Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/

Jak zjistím skutečný stav AGM baterie?

Poslední aktualizace před 4 roky
L
LipicaniČlen
Přidáno před 4 roky
Ahoj!

V autě mám původní nástavbovou baterii Varta AGM 95. S touto baterií jezdím osmý rok, cca 30-40 nocí v roce, od jara do podzimu. Nemám solár, měnič, kávovar... Vše je Led, včetně televizí, topení plynové. Baterii pravidelně nabíjím a určitě jí nevybíjím pod 50%.
Můj dotaz zní, jak zjistím skutečný stav baterie? Myslím tím, v jaké je kondici a kolik v ní je ještě skutečně ampérhodin?
Vím, že teoreticky by se už měla baterie měnit, ale pořád slouží dobře, tak si říkám proč to dělat... Umím změřit jen napětí, to je při teplotě 0 st.celsia a minimálně 7 dní od posledního nabíjení 14,36 V.
Může trakce agm přestat fungovat např. během jednoho večera? Z ničeho nic? To je asi jediné, čeho se bojím...
Díky za rady.
L
LipicaniČlen
Přidáno před 4 roky
Ještě mě zajímá, jestli je takto vysoké napětí normální... (připustil bych chybu měřáku, ale startovací baterie ukazují normální hodnoty)
Jiri MajkiJiri MajkiČlen
Přidáno před 4 roky
Tam máš asi solar na střeše že to tak ukazuje je to hodně.
!y !@ !r !d :z
haskyhaskyČlen
Přidáno před 4 roky

Lipicani napsal:

@Lipicani - Ahoj!

V autě mám původní nástavbovou baterii Varta AGM 95. S touto baterií jezdím osmý rok, cca 30-40 nocí v roce, od jara do podzimu. Nemám solár, měnič, kávovar... Vše je Led, včetně televizí, topení plynové. Baterii pravidelně nabíjím a určitě jí nevybíjím pod 50%.
Můj dotaz zní, jak zjistím skutečný stav baterie? Myslím tím, v jaké je kondici a kolik v ní je ještě skutečně ampérhodin?
Vím, že teoreticky by se už měla baterie měnit, ale pořád slouží dobře, tak si říkám proč to dělat... Umím změřit jen napětí, to je při teplotě 0 st.celsia a minimálně 7 dní od posledního nabíjení 14,36 V.
Může trakce agm přestat fungovat např. během jednoho večera? Z ničeho nic? To je asi jediné, čeho se bojím...
Díky za rady.


Ahoj.14,36 V po odpojení je si myslím nesmysl.Buď auto zůstalo připojené na 230V,nebo je na střeše FV panel a nebo běží Efoy - nic jiného mě nenapadá.Aby odpojená baterie od zdroje měla takové napětí je dle mne nemožné.
L
LipicaniČlen
Přidáno před 4 roky
Solár nemám, ale zřejmě bude špatný multimetr, ted jsem měřil jednu starou startovačku a ukázalo to 13V(baterii sice stále používám, ale i tak je to moc).
Nicméně volal jsem do několika speciálek na baterie v okolí a všude mi řekli, že změřit "kondici" trakční baterie není totéž co startovací a že opravdu přesných strojů na toto měření je v republice jen pár a že se používají na opravdu drahé baterie, např. baterie do VZV a že to není otázka páru korun, ty levné měřáky prý nejsou vůbec přesné.
Tak mě jen napadlo, jestli není nějaký rychlý test, jak zjistit, jestli se mi baterie v brzké době odporoučí či ne Smile Nebo čekáte až baterie umře a pak jí měníte?? Nemyslím ty, kteří ji mění proventivně. Myslím, že snížení kapacity reálně poznat při mé spotřebě nejde.
Upravil Lipicani dne 31.03.2020 18:16, před 4 roky
haskyhaskyČlen
Přidáno před 4 roky

Lipicani napsal:

@Lipicani - Solár nemám, ale zřejmě bude špatný multimetr, ted jsem měřil jednu starou startovačku a ukázalo to 13V(baterii sice stále používám, ale i tak je to moc).
Nicméně volal jsem do několika speciálek na baterie v okolí a všude mi řekli, že změřit "kondici" trakční baterie není totéž co startovací a že opravdu přesných strojů na toto měření je v republice jen pár a že se používají na opravdu drahé baterie, např. baterie do VZV a že to není otázka páru korun, ty levné měřáky prý nejsou vůbec přesné.
Tak mě jen napadlo, jestli není nějaký rychlý test, jak zjistit, jestli se mi baterie v brzké době odporoučí či ne Smile Nebo čekáte až baterie umře a pak jí měníte?? Nemyslím ty, kteří ji mění proventivně. Myslím, že snížení kapacity reálně poznat při mé spotřebě nejde.


Vadný multimetr by asi vysvětloval to vyšší napětí.Rychlý domácí test není a neexistuje.v domácích podmínkách udělej toto - baterii nabij a po odpojení od nabíječky ji nechej třeba půl dne stát.pak k ní připoj žárovičku se známou watáží a hlídej za jak dlouho ti klesne napětí na baterii na cca.10,5 volt.Pak jednoduchým výpočtem zjistíš, kolik Ah jsi do 10,5 volt z baterie "vycucnul".Nic jiného mě v domácích podmínkách nenapadá.
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 4 roky
Ahoj Hasky,
ta metoda se žárovkou není nejhorší, ale bude mít dost velkou chybu. Například 20W žárovka bude mít při 12,8V proud 1,56A a při 10,6V už jenom 1,29A. V domácích podmínkách to nějak přesněji změří jedině elektronik, který si na to udělá nějaký "měřák" - ať už použije nějaký mikročip (například arduino) nebo použije snímače připojené k počítači a program pro měření.
VasuVasuČlen
Přidáno před 4 roky
Léta, jsem to testoval stejným způsobem, jen místo žárovky, mám odpor, který z počátku bere 7 A a ke konci 5 A
Vezmu střed 6A a vybíjím do 10,9 V a měřím čas. Jestli se Petře zmýlím o 5 Ah, nic, se neděje.
No a pak jsem si z Číny, koupil měřič kapacity, a je po problému.
Prakticky je problém, jestli tá baterka má 90% kapacity, nebo 30% a jde pryč. A na to tá žárovka, či odpor naprosto stačí.
haskyhaskyČlen
Přidáno před 4 roky

PetrDubi napsal:

@PetrDubi - Ahoj Hasky,
ta metoda se žárovkou není nejhorší, ale bude mít dost velkou chybu. Například 20W žárovka bude mít při 12,8V proud 1,56A a při 10,6V už jenom 1,29A. V domácích podmínkách to nějak přesněji změří jedině elektronik, který si na to udělá nějaký "měřák" - ať už použije nějaký mikročip (například arduino) nebo použije snímače připojené k počítači a program pro měření.


Tak toto je klasická fyziky a zase bych to v domácích podmínkách jako VELKOU chybu neviděl.Jako orientační měření je to vyhovující.Pokud má někdo pro domácí měření jiný způsob,sem s ním.Lipicani chtěl jednoduchý způsob.
BartBartČlen
Přidáno před 4 roky
Jen na odhlečení, já jsem to takhle zjistil při víkendovém pobytu na ledovci.... V pátek večer jsem přijel, přes noc bez problémů, přes den dobíjel solár a v noci ze soboty na neděli cca ve 2 hod jsem se vzbudil zimou, energoblok odpojil celou instalaci, páč napětí kleslo myslím pod 10,5 V.... Takže jsem nastartoval, sbalil a jel domů.... Přišlo to z ničeho nic....
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 4 roky
Pro každého je jednoduché něco jiného.. Já osobně bych si to udělal do hodiny (i s naprogramováním) na arduinu ze součástek které mám doma. Ale to je pro 99% lidí tady neřešitelné..
Stejně by zase výměna rozvodů pro automechanika byla brnkačka záležitost mezi svačinou a obědem, zatímco pro drtivou většinu lidí by to byl problém (často neřešitelnej).

Pro lidi, kteří se nevyznají v elektrice a elektronice bych doporučoval spíš ten měřič kapacity z číny - bude to komfortní a dostatečně přesný.

Ps: většina lidí doma nebude mít výkonový odpor jako zátěž a použilo by nejspíš nějakou žárovku. Žárovka ale nemá lineární odpor, protože ten se mění podle teploty vlákna a teplota vlákna se mění zase ještě podle napětí a celé je to dost nelineární. Takže když v takovém případě použije pro výpočet aritmeticky určenou střední hodnotu proudu, tak tam bude mít pěknou chybu.. Žárovka se dá dobře použít, pokud se průběžně měří a ukládá proud po celou dobu měření - například pomocí udělátka nebo když se použije ten měřič kapacity z číny.

Bart:
Měřením kapacity se dá určit aktuální kapacita baterie, ale to, jestli se z nějaké desky odloupne kus materiálu, který spadne na dno a zkratuje nějaký článek, tak to bohužel nezměříš nijak. To je holt život.. Pfft
L
LipicaniČlen
Přidáno před 4 roky
Děkuji za Vaše příspěvky... Původně jsem nechtěl preventivně kupovat novou baterii, protože zrovna loni mi z ničeho nic odešla cca 3 měsíce stará motorová baterie a když jsem jí reklamoval, tak mi řekli " to se prostě stává" , ale asi jí nakonec koupím, pravděpodobnost náhlé smrti nové baterie oproti staré by měla být nižší...
Vznesl jsem dotaz na baterii Banner do vlákna - Trakční baterie AGM - Varta, Exide - , tak tímto žádám znalce v oboru a samotné uživatele, nechť otevřou i toto vlákno a sdělí svůj názor Smile
B
BeryČlen
Přidáno před 4 roky
Já bych naopak snižování odporu vlákna žárovky v závislosti na teplotě (klesajícím napětí) viděl jako výhodu oproti použití rezistoru, vybíjecí proud se díky tomu s klesajícím napětím tolik nesnižuje.
A jestli se třeba u 100Ah baterky takhle "naměří" 60 nebo 70Ah je nepodstatný. To je až zjištění, že je kapacita třeba třetinová a tam už je zase jedno, jestli vyjde 20 nebo 30Ah ...
Je ale třeba si uvědomit, že zásadní vliv má vybíjecí proud. Já když takhle občas zjišťuju stav nějaký baterky, tak používám buď obyčejnou třeba 12V/21W žárovku, nebo, pokud chci orientační výsledek rychle, 4ks 12V 100W žárovek, takže střední proud něco přes 30A (napětí rychle padá pod 12V). A při tomhle proudu je u běžný cca 40 - 70Ah olověný baterky zjištěná kapacita tak třetinová než při tý jedný třeba 21W žárovce, takže třeba i u nový 44Ah startovačky, napětí poklesne na cca 10,5V do půl hodiny. Sice se pak zase rychle vzmátoří a ještě by po odpočinku něco dala, ale to už do ní naopak jako omluvu za to trápení hned láduju dvouciferný ampéry :-)
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka
haskyhaskyČlen
Přidáno před 4 roky

PetrDubi napsal:

@PetrDubi - Pro každého je jednoduché něco jiného.. Já osobně bych si to udělal do hodiny (i s naprogramováním) na arduinu ze součástek které mám doma. Ale to je pro 99% lidí tady neřešitelné..
Stejně by zase výměna rozvodů pro automechanika byla brnkačka záležitost mezi svačinou a obědem, zatímco pro drtivou většinu lidí by to byl problém (často neřešitelnej).

Pro lidi, kteří se nevyznají v elektrice a elektronice bych doporučoval spíš ten měřič kapacity z číny - bude to komfortní a dostatečně přesný.

Ps: většina lidí doma nebude mít výkonový odpor jako zátěž a použilo by nejspíš nějakou žárovku. Žárovka ale nemá lineární odpor, protože ten se mění podle teploty vlákna a teplota vlákna se mění zase ještě podle napětí a celé je to dost nelineární. Takže když v takovém případě použije pro výpočet aritmeticky určenou střední hodnotu proudu, tak tam bude mít pěknou chybu.. Žárovka se dá dobře použít, pokud se průběžně měří a ukládá proud po celou dobu měření - například pomocí udělátka nebo když se použije ten měřič kapacity z číny.

Bart:
Měřením kapacity se dá určit aktuální kapacita baterie, ale to, jestli se z nějaké desky odloupne kus materiálu, který spadne na dno a zkratuje nějaký článek, tak to bohužel nezměříš nijak. To je holt život.. Pfft


Ahoj Petře.Je to přesně jak jsi napsal - pro 99% lidí jsou tvé rady nepoužitelné.Buďme normální,a řekněme si že žárovka,i když s chybou je použitelné řešení.Radíš a píšeš fundovaně,odborně ale opět - 99% lidí ani nevíš o čem píšeš.Tak že za mě a těch dalších 99% členů - žárovka jako orientační dobrá a jest-li se rozpadne nějaké deska to nezjistíme.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.
Uživatelé, kteří se účastnili diskuse: Lipicani, Jiri Majki, hasky, PetrDubi, Vasu, Bart, Bery
Mediální partner

odak.cz

hykro.cz
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Zapomenuté heslo?
Uživatelé online
Hosté online 10
Členové online 0

Celkem členů: 15,959
Nejnovější člen: Radek23
TOPlist

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,707,440 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.20888 sekund | Průměrně za: 0.20888 (0) sekund | Dotazy: 111 | Použitá paměť: 2.09MB/2MB