Ahojky.
My jsme měli ohřev vody vyřešen ponorným vařičem na 220 v zavěšeným cca 2cm ode dna nádrže . Termostat ze starého bojleru přes vypínač + kontrolka . Ohřívalo to celou nádrž 30 l. Teplota nastavena termostatem a když se voda nahřála tak kontrolka zhasla . Akorát musí být voda v nádrži jinak ten vařič nevydrží :)
dracekvoČlen Přidáno
před 8 letAhoj,
přečet jsem to celé, ale řeší se u hlavně ohřev vody z 12V a to mi příde strašně ztrátové. Odběrem z alternátoru zatížíte motor a stoupne spotřeba. Elektrika se v autě nikde sama nevykouzlí, ale je z paliva. A motor jí vyrábí s mizernou účinností, cca 40% a pak jsou další ztráty v alternátoru. Takže podle mě je lepší použít už nějakého bufíka a vyjde to levněji, protože bude mít vyšší účinost jak natápění z 12V. Jediné co pro to mluví je snadnost instalace. Ale to sem odbočil.
Chci využívat k tomuto účelu odpadní teplo z motoru. Má to někdo?
Budu tahat vodu od motoru pro topení nástavby, tak už protáhnu hadice k boileru, tam dám výměník. Oběhové čerpadlo z nezávislého topení bude honit vodu z druhé strany přes výměník a boiler.
Pokud bude boiler natopený, tak to uzavře elektroventil.
Mohlo by to být dobřý řešení v případě, že člověk bude často popojíždět. Po zastavení mít teplou vodu bez nutnosti pálit plyn, ne?
MirekJPČlen Přidáno
před 7 letAhoj, pár lidí to už tady provozuje a jsou s tím spokojení. Já se to akorát chystám vyrobit a zapojit. Fáze 1 bude napojit výmění na teplovodní naftové webasto, fáze 2 pak bude do toho zapojit i motor.
Cca 15l výměník plánuju udělat z nerezového plechu a nerezového vlnovce, co se používá na solární systémy. Vlnovec plánuju použít i na propojení s motorem. Za boiler ještě přidej směšovací ventil - přeci jen voda ohřátá na 90 st není na sprchování nejvhodnější :-).
nějak tak o mám. Ohřívám z okruhu motoru nebo webastem. Směšovací ventil mám nastavený na pocitově příjemnou teplotu. Zahřeje se to celkem rychle a díky bojleru vydrží dlouho. Nesmí se ale podělat ten směšovací ventil, jak se mi stalo nedávno. Potom tekla vřelá voda.
Jak se na to ohřívání vody motorem tváří motorová teplota?Nejezdíte potom se studeným motorem nebo to termostat uhlídá?
ohřát těch pár litrů v bojleru asi nebude tak energeticky náročné. Potom už to teplo neodebírá. Vzhledem k patrně dobré izolaci bojleru jsou ztráty jen ve vedení mezi motorem a bojlerem, což je max 5m hadic. Ale to je jen můj laický názor. Já to tak již koupil.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 7 letv Karavanu by to fungovalo, ale asi jedině s pevným připojením k el.
Problém bude zajistit pohyblivý přívod 230V/3 KW a v kempech málo kde mají jističe 16 A :_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
JurajSKČlen Přidáno
před 7 letSkôr ako v kvalite by som videl problém vo vysokom príkone.
mirdavČlen Přidáno
před 7 letDíky za postřehy a pomoc. Elektřinu neřeším ;), fakt mne technicky zajímal ten potenciálně malý tlak a omezený průtok. Moc mi vaše postřehy pomohly.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 7 letCitovat
mirdav napsal:
Díky za postřehy a pomoc. Elektřinu neřeším ;), fakt mne technicky zajímal ten potenciálně malý tlak a omezený průtok. Moc mi vaše postřehy pomohly.
To delimano, mám u dřezu v hospůdce, nejvíc teplou vodu to dává, těsně před zapnutím vodárny kdy už je menší tlak a voda teče pomaleji, na plný tlak docela trvá než se to dostatečně rozehřeje.
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Ahoj, v druhé polovině minulého století ještě u starého karavanu Wilk jsem vyřešil ohřev vody na sprchování měděnou trubkou průměr cca 8 mm stočenou
do spirály přes hořáky dvouplotýnkového vestavěného vařiče. Nad každým hořákem pár závitů. Ponorné čerpadlo hnalo vodu spirálami a stačilo vychytat
velikost plamene na plotýnkách aby voda byla akorát na sprchování. Plotýnky karavan také hodně ohřívaly. V chladu příjemné a v letních parnech se voda v barelu
ohřála přes den. Jako vanička sloužil hodně veliký lavór. Dodnes na toto sprchování dnes již dospělé děti vzpomínají a vypráví již svým dětem, když nechtějí
večer do samostatného sprchového koutu s vodou ohřívanou v plynovém bojleru. Toto soudobé řešení sprchy použíté v mém anglickém karavanu považuji za nejlepší,
pokud nemáš dostatečně silné připojení na 220V.:_