cervikNováček Přidáno
před 9 letDobrý den,
rozhodli jsme se v karavanu pro změnu - myslíme si, že máme chybný měnič a tak bych Vás požádal o radu - jaký měnič koupit?
V karavanu máme prozatím baterii 105Ah, 12V, 570A, a máme tam 2světla, topení a ventilátor. Nic jiného v karavanu nepoužíváme.
Viděl jsem, že měniče vybírat podle toho, jaký bude odběr, takže nejde přesně říct - tenhle je za tuhle cenu nejlepší. Tak kdybyste mi poradili, tak bych byl velmi rád.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letCitovat
cervik napsal:
Dobrý den,
rozhodli jsme se v karavanu pro změnu - myslíme si, že máme chybný měnič a tak bych Vás požádal o radu - jaký měnič koupit?
V karavanu máme prozatím baterii 105Ah, 12V, 570A, a máme tam 2světla, topení a ventilátor. Nic jiného v karavanu nepoužíváme.
Viděl jsem, že měniče vybírat podle toho, jaký bude odběr, takže nejde přesně říct - tenhle je za tuhle cenu nejlepší. Tak kdybyste mi poradili, tak bych byl velmi rád.
a na co tedy potřebuješ měnič,
světla - dej led žárovky 12V
ventilátor jde taky předělat na 12V
Topení (nevím jaké máš, ale taky jde na 12 V
o měničích se dočteš dost třeba tady:
http://www.menice...
:_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
bleriot11Člen Přidáno
před 9 letNechci zakládat nové téma,tak to zkusím zde.
Mám měnič 600W,na 12V se připojuje pomocí svorek.Při tomto výkonu se napájení přes autozásuvku nedoporučuje.Může někdo doporučit vhodný konektor?Mám představu,že bych jeden konektor měl v autě(osobák) a druhý v karavanu.Měnič bych mohl zapojit dle potřeby.Jak máte zapojeny měniče?(stále pod napětím a pevně zabudované,přes vypínač,konektor...)Dík za rady.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letZdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Upravil Zdenek a Alena dne 03.01.2015 23:19,
před 9 letpetr a jarkaČlen Přidáno
před 9 letNa ten vzorec bych nespolehal - Výsledky výpočtu výdrže akumulátoru:
Výkon odebíraný z měniče: 104 W
Napětí akumulátoru: 12 V
Kapacita akumulátoru: 100 Ah
Vnitřní ztráty měniče: 13 %
--------------------------
Proud z akumulátoru: 10 A
Doba provozu: 10 hodin
Doporučený průřez přívodních vodičů v mm2: 1
ze 100Ah nelze odebrat 100A:D navic neni brána v potaz délka vodičů.
petr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
Karel ProkopČlen Přidáno
před 9 letten vzoreček má jednu dosti podstatnou chybiznu:
proudová zatížitelnost jedničky drátu 20Ampérama je při 220V, ale při 12V už jen okolo 3A !!!
takže tahat z jedničky drátu 10A při 12V bude mít dosti citelnej úbytek !!!
To All: měniče nadimenzovat, vyžaduje EXAKTNÍ elektrický vědomosti,....
lordKOKMANČlen Přidáno
před 9 letTaké se zde zeptám než zakládat další téma.
Chci měnič do auta na nabíjení ekola. Odběr měřen zásuvkou s displajem cca 60-100w za 4h je nabito. Vím, že to z baterky 12V odebere cca 35-40Ah,
Ale...
1. je reálné to použít během dobíjení jízdou?
Chtěl bych měnič napevno dát do auta, ale vhodný prostor je u zadního kolo pod plastovejma krytama, tam je místa dost - viz fotka. na hloubku cca 200 mm na 100 mm cca a na šířku opět cca 200 mm.
Jde o to...
2. zda se to tam nebude moc hřát?
3. připojení od baterie bude přes celé auto cca 4-5m vadí to hodně moc? Budou samostatné silné vodiče, nikoliv z 12V zásuvky. Vím, že by měl být měnič co nejblíže baterie.
4. Když bude měnič mít vypnutý vypínač tzn nebude pracovat, bude při trvalém spojení s baterií ji vybíjet?
Moc děkuji
Jirka a Hani v Andílkovi (Peugeot Boxer)
lordKOKMAN Připojili následující obrazek:
VasuČlen Přidáno
před 9 letNo není to vhodné mít v autě napětí 230V za jízdy. Sic žádná ČSN to neřeší, ale je to nebezpečné. Karel to přímo nenávidí. Já abych tam neměl napětí 230 V jsem tam dal měnič z 12V na 40 V na řídicí jednotku nabíječky a není problém. Měnič byl původně na nabíjení notebooku z 12 voltů na 36 voltů. Bohužel k výrobě musíš být zručný elektrikář.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letCitovat
lordKOKMAN napsal:
Také se zde zeptám než zakládat další téma.
Chci měnič do auta na nabíjení ekola. Odběr měřen zásuvkou s displajem cca 60-100w za 4h je nabito. Vím, že to z baterky 12V odebere cca 35-40Ah,
Ale...
1. je reálné to použít během dobíjení jízdou?
Chtěl bych měnič napevno dát do auta, ale vhodný prostor je u zadního kolo pod plastovejma krytama, tam je místa dost - viz fotka. na hloubku cca 200 mm na 100 mm cca a na šířku opět cca 200 mm.
Jde o to...
2. zda se to tam nebude moc hřát?
3. připojení od baterie bude přes celé auto cca 4-5m vadí to hodně moc? Budou samostatné silné vodiče, nikoliv z 12V zásuvky. Vím, že by měl být měnič co nejblíže baterie.
4. Když bude měnič mít vypnutý vypínač tzn nebude pracovat, bude při trvalém spojení s baterií ji vybíjet?
Moc děkuji
použil bych něco takového,
http://www.derama...462-c-922/
jen pozor naprázdno bere 0,35A a to by ti při stání vybylo baterku, tak ho budeš muset odpojovat od 12V.
:_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
petr a jarkaČlen Přidáno
před 9 letI Student Agency používá ve svých busech 230V...:)
Z popisu busu-
Přípojka k 230V
Každé dvousedadlo je vybaveno přípojkou do elektrické sítě 230V. Zákazníci si tak mohou připojit vlastní elektronické zařízení – například počítač či mobilní telefon.
petr + jarka + vnučka Eliška + vnouček Kryštůfek
VasuČlen Přidáno
před 9 letPůjdu z jiného soudku, pojedeš v autobuse Student agency a stane se ti úraz el. proudem. Je to tovární výrobek, někdo je za to zodpovědný. Vyplatí ti odškodné. Jeli v obytce továrně namontovaný měnič na 230 V a v technických podmínkách je povoleno jej používat za jízdy, opět OK. Namontuješ si do obytného auta měnič, jsi plně zodpovědný za to ty !
Jinak jsem to asi před půl rokem studoval, žádná ČSN, EN norma tomu nebrání, jen splnit podmínku součtové ochrany = proudový chránič, nebo oddělením obvodu.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letnebezpečí úrazu el. proudem z měniče na 230V je opravdu mizivé (při dodržení alespoň základních zásad při rozvodu napětí 230V po karavanu) větší nebezpečí číhá na straně 12V - zkrat a zahoření !!!
tady je hlavně potřeba dbát na řádné jištění a umístění měniče co nejblíž k baterii.
:_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
lordKOKMANČlen Přidáno
před 9 letChápu to:
proud naprázdno (bez zatížení): 0,35A
že když je vypínač zapnutej ale není žádný spotřebič napojený. Nebo tím myslí když to připojím i s vypnutým vypínačem?
Jinak super rozměry spíše bych bral ale větší 300/500
Jinak za jízdy, mi vychází stejně jako během stání s motorem s klimatizací např.
Ta vzdálenost to je právě asi kámen úrazu. Baterku mi namontují pod nohy spolujezdce a odtamtud až do zavazadlového prostoru kde bude parkovat kolo.
Jirka a Hani v Andílkovi (Peugeot Boxer)
Prý lze použít záložní zdroj z počítače tuším UPS ,místo origo baterie napojit na autobaterii a přidat ventilátor na chlazení.
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letCitovat
lordKOKMAN napsal:
Chápu to:
proud naprázdno (bez zatížení): 0,35A
že když je vypínač zapnutej ale není žádný spotřebič napojený. Nebo tím myslí když to připojím i s vypnutým vypínačem?
Jinak super rozměry spíše bych bral ale větší 300/500
Jinak za jízdy, mi vychází stejně jako během stání s motorem s klimatizací např.
Ta vzdálenost to je právě asi kámen úrazu. Baterku mi namontují pod nohy spolujezdce a odtamtud až do zavazadlového prostoru kde bude parkovat kolo.
jestli ten vypínač úplně odpojuje měnič od baterky nevím - nemám ho, ale přece nemusíš tahat dráty až dozadu k tomu kolu stačí vyndat baterku a dát ji kam je potřeba :)
A nebo měnič dát někam co nejblíž baterie a dozadu natáhnout těch 230V
:_
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Upravil Zdenek a Alena dne 02.02.2015 22:29,
před 9 letlordKOKMANČlen Přidáno
před 9 let
OMG ja sem tupec to je fakt. to mě nenapadlo, dyt já mohu dát měnič do prostoru do kaslíku a dozadu natáhnout jen zásuvku, kterou pak namontuji do toho plastu i s víčkem. Jen vypínání měniče pak bude nemožné, to si budu muset na přístrojovku udělat spešl vypínač.
Jirka a Hani v Andílkovi (Peugeot Boxer)
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 letCitovat
lordKOKMAN napsal:
OMG ja sem tupec to je fakt. to mě nenapadlo, dyt já mohu dát měnič do prostoru do kaslíku a dozadu natáhnout jen zásuvku, kterou pak namontuji do toho plastu i s víčkem. Jen vypínání měniče pak bude nemožné, to si budu muset na přístrojovku udělat spešl vypínač.
je možný, že ten vypínač na tom měniči to odpojí úplně ale to se bude muset změřit. pak bys už další vypínač dělat nemusel, hlavně ten měnič napoj přes pojistku !!
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
GardaČlen Přidáno
před 9 letAhoj,
je to jednoduché. Měmič připojuji přes 200A pojistku. Zajistí mi, že přívodní vodič nevzplane při zkratu v měniči. Stalo se mi to a naštěstí výrobce dal 2000W sin měnič do nehořlavého pouzdra a uvnitř byly i pojistky. Že bych se v případě havárie motal do drátů s 220v je nesmysl, protože by mě asi přizabilo něco jiného.
Ovšem zajímavé by bylo vyřešit nabíjení elektrokol z 12V, jak píše Vasu. Ovšem to by musel ten zručný elektrikář popsat blíže. Bohužel se takové zařízení nedá sehnat. Je to tedy díra na trhu a jak říkají teoretici kapitalizmu, tak by to měl někdo vyřešit :D