Ahoj!
V autě mám původní nástavbovou baterii Varta AGM 95. S touto baterií jezdím osmý rok, cca 30-40 nocí v roce, od jara do podzimu. Nemám solár, měnič, kávovar... Vše je Led, včetně televizí, topení plynové. Baterii pravidelně nabíjím a určitě jí nevybíjím pod 50%.
Můj dotaz zní, jak zjistím skutečný stav baterie? Myslím tím, v jaké je kondici a kolik v ní je ještě skutečně ampérhodin?
Vím, že teoreticky by se už měla baterie měnit, ale pořád slouží dobře, tak si říkám proč to dělat... Umím změřit jen napětí, to je při teplotě 0 st.celsia a minimálně 7 dní od posledního nabíjení 14,36 V.
Může trakce agm přestat fungovat např. během jednoho večera? Z ničeho nic? To je asi jediné, čeho se bojím...
Díky za rady.
Ještě mě zajímá, jestli je takto vysoké napětí normální... (připustil bych chybu měřáku, ale startovací baterie ukazují normální hodnoty)
Jiri MajkiČlen Přidáno
před 4 rokyTam máš asi solar na střeše že to tak ukazuje je to hodně.
PetrDubiČlen Přidáno
před 4 rokyAhoj Hasky,
ta metoda se žárovkou není nejhorší, ale bude mít dost velkou chybu. Například 20W žárovka bude mít při 12,8V proud 1,56A a při 10,6V už jenom 1,29A. V domácích podmínkách to nějak přesněji změří jedině elektronik, který si na to udělá nějaký "měřák" - ať už použije nějaký mikročip (například arduino) nebo použije snímače připojené k počítači a program pro měření.
VasuČlen Přidáno
před 4 rokyLéta, jsem to testoval stejným způsobem, jen místo žárovky, mám odpor, který z počátku bere 7 A a ke konci 5 A
Vezmu střed 6A a vybíjím do 10,9 V a měřím čas. Jestli se Petře zmýlím o 5 Ah, nic, se neděje.
No a pak jsem si z Číny, koupil měřič kapacity, a je po problému.
Prakticky je problém, jestli tá baterka má 90% kapacity, nebo 30% a jde pryč. A na to tá žárovka, či odpor naprosto stačí.
BartČlen Přidáno
před 4 rokyJen na odhlečení, já jsem to takhle zjistil při víkendovém pobytu na ledovci.... V pátek večer jsem přijel, přes noc bez problémů, přes den dobíjel solár a v noci ze soboty na neděli cca ve 2 hod jsem se vzbudil zimou, energoblok odpojil celou instalaci, páč napětí kleslo myslím pod 10,5 V.... Takže jsem nastartoval, sbalil a jel domů.... Přišlo to z ničeho nic....
Já bych naopak snižování odporu vlákna žárovky v závislosti na teplotě (klesajícím napětí) viděl jako výhodu oproti použití rezistoru, vybíjecí proud se díky tomu s klesajícím napětím tolik nesnižuje.
A jestli se třeba u 100Ah baterky takhle "naměří" 60 nebo 70Ah je nepodstatný. To je až zjištění, že je kapacita třeba třetinová a tam už je zase jedno, jestli vyjde 20 nebo 30Ah ...
Je ale třeba si uvědomit, že zásadní vliv má vybíjecí proud. Já když takhle občas zjišťuju stav nějaký baterky, tak používám buď obyčejnou třeba 12V/21W žárovku, nebo, pokud chci orientační výsledek rychle, 4ks 12V 100W žárovek, takže střední proud něco přes 30A (napětí rychle padá pod 12V). A při tomhle proudu je u běžný cca 40 - 70Ah olověný baterky zjištěná kapacita tak třetinová než při tý jedný třeba 21W žárovce, takže třeba i u nový 44Ah startovačky, napětí poklesne na cca 10,5V do půl hodiny. Sice se pak zase rychle vzmátoří a ještě by po odpočinku něco dala, ale to už do ní naopak jako omluvu za to trápení hned láduju dvouciferný ampéry :-)
Predom Prespol N126a (1976) a Beyerland Vitesse 4.00 CT (1987) za utahanou Octavkou 1,6 LPG ... samozřejmě ne současně :-)
Ondra, Kačula, Franísek, Mařenka a chlupatej hlídač Bobinka