PetrDubiČlen Přidáno
před 7 letAhoj,
pokud to chceš opravdu používat a nemít s tím problémy, tak to opravdu udělej jak psal edaherman. Je to asi jediný rozumný a funkční řešení. 13-pól zásuvka prostě na takové proudy není dělaná a ty vodiče k ní v drtivé většině případů také ne.
Stačí menší zašpinění případně oxidace konektoru nebo o něco menší přítlak konektoru a při tom proudu půjde napětí jenom na té zásuvce o několik voltů dolu.
Jedna malá poznámka: pokud ten měnič, který má brát 25,8A jede přes 10A pojistku a ta nevypadne, tak tam buď není osazená pojistka 10A ale větší nebo to napětí není 12V ale mnohem nižší. Potom i ten proud může být do 10A a ten výkon samozřejmě nebude 300W.. Nebo zkoušíš měnič bez připojené zátěže.
Tak uz jsem asi nasel reseni.
Kabel od altiku pres spinane rele mam skrz 13polovou zasuvku o prurezu 8mm - to by melo byt ok.
Nasel jsem menic od ClassicPower, kterej ma automaticke hlidani podpeti baterie jako ochranu s automatickou obnovou, takze ten tam vrznu a bude vyreseno. Zajisti to ohrati vody a zaroven zamezi poskozeni cehokoliv, co s tim muze souviset ;)
Automatické sloučení 26.03.2017 22:34:
Add: AEG vyrábí dokonce měnič vhodný přímo pro provoz s ohřívači, vysoušeči s DO a zobrazením aktuální hodnoty stavu napětí.
Upravil double-j dne 26.03.2017 22:34,
před 7 letNechci to samozřejmě zapojovat do zásuvky, bylo by to přímo v kabeláži rozvodů, jsou tam pro připojení kabely o průřezu 3,5-4mm, což určitě stačí a jsem přesvědčenej, že má-li měnič výkon 300W (nebo víc), je schopen takové zařízení uživit, ne?
Co se tý spotřeby, měla by být cca 25,8A, pojistka je tam 10A a údajně to udrží, tak to zase takovej nápor bejt nemůže...
No asi se budu muset zeptat někde, kde to montují.
PetrDubiČlen Přidáno
před 7 letPokud ti ten bojler bude brát 300W a ještě k tomu bude připojenej přes měnič, tak bude brát z 12V kolem 27A a jsem si téměř jistý, že takový proud přes zásuvku a ty tenoučké dráty co tam jsou natažené neprocpeš.
Tohle se dá bez větších problémů řešit v obytném autě, tam si natáhneš od alternátoru pořádné dráty, ale u karavanu je to prostě problém.
Zkus se zeptat ještě Karla Prokopa, ale myslím si, že kombinovaný bojler (elektřina/plyn) nebo jenom na plyn je jediná rozumná možnost.
Ps: co psal Karel, tak i absorpční lednice na 12V je v karavanu za jízdy problém (ty dráty to moc nestíhají) a to má poloviční spotřebu, co ten tvůj bojler..
Díky. Domnívám se, že budeme mít totožný bojler a jak jsem psal, ohřátí by mělo být pouze nouzové takže věřím tomu, že zdroje vydrží, s největší pravděpodobností by se ohřaívala voda za jízdy, což taky značně eliminuje energetickou náročnost, si myslím. Spíš mi jde o to, zda nemá někdo zkušenost s podobným zapojením v praxi?
badČlen Přidáno
před 7 letPriorita teplé vody je pro miminko zásadní minimálně na 2 roky. investice jsou dané a použít bojler na 12 V/230V by bylo rozumné až na tu spotřebu. Při ohřevu na 12V/200W by baterka vydržela asi 4hodiny a to by musela být v absolutní kondici. Trošičku by ji podržel solár. Při použití střídače je nutné započítat i spotřebu střídače a tím se zmenší množství energie použitelné pro ohřev. Ještě je třeba počítat s osvětlením, čerpadlem, topením a dalšími spotřebiči co tam máš. Taky cena bojleru není zanedbatelná. Takže kompromisů je dost. Voda se dá taky ohřát na vařiči. Mám Bojler v karavanu 230V 300W a připojení na síť je v pohodě včetně sprchování. příjemný den. Valda
Valda+Naďa Touareg+126n+Bad
Fiat Ducato 2,8 JTD Knaus
Peugeot ION full elektric
Měl bych podobnej obecnej dotaz. Předesílám, že nechci primárně ohřívat z baterky, ale...
Máme v karavanu 5l Trumu na 230v a není jiná možnost ohřevu vody. My bysme ale samozřejmě cestou (možná přespání přes noc) teplou vodu potřebovali kvůli miminku, které s námi pojede. Napadají mě dvě řešení:
1. Výměna bojleru za 12v/230v (200W/660W) - cena cca 7-8 tis.
2. Přezapojení stávajícího bojleru 230v/300W, který aktuálně ohřívá jen při napojení na 230v, přes měnič za 12v trafo, které napájí celý zbytek karavanu tak, že při připojení na 230v to pojede přes trafo a měnič do bojleru a v případě běhu z baterie to půjde přes měnič jen v případě, kdy se to ručně zapne.
Jen doplním, že v karavanu máme 100Ah baterku + 100W FVP + za jízdy dobíjení z auta.
Dávalo by to takhle smysl?
KotaČlen Přidáno
před 7 letOk, díky moc.
Je vidět, že na divočáka ideálně plyn :g
SadyČlen Přidáno
před 7 letAhoj,
já si právě proto kupoval angličana. Rozvody 12V, 230V a kombi topení Thruma 230v + plyn, kombi bojler 230 + plyn, varná deka plyn + 230V, plynová trouba a plynový gril. Asi teď bude problém s díly, bo brexit a clo, ale i tak nelituji. Nezávislost je předností právě anglánů.!@
Nissan Pathfinder + Abbey Aventura 318
Gdysi Bohouš (Wartburg 353W) + Wenzel
Ahoj,
mám kombinovaný elektro + plyn. Ideální řešení, když jsem na divoko jedu na plyn, když mám možnost se připojit využiju elektřinu. Jiný bych nechtěl.
Míra a Zuzka
MB W251 Adria Adora 482 LU
Ro-MiČlen Přidáno
před 7 letAhoj, určitě bych taky doporučil plynový bojler. Když jsme jezdili s karavanem, kde samozřejmě byl jen el.bojler, řešili jsme to v létě černým vakem, který jsme vždy někam pověsili a pak nalili do nádrže s vodou. A v zimě jsme vždycky uvařili dva,tři hrnce vody na sporáku a nalili do nádrže. Nejoptimálnější se nám jevilo vždy zakomponovat do výjezdu návštěvu aquaparku a tam se i umýt a zároveň si odpočinout. Teď máme plynový bojler a je fakt pohodlí, když jen otočíš kolečkem a za chvilku máš teplou vodu. A v zimě si umeješ ruce teplou vodou. V jedné obytné avii jsem viděl, že měli nainstalovaný malý průtokový ohřívač na plyn.
Romča + Míra + Kubík pes Márty a Raf, Rimor Europeo 98
JozaČlen Přidáno
před 7 letmám - jako nouzovku - ohřev boileru přes měnič. Boiler 1 200W/230V měnič 1 500W baterku mám 185Ah. Když ho - znovu připomínám nouzově - zapnu tak vlažná voda je cca za 15 - 20 min. a baterka je vydrancovaná.
Mám ho v záloze kdybych stál víc než dva dny na místě a nemohl bych bez sprchy vydržet. Normálně ohřívám od motoru resp. chladící kapaliny a boiler používám jenom jako tlakovou nádobu, resp. zásobník.
TomTPČlen Přidáno
před 7 letUrčitě plynový bojler. Sice vyšší investice, ale vyvážená naprostým komfortem. Plyn stejně vozíš, spotřeba na ohřev minimální, doba nahřátí pár minut. Nic lepšího a hlavně bezstarostného stejně nevyřešíš.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
VasuČlen Přidáno
před 7 letUž jsem tady kdysi dával teoretické výpočty a praktické možnosti. Aby jsi chtěl elektrickou energií ze soláru ohřívat bojler cca 10l na cca
60°C, potřeboval by jsi solární panely cca 600W, tj. 4 panely 150 W. To proto, aby jsi to neohříval celý den !
Jeden panel 150W má rozměr 130x60cm x4 = 3,12 m2 plochy.
To jenom v jednoduchosti.
KotaČlen Přidáno
před 7 letDíky za názory, pro kempování na divoko tedy určitě plyn a solár jen pro svícení, dobití telefonu, ntb a podobně. :^
Voda se ohřát z baterie samozřejmě dá, ale přiznejme si, ideální to není. Třeba el. bojler Truma TT2 má odběr 300W a ohřeje 3l vody za ¾ hodiny. Tedy řekněme 3l = cca 20Ah …. (pak nesmíš zapomenout bojler vypnout – přes měnič bere cca 25A). Když budeš dobíjet 20Ah solárem …… 20 hodin x 1A ….. nebo 5h x 4A. Záleží na tobě, jak často budeš takto vodu ohřívat ….. jestli 5 x nebo 50 x za rok.
floridan79Člen Přidáno
před 7 letUrcite ne elektriku, pro predstavu se to da srovnat s kemparskou "rychlovarnou" konvici na 12V ktera ti ohreje 2 salky vody na kafe za skoro 20 min... Na plynu to mas za par minut vrouci.... Navic bojlery se delaji jen na 230V a to proto kdyz jsi pripojeny v kempu, jinak je to opravdu nesmysl si myslim. Ani strechou plnou solaru bys baterku nedokrmil kdyby sis chtel ohrivat vodu elektrickym bojlerem. Presna cisla ti tu vypocitaji ELguru, ja odpovidam za sebe jako laik. Ahoj Dan
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)