Ach ne! Kde je JavaScript?
Váš webový prohlížeč nemá povolen JavaScript nebo nepodporuje JavaScript. Pro správné zobrazení tohoto webu nebo pro upgrade na webový prohlížeč, který podporuje JavaScript, povolte JavaScript ve webovém prohlížeči.
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
odak.cz

Prohledávání webu:
Články

Chladicí zařízení jako součást klimatizace automobilů.

Některým mechanikům v oboru říkáme “plniči”, tito se nikdy nezabývají opravou netěsnosti.

V současné době nejen vytápění, filtrování vzduchu a jeho ohřívání, ale také ochlazování vzduchu je naprostým standardem vybavení kabin automobilů. Snad jen velmi malá auta se slabými motory takto vybavena nejsou.Udržování optimálního prostředí pro práci řidiče (je to práce, i když se jede na výlet, posádka se jen veze) snižuje únavu řidiče a tak velkou měrou zvyšuje bezpečnost silničního provozu.

Většina uživatelů - řidičů o klimatizaci ví velmi málo, zarážející je, že o tom vědí málo i v servisech, i značkových. V automobilismu je to (alespoň u nás) mladý obor, takže jim možná ani není co vytýkat. Jsem vyučený chladírenský mechanik (také s elektrotechnickým vzděláním) a nebylo by ode mne hezké, kdybych našemu spolku nepředal své zkušenosti, alespoň na úrovni uživatelské, vyvrátil některé mýty, které naopak servisy rády přiživují, a řidiči pak doslova “solí”, většinou zbytečně. Soustavu si rozdělíme na větrací část a část chladicí.


Jedem mýtus vyvrátím ale hned, dokud jste ještě ochotni to číst, a to, jestli je nutné pravidelně vyměňovat chladivo (chladicí medium, převážně R 134a), jak na to běžely reklamy i v televizi. Na takový dotaz odpovídám otázkou - máte doma chladničku? - patnáct let? - a už vám tam někdo vyměňoval chladivo? - ale stále chladí, že?  Servisy potřebují umořit za automatické zařízení, které závadu nezjistí, ale umí system naplnit chladivem, zejména tam, kde je to naprosto funkční a bez závad, tak je to pro ně výhodné.


Chladivo se v systemu chlazení auta nespotřebovává jako benzín, pokud ubývá, jedinou příčinou je únik chladiva a ten může být velmi nepatrný, a proto těžko zjistitelný, nehledě k tomu, že všechna chladiva jsou 10x řidší, než vzduch, tedy vzduch by tam držel, chladivo zdrhne. Některým mechanikům v oboru říkáme “plniči”, tito se nikdy nezabývají opravou netěsnosti. Proto jsem se cítil vždy velmi pohoršen, když se mne někdo (telefonem) ptal, jestli také plním klimy u auta.


Necháme meditací, vrhneme se na druhý největší problém klimatizací.
(Ten první je, že to nechladí vůbec).
Je velmi nepříjemné, když do kabiny proniká z klimy (asi budeme používat slang) nepříjemný zápach, mnohdy až strašný smrad. Studený výměník (výparník chladiva) je skoro neustále mokrý, i přes filtry se dostanou bakterie a organické nečistoty, a bakterie v tomto prostoru dobře vegetují a produkují ten zápach.  Jsou známy přípravky ve sprejích, čím více pomalovaný obal, tím dražší. Mám velice dobrou zkušenost s nejedovatým desinfekčním prostředkem, který dostanete koupit v lékárně. Je to Ajatin roztok. Pozor, je i Ajatin tinktura, tu znáte, když vám třeba brali krev. Lze použít také, ale auto pak dva roky smrdí “nemocnicó”.

Ajatin roztok se prodává v litrovém balení asi za 150 Kč, při 3 - 5% ředění Vám to vystačí na 10 let.  Postup:   Při studeném motoru (desinfekce by se jinak okamžitě vypařila) demontujeme pylový filtr, připravíme 5% roztok Ajatinu, tj. velká štamprla 0,05 ajatinu na litr vody, roztok, naplníne do rozprašovače - květinového mlžiče, ventilátor pustíme naplno a litr této kapaliny stříkáne do proudu vzduchu. Úcelem procedury je všechno uvnitř, zejména výměník tepla chlazení pořádně smočit. Přebytek vyteče odvodem pro nakondenzovanou vodu. Kdo chce, může to chytat do lavoru, přecedit, a opakovat to až do svého úplného osvojení. (byl jsem také na vojně - kdysi).


Bylo by dobré, kdyby se autem mohlo jet až na druhý den. Nemusíte mít obavy, že voda pronikne k motoru ventilátoru, 12 V izolaci vinutí neprorazí.  Mnozí si stěžují, že chlazení při zapnutí velmi zatěžuje motor, velmi zvyšuje spotřebu.  Je potřeba si uvědomit, že zimu vyrobit nelze, má-li být chladněji, je nutné odčerpat teplo, tepelnou energii. Naším úkolem bude zajistit, aby naše tepelné čerpadlo  čerpalo teplo z auta lehce, nebo alespoň lehčeji. Jen na vysvětlenou - tepelné čerpadlo je i ta nejhloupější domácí chladnička. Když chladíme, chladíme to, na čem nám záleží a ohříváme to, na čem nám nezáleží. Topíme-li tepelným čerpadlem, ohříváme to, na čem nám záleží, chladíme to na čem nám nezáleží. Obě zařízení jsou principiálně naprosto stejná.


Co tedy provedeme.  Jestli tepelné čerpadlo čerpá teplo z našeho auta, tak jej musí někde vypouštět, co vypouštět, přímo ho vnucuje daleko teplejšímu vzduchu venku. Čím to “vypouštění” tepla bude snažší, tím bude zátěž kompresoru chl. zařízení menší a tím také opotřebení kompresoru a spotřeba paliva.  Uděláme to, co nikdo nedělá, vyčistíme srážník (kondenzátor, zkapalňovač) od nečistot, který je ve vozidle před vodním chladičem. Nesmíme použít Wapku, tou lze velmi snadno roztřískat srážník na maděru, oprava možná jen výměnou. Srážník chladicího zařízení smočíme saponátem, třeba jarem, necháme působit déle, než bychom si mysleli, přivlhčujeme, a až se rozpustí všichni komáři, prolejeme srážník vodou z hadice přes palec (ruky) mírným proudem vody. Kdo si dá pod auto vyřazené PVC, tak se zhrozí, co toho tam bylo.

Tuto proceduru já provádím 2x až 3x za sezonu, ale to bude už asi deformace z celoživotního povolání.

Další způsob úspory je používání vnitřního okruhu. Kdo má v bytě klimatizaci, také ji neprovozuje s otevřenými okny, řezník, když pověsí maso do chladírny, zavře dveře a nechladí přilehlé náměstí.  Je zbytečné nasávat neustále vzduch 35 st. C teplý a chladit jej na 24 - 22 st., když můžeme chladit vzduch z auta 24 st. na 22. V tom autě se neudusíte, já tak jezdím v létě stále a ještě jsem se neudusil, zatížení chl. systemu je poloviční.

Případné další dotazy probereme ve fóru.   Pepa  Doskočil.  Ahoj (3x)

Doskocil 20. January 2010 16076 přečtení 12 komentářů 0 hodnocení Tisk

12 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • Fun
    Fun
    Super článek.:^:^:^
    - 20.01.2010 14:05
    • H
      Habasek
      Děkuji,opravdu přínosné. :g
      - 20.01.2010 14:24
      • Lefik
        Lefik
        Víc takových článků, toto fakt upřímě žeru. !j
        - 20.01.2010 17:55
        • Robert
          Robert
          Tak toto jsem chtěl objasnit. Ještě mi ale budeš muset ukázat, kde je ten srážník. !) Díky za vynaložené úsilí, určitě to většina ocení. :_
          - 20.01.2010 18:53
          • S
            severaci
            Teď už je to (skoro) jasný i mně!!! Grin
            Parádní ukázka,jak by to mohlo být napsaný v návodech...
            - 20.01.2010 19:12
            • Doskocil
              Doskocil
              Srážník (zkapalňovač) je v autě umístěn vpředu před
              "vodním" chladičem. Je to ale uvedeno v textu. Srážníkem vypouští TČ teplo, které odebralo vzduchu
              v kabině. Každé chlazení chladí jen tolik, kolik tepla je schopno srážníkem zmařit. Uvědomme si to.
              Opravte, prosím, na ř. 23, šesté slovo zleva "všechny"
              na správné "všechna". Jsem už starší člověk. Zd. (3x)
              - 21.01.2010 12:21
              • Fun
                Fun
                Hned na jaře vyčistím srážník i výparník, podle návodu.:^:g
                - 21.01.2010 14:12
                • lucifer
                  lucifer
                  S tímto textem v článku nesouhlasím : Jedem mýtus vyvrátím ale hned, dokud jste ještě ochotni to číst, a to, jestli je nutné pravidelně vyměňovat chladivo (chladicí medium, převážně R 134a), jak na to běžely reklamy i v televizi. Na takový dotaz odpovídám otázkou - máte doma chladničku? - patnáct let? - a už vám tam někdo vyměňoval chladivo? - ale stále chladí, že?

                  Máte v ledničce gumové hadice ? spoje s O kroužky ? Pokud vím, tak veškeré vedení chladiva v ledničce je z kovu, a všechny spoje jsou pájené. Tak tam logicky žádný únik být nemůže. Nejste opravář ledniček ? Protože skoro každý opravář ledniček se začal montovat do autoklimatizací .
                  Každá autoklimatizace má nepatrný únik, i když je nová. Důležité je, klimatizaci alespoň jednou měsíčně na chvíli spustit, aby se olej dostal právě na všechny spoje a tím je dotěsnil, a zároveň namazal kompresor. A tím že tam ten nepatrný únik je, znamená že se má jednou za 3 roky náplň doplnit, a s tím se mění i olej v klimatizaci. A zároveň ta mašinka udělá test těsnosti celého systému.
                  Ještě podotýkám že se nezabývám plněním autoklimatizací.
                  - 23.01.2010 14:48
                  • Doskocil
                    Doskocil
                    To lucifer: Sevším s Vámi souhlasím, jen bych doplnil, že se kompresor má nejméně každý měsíc - já všem, kterým jsem opravoval chlazení v autoklimatizaci říkám - pokaždé, než vyjedete a zavřete vrata od garáže. Kompresor se má promazat kvůli mechnické kovové ucpávce s čelním těsněním hřídele, kde se počítá s tím, že olejový film bude součástí těsnicího efektu. Obecně u všech zařízení, kde je použit "ucpávkový" kompresor dochází k definovatelnému úniku. Hadice jistě stárnou
                    a mohou být také zdrojem úniku. V zařízení je stálý přetlak a při poklesu na určitou malou hodnotu (zpravidla 0,5 baru) již je nízkotlakou ochranou znemožněno spuštění kompresoru, takže nasátí vzduchu prakticky není možné.
                    Na Vaši otázku odpovídám, že jsem dělal specialní zařízení technologická až do -130 °C, sdružené jednotky v supermarketech i běžné distribuční chlazazení. Autoklimatizaci pro Ford, Suzuki aj.
                    Jako živnostník jsem ale nemohl odmítnout žádnou práci, tak domácí chlazení u mne představovalo 4,5 %
                    tržeb. Do svého mondea jsem před 5 lety (teď má 10 let) doplnil asi 100 g chladiva, mohl to být přirozemý únik ucpávkou. Ale s každoroční "výměnou" chladiva nesouhlasím, stejně ho nevyměňují, max odsají a daji hned zpátky, nabo to celé jen předstírají. A propós: I když ta mašinka udělá test těsnosti,
                    (a to velmi hrubý, pouze vakuem), stejně s tím nikdo nic nedělá, protože pak jezdili za mnou. Ahoj (3x)
                    - 23.01.2010 15:10
                    • lucifer
                      lucifer
                      Je pravda, že hodně firem, hlavně pneuservisy si nakoupili mašiny na klimatizace, a umí to jen zapojit a spustit. Ještě horší je to, že hodně opravářů ledniček se začalo zabývat autoklimatizacema, a chladivo doplňují stylem že připojí tlakovou lahev s chladivem k autu a doplňují chladivo dokud klima nejede bez problémů. Jenže nedokáží říct, kolik chladiva doplnili. Je problém i v autorizovaných servisech, že o údržbě klimatizací nic neví.
                      Ahoj
                      - 23.01.2010 15:24
                      • Doskocil
                        Doskocil
                        Lucifere, to jsou právě ti plniči, bez jakéhokoliv zjišťování závady (že tam chybí chladivo je jasné), bez účinného vakuování (když je do zařízení díra, tak si jen myslím, že vakuuji, protože tou dírou tam vzduch zase letí zpátky),
                        připojí flašku - mohou to plnit na výsledek - chaďař vždy pozná, kolik toho tam je, stačí si to osahat - připojí flašku a po pěti minutách řekne tisíc pět set korun.
                        A za 6 neděl je tam řidič s autem zpátky.
                        - 23.01.2010 21:11
                        • J
                          Jindra
                          Ještě jedna rada.Já nejdříve kontroluji pylový filtr.Stalo se mi už xkrát,že přijel řidič že mu málo chladí klima a při kontrole pylového filtru jsem se nestačil divit jak byl špinavý.Málo řidičů totiž při zapnuté klimatizaci zapíná vnitřní cirkulaci a nasává vzduch z venku a tudíž přes filtr,takže čím špinavější filtr tím méně vzduchu a klima "nemůže dýchat"a méně chladí.To je moje zkušenost.
                          - 25.01.2010 18:59

                          Hodnocení je k dispozici pouze členům.

                          Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
                          Skvělý! (0)0 %
                          Velmi dobrý (0)0 %
                          Dobrý (0)0 %
                          Průměrný (0)0 %
                          Špatný (0)0 %

                          Copyright © 2025

                          Powered by PHPFusion. Copyright © 2026 PHP Fusion Inc.
                          Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

                          Theme by PHP Fusion Inc
                          79,302,707 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.81054 sekund | Průměrně za: 0.91089 (-0.12146) sekund | Dotazy: 59 | Použitá paměť: 5.85MB/2MB