TomTPČlen Přidáno
před 6 letTo jde dost těžko. Baterie by musela být plně nabita a pak by šlo připojit nějakou větší zátěž + změřit chování napětí. Ale je to jen defacto vyloučení, že baterie není totálně KO. Skutečnou kapacitu změříš provedeným nabíjecím - vybíjecím cyklem, což chvilku trvá a určitě to ve většině případů není možné dělat na místě. Já se tady už jednou spálil, když jsem uvěřil, že je baterie v super stavu a diagnostika ukázala že byla ve stavu naprosto bídném. Osobně už nikdy baterii z druhé ruky, aniž bych si předtím provedl diagnostiku, nekoupím.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Ahoj,
můžete mi prosím zkontrolovat moje výpočty a případně doporučit vhodný výkon soláru + baterii?
Kompresorová lednice Waeco CoolFreeze CDF-36, příkon 45W, výrobce udává běh cca 30% času při teplotě 30 stupňů celsia
Bojler Truma Therme 5l, příkon 300W, výrobce udává ohřátí vody za 55 minut
nezávislé topení Eberspacher Eirtronic D2, výrobce udává příkon 10-20W, předpokládám že na rozfuk
notebook - chod 2-8 hodin denně, příkon nevím, ale odhaduji 30-40W
3 x LED pásek
Pokud správně počítám, kdybych v jeden den využil všechnu tuto elektroniku, spotřeboval bych:
lednice - 324Wh, tj. 27Ah
bojler - jedno nahřátí 300Wh, tj. 25Ah
topení 10 hodin - cca 150Wh, tj. 13Ah
notebook 5 hodin - cca 150Wh, tj. 13Ah
3 x LED pásek - cca 50Wh, tj 4Ah
Celkem tedy v nejnáročnější den 82A, což dokáže v létě za jeden den vyrobit 2 x 150W solární panel + 240A baterie.. Jenže v ostatní dny, kdy člověk nezapne počítač a nezatopí si, má potom zbytečné přebytky energie... Jakou minimální sestavu byste doporučili, když člověk míří třeba na měsíc do přírody a nechce jezdit do kempu? Stačí poloviční, tedy 150W panel + 120A baterie?
GardaČlen Přidáno
před 6 letNa tento zpusob pouziti 300W je podle me zaklad. Ve slunecnych dnech s tim vyjdes. Pri trose mraku cucnes baterii. Pak ji ale musis opet dobit a jeste generovat proud na spotrebu. Cili prebytek prikonu ve slunecnych dnech neni na skodu. Ja bych dal jeste vic pro podmracene dny !t
haskyČlen Přidáno
před 6 letAhoj.Mám na střeše 320 W a 2x90Ah baterie.Při slunečném počasí bych se nebál že tvou spotřebu nepokryješ.Ale pokud bude pod mrakem už bych byl na rozpacích.A od října do března bych nevěřil že vydržím.Já bych el.bojler vyměnil za plynový a pak už v pohodě.Mám to cca.stejné jak ty : lednice,rozfuk,televize,svícení(LED),nabití telefonu.Toto je ze zkušenosti kterým předcházeli výpočty a stejně se to liší.Pokud vyměníš bojler,bez obav bych do toho šel.
Hasky
Upravil hasky dne 19.04.2018 08:34,
před 6 letDo těch 300W soláru,nebo ohřev na plyn ....
Jen mne zajímá jak to vše uvezete a jak to děláte že máte takovou spotřebu energie . V zimě to chápu to se topí dost a čumí na telku ale jindy ? chce to změnit styl kempování .
sipadanČlen Přidáno
před 6 letTruma Therme se ohřívá přes horkovzdušné topení, pokud se nemýlím, tak proč tolik ah ve výpočtu ?
JardaK2Člen Přidáno
před 6 letSnad není v plánu těch 230 V získávat přes invertor, to už by bylo mnohem lepší dát Elgenu a ohřívat ji přes solar non-stop.
P.S. Že nechce plyn chápu :_[/quote]
Prosím o vysvětlení "Elgena a nonstop ohřev přes solar"? Také mi připadá lepší použít obyčejný trapézový měnič 12/230 než kupovat jiný boiler a v létě si ještě zatopit
ve vyhřátém karavanu pro ohřátí vody není moc komfortní. Bavím se o stání bez 230V. Díky.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
JardaK2Člen Přidáno
před 6 letCitovat
sipadan napsal:
Citovat
JardaK2 napsal:
Prosím o vysvětlení "Elgena a nonstop ohřev přes solar"? Také mi připadá lepší použít obyčejný trapézový měnič 12/230 než kupovat jiný boiler a v létě si ještě zatopit
ve vyhřátém karavanu pro ohřátí vody není moc komfortní. Bavím se o stání bez 230V. Díky.
Ahoj,
já jsem nikde nevyčetl zda má Tomkins již komponenty nakoupené, pouze chtěl zkontrolovat výpočet.
A ten má v případě ohřevu bojleru přes měnič nepřesný.
Vzhledem k tomu, že výše píše jak bude jezdit na měsíc do přirody, tak jsem napsal na základě svých zkušeností jak bych to řešil já, resp. jak to řeší většina co na měsíční pobyty do přírody jezdí.
Pokud si oba myslíte, že v přírodě je nejefektivnější ohřívat vodu, resp. bojler přes měnič, tak sice nesouhlasím (ohříval bych případně přes 12 V napřímo podle zadání výše), ale považuji tento názor za Vaše svaté právo.
Co se týče komfortu, tak bojler na horký vzduch je docela dobré řešení, ale je nutno správně nainstalovat aby právě nešel ten topný vzduch dovnitř vozu když je to nežádoucí. Je poměrně i energeticky efektivní a sem tam se opravdu na dlouhodobé pobyty v přírodě používá - většinou se to ale řeší naftou vodní a to včetně vytápění, ale to už je zase jiná písnička.
:_
Ahoj, díky ode mě to nebylo myšleno jako kritika, ale řeším stejný problém a tak nějak automaticky předpokládám že tu trumu má stejně jako já i spousta ostatních osazenou už z výroby. Že je jeho výpočet nepřesný souhlasím není započítána účinnost měniče a zejména pak klidová spotřeba měniče, kdy se boiler nahřeje a vypne a dále jedním nahřátím denně to moc nezachrání a boiler v origo nemá moc izolaci a poměrně rychle chladne. Ale zase pokud potřebuje trochu teplé vody v určitý moment a pohlídá si to tak si myslím že to není nepoužitelné - pokud mám energii tak mohu pokud ne jsem bez teplé nebo musím ohřát jinak.
Ale zpět k dotazu tu Elgenu jsi myslel s 12V spirálou přímo na panel bez regulátoru? Teplým vzduchem jsem to ještě nezkoušel, ale mám obavu, že i kdybych udělal letní výdech vzduchu z boileru pod karavan a uzavřel všechny ostatní výdechy tak stejně ten ventilátor odtáhne jen část tepla z topení a zbytek vyzáří topidlo do prostoru karavanu. Díky Jarda
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
sipadanČlen Přidáno
před 6 letV klidu Jardo, nejsem urážlivej, takže konstruktivní kritika / diskuse je vítaná.
Elgenu jsem myslel napojit napřímo na 12 V tak, aby nebyly alespoň ztráty. Čili na akumulátor, který solar došťouchá pokud bude svítit.
Bohužel ten "luft" nedělají s 12V, což se jich musím zeptat proč.
Viděl jsem měření termokamerou celého systému a spojka mezi hokovzduchem a Elgenou (luft) v délce cca. 30 cm a řádně izolovaná byla naprosto v limitu pár desítek stupňů.
Osobně tedy výsledek za mě uspokojivý, ale nad 10 kW Hydronic stejně není :), pokud jezdím do přírody - jinak je to naopak nesmysl ....
JardaK2Člen Přidáno
před 6 letDíky za vysvětlení už si rozumíme. Jde mi o to a asi nejsem sám, že nemusím nutně jet do přírody, ale pokud vyrazím stylem i cesta je cíl, kde po cestě 1-2x někde zastavím přespím nadivoko a následně přijedu do kempu a ten zrovna není celej prodrátovanej a raději se postavím někde stranou, ale bez možnosti napojit se na el. tak se ta částečná nezávislost hodí každému. Nemyslím zrovna sprchování, ale mít k dispozici jen ledovou a nebo např. 40°C vodu je fakt rozdíl;)
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
sipadanČlen Přidáno
před 6 letRozumim a plně souhlasím .... :_
RobertoČlen Přidáno
před 6 letnabíjení vymlácené baterky do "mrtva" ... povedlo se mi zapomenout baterii na vypnutém nabíječi co točí bohužel zpětně s chlazením . Výsledek asi měsíc prázdná baterka ...
Už se Vám někomu podařilo takový akumulátor zase oživit ?
Začal jsem klasickou trafo nabíječkou na náběh napětí na 11 v a pak připojil Cetek
5A na Recond . Po 20 hodinách je nabíječ na 5 tém kroku ..
I když ji nabije na 100 % bude taková baterka ještě držet a dávat co má ? Jede na ni Mover .. Je to modrá Varta Proffesional 75 AH pro lodě karavany ..