Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Absorbcni lednicka napajeni

Poslední aktualizace před 7 let
K
kremilekČlen
Přidáno před 7 let

Citovat


Ahoj Karle,
můžeš mi odpovědět, na 13 pol. zástrčce/zásuvce je:
11 pin je proud od klíčku
12 pin je mínus k 11-mu pinu
13 pin ??? je co??


1834604150.rsc.cdn77.org/data/user-content/elsa-foto/Zapojeni%20zasuvky%20EP%207%20i%2013_v2.png
Jarda BorekJarda BorekČlen
Přidáno před 7 let
!z!)Smile
starletstarletČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


PetrDubí už to naprosto přesně popsal.

je třeba si říct že:
elektrika v obytným autě - je už z výroby koncipovaná pro jízdu a pobyt bez přípojky (na divoko)
elektrika v karavanu je z výroby zásadně určena pro pobyt v kempu

přestavování karavanů pro pobyt na divoko je silnej fenomén Česka a např.Holandska.
V Německu jsem takový rozmach "elektrifikace" karavanů nezaznamenal.
V Itálii karavany nejsou takřka vůbec (protože tam přívěsy smí jezdit jen 80km/h)

Podle mě je za tím koupěschopnost západní části evropy: kdo chce každej den jinam, koupí si auto. Kdo chce bejt v kempu, koupí si karavan.
U nás jsou silným limitem prachy a touha jezdit zadarmo, proto ta lidová tvořivost.
A Duo/Monocontrol byl osvícenej krok Trumy (potažmo GOKu jako výrobce) aby mohli za jízdy bezpečně chladit všichni. Starý nebo laciný auta (který nemají AES) i karavany.

Finanční spekulace řešit nechci protože:
a ) mono sice stojí 3kkč, ale ještě hadici a filtr (případně koleno) a je to 6kkč (+montáž).
b ) kdo ho má, ví že ten komfort za to stojí, jednoznačně
c ) kdo chce vopici, musí mít na banány (nebo ji dávit pilinama, ale pak ten výsledek je odpovídajícím způsobem tristní)

takže jak už tu bylo mnohokrát řeřeno:
pokud jsi ekonom - nikdy si nekoupíš karavan, ale budeš lítat do dobrejch hotelů
pokud jsi srdcař - a miluješ svobodu a volnost (což podle mě karavanisti jsou) budeš bojovat jako lev, aby ti ji nikdo nesebral
no a ten komfort (že věci fungujou jak mají) buď oželíš, nebo se časem doplní.
U mě ten vývoj nebyl jinak. Většina z nás bojuje s prachama. Mě nevyjímaje.
A přelidněný kempy bytostně nemám rád (jako většina :_ z nás).


Ahoj Karle,
můžeš mi odpovědět, na 13 pol. zástrčce/zásuvce je:
11 pin je proud od klíčku
12 pin je mínus k 11-mu pinu
13 pin ??? je co??
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


PetrDubí už to naprosto přesně popsal.

je třeba si říct že:
elektrika v obytným autě - je už z výroby koncipovaná pro jízdu a pobyt bez přípojky (na divoko)
elektrika v karavanu je z výroby zásadně určena pro pobyt v kempu

přestavování karavanů pro pobyt na divoko je silnej fenomén Česka a např.Holandska.
V Německu jsem takový rozmach "elektrifikace" karavanů nezaznamenal.
V Itálii karavany nejsou takřka vůbec (protože tam přívěsy smí jezdit jen 80km/h)

Podle mě je za tím koupěschopnost západní části evropy: kdo chce každej den jinam, koupí si auto. Kdo chce bejt v kempu, koupí si karavan.
U nás jsou silným limitem prachy a touha jezdit zadarmo, proto ta lidová tvořivost.
A Duo/Monocontrol byl osvícenej krok Trumy (potažmo GOKu jako výrobce) aby mohli za jízdy bezpečně chladit všichni. Starý nebo laciný auta (který nemají AES) i karavany.

Finanční spekulace řešit nechci protože:
a ) mono sice stojí 3kkč, ale ještě hadici a filtr (případně koleno) a je to 6kkč (+montáž).
b ) kdo ho má, ví že ten komfort za to stojí, jednoznačně
c ) kdo chce vopici, musí mít na banány (nebo ji dávit pilinama, ale pak ten výsledek je odpovídajícím způsobem tristní)

takže jak už tu bylo mnohokrát řeřeno:
pokud jsi ekonom - nikdy si nekoupíš karavan, ale budeš lítat do dobrejch hotelů
pokud jsi srdcař - a miluješ svobodu a volnost (což podle mě karavanisti jsou) budeš bojovat jako lev, aby ti ji nikdo nesebral
no a ten komfort (že věci fungujou jak mají) buď oželíš, nebo se časem doplní.
U mě ten vývoj nebyl jinak. Většina z nás bojuje s prachama. Mě nevyjímaje.
A přelidněný kempy bytostně nemám rád (jako většina :_ z nás).
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?


Třeba proto, že přes klasickou autozásuvku a ty tenoučký drátky se těch 10 A co potřebuje lednice neprotlačí, ale to už se tu také řešilo několikrát. Doporučuju trošku hledat. Těch 12V stačí akorát tak pro světlo a podobně, i dobíjení akumulátoru v přívěsu za jízdy už je problém. Jediné řešení s elektrikou je natáhnout nové, dostatečně dimenzované vodiče v autě i do přívěsu jenom pro těch 12V a použít k nim další, dostatečně dimenzovanou zásuvku a zástrčku.
Proto ne použití Monocontrolu jednodušší a většinou levnější, protože si to většina lidí neumí správně udělat a stejně musí za tu práci někomu zaplatit.
jarous350jarous350Člen
Přidáno před 7 let

Citovat

Buerstner napsal:

Nic moc o tom nevím. Jaký by byl vhodný regulátor - cena, odkaz?


Pošlu SZ
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

sochy napsal:

Diky moc za osvetleni moc dekuji a budu resit monokontrol predpokladam ze s nim mohu chladit i za jizdy !):^


Jenom takový nesmělý dotaz: můžeš krmit lednici za jízdy z alternátoru na 12V?
Jestli ano, proč hned monokontrol, za který dáš 3 tis. Kč, když bys mohl po příjezdu na místo přepnout z 12V na plyn (bez monokontrolu)?
sochysochyČlen
Přidáno před 7 let
Diky moc za osvetleni moc dekuji a budu resit monokontrol predpokladam ze s nim mohu chladit i za jizdy !):^
Petr,Katka ,Jumper 2,2 Hdi
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
tedy pánové, to je ale krásná debata.
Opět mi to nedá a vstoupím k vám do vlákna:
elektrika je veličina která se dá "naštěstí" velmi dobře spočítat:
Pojďme si tedy společně spočítat výkony řečí čísel.
Moje primitivní, jednoduchá rétorika snad bude stravitelná i elektrikou nepolíbený části kolegů, karavanistů.

začneme výkonem:
- víme že 110l absorbce spotřebuje cca 20g plynu/hod nebo 10Ah při 12V (velmi zjednodušeně)
a to znamená že:
- na 100Ah baterku pojede při 50% vybíjecím cyklu cca 5 hodin
- na plyn pojede při 20g/h cca 480g/24h což je cca 21 dní/10kg lahev

srovnání:
v 10kg lahvi je cca 100 nových, dokonale nabitých baterek.
Protože vaše baterky jsou většinou zmordovaný, utahaný chudinky s poloviční kapacitou (zasulfatovaný, starý, či stáním a zimní (i letní) nečinností zdegradovaný)
můžeme směle počítat, že v 10kg lahvi plynu je cca 100-200ks běžných 90Ah baterek zn. Varta. Například.

z toho nám vyplývá:
chlazení a jakákoliv výroba zimy (nebo i tepla) z klasických olověných baterek je naprostá truchlohra. Páč ten výkon v tý baterce prostě není.
Všimněte si, že vypichuju slovo olověných, páč u lithia to tak není, ale to není téma do tohodle vlákna.
Z toho jasně vyplývá, že lze li u absorpce chladit plynem, není co řešit. Proto se absorbce dodnes vyrábí, i když jejich účinnost je tragická asi jako účinnost parního stroje (15%).
Jejich klíčovou výhodou je, že nepotřebujou zdroj elektriky.

Takže myšlenka krmit solárama s účinností cca 15-18% absorpční chlazení s účinností velmi podobnou je holá xxxxxx (hrozně se mi chce napsat píčovina, ale moh´ bych se zas někoho dotknout, tak se bojím bejt upřímnej = sprostej).

POZOR: krmit lednici kompresorovou s účinností výrazně vyšší než 75% už solárama nakrmit lze. Ale to už je opět mimo toto téma.

Takže: Sochy, kup Monocontrol a chlaď plynem (nezapomeň na filtr).

Teď k tomu měniči:
Náš typickej měnič je levnej čínskej modifikovanej sínus a má 1500W rádoby-trvale. Při použití základního vzorečku P=U*I (dosadíme si) I = P/U si spočítáme, že měnič 1500W/12V = 125A. To už je značný proud a olověnej chcípák o 60-80Ah reálný kapacity půjde velmi rychle do kolen. Bezpečně nevydrží tento proud dávat půl hodiny. Pro zjednodušení lze říct, že to je odběr startéru osobního auta.
A teď:
Dokážete si představit, co by se se startérem, potažmo 75Ah baterkou stalo po 5ti minutách soustavnýho točení do zátěže ?
:he Dokážete.
A to samý by s ní udělal ten měnič.

Jeden z pisatelů nade mnou - neuvádí jaká zátěž na tom měniči byla, ani jak dlouho. Můžeme ale vydedukovat, že pokud jim baterka vydržela 14 dní tak z ní moc netahali, a měnič :g důsledně vypínali.
Proč to píšu: pokud budu ze 100Ah baterky tahat prasečí proudy (nad 50A/20min např.) Tak jí stejně rozervu desky za pár cyklů. Pro trvalejší proudy nad 150A (v řádu jednotek minut) musí být minimálně !!! 140-180Ah baterka.
Příklad:
pokud má ženská část posádky dlouhý vlasy tak musí mít fén 1000/2000W.
ALE:
aby konkrétní objem vody z hlavy (vlasů) vyhnala, potřebuje při 1000W dvojnásobnou dobu foukání nebo spíš delší, páč koncová účinnost soustrojí bude v součtu nižší. Takže v globále stejně neušetří.
Můj tip:
baterka 180Ah a KVALITNÍ modifikovanej sínus měnič 2000W. Měnič většinou utáhne Mikrowelle (3000W), fén(2000W) a kafostroj (1500W).
Nebo čistej sínus 1600W a je pokoj. Cena je ovšem více než dvojnásobná. Bohužel.

Takže prosím: lidi co sem přijdete s autem za dvě mega a bulíte, že na to máte tři tisíce; nevolejte.
Spolehlivě :o exploduju.

Teď k tomu vypínání měničů:
Měnič ve Stand By režimu bere 0,3-1A podle typu a ceny). Standartně ty levný čínský sráče berou až 1A, a je jedno jestli to je 150W nebo 2kW. Z toho nám vyplývá, že měnič je schopen ve Stand By režimu sežrat až 24Ah/24h. To je půlka reálně použitelný kapacity baterky. Což je neakceptovatelný. Kvalitní a drahý měniče mají dálkáč. Malý ne. Na to je třeba brát zřetel. Takže využití měničů například pro napájení NB, tabletů a mobilů je stejný plýtvání drahocennou energií jako krmit absorpci solárama. Páč všechny tyto nízkopříkonový zařízení (do 50W) umíme krmit přímo z 12V bez mezičlánku se spotřebou 12W. Páč Notíky standartní velikosti jsou do 50W. Tablety do 20W a mobily do 10W.
Prostě: měniče jsou pouze pro mnou popsaný tři výše uvedený aplikace: FÉN, Mikrowelle, Kafostroj a malej měnič pro profi foťáky co neumí nabíjet baterky z 12V. Ale těch je málo a stačí tam pidi mědič 70W do cigaretový zásuvky.

Tož tak.

Všem hezkej wheekend.
Třeba ten můj hroznej elaborát někomu pomůže se snáz zorientovat v tý nešťastný elektrice. Ale já ji mám rád, baví mě a čím víc se ji učím, tím víc zjišťuju, že nic nevím. A to se ji učím profesně 37 let,....
Pro Vlastu, Vajgloně: FURCHTBAR mit mir !!!!! Pro ostatní: německy to znamená že to je "děsný se mnou"

:_ Karel, Váš servisák v aktivní službě
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let
Nic moc o tom nevím. Jaký by byl vhodný regulátor - cena, odkaz?
jarous350jarous350Člen
Přidáno před 7 let
Hele, nic na tom není, zvládneš to sám. Panel mamutem na střechu, 2 dráty ze solaru do regulátoru, další 2 jsou baterka, poslední 2 je rozvod karavanu. Hotovo :)

Rozmysli si, kam si umístíš regulátor, já ho mám u baterky. Montovat ti to nebudu, ale nabízím vzdálenou podporu při nákupu i montáži :)
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
Upravil jarous350 dne 01.09.2017 17:39, před 7 let
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let
Když budu mít v přívěsu baterii, za kolik bys byl ochoten mi karavan "solarizovat"?
jarous350jarous350Člen
Přidáno před 7 let
Solar 150Wp mě se vším vyšel na 5tis.Kč. Někde v kempu chtějí klidně i 70Kč za přípojku za den, tak si spočítej, jestli se to vyplatí. A přesně jak už je napsáno výše... ne vždy chceš v kempu bydlet u přípojek v největší koncentraci karavanů.

Teď jsem byl týden na výcvikovém táboře se psem. Všichni byli sice ve stanu, my ale máme půlroční dítě, takže karavan. Přípojka byla docela daleko, krom toho je pak nepříjemný řešit, jestli jsem toho nespotřeboval hodně a kolik případně platit.

2 týdny dozadu jsme byli na víkend v tábořišti Lucký vrch. Nebyla tam ani pitná voda... :)
Ale zase celej víkend pro 2 lidi, dítě a psa vyšel na 120Kč :D

Takže vyplatí jak komu, mně určitě - finančně i za pocit nezávislosti včetně souvisejících nefinančních benefitů.
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
sochysochyČlen
Přidáno před 7 let
Mas i odlehlejsi mista v kempu kde el neni v blizkosti a muzes si vybrat misto co se ti libi:_
Petr,Katka ,Jumper 2,2 Hdi
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let
Když už je tady toto téma, tak bych se rád zeptal, kam vy majitelé obytných přívěsů se solárními články jezdíte kempovat na divoko? A že je vás tady asi hodně.
To všichni, kdo máte solární panely, jezdíte na divoko do Řecka? Nebo kam jezdíte?
Tím chci říci, že kdo jezdí do kempu, tak pořizovat si solární články je podle mne ekonomický nesmyl.
Co vy na to?
Upravil Buerstner dne 01.09.2017 13:14, před 7 let
jarous350jarous350Člen
Přidáno před 7 let
S panelem 140Wp podle mě nemá cenu o provozu lednice na 12V vůbec uvažovat. Během cesty je fakt lepší to napájet z alternátoru. Já mám sice taky jen 7 pin, ale použil jsem kabel mlhovky. Jinak občas nechávám běžet cestou i na plyn.
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
BuerstnerBuerstnerČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

sochy napsal:

Ahoj, muzu prosit o radu,mam v karavanu absorbcni lednicku na srese solar 140wp a baterku 100ah trakci da se to provozovat na 12v i kdyz je to trojkombinace? Diky za rady a nazory pripadne kdyz bezi menic 1500w je mozne aby behem 30 min vycucal baterku?


Podle mých zkušeností, provoz lednice na 12V by měl sloužit jen pro udržení teploty za jízdy. Jak už zde bylo řečeno, teče tam 10 A (topné tělísko má výkon 120 W).
Pokud máš baterii 100Ah, tak můžeš lednici provozovat na 12V bez dobíjení baterie cca 5 hod. (uvádí se 1/2 kapacity).
Mám to i z vlastní zkušenosti, protože na cestě jsem zastavil na parkovišti na přespání a ráno jsem už auto nenastartoval.
HONZAV1HONZAV1Člen
Přidáno před 7 let
Neřekl bych, že nová auta vše odpojí ... . Pokud je správně zapojená 13 pin. zásuvka, potom do karavanu 12V jde a lze je užívat. Samozřejmě nepůjde lednice proto, aby se nevycucla baterka auta, viz popsáno, ta je zapojená ze zásuvky na jiný, "klíčkový" obvod. Honza
Honza+Jitka+Iwik+Luky+HOBBYK
sochysochyČlen
Přidáno před 7 let
Moc dik, dnes sem zjistil ze je baterka ko rano mela jen 12V a to nebyl zadnej odber zjisteno ze je pod mrakem a solar dava mene
Petr,Katka ,Jumper 2,2 Hdi
PaMiPaMiČlen
Přidáno před 7 let
Aby jsi získal relevantní výsledky, tak je potřeba použít klešťový ampérmetr na reálné rozvody. Jestliže zapneme do serie nějaký multimetr, tak jsou proudy omezeny přívodními kabely a vlastními konektory v multimetru.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Mediální partner

odak.cz

hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 19
Členové online 0

Celkem členů: 15,972
Nejnovější člen: Roman1973
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
44,532,342 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.25997 sekund | Průměrně za: 0.25997 (0) sekund | Dotazy: 131 | Použitá paměť: 2.25MB/2MB