Ahoj Fune,
na chalupě máme 2 silniční elektrokola 36 V 9Ah, na výjezdy jezdíme s crosovými koly 36 V, manželka 14 Ah, já 17 Ah. Akumulátory na 3 kolech vpředu na šikmém rámu, 1 kolo vzadu.
Všechna kola mají zadní pohon. Vpředu 3 tác, vzadu sedmikolečka. Pokud většina chlapů přehazuje, tak umí přehodit včas a současně s talířem protáčet bez zátěže, aby se to vzadu netrvalo. Pokud nejsou rozhovoru přítomny manželky, tak pánové říkají, že jejich polovičky se středovým motorem přehazují tak, že je motor v záběru a vzadu se to při přehazování do kopce rve. To u zadního motoru většinou nehrozí.
Ten dojezd. Zdroje uvádí, že na průměrném kole potřebuješ šlapáním při jízdě na rovině při bezvětří 60 Watů. Kdyby měl stroj 100% účinnost (což nemá), tak poteče do motoru
60W:36V= 1,67 Ampér. Pokud budeš mít 17 Ah akumulátor 36 V, tak by ten proud cca 1,7 A mohl téci 10 hodin. Teoreticky bys ujel po rovině při té rychlosti 20 km/hod za 10 hodin 200 km. Pokud bychom vzali ztráty 50 %, tak 100 km. Ale při jízdě po rovině většinou elektrokolo nepotřebuješ.
U těch prodávaných elektrokol se uvádí výkon 250 W, špičkový výkon 750 W. Při 750 W máš při 36 V teoreticky proud 21 A. To je jízda do kopce. Ten akumulátor 17 Ah by teoreticky při 21 A vydržel 0.8 hodiny, to je při 20 km/hodinu 16 km.
Ale odhaduji, že by nový 17 Ah aku ve 100% kondici při takovém proudu 21 A vydržel tak max 10 až 15 minut, to je dojezd při rychlosti 20 km/hod tak 5 km.
Při velkém odběru proudu klesne napětí a kolo automaticky vypne přívod proudu a kolo je bez přípomoci. Po chvilce můžeš znovu spustit a jet dál.
Ty informace o těch čárkách, kolik jich zbyde po ujetí 100 km, ber s rezervou. Při delší jízdě mi ubydou 4 čárky, zastavím na 5 minut, znovu zapnu a 2 čárky přibudou. Jediný ukazatel je watmetr, který ti ukáže, kolik Wh z akumulátoru vyteklo. Koupil jsem z CH, ale nenamontoval. To ty čárky většinou úbytek výkonu neukazují.
Co se týká dojezdu našich kol, je rozhodující, kolik vydrží náš zadek na sedle.
Pokud mohu doporučit, nebral bych akumulátory s příliš mnoha Ah. Pokud to při průměrném výjezdu nevyužiješ, tak taháš zbytečně hmotnost a drahý akumulátor po životnosti vyhodíš nevyužívaný.
Doporučuji, zeptat se Karla, jaké by ti doporučil články v akumulátoru a dle toho vybrat kolo. Myslím, že parametry článků a jejich stav má větší vliv na výkony, než jestli je to středový, nebo zadní motor.
To crosové kolo má sice široké gumy, ale při nafouknutí na 5 atm má malý valivý odpor. I na silnici s ním radši jezdím. Co se týká zadního nosiče, to nahradí zadní brašna chycená na sedlovce. Mohu prodat, nechci přehazovat nohu při nasedání.
Co se týká těch výkonů při jízdě na kole mrkni na tyto grafy :
https://prahounak...nky-kopce/
a z nich si uděláš představu o dojezdech. Jezdíme 3. rok a nikdy nás aku nepřipravil o dojezd.