Citovat
Doskocil napsal:
Dobíjení za jízdy není nic jiného, než v elektrotechnice stav, jež je označován jako "paralelní chod dvou zrojů", může být i paralelní chod několika zdrojů. Toto jsme řešili před více jak čtyřiceti lety jeko studenti SPŠS, obor Výroba, rozvod a užití elektrické energie. Tento vpravdě školní případ funguje v každém motorovém vozidle, kde jeden zdroj je alternátor a paralelně k němu je akumulátor, nebo obráceně, kdo by chtěl. A vůbec se o tom nemluví, je to samozřejmostí. Jestli "utáhne" alternátor akumulátor vůbec nemusíme řešit. Pokud je akumulátor vpořádku, tzn. nemá zkratované desky (mezi + a -), tak zatěžuje alternátor velmi krátkou dobu a sice po uvedení v činnost druhého z paralelních zdrojů, tedy alternátoru se napětí akumulátoru velmi rychle přiblíží napětí alternátoru a do akumulátoru teče již nižší nabíjecí proud do té doby, než se nabije úplně (s výhradou), a proud do akumulátoru teče jen minimální. Zrovna tak může alternátor utáhnout další paralalní zdroj, tedy další akumulátor. Problém pouze nastane, že tento další paralelní zdroj - rozuměj akumulátor v karavanu - se bude zúčastňovat veškerého dění všech zdrojů, tedy např. startování motoru. Abychom tomu zabránili a akumulátor v karavanu se za jízdy jen nabíjel a nevybíjel se, když např rožneme reflektory auta, stačí do přívodu zařadit diodu, která snese 50 A (zdaleka nebude přetížena) za 20 Kč, a proud poteče za jízdy jen do druhého akumulátoru a zpět do sítě automobilu už ne. Všechny zdraví Doskočil:r
Dovolím si lehce nesouhlasit:
2 vybité akumulátory mají větší odběr jeko 1 vybitý, tudíž zničení alternátoru, který se musí starat o spotřebiče+ svůj akumulátor + mu dáš ještě jeden navíc
hrozí. Dej si zkusmo k alternátoru ampermetr ( dříve se to dávalo jako kontrola dobíjení ) a uvidíš jaký do něj teče proud..
Neříkám, že to je neřešitelné a docela jenoduše. Po nastartování si dám nějakou pauzu ( cca 5 až 10 minut) a po tomto čase, kdy je motorový aku již trochu nabit, připojím nástavbovou baterii přes relé.
Ideální by bylo řízení podle palubního napětí, ale to už je náročnější
Toto relé musí baterii odpojit při vypnutí motoru aby se neučstnovalo právě tohoto stratování.
Pozor toto je vhodné pouze pro baterie startovací a max trakční NIKOLI PRO GELOVÉ.
Aplikace diody je blost, protože si nebyl ve škole, když jste brali úbytek napětí na diodě v propustném směru, díky níž by se nastavbová baterie nikdy nenabila na plnou kapacitu.
To co tu řešíme jsou pouze náhradní řešení, které nikomu kdo není elekrikář nedoporučuju.
Origo napájecí zdroje jsou řízeny mikroporcesorem a o baterii se starají a tím ji prodloží životnost.