérů tak, že už si sama řídí nabíjení baterie a pak není třeba žádné speciální nabíječky a je možno připojit na stávající elektriku.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
R
RudyČlen
Přidáno před 6 let
Ano, já vím. Ale jak jsem psal výše, stále se jedná o proprietární řešení pro každý jednotlivý model energobloku. Díky rozdílné elektronické konstrukci to ani jinak není možné. Řešení použité Hymrem nabízí "black box" který se jednoduše připojí ke stávající instalaci.
Hlavní výhody tohoto řešení však vidím ve skutečnosti že systém kombinuje výhody AGM baterie s výhodami LiFePO4
1. AGM baterie (jedna nebo dvě) slouží jako levné (záložní) úložiště energie.
2. LiFePO4 je přednostně používána jako pracovní baterie (cyklické zatížení ji nevadí)
3. AGM dodává energii až po vyčerpání LiFePO4
4. AGM je dobíjena přednostně a jen málo zatížená cykly - prodlužuje se její životnost
5. K systému je dodáván panel , zobrazující skutečnou stávající kapacitu baterií
6. Potenciál nižší ceny než u systému výhradně LiFePO4

Zatím vidím i dvě nevýhody:
1. Vyšší hmotnost ve srovnání se stejnou kapacitou kapacitou LiFePO4
2. Cena originálního značkového řešení

Toto řešení není samozřejmě všespasitelné. Budu li například stavět vestavbu, je určitě rozumnějším řešením LiFePO4 společně s optimalizovanou elektro soustavou. Do stávajících obytek však tento systém osobně považuji za velmi chytré řešení.
Pro němčináře něco málo informací zde:
HrochHrochČlen
Přidáno před 6 let
Rudy promiň, ale musím. Působí to na mne tak, že když na baterii nebude nápis Hymer, bude vždy špatná.
Hymer svým řešením pohřbívá zásadní výhodu LiFePO4 baterií a tou je váha.
Nevím, proč je nutné zdůrazňovat "Originální značkové řešení".
Karel má taky své originální řešení", taktéž LTW má originální značkové řešení.
Tak nějak si myslím, že Hymer si své články nevyrábí a po rozebrání toho jejich black boxu bychom se divili, co je uvnitř.
Pokud vím, tak Blue Rent montuje LiFePO4 od LTW do Concordů už třetím rokem, když si zavoláš do Motorsportu (Hymer), tak LiFePO4 od LTW montují taky, poměrně dlouho i Carthago a po shlédnutí aktuálního dílu Autosalonu na Primě, zjistíš, že i Frankia.
Pro mne hrála při rozhodování jakou baterii zvolit prioritní úlohu poměr váha/kapacita a tudíž jednoznačně vyhrála LiFePO4. Pokud mi někdo bude tvrdit, že k tomu, aby fungovala potřebuje ještě těžkou AGM baterii, tak nemám důvod ji kupovat.
Je to asi totéž, jako když budu chtít elektromobil, který budu nabíjet benzínovou centrálou.
R
RudyČlen
Přidáno před 6 let
Tome, při vši úctě nerozumím, v čem jsme stále ve sporu. Ano, vím o tom že LiFePO4 baterie se běžně montují i do velmi drahých obytek. Proč ne, zrovna u nich je cena (i případně kratší životnost ) irelevantní. Nijak nezpochybňuji řešení od LTW a už vůbec ne "opatrnější" řešení od Karla. Mají své výhody i nevýhody, ostatně jako každé technické řešení.
Dovolil jsem si zde jen vložit informaci o alternativním řešení a popsat (subjektivně) jeho výhody i nevýhody. Pokud jsem něco zapomněl, lze to sem dodat.
Cíl je společný, cest jak se k němu dostat je jistě více.... Pro mne osobně není 10kg rozdílu v hmotnosti rozhodujících a pokud by mi byl některý s tuzemských dodavatelů schopen nabídnout přídavnou LiFePO4 baterii s kompletní elektronikou (včetně pravdivě informujícího panelu o zbytkové energii) a záruky funkčnosti, určitě takové řešení neodmítnu jen proto, že není od Hymer.
Mne v podstatě nezajímá, co je uvnitř "black boxu" , co chci je bezproblémová montáž, relevantní záruka funkčnosti a akceptovatelná cena.
Myslím, že je zbytečné shazovat řešení renomovaného výrobce příměrem nabíjení elektromobilu centrálou. Řešení, ketré tobě připadá hloupé, mi naopak připadá jako rozumné. Respektuji tvůj názor ale dovol mi, abych si ponechal ten svůj. Jen diskutujeme. To se snad ještě tady může. Bez ohledu na něčí obchodní zájmy (nemyslím tím tvoje).
Mnoo, co jsem chtěl říct, to jsem už asi napsal, takže toto vlákno opouštím a přeji všem, aby našli to své optimální řešení problému s energií v obytném autě či karavanu. :_
Upravil Rudy dne 06.02.2018 12:50, před 6 let
HrochHrochČlen
Přidáno před 6 let
Rudy, pokud jsem se tě dotkl, omlouvám se.
Vycházel jsem z tvého původního příspěvku:

Citovat

Rudy napsal:V podstatě nemám problém s energií ani se stávající AGM, LiFePO4 bych volil jen s ohledem na hmotnost.


Snažil jsem se jen upozornit, že u Hymer řešení si s váhou nepomůžeš.
Budu rád, když zde zůstaneš a budeš diskutovat dál.
Mimochodem jsem nikdy žádnou LTW baterii, ani jinou LiFEPO4 baterii neprodal a ani prodávat neplánuji.
Jen se přiznám, že mi vadí příspěvky, které i když neúmyslně poškozují něčí výrobek bez konkrétní zkušenosti, nebo důkazu. Zatím jsem zde nezaregistroval jedinou zkušenost konkrétního majitele LiFePO4, kterému se baterie nafoukla, nebo přestala fungovat.
Když diskutuji o LiFePO4 s karavanisty, vždy slyším, že o tomto zdroji uvažují z důvodu poměru váha/kapacita. Pokud by nešlo o váhu (se kterou bojují téměř všichni), předpokládám, že drtivá většina zůstane u kyselinové trakce.
Jirka CanonJirka CanonČlen
Přidáno před 6 let

Citovat

JardaK2 napsal:

Rudy, české hlavičky se již zamyslely dávno.
Ano zamyslely a pilují elektroniku balancérů tak, že už si sama řídí nabíjení baterie a pak není třeba žádné speciální nabíječky a je možno připojit na stávající elektriku.

Hezký večer, nechci rušit "tvé kruhy" ale toto jsi vyzjistil kde ?
Dáváš to sem jako hotovou a vyřešenou věc. A to si nemyslím že je pravda. Na vlastní LiFePo sólo baterie mám svůj názor, který by zde nebyl zrovna přijat s nadšením ...

Automatické sloučení 07.02.2018 10:17:
Úspěšný den všem. Na základě dotazů na mne jen vysvětlení: Myslím baterie, označené LiFePo apod., které jsou zalité v jeden celek a hlavně: nemají vývody na jednotlivé články! Jinak články, poskládané v "baterii" jsou super, fungují a jsem z nich nadšenej ...
Upravil Jirka Canon dne 07.02.2018 11:17, před 6 let
JardaK2JardaK2Člen
Přidáno před 6 let

Citovat

Jirka Canon napsal:

Citovat

JardaK2 napsal:

Rudy, české hlavičky se již zamyslely dávno.
Ano zamyslely a pilují elektroniku balancérů tak, že už si sama řídí nabíjení baterie a pak není třeba žádné speciální nabíječky a je možno připojit na stávající elektriku.

Hezký večer, nechci rušit "tvé kruhy" ale toto jsi vyzjistil kde ?
Dáváš to sem jako hotovou a vyřešenou věc. A to si nemyslím že je pravda. Na vlastní LiFePo sólo baterie mám svůj názor, který by zde nebyl zrovna přijat s nadšením ...

Automatické sloučení 07.02.2018 10:17:
Úspěšný den všem. Na základě dotazů na mne jen vysvětlení: Myslím baterie, označené LiFePo apod., které jsou zalité v jeden celek a hlavně: nemají vývody na jednotlivé články! Jinak články, poskládané v "baterii" jsou super, fungují a jsem z nich nadšenej ...


Info je od výrobce balancérů a elektroniky právě se to chystám prakticky otestovat. Jinak z tvého příspěvku mi není jasné co vlastně řešíš. Baterie tady všichni řeší z článků a s elektronikou. Nato aby se použila celá baterie zalitá by musela stát polovinu toho co stojí.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,164,979 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.24833 sekund | Průměrně za: 0.24833 (0) sekund | Dotazy: 146 | Použitá paměť: 2.37MB/2MB