Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Měření spotřeby energie z baterie

Poslední aktualizace před 15 let
M
morcakČlen
Přidáno před 15 let
Zkoušeli jsme zapůjčený obousměrný wattmetr, který sledoval i křivku nabití akumulátoru, ale je to tak nepřesné že to nemá cenu používat. Reálná křivka akumulátoru se různě posouvá a deformuje vlivem stáří akumulátoru, teploty okolí a plno dalších faktorů. Byl to americký stroj za 14 tisíc a uměl přepínat mezi 6 typy akumulátorů.
Výsledek je ten, že mám Hibox a kdybych nepotřeboval umístit displej 3 metry od akumulátoru, koupil bych levnější variantu za 1200,- bez dálkového propojení.
Když mám plně nabito, vynuluju, a vím docela přesně kolik mi zbývá v baterce. Při nabíjení opět vynuluju a vím kolik do něj nalezlo. Ale nepoužívám solár, tam by to nefungovalo.
vladazvladazČlen
Přidáno před 15 let
Dobrá práce :g
V solárních regulátorech, kde je požadovaná funkce jaksi "bokem" bych to tedy nehledal... ;)
T
tom-bČlen
Přidáno před 15 let
Brácha používá tento model a má to stejné funkce , jen horší vzhled. http://cgi.ebay.d...=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
T
tom-bČlen
Přidáno před 15 let
Už jsem volal do Německa prodejci, aby zjistil aktuální ceny, takže jakmile přijdou, dám je sem, a koupit to půjde přes mojí maličkost.
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
vladazvladazČlen
Přidáno před 15 let
Super přístroj, to by se mi líbilo. Teď už jen prozraď, kde se dá koupit za tisícovku, varianta s aspoň 30A proudem a jdu do něj.
T
tom-bČlen
Přidáno před 15 let
Tak sem dávám odkaz na trošku lepší regulátor, který ukazuje vše potřebné. Dělají se různé modifikace podle požadavků prodejců, takže to lze sehnat pod jiným názvem za lepší peníze . Já ho mám namontovaný od léta a jsem naprosto spokojen. Jestli někdo bude chtít poslat návod, tak ho v sobotu naskenuji a zašlu mejlem
http://www.stecas...R_10_30_en
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
vladazvladazČlen
Přidáno před 15 let

Citovat

tom-b napsal:
to co hledáte umí obyčejný solární regulátor za tisícovku..
¨

Tož to jsem zvědav. Pokud jsi něco takového někde našel za tisícovku, bude to bomba. Vždyť jen monitor MT2000, co to umí měřit, stojí 6000,-
A to v sobě nemá žádný regulátor
T
tom-bČlen
Přidáno před 15 let
to co hledáte umí obyčejný solární regulátor za tisícovku. Kolik do baterky, kolik ven, procenta stavu, volty, ampery při dobíjení, hlídání podbití a přebití a to nejlepší, nepotřebuje to panel na střeše. lze tam místo něj zapojit dobíječku, nebo trafo. Zítra nebo pozítří sem hodím odkaz
Tomáš+Monika+Samík+Vendulka+ Citroën Jumper 2,8HDI+Hobby Prestige600
TomicekTomicekČlen
Přidáno před 15 let
Koukám že tady řešíte elektro, nepročítal sem vše uplně podrobně ale vše co jsem zatím potřeboval tak sem sehnal u Conrada. Adresa je www.e-conrad.cz třeba tam nejdete co potřebujete. Mají spoustu zajimavých věcí!!!!
Upravil Fun dne 12.01.2009 21:39, před 15 let
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 15 let
Ahoj Vláďo, řešit problém vlastními silami je pro mě bohužel luxus, který si nemůžu dovolit. Doba báječného bastlení je mně již zapovězena, MT2000 je pro mě z tohoto pohledu relativně nejlevnější řešení. Nicméně proč ne tachometr? Jenže tato cesta má podle mého soudu zásadní problém v neřešitelnosti sledování dobíjení. To pokládám za velmi podstatné, když od přístroje chci informaci a ne se starat o jeho nulovánín, nebo přepínání a podobně. Na druhé straně poskytne tachometr v této úpravě podstatně více informací o stavu baterie, než například tři LEDky závislé jen na napětí baterie....
Měj se, Břeťa
vladazvladazČlen
Přidáno před 15 let
Ahoj, řeším stejný problém, nechce se mi dávat 200E za něco co stejně chodí trochu jinak než si představuju. Takže moje řešení je ve stádiu zrodu, bude měřit obousměrně a umět k tomu víc věcí co vyžaduju já.

Nicméně při hledání inspirace jsem narazil na jednoduché řešení na webu: http://www.rcmania.cz/2001/meric_kapa...pacity.htm

Umí to sice měřit jen jednosměrně, ale pořizovací náklady na součástky cca 100Kč plus cyklocomputer co se vám povaluje doma, protože jste si koupili lepší ;) Pro naše účely je třeba dát jiný bočník, ale to jsou drobnosti.

Vzhledem k totálnímu nedostatku času (ale kdo ho má dost, že?) možná tohle spáchám dřív, než se dokopu k tomu svému, které bude chtít naprogramovat mikrochip...
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 15 let
Slíbil jsem report: MT2000 funguje přesně podle popisu. Nejdříve se manuálně nastaví kapacita baterie, pak už jen měříš napětí, proud, nebo kýženou zbývající kapacitu baterie. Při vybíjení kapacitu od nastavené maximální hodnoty odečítá, při nabíjení přičítá s tím, že na nastavené kapacitě baterie se zastaví i při přebíjení. Jen znovu lituji, že je zbytečně chytrý. Při vybíjení opravdu neodečítá pouze Ah, tedy součin vybíjecího proudu a času, ale opravdu bere v úvahu i napětí na baterii. Pro novou baterii je to jedno, u ní bude korekce zbývající kapacity podle jejího napětí téměř nulová a hodnota bude dána jen prostým součinem proudu a času. U staré baterie ale nastává problém. Pokusím se jej objasnit na příkladu: Mám starší baterii 75 Ah, na MT2000 jsem nastavil pro jistotu jen 50 Ah kapacitu. Večer mám na MT2000 zbývající kapacitu 40 Ah, topení odebírá cca 2A, za 10 hodin ubyde jen 20 Ah, do rána musím bohatě vydržet. Jenže už za 8 hodin topení vypne, protože má baterie 10,5V, je tedy zcela vyčerpaná a na měřáku není ani teoretických 24Ah, ani skutečná hodnota 0Ah, ale třeba 15 Ah. Prostě čím starší baterie, tím se tyto hodnoty od sebe více rozcházejí. Opravdu bych raději přivítal prosté odečítání kapacity jen podle proudu a času: když bude MT2000 ukazovat ještě 30% kapacity baterie a napětí na ní se bude blížit 10,5 V, budu vědět, že baterie odchází a má už jen 70% své původní kapacity. Tím, že se MT2000 snaží ukazovat skutečnou zbývající kapacitu, oddaluje odhalení odcházející baterie. To ale nelze příliš přístroji vyčítat, je to otázka přístupu konstruktérů k problému. Jako vadu vidím ale to, že stejnou korekci podle napětí dělá MT2000 i při nabíjení! Takže třeba napětí na baterii 10,5V, ukazovaná kapacita baterie podle výše uvedeného příkladu 15 Ah, nabíjím proudem 5A a za 4 hodiny přístroj Ukazuje plných 50Ah. To je už silně zavádějící. Přístroj by při nabíjení měl dělat korekci tak, že při dosažení plného napětí na baterii by měl načítání kapacity zastavit dříve, než je nastavená kapacita baterie. Tak by zcela jasně deklaroval, že kapacita baterie je již snížena. Kdybych uměl dobře německy, asi bych výrobci přístroje tuto připomínku napsal.
Na závěr ale zdůrazňuji: pro baterie v dobrém stavu plní svou funkci přístroj MT2000 přesně a spolehlivě. Jestliže odhalíme, že přístroj je nepřesný, neznamená to jeho chybu, ale špatný stav naší baterie!!!
Upravil Svitavaci dne 05.01.2009 11:43, před 15 let
VitaVitaČlen
Přidáno před 16 let
nepíšou tam ? - 2,5mm na 50A a 100A. Na 200A totéž ale 2x.
důležitá je délka tohoto silného drátu - čím méně - tím lépe. Káblík k vlastnímu měřáku bych se nebál prodloužit i na druhý konec auta. Snad jen bych při delší vzdálenosti použil stíněný kabel. přenáší mininapětí - takže spíš než úbytek bude hrát roli rušení.
A bral bych 200A s rezervou. za prvé to modelářské zdroje dlouho nevydrží - a spíš než trvalá hodnota jde o maximální napětí článku, které bude umět komparátor zpracovat.
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 16 let
MX8120 patří do rodiny modelářských wattmetrů, o nichž jsem psal v úvodním článku, prodejce opravdu už tehdy potvrdil, že je jednosměrný.
Hele Víťo, tos nemohl dát ten odkaz na obousměrný wattmetr HiBox dřív? Už mám objednaný MT2000! Budiž jenom útěchou, že Wh nejsou pro náš účel nejvhodnější jednotkou. Bylo by ale zajímavé zjistit, jestli je možné prodloužit propojovací kablík mezi proudovou sondou a HiBoxem, pak by byl použitelný i pro nás a za třetinovou cenu, než MT2000.
A stejně mě ti modeláři vždycky překvapují: 2,5 mm2 lanko na 200 A trvalý proud, to je síla!
uknajuknajČlen
Přidáno před 16 let
Teda Jirko naštestí nic nebudu měřit . A když dojde el. to poznám bez měření :=:_
VitaVitaČlen
Přidáno před 16 let
mám obavu, že uvedený watmetr je jen jednosměrný - při nabíjení se musí otočit.
Třeba http://www.sysala.cz/Elektro/hibox/in.../index.htm je obdoba a obousměrná
emjirkaemjirkaČlen
Přidáno před 16 let
92549 Wattmetr Multiplex MX8120
Stejnosměrný wattmetr pro současné měření okamžitého výkonu/příkonu, proudu, napětí a celkového proteklého elektrického náboje. Výrobce: MULTIPLEX

Katalog. číslo: 1M19016



Cena: 1249,00 Kč


--------------------------------------------------------------------------------

Popis:


Stejnosměrný wattmetr MX8120 je velmi užitečnou pomůckou pro každého modeláře, který provozuje modely s elektrickým pohonem. Může zabránit poškození motorů, regulátorů otáček a akumulátorů tím, že poskytne údaje nezbytné pro to, aby tato zařízení pracovala v bezpečné oblasti provozních hodnot. Umožňuje také bezpečné experimentování s různými akumulátory, vrtulemi, převodovými poměry atd. za účelem optimalizace pohonného systému. S jeho pomocí můžete měřit kapacitu akumulátorů, měřit zatížení přijímačového akumulátoru v modelu za provozu a zjišťovat bezpečnou dobu provozu. S wattmetrem už nebudete odhadovat nebo hádat, ale budete měřit a vědět!

Pomocí přístroje lze současně měřit a sledovat:
1. Okamžitý proud - měří okamžitý proud odebíraný zátěží ze zdroje. Umožňuje tak sledovat zatížení napájecího akumulátoru, porovnávat proudový odběr stejného elektromotoru s různými vrtulemi nebo s různými převodovými poměry atd.
2. Výkon/příkon - měří okamžitý příkon zátěže (elektromotoru).
3. Napětí zdroje - měří okamžité napětí napájecího zdroje (např. pohonného akumulátoru).
4. Proteklý elektrický náboj - umožňuje měřit kapacitu akumulátorů, zbytkovou kapacitu, sledovat vybíjení akumulátoru za normálního provozu modelu atd. Zapojuje se mezi pohonný akumulátor a elektronický regulátor otáček, mezi přijímačový akumulátor a přijímač - obecně mezi akumulátor a zátěž, mezi napájecí zdroj a nabíječ atd..


Wattmetr se připojuje do měřeného obvodu a napájí se z měřeného zdroje; díky zanedbatelnému vnitřnímu odporu a malému proudovému odběru pro vlastní provoz neovlivňuje funkci měřeného systému. Díky velkému rozsahu provozního/napájecího napětí a velkému rozsahu měřených proudů pokrývá prakticky celou škálu potřeb rekreačních i sportovních modelářů. Do měřeného obvodu se připojuje pomocí dvou párů vstupních a výstupních kabelů se silikonovou izolací o průřezu cca 2,5 mm2, které můžete opatřit libovolnými (kvalitními!) konektory dle vaší volby. Zvláště vhodné jsou zlacené konektory o průměru 3.5, 4 nebo 6 mm (#7941, #7946 - dříve #630, #7945) nebo zlacené #7949 DEAN T-konektory. Při zapojování je vždy třeba bezpodmínečně dodržet správnou polaritu vývodů a dodržet zapojení "po spádu" napětí - na vstup wattmetru se připojuje zdroj, ze kterého proud teče, a na výstup wattmetru se připojuje zátěž proud odebírající.

Technické parametry Napětí: 3,3 - 50,0 V stejnosměrné
Proud: 70,0 A trvalý, max. 100 A po dobu 10 s
Rozměry: 101x57x24 mm
Hmotnost: asi 100 g

PŘÍKLADY POUŽITÍ WATTMETRU
1. Měření kapacity akumulátoru
Na vstup (Input) se připojí testovaný akumulátor, na výstup (Output) se připojí zátěž (např. elektromotor s vrtulí a elektronickým regulátorem otáček, vybíječ JETI, žárovka apod.). Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Kapacitu akumulátoru odečtěte a měření zastavte, jakmile napětí akumulátoru poklesne na minimální mez odpovídající danému typu článků (0,8 V/článek pro NiCd a NiMH, 1,8 V/článek pro olověný akumulátor, 3 V/článek pro Li-poly nebo Li-ion atd.).





2. Měření proudového odběru pohonného systému
Na vstup (Input) se připojí pohonný akumulátor, na výstup (Output) se připojí elektronický regulátor otáček a motor. Po spuštění motoru můžete současně na displeji wattmetru sledovat okamžitý proud odebíraný z akumulátoru, okamžité napětí, okamžitý výkon dávaný akumulátorem a celkový proteklý náboj. Toto zapojení můžete využít pro měření proudového odběru při použití různých vrtulí, převodových poměrů v modelech aut nebo lodních šroubů v modelech lodí. Můžete tak optimalizovat pohonný systém a zabránit nadměrnému přetěžování jeho částí.





3. Formování a nabíjení akumulátorů
Pro formování NiCd a NiMH akumulátorů se používá nabíjení malým proudem (typicky na úrovni 0,1C - např. 100 mA pro akumulátory s kapacitou 1000 mAh), při kterém je detekce konce nabíjení na rychlonabíječích s delta-peak obvodem nespolehlivá. Navíc mnohé jednoduché rychlonabíječe mají vestavěn dodatečný bezpečnostní časový spínač, který ani pomalé nabíjení neumožňuje.

Ve spojení s nabíječem pro nabíjení konstantním proudem (např. Protech T0241 Multi 6, Graupner 6426 Multilader 6E, Robbe 8308 Lader 5r apod.) nebo regulovatelným laboratorním zdrojem vám wattmetr poskytne tytéž informace jako "chytrý" rychlonabíječ s displejem.

V tomto případě se vstup (Input) wattmetru připojí na výstupní svorky zdroje konstantního proudu, na výstup (Output) se připojí nabíjený akumulátor.





4. Měření odběru z přijímačového akumulátoru v modelu
Na vstup (Input) se připojí přijímačový akumulátor, na výstup (Output) se připojí vypínač a přijímač. Díky malým rozměrům "do dlaně" a nízké hmotnosti cca 100 g je možno wattmetr umístit přímo na palubu modelu letadla, auta nebo lodi a odběr palubního RC vybavení je možno měřit za "plného provozu". Díky tomu snadno získáte spolehlivou představu o odběru z napájecího akumulátoru, což umožní volbu optimální kapacity akumulátoru a dá představu o bezpečné provozní době. Pokud při pohybu serv silně klesá měřené napájecí napětí, znamená to, že je vzhledem k odběru serv přijímačový akumulátor příliš "měkký" nebo jsou některá serva přetížena (např. tuhý závěs kormidla, tření táhel, servo jde na doraz atd.) a odebírají nadměrný proud.




VitaVitaČlen
Přidáno před 16 let
zajímavý článek - dovoluji si vyjmout jednu informaci:
Nabíjet se dá účinně pouze při akumulátoru teplém více než +15˚ C. Pokud je akumulátor promrzlý, chemické reakce z důvodu nízké pohyblivosti iontů probíhají jen na povrchu desek, zreagovaný povrch desek brání postupu iontů do vnitřních činných hmot desek a akumulátor není plného nabití schopný. Napětí na svorkách se velmi rychle zvýší a již zhruba za půl hodiny se akumulátor tváří jako plně nabitý, ačkoliv to není pravda. Po ohřátí se tvářit přestane

takže snaha před cestou dobíjet aku v promrzlém autě je vlastně zbytečná.ů
SvitavaciSvitavaciČlen
Přidáno před 16 let
Největší nelinearity jsou právě na začátku a konci vybíjení, i proto je použití napěťové metody stanovení zbývající kapacity baterie v oblasti malých hodnot velmi nepřesné.
Zatím jsem zjistil, že MT2000 se 100A bočníkem stojí 235 €, při dobíjení přístroj kapacitu v Ah přičítá. Předpokládám, že se přičítání při dobíjení zastaví na nastavené hodnotě celkové kapacity baterie.
Chtěl jsem sice sehnat jednodušší a levnější přístroj (prosté měření odebraných Ah s nulováním), ale MT2000 má stejný rozměr a pravděpodobně i shodný propojovací kablík, jako A-metr, za který jej vyměním. Jdu do toho, objednávám přístroj u Ládi. Samozřejmě na tomto místě podám zprávu o provozování MT2000.
Na závěr ještě jeden užitečný odkaz: http://www.jiranek.cz/sp_pbaku.htm. Pro naše potřeby téměř vyčerpávající článek o Pb bateriích.
Upravil Svitavaci dne 13.02.2008 12:41, před 16 let
VitaVitaČlen
Přidáno před 16 let
Myslím, že jen křivky poklesu či nárustu napětí mi řeknou, kolik procent je v článku ještě k dispozici - a asi by takto měřit nebylo závislé na celkové kapacitě aku. Jinak řečeno, řekne mi to, že mám ještě 20% k dispozici (včetně zohlednění teploty či stáří baterie). Příklad - pokud by křivka byla lineární, nabito = 13V, vybito = 11V, odebírám 1A a za jednotku času poklesne napětí z 12,5 o 0,01 V - pak stačí kalkulačka a vím kde jsem. Bohužel křivka není lineární ani náhodou - a asi to řeší nějakou převodní tabulkou ...

Počítat, kolik jsem nabil minus co jsem vybil je určitě jednodušší - ale při stárnutí baterie či poklesu teplot to asi nešlape přesně, ( a co třeba přebíjení ?)

Pokud chtějí 200€, tak asi umí spočítat něco lépe a nejde to jednoduše okopírovat - a nám nezbyde, než utrácet či být bez toho.

Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: Svitavaci, LOBO, Bobik, Tajfun, Vita, Roman PCE, emjirka, uknaj, vladaz, Tomicek, tom-b, morcak
Mediální partner


hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 18
Členové online 0

Celkem členů: 15,972
Nejnovější člen: Roman1973
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,541,997 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.20848 sekund | Průměrně za: 0.20848 (0) sekund | Dotazy: 123 | Použitá paměť: 2.18MB/4MB