Vyjasnění k:
Citovat
Ahoj. Tady jsem četl" nastartoval jsem motor na cizí baterku a aby neodešel alternátor, zapnul jsem světla a ventilátor" konec citátu. Pozor,
jde o obrovský omyl s katastrofálními následky. Proč? pokusím se vysvětlit. Každý ví že ve veřejné síti je 230 V při kmitočtu 50 Hz (kmitů za sekundu), ale tento údaj je geometrický průměr (nesčítají se čísla - hodnoty napětí, ale plocha sinusovek, proto geometrický), kde vrch......
Omlouvám se, ale pro technicky neznalé cítím potřebu upřesnit:
K 230V špička je 320V, nikoli 400.
K alternátoru - i když je zcela bez zátěže, nikdy na něm napětí nedosáhne 2500V:D záleží pochopitelně na otáčkách, ale víc jak 50 - 80Všpička tam není. Závěrné napětí, které musí alternátorová dioda vydržet je 80V(špička se vypočítá Uef x 1,41) Ztráta napětí na diodě je 0,5 - 0,7V u schotkyho diod 0,2V.
Nicméně i toto napětí je pro spotřebiče vražedné, často odejdou některé diody, někdy všechny, + regulátor, elektronická zařízení, rádio, někdy se toto odcházení uskuteční během týdnů.
část většinou vydrží. Tzn, i když takovéto auto opravíte, za týden Vám klidně něco odejde atd.
Ano, zapnutím světel a zapnutím ventilátoru se špička sníží, záleží na max proudu alternátoru, může se napětí snížit pod vražednou mez, nicméně pokud má někdo altík víc jak 40A , je to nejistá manipulace.
15,5V ef - to na alternátoru zcela jistě nebude, regulátor reguluje tak, aby tam bylo 14,4V - ale s AKU, bez zátěže vznikne přepětí i když regulátor vypne buzení, prostě je to tak, teorii popisovat nebudu.
Rozhřešení - nikdy není tak zle, abych musel riskovat že sice nastartuji, ale za pár km je baterka prázdná a někdy i zničená. včetně světel, atd. Jistota jsou startovací kabely a jiný nápomocný motorista.
Regulérní řešení jsou kvalitní startovací kabely s dostatečným průřezem (mám je udělané ze svářecích svorek, průměr pletené mědi cca 8mm), baterku v každém případě nechat v autě.
Správný a zaručený postup nastartování pomocí startovacích kabelů:
1/Cizí auto s nastartovaným motorem ,
2/propojení kabely +na+B)
3/cca 15 minut počkat, během nich může cizí auto přidávat plyn, čím déle tím líp
4/ pak zkusit start.
Jiný postup a slabší kabely nemusí přinést dostatečný proud do startéru, dost záleží na stavu vybité baterky
Opravoval jsem dost aut takto poškozených.