!Prázdninová soutěž skončila!

Partner Caravan24

Partner Caravan24

Náhodné foto

Kalendář

<< Prosinec 2018 >>
Po Út St Čt Pa So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Nejnovější galerie

TOPlist
Mediální partner

Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem

Zapomněli jste heslo?
Klikněte sem.
www.karavanypro.cz

Kdo je on-line

· Hosté on-line: 31

· Členové on-line: 4
martindo, allfa, janvas, Adela

· Registrovaní členové: 12,069
· Nejnovější člen: Man On The Way

Nástěnka

Abyste mohli napsat zprávu, musíte se nejprve přihlásit.

Kavek
17.12.2018 16:16
Nemáte někdo tip na nějakou malou slušnou el. centrálu ?

Terenak
10.12.2018 22:54
Dobrý den, neporadil by někdo s opravou na F.Ducato 2,5Td nemaže motor olej nahoru na vačku. Kde hledat příčinu a nebo co vyměnit. Díky

Schneegast
06.12.2018 22:19
Dobrý den, máme caravan hobby 560 deluxe 2000 a chtěla bych poprosit o radu jak složit stolek a narovnat matrace na ležení. Děkuji moc. lucie.snezna@sezna
m.cz

TrikeHonza
01.12.2018 10:44
Poděkování panu T.Kahounovi Tom-Car servis. Vyřízení veškerých formalit k přepsání celkové váhy obytného auta z 3850kg na 3500kg. Vřele doporučuji, příjemné jednání. Trike Honza Letohrad.

David250
28.11.2018 22:57
mate nekdo tip a zkusenost na parkovani pres noc, pobliz centra Prahy v dobe vanocnich trhu

www.karavanypro.cz

Číst diskuzi

Caravan24 » TECHNIKA » Elektro
 Vytisknout diskuzi
Jakou baterii? Olovo nebo LiFePo4?
Mám půl roku LiFePo4 sestavu 200Ah a super maximální spokojenost i když byla poměrně dost drahá tak nelituji, super komfort, nízká váha a velká živostnost tak se snad tato investice vyplatí.
 
Upravit 1
Pepi: Já bych šel ještě dál až ke 200 Ah, kdyby to zatím nebyla taková darda.
Fun
Míra a Šárka, polointegrál Mobilvetta
 
Upravit
fun napsal:

Pepi: Já bych šel ještě dál až ke 200 Ah, kdyby to zatím nebyla taková darda.

A já bych rád znovu připoměl hybridní koncepci ala Hymer. V mých očích to je při současných cenách LiFePO4 baterií dobré řešení. Přes léto budu vozit lehkou 100 Ah LiFePO4 a na zimu (nebo v případě potřeby) k ní přihodím jednu nebo dvě laciné 100Ah AGM. Rázem mám 200 - 300Ah sestavu, kombinující výhody obou typů baterií. Divím se, že tento koncept ještě žádný z tuzemských dodavatelů bateriových packů pro karavanisty neadoptoval. Nemyslím si, že technicky to bude extra složité. Samotnému se mi do vývoje nechce, respektive nemám na něj čas. Originální Hymer řešení je bohužel příliš drahé.
 
Upravit
Rudy - nezlob je ale následovat Járu Cimrmana je z mého pohledu poněkud zbytečné, tato kombinace je stejně životaschopná jako hybridy. Pokud dnes stojí baterie olověná (trojan) , která má počet cyklů jen o málo menší než LIFEPO4 téměř stejné peníze (navíc 100AH LIFEPO4=200AH olova) a pokud připočtu starost o AGM během roku + mrtvá investice, navíc manipulace, prostor pro 200AH olova.
Rozumný člověk dá 200AH Lifepo4 a má pokoj. 100AH /12V LIFEPO4 dnes pořídíme kolem 12 - 13 tisíc - koupil jsem nedávno - a nemusí řešit soužití dvou druhů aku.
ekonomicky podle mě už dnes nemá tato kombinace opodstatnění, před lety ano.
 
Upravit
Nezlobím se. Toto je diskusní fórum a tak diskutujeme. Járu by jistě potěšilo, že jej následuje i největší výrobce obytných aut v Evropě. Neodvážil bych se tvrdit, ze inženýři Hymru neví co činí a vydali se cestou, na jejímž konci zjistí, že vydechováním cigaretového kouře do vody zlato nevznikne. To jen na okraj.
Osobně vidím v hybridním řešením nejen potenciál finanční úspory (stačí levná AGM, protože cyklována je primárně LiFePO4 ) ale rovněž řešení některých nevýhod LiFePO4. Zmínil bych například problémy s dobíjením v zimním období, start topení u promrzlého auta.... a jiné situace, které Lithiu nesvědčí. Proto bych hybrid nezatracoval, stejně jako u aut. Vždy mne pobaví, když hipsterský majitel jedné ze sousedních firem přiveze svou Teslu na odtahovce nebo přitáhne na laně se stočeným nabíjecím kabelem na kapotě. Možná jsem zpátečník ale zrovna hybridní Lexus představuje v tuto chvíli můj šálek čaje.
Trochu jsem odbočil od tématu. Zajímalo by mne, zda hybridní systém někdo zkoušel a jeho případné zkušenosti.
 
Upravit
Zdravím,
Záměrně jsem toto téma obcházel, nerozumím tomu, ale...Čeká mě na jaře výměna 2x100Ah trakčních. Mám 90ku solár, nejezdím v zimě, energie mi stačila, jen po 2-3 dnech topení naftou bez delšího přejezdu jsem se musel napojit a dobít.

Zvažuji LiFePo hlavně kvůli váhy, opět 2 baterie, jednu chci využívat i na člunu k elektropohonu - předpokládám, že je vhodná.

Laický dotaz - kolik teda budu potřebovat Ah v případě použití u LiFePo?

Otázka pro Karla, zda nabídne konkrétní řešení pro samomontáž, pokud´nechce veřejně, tak na soukr. zprávu, ale může se někomu hodit.

Osobní zkušenost s LiFePo na elektrokolu - jednu baterii r.v.2011 jsem provozoval 5 let, nyní sousedka 2roky, je tak ne 50-60% své původní kapacity. Lionky mi odcházejí daleko dříve.
https://www.zoner...

Není dlouhá cesta, jen málo času
 
Upravit
ROP: "samodomo" montáž bych moc nedoporučil (čímž neříkám, že to nejde)
pro takovýdle aplikace chci vždy mít auto na dvoře - chci vidět jaká je tam elektrovýzbroj, EBL, jaký e-kola se budou nabíjet, jakejma nabíječkama, jakej je tam solární regulátor, výkony panelů a případně další info.
Takže pro tuto aplikaci - pokud tam ještě bude další LFP baterka pro elektročlun, určitě doporučuju osobní prohlídku a sestavu komplet připravím (navrhnu a naformátuju baterky, opatřím je elektronikou, dám k tomu konektory a kabeláž, doporučím způsoby dobíjení a další).

Montáž komponent svépomocí samozřejmě lze.
Jen je problém se zárukou (v případě montáže třetí osobou).
Pokud to montujeme my, je záruka na celý komplet. Jinak pouze na námi dodané komponenty.

Většinou to je tak, že my dodáme komponenty a majitel si to po svépomocný montáži přijede nechat zkontrolovat, případně společně ty obvody oživíme, aby byla jistota, že tam neudělal nějakej faul.
Tenhle systém je hodně oblíbenej u vestaveb - lidi si nechají udělat výpočty, návrhy, kabeláž, plyn, případně vodu a samotnou mechaniku (dřevo, ocel) si udělají sami.
Do vestaveb takovýdle "stavebnice" v různý rozpracovanosti děláme poměrně hodně.

Ale u složitější aplikace (např. paralelní řazení různých LFP kapacit a výkonů) bych se do toho amatérsky moc nepouštěl. Ale opakuju: neříkám, že to nejde.

Jo, ještě k těm LiIon-kám:
konstrukce Li-Ionek je uvnitř dosti odlišná a hlavně: v elektrokole jsou články tejraný prasečíma proudama. Není žádnou vyjímkou odběr 5A na článek.
Příklad:
abych z motoru dostal 80Nm krouťáku - tak z něj musím tahat cca 20A při 36V - což je příkon 720W !!!!
A mě výrobci budou svorně tvrdit, že to má 250W ????
Kam by asi ten rozdíl šel? Do tepla? To by se ten pohon uškvařil, než by člověk projel vesnici, že. Takže celý evropský nařízení je vylhaná srágora od Á až do Zet.
Páč 250W absolutně nejede, to víme. Páč 250W/při 36V je tragickejch 7A. Kupecký počty. Takovej pohon jsem v životě neviděl. I BBS 01 která je jasně nejslabší měla čipnutá na 14A nějakejch 500W a počítám min 350W na hřídeli. Měl jsem ji léta, tak dost přesně vím jak jela.
Aby náš Bafang jel stejně jako výborná Yamaha, Brose, Shimano 8000 nebo Bosch Performance Line - tak pohon musel mít minimálně těch 18-20A na regulátoru. Bafangovej régl uměl až 24A.
Baterky jsou u 500Wh (13,6Ah) 10S4P čili z jednoho článku taháme až 5A !!!!
Pak je odpověď o životnosti baterek poměrně snadno vysvětlitelná, že.

Uff,... muselo to ze mě ven. Takhle lhát. Mě ! Elektrikářovi ! Todle můžou výrobci nacvičovat na kravaťáky z Bruselu, né na mě.
Jsem známej šťoural a první na co jsem se při programování pohonu podíval, bylo proudový omezení. A bylo to hned Smile jasný.

Soráč za ten elaborát (zase u někoho upadnu v nemilost), ale snad to někomu pomůže,...
Upravil/a Karel Prokop dne 07.12.2018 15:55
 
http://www.serviskaravanu.cz/ Upravit 1
Karle, čím víc se rozčiluješ, tím víc jsme všichni chytřejší. Klidně chytej nerva každej den WinkDobře ty
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
 
Upravit
Přejít na fórum:
Vygenerované za: 0.47 sekund
180,927,461 návštěv