Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Vše o akumulátorech: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Vše o akumulátorech

Poslední aktualizace před 1 rok
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 13 let
To pomalé dobíjení na konci bohužel nemá řešení. Je to dané konstrukcí zdroje (akumulátoru). Pokud bys chtěl dobíjet v zimě potichu a doplna tak zbývá už jen E-FOY. Bohužel.
PetrMPetrMČlen
Přidáno před 13 let
Ahoj všem, mám taky jeden drobný dotaz k akumulátorům. V zimě nejezdím, mám v autě 2 baterie, je lepší pro jejich životnost je na zimu vyndat a dát někam do tepla, nebo stačí občas dobít a držet je v nabitém stavu v autě? Díky za radu.
Franta REZACFranta REZACČlen
Přidáno před 13 let
Tak tohle je již výše popsáno. Příspěvek číslo 4 od Karla Prokopa ke konci.
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
PetrMPetrMČlen
Přidáno před 13 let
Díky to je přesně to, co jsem nemohl najít.:)
VitaVitaČlen
Přidáno před 13 let
minulou zimu jsem odzkoušel - místo malé trvalé nabíječky použít funkčnost energobloku a před něj dát klasický zásuvkový týdenní programátor - prostě to občas na chvíli celé zapnout.
remeksonremeksonČlen
Přidáno před 12 let
Měl bych dvě otázky.
1. Je možné nabíjet (napojit udržovací nabíječku) na oba akumulátory současně? (nástavbovou i motorovou? mám obě 90Ah)
vybral jsem si nabíječku CTEK MXS 5.0 http://www.ctek.c...roduct=39, ale pak jsem se dočetl že CTEK MXS 10 http://www.ctek.c...product=39 je určená speciálně pro karavany a umí přepínat v případě nízkých teplot pod 0 stupňů.
Tedy otázka č 2. vyplatí se kupovat dvakrát dražší nabíječku kvůli té jedné výhodě. Přes zimu toho moc nenajezdím, počítám že budu mít nabíječku napojenou celou zimu a nejspíš asi i celý rok. Mám napojenou motorku na udržovací nabíječku a životnost baterie se výrazně prodloužila.
SvanSvanČlen
Přidáno před 12 let
Už přes rok mám auto stále napojené na 220V přes energoblok (vždycky když přijedu, hned ho připojím) - dobíjím tak jak obě (paralelně spojené) nástavbové tak i startovací baterii - panel ukazuje stále, že startovací má 13,7 a nástavbové 13,9V - jen jsem měl trochu pochyby,co by se stalo při zhroucení a zkratu nějaké baterie (?) aby to nedejbože nevyhořelo...Jinak motorky mám už druhou zimu připojené celou dobu na slabé dobíječky (Lidl) a zdá se, že jim to fakt jen prospívá-životnost se prodloužila.
zuzi777azuzi777aČlen
Přidáno před 12 let
Dobrý den,
omlouvám se, nechci plevelit vlákno ALE:
. Vím, že je tohle vlákno je s rozborem co , kde a která baterie je a umí , ale jako ženskou mě to fakt neoslovilo a nikdy to nepochopím. Ve čtení jsem skončila někde hodně na začátku s pocitem, že jsem a zůstanu blbá , co se týče elektřiny. A jediné co budu vědět, je- nešahej na to, kope!

Může mi některý ze zdejších kutilů a odborníků poradit?
Je možné přiblížit mi, která z nabízených baterií na trhu by stačila na osvětlení karavanu,větrák na topení,
čerpadlo na vodu ( 2x) a případné puštění notebooku či malé televizky? Spočítala jsem spotřebu , při puštění všeho , co jsem našla je to do do 400 W( sečetla jsem to ze štítků u jednotlivých spotřebičů). Ledničku chci pouštět na plyn- u té jsem spotřebu nezjistila.
Jestli je to co jsem napsala úplná blbost, fakt se omlouvám, ale vím že baterii potřebujeme. Zatím vždycky řešíme spotřebu karavanu připnutím na autobaterii v autě, ale to jen když s námi jede můj muž. Já se k tomu nehrnu a doufám, že to připojování by vyřešila baterie v karavanu.Manžel takticky nechal shánění na mě :o) Nechci se kvůli tomu učit o elektřině, ale brouzdat po netu a inzercích kvůli konkrétnímu aparátu už bych zvládla.
Tak jsem to musela zkusit se zeptat.
Děkuji za případnou odpověď.
Zuzka , Honza , Honzík : 53+57+ 12.
====
Až nám bude těžko , zakloníme hlavu a koukneme se na nebe...uvidíme tam sice úplný hoxxo, ale otevřeme si dýchací cesty a budeme mít víc kyslíku ! :-)
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 12 let
My na to děláme optimalizaci. Je zdarma. je nanejvýš vhodné přijet s karavanem a pak to probereme. Trvá to od půl do jedné hodiny. Většinou si probereme co potřebuje uživatel mít a co potřebuje vědět.
zuzi777azuzi777aČlen
Přidáno před 12 let

Citovat

Karel Prokop napsal:

My na to děláme optimalizaci. Je zdarma. je nanejvýš vhodné přijet s karavanem a pak to probereme. Trvá to od půl do jedné hodiny. Většinou si probereme co potřebuje uživatel mít a co potřebuje vědět.


Děkuji za nabídku, proberu to s manželem a ozvali bychom se po SZ. Jste pro nás lehce z ruky,ale domnívám se, že by mi setkání s Vámi určitě ušetřilo kupu starostí a ztrapňování se před lidmi,kteří mají vše kolem elektřiny v malíku. Díky! :_
Zuzka , Honza , Honzík : 53+57+ 12.
====
Až nám bude těžko , zakloníme hlavu a koukneme se na nebe...uvidíme tam sice úplný hoxxo, ale otevřeme si dýchací cesty a budeme mít víc kyslíku ! :-)
Jarda_1Jarda_1Člen
Přidáno před 11 let
další dokument o akumulátorech a nabíjení:
http://www.cezeta487.ic.cz/Documents/...latory.pdf
Radek SladkyRadek SladkyČlen
Přidáno před 11 let
Nazdar, hoši…a kdyby náhodou, pochopitelně i děvčata!

Upřímně se přiznám, že za ty roky, co sem chodím, jsem četl už hodně debat o akumulátorech. Všechny měly něco společné
-někdo se dostal do průse..švihu
-ve všech bylo vždy dost pro poučení a sebevzdělání.
Ale prostě to bylo vždy tak nějak pod tlakem událostí….včera se mi něco podělalo a zítra to potřebuji mít vyřešené….
…....poněvadž jsem teď marod, mám teploty mezi 37,5 a 38,6 už třetí den a jsem dost guma na to, abych něco doopravdy dělal, začetl jsem se do 24ky a narazil na téma aku - upman a potom tady bazopv. A jak mi ta podehřátá mysl lítá nahoru a dolů, tak mi napadlo taky něco splácat. A poněvadž mně osobně teď o nic nejde (brzy ale možná půjde – mé Exide AGM mají 4 ročky), dotlačil jsem se k jinému úhlu pohledu na věc a půjčil si k tomu z netu některé informace.
Tedy podle mého – je třeba začít z konkrétního bodu a pak postupovat podle jakéhosi schématu. Pokusím se –
výchozí bod – řekněme bod nula, tam si budem asi fšici podobní

0) kdyby to šlo, chtěl bych tak silné aku, aby mi bylo jedno, kolik propálím, ale –

1) skrzevá co ho budu dobíjet? Neznám energobloky, ale vím, že se liší množstvím možného dodávaného proudu – snad ve skocích 10,16,20,30 Ampér..? To ví každý sám. Různé efoye a centrály, které jsou doplňkové zdroje a vícenáklady teď kašlu, jde o to, co dokáže altík ve spojení s energoblokem. Mám–li tedy já energoblok se schopností dodat 30A, tak bych asi nešel s obvyklým nabíjecím proudem ve stavu vyhládlosti aku přes cca 80 - 85% této kapacity, aby se z toho energoblok neuvařil a aby mi taky něco zůstalo - třeba pro motorovou baterii, nebo tak ….
A proto bych asi dal
aku do 80Ah k něčemu, co dobíjí 10 Ampéry
aku do 140 Ah k něčemu, co dobíjí 16 Ampéry
aku do 180 Ah k něčemu, co dobíjí 20 Ampéry
aku do 230 Ah k něčemu, co dobíjí 30 Ampéry
Obecně – vybitá baterie se chová jako kamarád, kterého přidržím za nohu pod hladinou a na poslední chvíli ho tedy pustím – první nádechy jsou velmi lačné a hluboké a pak se to pomalu zklidňuje až by se dalo říct – flinká, takže moje souprava 2ks Exide 85Ah = 170 Ah připravená o polovinu své kapacity je po nastartování schopná žrát i skoro 30 A a jak se krmí a vzrůstá její vnitřní odpor, tak ke konci už to flinká i po pár ampérech a je problém ji pak tedy vlastně 100% dobít – tady asi Karel okamžitě napere odkaz na boostry, které se s tím nepárají a zmermomocní aku, aby žral furt stejně lačně a zbytečně tu obnovu neprotahoval…

2) Tak asi tušíme, jak kdo máme silné energobloky či boostry a jak moc Ah si můžem tedy dopřát pro nabíjení. Teď vstoupí do hry další faktory - rozměry baterií – jednoduše,
do 85Ah plocha cca 26 krát 17cm a váha tak do 25 kg,
od 90Ah do 115Ah cca 35 krát 17 cm a váha tak do 33 kg,
od 140Ah do 230Ah cca 52 krát 29cm a váha do 57 kg a 260Ah Varta AGM 78kg
Jde o mix Varta kyselinové bezúdržbové a AGM.
Jestli mnou spočítané potřebné Ah chci rvát z jedné baterie, nebo budu muset ze dvou – o tom rozhodnou právě ty rozměry a vzdálenost různých úložných prostor, pokud prostě nemůžu mít rovnou tu největší „krávu“, že ano….
Anebo taky můj obvyklý roční režim provozu a skladba palubního vybavení.
Plynař který jezdí hodně v létě, ale málo na zimu, tak si klidně vystačí to léto s jednou menší, snáz ji dobije, ušetří místo a váhu a na zimu přihodí druhou, ale už by se měl dlubat s přepinačem, bo take dvě mrchy do kupy dat nemože, že je tak, synci…
No a nafťak to ma ložene – buď jedna velka, nebo dvě menši, ale furt spolem a když tak je vylepšit přepinačem a poctivě střidat, ne?....

3) No a včil to dalši, co je až na prvnim mistě – cena. Abych z teho nezblbnul, u trakčních „mokrých“ jsem už v bodu 2) vypustil Bannery i Exidy, protože se musí dolévat i podle dat uváděných Eshopy, takže to asi prča není.
Varty ne….. a stejně, přepočteno velmi zhruba na jednu Ah včetně DPH 20% - sledujte
Varta cca 25,-Kč/1 Ah kapacity
Banner přes 30,- Kč/1 Ah kapacity
Exide skoro 35,- Kč/1 Ah kapacity

4) No a v provedení AGM
mohu naklánět (lépe se mi pro ni hledá místo – já je mám postavené na výšku),
vydrží více vybíjecích cyklů,
při dlouhém odpojení neztrácejí tak rychle kapacitu,
v zimě je mohu podpořit tím, že je nechám i delší dobu přes E-blok pod proudem – nepřebíjím ale dělám jim dobře,
nejsou tak citlivé na otřesy, jako olověnka v roztoku
no a zacáloval jsem si teda pěkně více – i když zde taky pozor
Exide AGM 60,- ale i 70,- Kč/1 Ah kapacity
Varta AGM 50,- až 55,-Kč/1 Ah kapacity

Čerpal jsem odsud http://www.batter...cni/varta/ a hned mám dotaz sám, asi na Zdeňka či Karla, nebo koho kdo bude dřív - co se děje v dobu dobíjení altíkem přes Carilu 36/30-DS/IU s motorovou baterií, která je na moji Carilu také připojena a podle mých namátkou získaných info (avšak bůhví jak uchovaných, znám se) se jí tato Carila začne věnovat, až když je nástavbová baterie aspoň na 80 nebo i více % nabití. To si teda holka motorovka na jednu stranu pěkně počká a na druhou stranu holka nástavbovka zase nemá těch 100%, což zkracuje její životnost. Není teda ta Carila tak trochu blbá? Nebo já? A to ještě po vypnutí motoru zůstávají spojené a jedna se přelévá do druhé ……tak, synci, včil jsem napsal, jak bych vybíral baterku, až ty moje zahlásí ústup do kopru, tak s tím tež něco proveďte, ať jsem chytřejší a nemusím robit narychlo a pod tlakem a spravit jaku koninu…zdar a mějte se, idu do peřin….:l
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj Radku :_ dostal jsem se k tvýmu příspěfku první tak Zdenka předběhnu !M ale domnívám se že by asi napsal to samý když tak mě Zdenku (Tome) opravte :).

Calira je firma Manfreda Trautmanna (dnes už ho pohltil koncern Truma) a patří mezi špičkové karavanové výrobce a vývojáře stejně jako bratři Büttnerové (MobileTechnology) a nebo Harald Schaudt známý to výrobce energobloků.
Ta Calira je starší typ 30A samozřejmě ho znám.
1) charakteristika je "jen" IU (pro naše užití samozřejmě stačí ale neumí konzervaci to je poslední U kdy udržuje malým proudem např 13,7V aby tu baterku zbytečně nevyvářel).To samozřejmě neznamená že nemůže zůstat trvale připojená jen je trošku "necitlivá" a řeší to spínáním. Není to žádná tragédie ale IUoU je samozřejmě trošičku lepší,......
2) je to klasický energoblok (zkráceně EBL) který funguje klasicky čili: nastartuješ motor a na startovačce se začne zvedat napětí. Když dosáhne hodnoty 13,8V sepne vestavěné 70A relé paralelně obě baterky k sobě (starovací i nástavbovou) dále je tam 30A relé které připojí lednici na 12V. To celý je nám známý signál D+,
V této chvíli se startovačka chová jako jakási vyrovnávací nádrž na energii, ale není to tak úplně pravda protože odpor drátů dělá svý a srtartovačka vždycky dostane "nažrat" první. Protože nástavba je omezená odporem drátů např. 0,3 Ohmu tak do ní poteče o 3% méně energie a taky pomaleji (ty čísla jsem si vymyslel pro jednoduchost ), Tím je v podstatě vyřešen "přeliv energie" mezi baterkama.
Pozor nezaměňovat s paralelníma baterkama vedle sebe. Tady nás dělí vždy několik metrů vodičů a ty už přeci jen nějaký odpor mají.
Nuže altík nakrmí startovačku a "přebytek" energie teče do nástavby a lednice.
3) ve chvíli kdy se altík zastaví dojde vlivem odběru lednice nebo i ostatních spotřebičů rychle k poklesu napětí palubní sítě pod 13,8V a k rozpojení obou relátek v EBL. V té chvíli jde startovačka na sólo, nástavba taky a lednička se musí přepnout na plyn (pokud tam není automat AES - to si popíšeme jindy).
4) takže EBL v podstatě při provozu na 12V jen spíná relátka nic víc. Jediný co ho zajímá je napětí "dárce" startovačky a hlídá aby jí neublížil. Napětí nástavbovky v režimu 12V EBL neřeší, je hlídané regulátorem v autě.

Co se týče nabíjení na 220V: nabíječ je velmi výkonný 30A proto má i Al plášť bacha při zástavbě na chlazení - fakt topí. Charakteristiku jsme si už popsali.

Stačí to takhle :)?
Radek SladkyRadek SladkyČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj, Karle,
díky za podrobnou odpověď :g. Koukal jsem ještě do dalšího vlákna a zaregistroval další tvé příspěvky a můžu si teda trochu dočesat myšlenky.

Jednak je pravda, že těch skoro 30A mi dává blok, když nahodím centrálu a baterka je "vyžraná", tedy z 230V, z altíku nikdy, to výrazně méně. Pak jsem si všiml, že píšeš, že ani booster nepřečůrá ohmův zákon a rve sice dlouho hodně, ale pak ten proud taky klesne.

S Carilou jsi mne uklidnil i ne. Je pro mne lepší, abych byl tak trochu blbý spíš já, než ona. Myslel jsem, že je na IUoU režim. Rozhodně má přepínač pro AGM, je taky pravda, že když dám ten tedy "pseudokonzervační" režim, tak mi měřák ukazuje 13,8 V a třeba i 0,00A - je to hodnověrný přístroj, Ampérhodinmetr s přepínáním na U a taky I. Mimochodem, kdo chce nepovrchně přistupovat k aku a zimnímu provozu, měl by tuhle věc jednoznačně mít. Je to na celý život auta a už mockrát jsem si odpustil tu pořizovací cenu - hodně se tím dá těm baterkám pomáhat, mám vždy kontrolu kolik při- či odtéká a kolik je kapacity eventuelně o kolik kleslo po kolika odebraných Ah napětí a jestli tedy už se ztrácí schopnost držet kapacitu, či ne....ale to není hlavní téma vlákna...

Rád bych se zeptal -
1 - jak kritické je rozhodování zda AGM/gel nebo bezúdržbová trakční baterie - s ohledem na praktické argumenty?
Asi jde o způsob provozu, jezdím i zimu, mám kompresorovou ledničku, Webasto vodní topení i vařič, auto pak zůstává na dvoře, byla by to asi 230Ah, tedy blbě k vytahování.....
2 - U toho mého EBL Carila 36/30 DS/IU by jsi mi doporučil jakou max. možnou kapacitu aku?
3 - Potom, proč myslíš, že je trakční Varta DC 230 Ah (57 kg)o 21 kg lehčí, než Varta AGM 260 Ah (78 kg) při stejných rozměrech? Je to deskama a ukazuje to na možný rozdíl v životnosti aku?
4 - Pokud je u těchto dvou aku rozdíl v ceně 5800,- ku 12800,- cca, mám čekat 2krát větší uspokojení právě výsledkem včetně životnosti, nebo je to jen hra na vyšší level?
Když vše o aku, tak vše o aku, bude-li se někomu, kdo zná, chtít přidat odpověď a tedy i názor, mockrát díky, :^ R.
Radek
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj Radku jen rychle :)
ad1) já jsem pro klasickou kapalinu - AGM nebo gel nemá pro tebe praktický význam (náklony)
ad 2) klidně těch 230Ah vejdou-li se
ad 3) o váze jsme spolu nemluvili :) Nicméně nemyslím že by tam byly výrazně silnější desky. Spíš to bude daný konstrukcí. To by se ty baterky musely rozříznout a podívat se. A že by AGM mělo 2x delší životnost je blbost. Sulfatovat to bude +/- stejně rychle. Si myslím.
ad 4) domnívám se že je to hra na vyšší level. Neřešil bych to a šel do klasický Varty (nebo podobný baterky. Ve Vartě lepí na stejný lince na baterky asi šest druhů samolepek (Banner tam je myslím taky). Poměr cena výkon je podle mě u Varty nejvýhodnější.

Neznám nikoho kdo by měl v karavanu nástavbovou baterku dýl než 6 let. Většině karavanistů zdechnou baterky za 2-4 roky. Proto drahý baterky jsou podle mě naprosto nevýhodný v karavanu/obytce.
Ty podmínky jsou natolik prasečí = dlouhá zimní i letní nečinnost, hluboký vybíjení, skladování ve vybitým nebo polovybitým stavu (sulfatace), nabíjení velkejma proudama,... to sou všechno věci který z životnosti baterek více či méně ukusují. Proto si myslím že obyčejná baterka v poměru cena/výkon je nejvhodnější. Prostě vím že mám baterky na cca 3-5 let, pak výměna. Stejně už mají kapacitu tak malou že mě jen serou :) = vyměnit.
- značná část lidí co přijede k nám na servis měla (nebo má) ultra drahý baterky co zařvaly za dva roky (i dřív), takže vím co píšu.
Protože baterky neprodávám, tak můžu říct pravdu. Baterkama se zabejvám přes 30 let, za tu dobu jsem se něco maličko naučil (učím se pořád) ale něco už jsem i viděl a měl jsem štěstí na dobrý učitele :).
Radek SladkyRadek SladkyČlen
Přidáno před 11 let
Díky moc za odpověď.
Já, jak jsem napsal, mám 4 roky AGM, mám je na stojato a jako výhodu vidím, že by měly lépe zvládat třepání, neuvolňovat plyny do obytného prostoru, mám je na boku a lépe by měly zvládat dlouhodobější odpojení.
Pak mne ale smolí, že je to o tolik dražší. No a když se teď připravuji na nové, abych nebyl zaskočen, tak to svoje rozhodnutí, kdy baterky jsem vlastně měl dřív, jak auto, chci konfrontovat s názorem praktiků.
Upřímně, nejvíc se plácám ne v kapalinové/AGM, na to buď bude líto pustit chlup, nebo ne, ale v kapacitě. Dokážu dostat do budníku aku cca 230Ah, takže zvýšení kapacity a mohu dlouho vybíjet. Ale jak pak nabít zpátky do plna, abych nezmenšoval její kapacitu tímto nedodržováním doporučení správného režimu? A do plna by se mělo vždy po vybití, takové to "přičůrávání" z altíku (pokud se jedná o úbytek třeba 120Ah), kdy ten altík začne dávat 17 A, ale spadne časem na dva, tak to abych dobil do plna, to je na návrat 1000 km (a kdoví jestli), ale ne na nějaké přejezdy. Tady se přímo vnucuje booster, ale já zatím nestojím o ty "velké a rychlé" proudy, neb ty dají baterce též pokouřit.....prostě nedobíjením doplna či použitím velkých dobíjecích proudů se snižuje celkový počet možných vybíjecích cyklů aku - tedy životnost, což je rána do vazu té z nejdeklarovanějších předností tohoto typu baterií... ;-(
Napadlo mne v tom případě zcela kacířsky právě 2 menší baterky odděleně, z nichž každou už dobiju po vycucnutí zpět do 100% snáze, ale pak to začíná být docela logistický hokej - kdy z čeho čerpat a kdy co dobíjet...;-), přepínače samozřejmě existují, jak píšou chlapi výše, nebo jinde... ale to už pak bez Ah metru ani ránu, to bych v tom sám zabloudil za dvě výměny...
(fakt tuhle věc doporučuji všem, stejně šikovné jako měřič motohodin na centrálu, nebo na člun..)

Má někdo další za sebou takové dilema?
Radek
Me2dMe2dČlen
Přidáno před 11 let
U mě asi vyhraje ta varta DEEP CYCLE ta nejvyšší kapacita myslím 230 Ah píšou, že je více odolná právě větším vybíjecím proudům a booster pokud ji vycucneš nebude do ní cpát max hodinu ale min. tak 2-3 hodky ale neumím si představit že ji vycucáš s tvým zacházením se spotřebiči. A nikde nebudu stát déle než 2-3 noci bez přejetí a pak ta centrála, nebo booster.
...jak říkám člověk něčím nemocen býti musí, neb by snad i zcvoknul, no ne?Me2d
Me2d+Me2dice+2 Medvíďata(12+9)+ český terier PARD + vw t4 california exclusive 5m 2.4d rychlík :-) Nezávislá pomoc při výběru osobního, dodávkového vozu. Richard Junger 777864931
Radek SladkyRadek SladkyČlen
Přidáno před 11 let
Brum,brum, brumlybrum, Me2de, :_
ta je za dobrou cenu, fakt, že jo.....
při 230 Ah ji určitě nevadí velký vybíjecí proud, jde o to, že bys neměl jít pod zůstatkovou kapacitu cca 110 Ah, takže máš k dispozici 120 Ah a to mi v zimě (s Webastem topením i vařičem a kompresorovkou byť jen 40w, neb bez mražáku) vydrží s velkou bídou od jednoho večera do přespříštího rána, tedy 1,5 dne. A když tam pak budu chtít narvat zpět těch 120 Ah zpátky celých, což bych měl, abych dodržel podmínky pro dlouhověkost aspoň průměrnou, tak ji musím trápit vysokými nabíjecími proudy a taky ne na chvilku, nebo ji nabíjet normálními, ale to pak velmi dlouho, proto říkám, že přejezd je jen "přičůrávání", pokud by neměl 1000 km a honda to za 6,5 hodiny (1 nádržka) taky nedokáže.... proto jsem konstatoval, že snad doopravdy lepší 2 menší, neb jednu velkou nabíjet do půlky je špatně, ale jednu menší do plna je už reálné - no a pak je prostě střídat...
Radek
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 11 let
Ahoj Radku
dělba na dvě menší aku není v podstatě přínosem = pořád je to o množství aktivní hmoty ze který musíš vysápnout olovo a narvat ho do vody za jednotku času. Co se nabíjecích pulzů týče ten booster je vyladěnej a není to tak zlý (je to nejlepší nabíječ 12/12V jakej znám) Takže za mě klidně tam dej AGM 230Ah na stojáka (když to kvůli prostoru jinak nejde), ale nabíjej boosterem = ŠPIČKOVÝ BOOSTER BUDE VŽDYCKY MNOHONÁSOBNĚ CITLIVĚJŠÍ A RYCHLEJŠÍ NEŽ OBYČEJNÝ REGULÁTOR U ALTÍKU !!!.
Na klidný 100% dobití tam máš EBL a solár (co největší tam půjde, příp. dva + MPPT régl). Nic jinýho nepotřebuješ. Bude to fungovat, věř mi.
Na dlouhověkost se vyprdni - ta baterka dostává na prdel už svým primárním provozem v nástavbě. Kup levnou, místo AGM a za čtyři roky ji vyměň. Jednoduchý počty na pytlíku vod svačiny (dva sloupečky MD/D = má dáti/dal) ti ukážou že nejlevnější varianta je ta "pseudotrakce" Professional :r od Varty protože má desky ze startovačky = stejně nebude žít deset let (slabý desky - stará trakce měla desky tlustý jako prkna) a dobře snese i velký nabíjecí proudy (velká plocha aktivní hmoty) proto pro tento účel bude sloužit velmi dobře, ale brzo chcípne (cca 4 roky) i při relativně slušný péči. Takhle to prostě je a nic jinýho stejně nevymyslíš.

Zn. proč orat ohnutou větví, když máme Johna Deera a pluh obracák? Pravda, bratři Veverkové by asi měli radost,....:)
P.S. na uvolňování plynů v době moderní elektroniky vůbec nemysli: dynama a prehistorický cívkový régly s citlivostí +/- 0,5V už mají jen veteráni,.....

Já bych se přimlouval za variaci: Varta kapalná 230Ah, booster MT 45LB a solár 2x100/136W + MPPT régl. Plus EBL Calira 30A. A garantuju Ti že to bude chodit. Žádný paralelní řazení baterek !!!!

:_:_:_

P.S.S. To Vás pánbůh trestá, že se nemodlíte :o. Dřív Vám stačila 5W žárovka, petrolejka, vepřový konzervy a paštiky a v zimě jste seděli doma u krbu :D.
X
xgojnyČlen
Přidáno před 11 let
Tak koukám jak se tu pěkně diskutuje o bateriích: Dnes mám dvě kapalinové baterie a to myslím Varty 90 a 105Ah. Jedna velká baterie se mi prostě nevejde a tak musím řešit odpojování baterií. Provedl jsem zapojení těchto baterií a to pomocí relé, které baterie spojuje a zase odpojuje dle potřeby. ENB co mám osazen mi pouští do zadních baterek max cca 15A a pokud připojím 220V tak chvilku jede taky klidně 15, ale následně to klesá na 10A.

Na střeše solár 235Wp a MPPT regulátor. Dává max 13,7V, ale při mírnějším osvícení v hlavně v zimě dává i třeba jen 12,5V i když baterka (při odpojení soláru má třeba jen 12,1V).

Odpojovač je vlastní výroby a měří pouze napětí. Zatím neumím měřit protékající proudy a pracovat s tímto údajem.

Dotaz. Jaké nastavit napětí pro spojení bateríí při zahájení nabíjení (nyní 12,75V).

Při jakém napětí pak následně baterie odpojovat aby nedocházelo ke zbytečnému přelévání proudu z lepší baterie do horší. Nyní myslím 12,6V.

Jedna baterie je zvolena jako základní, po jením vybití (nyní 11,25V) se přepne na druhou baterii, která se následně začíná vybíjet.

Jak nejlépe do toho zapojit solár, který někdy pozvedává napětí pouze na 12,7V a pak následně způsobí tzv. taktování. Připojování a odpojování druhé baterie.

Doufám že jsem v jednoduchosti popsal problém. Díky za rady.
Fiat Ducato Alkovna Dethlefs 2,8JTD chip 118kW, r.v. 2005 Shock
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,725,763 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.25943 sekund | Průměrně za: 0.25943 (0) sekund | Dotazy: 139 | Použitá paměť: 2.36MB/4MB