Zkoušeli jsme zapůjčený obousměrný wattmetr, který sledoval i křivku nabití akumulátoru, ale je to tak nepřesné že to nemá cenu používat. Reálná křivka akumulátoru se různě posouvá a deformuje vlivem stáří akumulátoru, teploty okolí a plno dalších faktorů. Byl to americký stroj za 14 tisíc a uměl přepínat mezi 6 typy akumulátorů.
Výsledek je ten, že mám Hibox a kdybych nepotřeboval umístit displej 3 metry od akumulátoru, koupil bych levnější variantu za 1200,- bez dálkového propojení.
Když mám plně nabito, vynuluju, a vím docela přesně kolik mi zbývá v baterce. Při nabíjení opět vynuluju a vím kolik do něj nalezlo. Ale nepoužívám solár, tam by to nefungovalo.
vladazČlen Přidáno
před 15 letDobrá práce :g
V solárních regulátorech, kde je požadovaná funkce jaksi "bokem" bych to tedy nehledal... ;)
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
Už jsem volal do Německa prodejci, aby zjistil aktuální ceny, takže jakmile přijdou, dám je sem, a koupit to půjde přes mojí maličkost.
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
vladazČlen Přidáno
před 15 letSuper přístroj, to by se mi líbilo. Teď už jen prozraď, kde se dá koupit za tisícovku, varianta s aspoň 30A proudem a jdu do něj.
Tak sem dávám odkaz na trošku lepší regulátor, který ukazuje vše potřebné. Dělají se různé modifikace podle požadavků prodejců, takže to lze sehnat pod jiným názvem za lepší peníze . Já ho mám namontovaný od léta a jsem naprosto spokojen. Jestli někdo bude chtít poslat návod, tak ho v sobotu naskenuji a zašlu mejlem
http://www.stecas...R_10_30_enTomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
to co hledáte umí obyčejný solární regulátor za tisícovku. Kolik do baterky, kolik ven, procenta stavu, volty, ampery při dobíjení, hlídání podbití a přebití a to nejlepší, nepotřebuje to panel na střeše. lze tam místo něj zapojit dobíječku, nebo trafo. Zítra nebo pozítří sem hodím odkaz
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
SvitavaciČlen Přidáno
před 15 letAhoj Vláďo, řešit problém vlastními silami je pro mě bohužel luxus, který si nemůžu dovolit. Doba báječného bastlení je mně již zapovězena, MT2000 je pro mě z tohoto pohledu relativně nejlevnější řešení. Nicméně proč ne tachometr? Jenže tato cesta má podle mého soudu zásadní problém v neřešitelnosti sledování dobíjení. To pokládám za velmi podstatné, když od přístroje chci informaci a ne se starat o jeho nulovánín, nebo přepínání a podobně. Na druhé straně poskytne tachometr v této úpravě podstatně více informací o stavu baterie, než například tři LEDky závislé jen na napětí baterie....
Měj se, Břeťa
SvitavaciČlen Přidáno
před 15 letSlíbil jsem report: MT2000 funguje přesně podle popisu. Nejdříve se manuálně nastaví kapacita baterie, pak už jen měříš napětí, proud, nebo kýženou zbývající kapacitu baterie. Při vybíjení kapacitu od nastavené maximální hodnoty odečítá, při nabíjení přičítá s tím, že na nastavené kapacitě baterie se zastaví i při přebíjení. Jen znovu lituji, že je zbytečně chytrý. Při vybíjení opravdu neodečítá pouze Ah, tedy součin vybíjecího proudu a času, ale opravdu bere v úvahu i napětí na baterii. Pro novou baterii je to jedno, u ní bude korekce zbývající kapacity podle jejího napětí téměř nulová a hodnota bude dána jen prostým součinem proudu a času. U staré baterie ale nastává problém. Pokusím se jej objasnit na příkladu: Mám starší baterii 75 Ah, na MT2000 jsem nastavil pro jistotu jen 50 Ah kapacitu. Večer mám na MT2000 zbývající kapacitu 40 Ah, topení odebírá cca 2A, za 10 hodin ubyde jen 20 Ah, do rána musím bohatě vydržet. Jenže už za 8 hodin topení vypne, protože má baterie 10,5V, je tedy zcela vyčerpaná a na měřáku není ani teoretických 24Ah, ani skutečná hodnota 0Ah, ale třeba 15 Ah. Prostě čím starší baterie, tím se tyto hodnoty od sebe více rozcházejí. Opravdu bych raději přivítal prosté odečítání kapacity jen podle proudu a času: když bude MT2000 ukazovat ještě 30% kapacity baterie a napětí na ní se bude blížit 10,5 V, budu vědět, že baterie odchází a má už jen 70% své původní kapacity. Tím, že se MT2000 snaží ukazovat skutečnou zbývající kapacitu, oddaluje odhalení odcházející baterie. To ale nelze příliš přístroji vyčítat, je to otázka přístupu konstruktérů k problému. Jako vadu vidím ale to, že stejnou korekci podle napětí dělá MT2000 i při nabíjení! Takže třeba napětí na baterii 10,5V, ukazovaná kapacita baterie podle výše uvedeného příkladu 15 Ah, nabíjím proudem 5A a za 4 hodiny přístroj Ukazuje plných 50Ah. To je už silně zavádějící. Přístroj by při nabíjení měl dělat korekci tak, že při dosažení plného napětí na baterii by měl načítání kapacity zastavit dříve, než je nastavená kapacita baterie. Tak by zcela jasně deklaroval, že kapacita baterie je již snížena. Kdybych uměl dobře německy, asi bych výrobci přístroje tuto připomínku napsal.
Na závěr ale zdůrazňuji: pro baterie v dobrém stavu plní svou funkci přístroj MT2000 přesně a spolehlivě. Jestliže odhalíme, že přístroj je nepřesný, neznamená to jeho chybu, ale špatný stav naší baterie!!!
Upravil Svitavaci dne 05.01.2009 11:43,
před 15 letVitaČlen Přidáno
před 16 letnepíšou tam ? - 2,5mm na 50A a 100A. Na 200A totéž ale 2x.
důležitá je délka tohoto silného drátu - čím méně - tím lépe. Káblík k vlastnímu měřáku bych se nebál prodloužit i na druhý konec auta. Snad jen bych při delší vzdálenosti použil stíněný kabel. přenáší mininapětí - takže spíš než úbytek bude hrát roli rušení.
A bral bych 200A s rezervou. za prvé to modelářské zdroje dlouho nevydrží - a spíš než trvalá hodnota jde o maximální napětí článku, které bude umět komparátor zpracovat.
SvitavaciČlen Přidáno
před 16 letMX8120 patří do rodiny modelářských wattmetrů, o nichž jsem psal v úvodním článku, prodejce opravdu už tehdy potvrdil, že je jednosměrný.
Hele Víťo, tos nemohl dát ten odkaz na obousměrný wattmetr HiBox dřív? Už mám objednaný MT2000! Budiž jenom útěchou, že Wh nejsou pro náš účel nejvhodnější jednotkou. Bylo by ale zajímavé zjistit, jestli je možné prodloužit propojovací kablík mezi proudovou sondou a HiBoxem, pak by byl použitelný i pro nás a za třetinovou cenu, než MT2000.
A stejně mě ti modeláři vždycky překvapují: 2,5 mm2 lanko na 200 A trvalý proud, to je síla!
uknajČlen Přidáno
před 16 letTeda Jirko naštestí nic nebudu měřit . A když dojde el. to poznám bez měření :=:_
emjirkaČlen Přidáno
před 16 let92549 Wattmetr Multiplex MX8120
Stejnosměrný wattmetr pro současné měření okamžitého výkonu/příkonu, proudu, napětí a celkového proteklého elektrického náboje. Výrobce: MULTIPLEX
Katalog. číslo: 1M19016
Cena: 1249,00 Kč
--------------------------------------------------------------------------------
Popis:
Stejnosměrný wattmetr MX8120 je velmi užitečnou pomůckou pro každého modeláře, který provozuje modely s elektrickým pohonem. Může zabránit poškození motorů, regulátorů otáček a akumulátorů tím, že poskytne údaje nezbytné pro to, aby tato zařízení pracovala v bezpečné oblasti provozních hodnot. Umožňuje také bezpečné experimentování s různými akumulátory, vrtulemi, převodovými poměry atd. za účelem optimalizace pohonného systému. S jeho pomocí můžete měřit kapacitu akumulátorů, měřit zatížení přijímačového akumulátoru v modelu za provozu a zjišťovat bezpečnou dobu provozu. S wattmetrem už nebudete odhadovat nebo hádat, ale budete měřit a vědět!
Pomocí přístroje lze současně měřit a sledovat:
1. Okamžitý proud - měří okamžitý proud odebíraný zátěží ze zdroje. Umožňuje tak sledovat zatížení napájecího akumulátoru, porovnávat proudový odběr stejného elektromotoru s různými vrtulemi nebo s různými převodovými poměry atd.
2. Výkon/příkon - měří okamžitý příkon zátěže (elektromotoru).
3. Napětí zdroje - měří okamžité napětí napájecího zdroje (např. pohonného akumulátoru).
4. Proteklý elektrický náboj - umožňuje měřit kapacitu akumulátorů, zbytkovou kapacitu, sledovat vybíjení akumulátoru za normálního provozu modelu atd. Zapojuje se mezi pohonný akumulátor a elektronický regulátor otáček, mezi přijímačový akumulátor a přijímač - obecně mezi akumulátor a zátěž, mezi napájecí zdroj a nabíječ atd..
Wattmetr se připojuje do měřeného obvodu a napájí se z měřeného zdroje; díky zanedbatelnému vnitřnímu odporu a malému proudovému odběru pro vlastní provoz neovlivňuje funkci měřeného systému. Díky velkému rozsahu provozního/napájecího napětí a velkému rozsahu měřených proudů pokrývá prakticky celou škálu potřeb rekreačních i sportovních modelářů. Do měřeného obvodu se připojuje pomocí dvou párů vstupních a výstupních kabelů se silikonovou izolací o průřezu cca 2,5 mm2, které můžete opatřit libovolnými (kvalitními!) konektory dle vaší volby. Zvláště vhodné jsou zlacené konektory o průměru 3.5, 4 nebo 6 mm (#7941, #7946 - dříve #630, #7945) nebo zlacené #7949 DEAN T-konektory. Při zapojování je vždy třeba bezpodmínečně dodržet správnou polaritu vývodů a dodržet zapojení "po spádu" napětí - na vstup wattmetru se připojuje zdroj, ze kterého proud teče, a na výstup wattmetru se připojuje zátěž proud odebírající.
Technické parametry Napětí: 3,3 - 50,0 V stejnosměrné
Proud: 70,0 A trvalý, max. 100 A po dobu 10 s
Rozměry: 101x57x24 mm
Hmotnost: asi 100 g
PŘÍKLADY POUŽITÍ WATTMETRU
1. Měření kapacity akumulátoru
Na vstup (Input) se připojí testovaný akumulátor, na výstup (Output) se připojí zátěž (např. elektromotor s vrtulí a elektronickým regulátorem otáček, vybíječ JETI, žárovka apod.). Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Kapacitu akumulátoru odečtěte a měření zastavte, jakmile napětí akumulátoru poklesne na minimální mez odpovídající danému typu článků (0,8 V/článek pro NiCd a NiMH, 1,8 V/článek pro olověný akumulátor, 3 V/článek pro Li-poly nebo Li-ion atd.).
2. Měření proudového odběru pohonného systému
Na vstup (Input) se připojí pohonný akumulátor, na výstup (Output) se připojí elektronický regulátor otáček a motor. Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Toto zapojení můžete využít pro měření proudového odběru při použití různých vrtulí, převodových poměrů v modelech aut nebo lodních šroubů v modelech lodí. Můžete tak optimalizovat pohonný systém a zabránit nadměrnému přetěžování jeho částí.
3. Formování a nabíjení akumulátorů
Pro formování NiCd a NiMH akumulátorů se používá nabíjení malým proudem (typicky na úrovni 0,1C - např. 100 mA pro akumulátory s kapacitou 1000 mAh), při kterém je detekce konce nabíjení na rychlonabíječích s delta-peak obvodem nespolehlivá. Navíc mnohé jednoduché rychlonabíječe mají vestavěn dodatečný bezpečnostní časový spínač, který ani pomalé nabíjení neumožňuje.
Ve spojení s nabíječem pro nabíjení konstantním proudem (např. Protech T0241 Multi 6, Graupner 6426 Multilader 6E, Robbe 8308 Lader 5r apod.) nebo regulovatelným laboratorním zdrojem vám wattmetr poskytne tytéž informace jako "chytrý" rychlonabíječ s displejem.
V tomto případě se vstup (Input) wattmetru připojí na výstupní svorky zdroje konstantního proudu, na výstup (Output) se připojí nabíjený akumulátor.
4. Měření odběru z přijímačového akumulátoru v modelu
Na vstup (Input) se připojí přijímačový akumulátor, na výstup (Output) se připojí vypínač a přijímač. Díky malým rozměrům "do dlaně" a nízké hmotnosti cca 100 g je možno wattmetr umístit přímo na palubu modelu letadla, auta nebo lodi a odběr palubního RC vybavení je možno měřit za "plného provozu". Díky tomu snadno získáte spolehlivou představu o odběru z napájecího akumulátoru, což umožní volbu optimální kapacity akumulátoru a dá představu o bezpečné provozní době. Pokud při pohybu serv silně klesá měřené napájecí napětí, znamená to, že je vzhledem k odběru serv přijímačový akumulátor příliš "měkký" nebo jsou některá serva přetížena (např. tuhý závěs kormidla, tření táhel, servo jde na doraz atd.) a odebírají nadměrný proud.
VitaČlen Přidáno
před 16 letzajímavý článek - dovoluji si vyjmout jednu informaci:
Nabíjet se dá účinně pouze při akumulátoru teplém více než +15˚ C. Pokud je akumulátor promrzlý, chemické reakce z důvodu nízké pohyblivosti iontů probíhají jen na povrchu desek, zreagovaný povrch desek brání postupu iontů do vnitřních činných hmot desek a akumulátor není plného nabití schopný. Napětí na svorkách se velmi rychle zvýší a již zhruba za půl hodiny se akumulátor tváří jako plně nabitý, ačkoliv to není pravda. Po ohřátí se tvářit přestane
takže snaha před cestou dobíjet aku v promrzlém autě je vlastně zbytečná.ů
VitaČlen Přidáno
před 16 letMyslím, že jen křivky poklesu či nárustu napětí mi řeknou, kolik procent je v článku ještě k dispozici - a asi by takto měřit nebylo závislé na celkové kapacitě aku. Jinak řečeno, řekne mi to, že mám ještě 20% k dispozici (včetně zohlednění teploty či stáří baterie). Příklad - pokud by křivka byla lineární, nabito = 13V, vybito = 11V, odebírám 1A a za jednotku času poklesne napětí z 12,5 o 0,01 V - pak stačí kalkulačka a vím kde jsem. Bohužel křivka není lineární ani náhodou - a asi to řeší nějakou převodní tabulkou ...
Počítat, kolik jsem nabil minus co jsem vybil je určitě jednodušší - ale při stárnutí baterie či poklesu teplot to asi nešlape přesně, ( a co třeba přebíjení ?)
Pokud chtějí 200€, tak asi umí spočítat něco lépe a nejde to jednoduše okopírovat - a nám nezbyde, než utrácet či být bez toho.