Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Trakční baterie do karvanu

Poslední aktualizace před 4 roky
caprighiacaprighiaČlen
Přidáno před 4 roky
Ty Varty 105 co uváděl Azbest mám dvě (pod každým sedadlem jednu, akorát se vešly) už 5 let. Nejezdil jsem moc často a někdy pár měsíců nedobíjel (parkuji venku) a po dvou letech se mi jevilo, že ztrácejí kapacitu. Začal jsem o ně trochu pečovat, vytáhl si ven kabel a prakticky stále jsou na mírném dobíjení, Také jsem použil takový "desulfátor" neboli krabičku co pouští do baterky v nějakých intervalech pulzy, čínský strojek z Aliexpressu. Nevím jestli to mělo vliv, nebo jen tím pomalým nabíjením se kapacita vrátila, takže jsou nyní v plné kondici. Topení v zimě je občas vysálo na 10,5 V. Zapojena je vždy jen jedna a nabíjena také jen jedna. Na to jsem v témže obchodě koupil přepínač baterií - č.1 nebo č.2 nebo č1+č2 (nepoužívám) nebo vše vypnuto, myslím že lepší, než je nechat pospolu. Co mi na skoro všech baterkách vadí, je že jsou uzavřené a nemohu zkontrolovat hladinu elektrolytu. I přes labyrint se něco ztratí. Takže příště to bude nějaká obyčejná baterka s možností se kouknout dovnitř a dolít. (a oživit větším napětím, než 14,4 V malým proudem, trošku probublat)
Na sever, východ, západ, jih - ať je slunce, horko ,déšť či sníh....
Upravil caprighia dne 21.05.2020 19:38, před 4 roky
LockyLockyČlen
Přidáno před 4 roky
Se možná zeptám ještě na jednu věc. Trochu mě na to myšlenku i převdl příspěvek od caprighia.... když jsem na divoko a potřebuju nouzově dobít baterii buď z důvodu že je úplně prázdná a nechci jí zničit, nebo na ní potřebuji ještě další den dva fungovat. Nemám fotovoltaiku. Co je nejlepší řešení? Tahat s sebou benzínový generátor a dělat v přírodě hluk se mi moc nechce. Druhá baterie na kterou přepnu ? EFOY moc drahé. Co nějaký bateriový generátor, šlo by to na to použít? https://www.jacke...lorer-1000 Vím cena je dost přestřelená, schválně jsem vybral drahýí Smile ale jen se ptám ze zajímavoti....díky
caprighiacaprighiaČlen
Přidáno před 4 roky
No je to 48 Ah baterka se zásuvkou :-) Asi bych koupil od Azbesta tu Vartu 75 Ah za 1000,- a přepojoval (mám ji jako startovací a ok) a získal čas na přemejšlení. V nejhorším ji vrazíš do nějakého vozidla jako startovačku.
Na sever, východ, západ, jih - ať je slunce, horko ,déšť či sníh....
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 4 roky
Já mám už asi 4 roky ET650 od Exide a ta má normální zátky, takže není problém zkontrolovat hladinu a dolít - už jsem to 2x absolvoval. Zatím funguje bez problémů, tak uvidím, jak dlouho ještě vydrží.
Když jsem se rozhodoval, tak už jsem nechtěl Vartu po několika špatných osobních zkušenostech z osobáku a Exide byla všude doporučovaná jako dobrá značka. Mám jí i jako startovačku v obytce a další ve 2 osobákách, plus jeden gel ve skutru. Zatím všechny v pohodě.
caprighiacaprighiaČlen
Přidáno před 4 roky
Ano, tudy půjdu až ty Varty odejdou...něco se zátkami. Já váhal už při nákupu tehdy, ale dostal jsem je za slušnou cenu a rozměry přesně pasovaly pod sedadla. Též doufám, že tyto dual ('takytrakční'Wink přece jen trochu vydrží. Pravda je, že nemám až tak velké energetické požadavky - žádná TV, světýlka LED atd. V zimě nejvíc zbaští bufík, ale na místě víc jak tři dny nikdy nejsem, tak 2 x 105 Ah i bez soláru stačí a v létě mnohem víc.
Na sever, východ, západ, jih - ať je slunce, horko ,déšť či sníh....
O
oltcitakČlen
Přidáno před 4 roky
je to dobrý nápad dávať batérie s odvetravanim do obytného priestoru? Jedny z najlepších zaliatych olovenych baterii sú Trojan , Rolls..
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 4 roky
pokud je nepřebíjíš, nevidím důvod proč by měly plynovat,....
W
WiFiČlen
Přidáno před 4 roky
Zdravím, mám dotaz k baterií k moveru. Mám startovací Bosch 105Ah.
1.asi klekla jelikož nabít jde ala pak poklesne napětí na 9,8v. Navíc při nabíjení bubla . Jakýmkoliv proudem. Otevřít nelze. Nevím jak je stará.
2. Kolik Amper žere mover?
3. Mohl bych použít nástavbové trakční (zaplavene) baterie Platinum 110Ah 2x, které mám nainstalované? A tu starou jen vyhodit.
4. Pokud koupím k moveru baterií novou, jak ji nejlépe nabíjet? Originál byla na udržovací nabíječku 1,5A.
Asi je blbost ji připojit natvrdo k těm nastavbovym, které nabijim solarem. Nebo ano pokud bych koupil zcela stejnou, tedy třetí trakční, zapojené paralelně?
5. nebo cyrix? Tedy 2 trakcni-cyrix-nejaka nová?
6. Nebo zůstat u stávajícího teda zcela samostatného řešení jedna baterie jen k moveru s vlastní nabijeckou? Pokud ano jakou nabíječku?
7. Má někdo zkušenost s nějakou nabijeckou z jedné baterie do druhé? Tedy 12v DC na 12v DC?
Hodila by se mi i pro nabíjení akumulatoru 44Ah k lodnimu motoru
caprighiacaprighiaČlen
Přidáno před 4 roky
Nevím jak u nových, ale u starších aut často jinam než dovnitř baterku nedáš. I můj starý energoblok nabíjí max. 14,4 V (tedy pod plynovací napětí) a pak klesne na 13,7 V. Navíc je tam většinou hadička, která se nasadí na "výfuk" labyrintu u zapouzdřených baterek a odvede případný únik pod auto. Volba baterky závisí na tom, jak ji používáme a potřebujeme. Na moje 3 - 4 výjezdy za rok, bez solárů, bez TV atd. s autem z roku 1994 je Trojan zbytečnost. Ono stáří není jediný ukazatel stavu baterky, ale kolik cyklů, jakými proudy nabíjíš atd. Pro mně je důležité ji dopřát péči mezi výjezdy. To jsem zpočátku nedělal a až když jsem si přečetl pár článků o sulfataci a podobně (i tady najdeš v článcích : https://www.carav...le_id=374) jsem se začal starat a i pětileté jsou ok. (výrobní vadu a předčasný zkrat tím neovlivním)
Co se moveru týče, tak nemám zkušenost, ale představuji si, že občas popotlačí/popotáhne karavan, takže snad není třeba nic speciálního a superkapacitního, nebo ne ? Tady asi není třeba ji mít 100 % nabitou za hodinu. Jinak jako všechno olovo, udržovat nabité. Menší proud a delší čas nabíjení ji jen prospěje.
Na sever, východ, západ, jih - ať je slunce, horko ,déšť či sníh....
J
jezdimeradiNováček
Přidáno před 4 roky

WiFi napsal:

@WiFi - Zdravím, mám dotaz k baterií k moveru. Mám startovací Bosch 105Ah.
1.asi klekla jelikož nabít jde ala pak poklesne napětí na 9,8v. Navíc při nabíjení bubla . Jakýmkoliv proudem. Otevřít nelze. Nevím jak je stará.
2. Kolik Amper žere mover?
3. Mohl bych použít nástavbové trakční (zaplavene) baterie Platinum 110Ah 2x, které mám nainstalované? A tu starou jen vyhodit.
4. Pokud koupím k moveru baterií novou, jak ji nejlépe nabíjet? Originál byla na udržovací nabíječku 1,5A.
Asi je blbost ji připojit natvrdo k těm nastavbovym, které nabijim solarem. Nebo ano pokud bych koupil zcela stejnou, tedy třetí trakční, zapojené paralelně?
5. nebo cyrix? Tedy 2 trakcni-cyrix-nejaka nová?
6. Nebo zůstat u stávajícího teda zcela samostatného řešení jedna baterie jen k moveru s vlastní nabijeckou? Pokud ano jakou nabíječku?
7. Má někdo zkušenost s nějakou nabijeckou z jedné baterie do druhé? Tedy 12v DC na 12v DC?
Hodila by se mi i pro nabíjení akumulatoru 44Ah k lodnimu motoru


Ahoj.

2 : to najdeš někde na štítku
3 : šlo by to,ale nedělal bych to
4 : šel bych do CTEKU 5 A
5 :
6 : takto bych to řešil a dal bych nabíječku CTEK 5A
7 : pokud beru do auta lednici,tak k ní dávám i baterii a to nabíjím tímto : Startovací nabíječka nouzová 12V EASY START - jen jsem proklemoval rozpínací kontakt - nehřeje se,je to úplně studené a již roky to plní za pár korun svůj účel.
J
jezdimeradiNováček
Přidáno před 4 roky

oltcitak napsal:

@oltcitak - je to dobrý nápad dávať batérie s odvetravanim do obytného priestoru? Jedny z najlepších zaliatych olovenych baterii sú Trojan , Rolls..


Při použití dobré nebíječky(v této době je to už snad samozřejmost)bych se vůbec nebál baterií v obytném prostoru.
W
WiFiČlen
Přidáno před 4 roky
Tak to je pase. Já z Berouna. Ale dik
C
Capo56Člen
Přidáno před 4 roky
Mám trakční 120Ah (VRLA - AGM) v karavanu a zajímalo by mě, zda ji nechávat trvale připojenou na solární MPPT regulátor, nebo ji při nějaké době nečinnosti karavanu odpojit úplně? Mám 285Wp panel takže se baterka dobije během pár dnů, takže když pak třeba 2 víkendy po sobě nikam nejedu, nemá žádný odběr a regulátor tam dává třeba 10 dní nějakou udržovačku. Je to pro ni takhle lepší (nevím jestli se dá mluvit o cyklování) nebo ji mám při třeba 2 týdnech nepoužívání úplně od soláru po nabití odpojit, protože je to pro její životnost lepší než udržovačka?
Na zimu ji samozřejmě vyndám úplně a uskladním v teple....
K
kutil1Člen
Přidáno před 4 roky
Ahoj, plné 4 roky jsem nechal trakční akumulátor svému životu na soláru přes MPPT. Každé ráno, i když byl akumulátor plně nabitý, tak to začne dávat do akumulátoru přes 14 V, než se to usadí na udržovacích cca 13,6 - viz foto.
To je cca 1400 x mini přebíjení. Po čtyřech letech akumulátor KO, i když měl v návodu - bezúdržbový.
Myslím, že u nového akumulátoru budu mimo zimu odpojovat + vodič od soláru směrem k MPPT.

Prosím odborníky o názor.
Pokud bych odpojil, je nutné též zakrývat solár?
Upravil kutil1 dne 06.06.2020 22:46, před 4 roky
kutil1 Připojili následující obrazek:
img_20200603_141907.jpg
B
BeryČlen
Přidáno před 4 roky
Já nevím, co pořád lidi mají s tím uskladňováním baterek v teple ...
Předpokládám, že to kdysi někde plácnuj nějakej "odbornej" novinář.
Vždyť s teplotou se urychluje veškerá chemie, takže se zvyšuje samovybíjení a baterka i rychleji stárne, "její čas prostě rychleji utíká".
Nabitý baterce přece mráz neuškodí, s klesající teplotou díky pomalejší chemii jen klesá využitelná kapacita a hlavně maximální proud. A samozřejmě klesá přijímanej proud při nabíjení, to tak může trvat i násobně dýl.
Tedy pro mě dávat baterku do tepla je totéž jako tam dávat potraviny místo do lednice/mrazáku/sklepa ...

Přikládám (snad) graf jednoho z výrobců baterek.

Jen ještě doplnění k těm "odborným" novinářům - tak rok dva zpátky jsem (někde na Seznamu) narazil na článek pojednávající o péči o autobaterku. Začínal dolitím vody z kohoutku před každou zimou a končil vztahem mezi napětím a procentem nabití, kdy pisálek při naměření napětí tuším přes 12,8V baterku označoval za přebitou a doporučoval ji částečně vybít dálkovými světly ...
Upravil Bery dne 06.06.2020 22:59, před 4 roky
Bery Připojili následující obrazek:
zivotnost.jpg zivotnost_1.jpg
B
BeryČlen
Přidáno před 4 roky

kutil1 napsal:

@kutil1 - Ahoj, plné 4 roky jsem nechal trakční akumulátor svému životu na soláru přes MPPT. Každé ráno, i když byl akumulátor plně nabitý, tak to začne dávat do akumulátoru přes 14 V, než se to usadí na udržovacích cca 13,6 - viz foto.
To je cca 1400 x mini přebíjení. Po čtyřech letech akumulátor KO, i když měl v návodu - bezúdržbový.
Myslím, že u nového akumulátoru budu mimo zimu odpojovat + vodič od soláru směrem k MPPT.

Prosím odborníky o názor.
Pokud bych odpojil, je nutné též zakrývat solár?


A co se akumulátoru přesně stalo ? Vyvařil se ? Páč jestli ne, tak bych to tomu "minipřebíjení" nepřisuzoval. Altík v autě běžně dobíjí cca 14 - 14,5V, někomu i řadu hodin denně a jsem přesvědčenej, že při tomhle napětí má baterka delší životnost než při nabíjení napětím třeba o půl voltu nižším. Auta s "inteligentním" dobíjením prý při brždění motorem tlačí do baterky kolem 16V a i tam baterky neodchází na přebíjení, ale naopak na sulfataci vzniklou nedostatečným dobíjením, protože většinu jízdy se motorem nebrzdí ... (a baterka má jen lehce přes 12V).

Jinak já mám v přívěsu obyč china pwm regulátor za 2 stovky s displejem, kde by měly jít v menu přepínat 3 typy baterek + ručně nastavovat napětí. No, ve skutečnosti drží od rána do večera 14,4V bez ohledu na nastavení, takže buď nějak nerozpozná stav baterky připojený do okruhu přívěsu, nebo je celý menu jen fake :-)
Každopádně jsem ho doplnil o jednoduchý zapojení relátka s napěťovou referencí - funguje to tak, že při nepoužívání přívěsu jednoduše regulátor odpojím vypínačem a relátko mi připne solár k baterce při napětí pod 12,8V a odpojí při dosažení lehce přes 15V ( dá se nastavit trimrem). A vypínač od regulátoru zapínám jenom na těch pár dní v roce, kdy přívěs používáme. A to relátko je připojený pořád, takže bez ohledu na regulátor mi každý i krátký pokles pod 12,8V hned zase dotlačí krátce na těch min 15V.
Mimochodem podobný udělátko přímo za účelem odpojování nabíječky se dá koupit z číny asi za 2 dolary a má hned 2 trimry pro nastavení napětí sepnutí a rozepnutí relátka.
K
kutil1Člen
Přidáno před 4 roky
Vyvařil se. Do obou 80 Ah (Trakční baterie Banner Energy Bull 956 01, 80Ah, 12V (95601)) jsem letos dolil (pozdé, vím) po 1,25 litru destilky. To dolití byla konečná 1 článku. Zajímavé, že u obou 3. článek zprava od +.
C
Capo56Člen
Přidáno před 4 roky

kutil1 napsal:

@kutil1

Prosím odborníky o názor.
Pokud bych odpojil, je nutné též zakrývat solár?


Buď zakrýt solar, nebo ho odpojit od regulátoru. Měl by se tam dávat pojistný odpínač, právě pro tyto účely.
C
Capo56Člen
Přidáno před 4 roky

Bery napsal:

@Bery
Každopádně jsem ho doplnil o jednoduchý zapojení relátka s napěťovou referencí - funguje to tak, že při nepoužívání přívěsu jednoduše regulátor odpojím vypínačem a relátko mi připne solár k baterce při napětí pod 12,8V a odpojí při dosažení lehce přes 15V ( dá se nastavit trimrem). A vypínač od regulátoru zapínám jenom na těch pár dní v roce, kdy přívěs používáme. A to relátko je připojený pořád, takže bez ohledu na regulátor mi každý i krátký pokles pod 12,8V hned zase dotlačí krátce na těch min 15V.
Mimochodem podobný udělátko přímo za účelem odpojování nabíječky se dá koupit z číny asi za 2 dolary a má hned 2 trimry pro nastavení napětí sepnutí a rozepnutí relátka.

Ty tedy odpojis regulátor vypínačem a relatko ho pak zas připne zpět při 12,8V? Nebo to relátko regulátor obchází a spojuje solár s baterkou napřímo?
K
kutil1Člen
Přidáno před 4 roky

Capo56 napsal:

@Capo56 -

kutil1 napsal:

@kutil1

Prosím odborníky o názor.
Pokud bych odpojil, je nutné též zakrývat solár?


Buď zakrýt solar, nebo ho odpojit od regulátoru. Měl by se tam dávat pojistný odpínač, právě pro tyto účely.


Odpojovač soláru mám. Je to uvnitř obytky originální konektor, který se dodává se solárem, stačí rozpojit. Je pravda, že startovačka také vždy po nastartování vozu dostane více než 14 V. Tak to vyřeším tak, že koupím zase 2 x 80 Ah trakční (pokud možno ze stejné série) a zapojím stejně. Jen budu u těch bezúdržbových 2 x ročně doplňovat destilku (mají zátky). Jedna velká se mi nevejde do motorového prostoru, dovnitř obytky akumulátor dávat nebudu. A nechám to zase vlastnímu životu, žádné odpojování.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: Locky, Fun, Karel Prokop, sipadan, Rudy, Thoman, Azbest, WiFi, Patriot, caprighia, PetrDubi, oltcitak, jezdimeradi, Capo56, kutil1, Bery, DDT, Garda
Mediální partner

odak.cz

hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 18
Členové online 0

Celkem členů: 15,964
Nejnovější člen: Pino
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,926,113 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.49915 sekund | Průměrně za: 0.49915 (0) sekund | Dotazy: 146 | Použitá paměť: 2.34MB/2MB