TomTPČlen Přidáno
před 12 letAhoj kamarádi. Možná špatně hledám nebo se to ještě neřešilo (což mi připadá podivné). Chtěl jsem se jenom optat. Mám karavan a jedinou vodu kterou tam používám je pomocí čerpadla z přenosného 20 l kanystru do dřezu. Vedení je tvořeno klasickou originální silnostěnou hadicí a mezi kanystrem umístěným v koupelně a dřezem to vede kdesi v podlaze. Zde
http://www.karava...avanu.html jsem se dočetl, že zamrznutí vody v potrubí není nijak škodlivé. Kohoutek u dřezu mám otevřenej, kanystr na vodu je pryč, čerpadlo ponecháno zavěšené ve výšce a snad tedy i vyschnuté. Chtěl bych se optat zda skutečně ta hadice v podlaze vydrží i v případě, že v ní zůstala voda a ta dokonale zamrzne. Mám tak trochu obavu a ani nevím jak bych jí a kde na jaře měnil. Děkuju za přínosné info. Tom
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
CharlieČlen Přidáno
před 12 letAhoj,
hadice to vydrzia ale treba vyfuknut vodu z baterie. Bateriu to moze roztrhat.Jja som kupil karavan a boli tam mrazom roztrhnute obe baterie. Teraz vodu vyfuknem ustami a zatial som problem nemal. Inac voda mi zamrzala v priestore za chladnickou. predlzil som tam hadicu kurenia a odvtedy mi pri pouzivani nezamrzla. Len pri odstaveni.
TomTPČlen Přidáno
před 12 letJde mi právě o zimní odstavení venku na zahradě. Tak díky ! Jsem viditelně více uklidněn :)
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
DoskocilČlen Přidáno
před 12 letPraktikuji tento způsob: odpojím napájení (vypinačem) motoru čerpadla, vypustím vodu z nádrže, otevřu postupně kohoutky a ústy vyfoukám vodu i z potrubí do nádrže (a odtud pak vyteče), otevřu kohoutek (mích. baterii) až na teplou vodu, rovněž vyfoukám vodu z hadic teplé vody, ale do bojleru, která pak vyteče přes na zimu trvale otevřeným kohoutem pod karavan. Přívod st. vody do bojleru je samozřejmě uzavřen. S prázdným bojlerem (a otevřeným výpustným kohoutem bojleru) jezdím i v létě. Radši si vodu donesu, než bych ji vezl 250 km, vozím jen 10 l (z 35 l) v nádrži pitné vody. Čáo, Pepa:r
tomasbokČlen Přidáno
před 12 letJá to dělám trochu jinak, když přijedu domů vypustím vodu z nádrže, po vypuštění pustím na baterii teplou vodu a ta vyteče z bojleru, potom vypnu elektriku a nechám otevřené baterie na plno. Myslíte, že to tak stačí, už se někomu stalo, když měl otevřené baterie, bez vyfoukání, aby se mu poškodila?
TomTPČlen Přidáno
před 12 letTom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Ahoj všem,
ještě bych chtěl navázat na předchozí diskuzi. Je někaký rozumný způsob, jak po zimě před opětovným napuštěním nádrže na vodu zjistit, že nejsou hadice nebo něco jiného poškozeny a že voda někudy nebude utíkat? Něco jako natlakování vzduchem. Jinak myslím, že by se porucha zjistila až když bude voda na podlaze. :(
Díky
Ponka
bob_bobekČlen Přidáno
před 12 letNo já jsem se pokoušel taky, podle výše uvedených rad, vyfouknout vodu z baterie ale málem sem si rotrhnul hubu a nic.
Připadá mi,že tam někde je asi zpětná klapka nebo co.
Ohledně toho vyklepání vody za jízdy, to dělám taky, jenom nemůžu mít otevřené baterie,protože i když shodím všechny jističe, tak po připojení na auto mi čerpadlo vesele běží dál...
Bürstner Flipper 550TK+Hyunday Santa Fe
Jana a Petr VČlen Přidáno
před 12 letkdyž voda nejde vyfouknout, může být montováno čerpadlo se zpětným ventilem, nebo v potrubí nainstalován zpětný ventil. Pak je jedině možno foukat obráceně přes čerpadlo vyndané z nádrže směrem k baterii, nebo odmontovat čerpadlo z hadice a profouknout od baterie.
Nevím jestli jsem to pochopil správně, ale existují dva typy čerpadel a rozvodů?
Jeden tlakový, když čerpadlo dotlakovává systém na určený tlak(?).
Druhý klasický, kdy si čerpadlo tahá vodu z nádrže(?).
Protože mám ten první a právě jsem si musel koupit novou baterii, protože ta předchozí se mrazem roztrhala a to přesto, že jsem všechno vypustil, zajímalo by mě, jak "vyfoukat" vodu z tohodle systému. Nemyslím, že bych mohl jakkoli profouknout čerpadlo, které tlakuje na X-barů. I když je vypnuté, musí mít něco, co drží tlak v systému.
Bude, myslíte, stačit ponechat baterie otevřené? (Toto jediné jsem totiž neudělal před bateriovou tragédií). Nerad bych to zažil znova. Díky.
DoskocilČlen Přidáno
před 6 letAhoj. Voda v ničem nezamrzne a nic nepoškodí, když tam nebude. S tím by mohli souhlasit snad všichni. Tím. že vypnu čerpadlo a jen otevřu baterie se přece nic nestane, voda ve všem zůstane. aby vytekla, tak je potřeba jí zajistit cestu ven ze systému, u továrních karavanů rozpojením potrubí na vhodném místě, nejlépe u zpětného ventilu a pak vodu z potrubí pěkně vyfoukat. jde to i ústy, neboli vlastní hubou. Jelikož jsem ve svém karavanu totálně předělal vodovodní systém na tlakový s ponorným čerpadlem z nádrže, tak jsem hned system vybavil vypouštěcími kulovými kohouty JS 3/8" a sice jeden pro vypouštění nádrže, druhý na zpětném ventilu, který jsem si z tohoto důvodu vyrobil sám, aby měl ten třetí vývod pro odvodňovací kulák, a ještě jsem chtěl, aby měl nulový odpor v propustném směru a to taky má, další, třetí kulák mám na potrubí od zpětného ventilu do vyrovnávací tlakové nádobky (vzdušníku), a poslední, čtvrtý a pátý mám na bojleru, přívodní a vypouštěcí, vodu z bojleru TUV vypouštím i před jízdou. Když všechny tyto kuláky otevřu, tak vyteče dosti vody, aniž bych cokoliv musel rozpojovat a odpojovat, ale stále je tam té vody tolik, že by se něco mohlo poškodit mrazem. Takže vždy do každé pákové baterie foukám (ostatní jsou uzavřeny) střídavě, až nevytéká žádná voda. Stačí (u mne) tříkolově. Jistě, v potrubí ještě voda někde zbude, ale musí jí tam zůstat jen tak do půlky potrubí, nebo tvarovky, protože při zmrznutí se může kam rozpínat, a sice do té prázdné poloviny a nic neroztrhne. Do pákových baterií foukám přes hadici, na jejíž konci je manžeta, která se navleče na pákovou baterii v kempu, když napouštím vodu do konví pro karavan, je dlouhá tak, že konve nechávám na rudlu, hadice dosáhne až do konve. A touto hadicí, kterou navleču při vyfoukávání vody na pákovou baterii v karavanu a foukám do ní, pokud vytéká nějaká voda. Až je vše hotovo, tak po celou zimu nechávám otevřené pákové baterie napůl studená-teplá a všechny kuláky. Ještě mám další dva kuláky jako zabezpečení venkovní sprchy, aby se neotevřela pákovka sprchy po cestě a nevytekla všechna voda z nádrže do karavanu pod postele, (vnitřní sprchu nemáme, bohužel, tak se před létem a po létě alespoň otužujeme), ale tyto kuláky nejsou vypouštěcí, ale vodu vyfoukám i ze sprchy a nechám je oba otevřené. Takže dohromady sedm kuláků v karavanu. Při vybudování toho všeho to dalo práci, při odvodňování vodovodu je to pokaždé jen za pár minut. Čáo, Pep
VasuČlen Přidáno
před 6 letJá to dělám tak, že nejprve vypustím vodu z nádrže čistá voda a pak pustím tlakové čerpadlo, které vytlačí veškerou vodu při otevřených bateriích. Pak nechám cca půl hodiny jet čerpadlo naprázdno / je to výrobcem povoleno / a tím vysuším čerpadlo. Pak raději ještě profouknu trubky vzduchovým kompresorem, mám vypouštěcí ventil za čerpadlem a na něj nasadím vzduch. Samozřejmě při otevřených bateriích a vypouštěcím ventilu z topení, či bojleru.
Fiat Knaus 2,8 + dva senioři
Zajímavé je, že mám sice 3 baterie - sprcha, kuchyň a umyvadlo, ale zamrzla jen jedna. Myslím, že to bylo tím, že jsem baterii nenechal otevřenou. Zbytková voda pak rozlomila kartuš, ale ostatní bylo OK. Jelikož jsem to zjistil těsně při odjezdu na hory, jen jsem to narychlo zaslepil gumovou vložkou, kterou jsem vložil pod kartuš. Za týden jsem potom vyměnil novou kartuš, ale bylo to už pozdě. Tím, že byla kartuš zaslepená, voda neměla jak odtéct a průšvih byl na světě. Tentokráte odešla baterie.
Čerpadlo nechávám běžet naprázdo jen do 1min, potom to nemá smysl, protože žádná voda se přes baterie ven nedostane. Jen vzduch.
Větev s teplou vodou bude asi v pohodě, protože TUV se dostane ven přes protizámrazový ventil u Trumy. Ten vždy otevřu.
Horší to je se studenou větví. Tam by se hodil nějaký ventil v nejnižším místě za čerpadlem.
Věděli byste, kde se dá takový ventil sehnat? Nemáte nějaký link?
Knaus Van i650MEG, 2017
Upravil DDT dne 12.03.2018 17:37,
před 6 letDoskocilČlen Přidáno
před 6 letAhoj, ještě doplněk mého příspěvku #14:
Přečetl jsem si výše v jiných příspěvcích cit.: "nechám běžet čerpadlo na sucho, je uvedeno, že mu to neublíží", to je pravda, že mu to neublíží, ale pokud to není membránové čerpadlo za cca 6000 Kč, tak odstředivá čerpadla vzduch čerpat neumí, protože odstředivý efekt vytvoří v oběžném kole (kolečku, spíše kolečičku) jen těžká kapalina, lehoučký vzduch tímto čerpadlem čerpat nelze, natož, aby vytlačil ještě vodu z potrubí a tvarovek. Naštěstí, z bojleru vyteče voda sama pod karavan, ale jen tehdy, když je k dispozici zavzdušnění bojleru, protože vzduch musí nahradit tu vodu, a pokud jej tam nepustím, tak voda z bojleru nevyteče. Dělám to tak, že musím na dřezové baterii otevřít "teplou vodu", tudy se ten vzduch do bojleru dostane a voda vyteče, čerpadlo je samozřejmě vypnuté, system je bez tlaku a tlakový spínač by čerpadlo nutil běžet, protože je sepnutý. Každý karavanista vždy pozná na jaře po mrazech, jestli odvodnění vodovodu dělá správně, nebo ne. A když ne, vytáhne z kapsy 10 000 (jen aby to stačilo) a nechá si to opravit. Čáo, Pepa