Citovat
jsatek napsal:
Je to N1, přepážka tam byla, ale podle mě od loňského září být nemusí. Měl jsem přepážku v Subaru Forester kvůli DPH, je to taky N1 dle TP, od září 2009 být nemusí.
Vyjímka z povinnosti přepážky se bohužel týká pouze - cituji "vozidel které konstrukcí vychází z osobního automobilu" a tudíž určitě neplatí pro Ford Transit skříňovou dodávku N1 - nákladní automobil o kterém je řeč.
(viz. Vyhl. 341/2002 Sb. příloha č.1 bod 6 s dodatkem zveřejněným ve vyhl. 283/2009 Sb.)
Tvůj Subaru byl dříve z M1 na N1 "přetvořen" ať již výrobcem či dodatečně právě přepážkou a to kvůli české specialitě o DPH.
Naštěstí EU předpisy podobné české výmysly jako přepážky do osobních aut či nemožnost uplatnit DPH u osobních aut netolerují. Takže "zákonodárci" to museli, díky stížnostem zahraničních firem podnikajích u nás, uvést do pořádku a přepážky v osobních autech zrušit. Jinak bychom je tam měli "na věčné časy".:)
Bohužel takových kostlivců ve skříni je mnoho a jeden z nich je právě nutnost přepážky i u obytných automobilů, kde vzhledem k trvale upevněnému nákladu postrádají smysl.
A to hlavní nakonec. Když by šlo do tuhého a do důsledků, tak v EU bude tvoje auto posuzováno zda odpovídá technickým normám platným v ČR, obdobně jako u obsahu lékárničky, takže přepážku by jsi měl mít de jure na celém světě.
Na druhou stranu neznám nikoho, kdo by byl za nepřítomnost přepážky u obytky pokutován v ČR či zahraničí. Žádná tovární obytka či vestavba přepážku nemá, takže to policie nikde neřeší.
Nejpodivnější je, že řada obytek je výrobcem otypována jako obytné ale N1, takže jsou bez přepážky v podstatě nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích. V případě nehody pak lze udělat z oběti viníka.
Proto je vždy optimální se pokusit přestavbu nechat schválit jako obytný M1 a přepážky se legálně zbavit.
Pro úplnost uvádím vzorec, který rozhodne zda vaše obytné auto bude M1 nebo N1
P - (M + Nx68) > Nx68
P - největší technicky přípustná povolená hmotnost vozidla
M - provozní hmotnost ( prázdné s 90 % procenty paliva, 100 % vody a náplní + 75 kg řidič)
N - počet míst k sezení s vyjímkou řidiče, přičemž za místo k sezení se považuje takové místo, pro které jsou ve vozidle dostupná místa ukotvení sedadel.
Slovy vzorec znamená toto, chcete-li M1, pak na zbylé (68-ti kg :D) osoby (bez řidiče) musí připadat větší polovina váhy, než zbývá na náklad.
Například u me by to znamenalo (mám 3,5t jen s přední dvojsedačkou) přijet na STK zatížený 3,228 t. Takže naložit pořádné "přídavné" nádrže na vodu a "přídavné" akumulátory od sousedů a hodně štěstí ... :D
Je to asi nepříjemné i pro dovozce 4 místných profi vestaveb či krátkých obytek, neboť jejich provozní hmotnost by měla být pro zařazení do "bezpřepážkové" M1 min. 3092 kg.
Už z toho je vidět stále trvající paranormální deformaci našich předpisů z důvodů dřívější "nepřejícnosti" DPH u osobních aut. Přitom stačí přidat 3 slova na správné místo "neplatí pro obytné automobily"
Zde vidím prostor pro dopisy karavan klubů směrem na Ministerstvo dopravy.