Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Vše o akumulátorech: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Vše o akumulátorech

Poslední aktualizace před 12 měsíců
DoskocilDoskocilČlen
Přidáno před 8 let
Ahoj. Bohužel, akumulátory se rozjíždějí vždy, ať jsou zapojeny jakkoliv, ať paralelně, nebo za sebou, seriově, jak je uvedeno v předchozím příspěvku. Proč to tak je? Zatím ze nepodařilo vyrobit dva naprosto stejné akumulátory, a sice tak, aby měly úplně stejnou účinnost nabíjení a i vybíjení. Tzn., že oběma akumulátory při vybíjení poteče stejný vybíjecí proud (zaručeno při zapojení do serie), a přesto se jeden z nich vybije více, než druhý. Nepatrně. Rovněž tak při nabíjení teče přes tyto akumulátory stejný proud, přesto se jeden z nich nabije méně. Opět nepatrně. Při určitém počtu cyklů nabíjení/vybíjení už je rozdíl znát a proto je potřeba zařadit vyrovnávací nabíjení, tj. každý akumulátor zvlášť až do konečných znaků nabití. Ve svém článku o akumulátorech jsem uvedl, které to ty znaky jsou.
Jemomže k takovému "rozjíždění" dochází i mezi jednotlivými články jednoho akumulátoru a kde jsou již ty časy, kdy jsem si mohl změřit hustotu elektrolytu jednotlivých článků a ty časy, kdy se dalo změřit napětí jednotlivých článků pod nabíjecím proudem akumulátoru a zjistit skutečný stav jednotlivých článků? (propíchnutím měřícími hroty asfaltovou zálivku jednotlivých článků, ale to mi až tak nevadí). Důležité je zařazovat vyrovnávací nabíjení čas od času u každého akumulátoru, bezvadně to umí současné "chytré" nabíječky, jenomže ji tam musím nechat připojenou, když ne týden, tak alespoň pět dní. V principu je vyrovnávací nabíjení stejným velmi malým proudem - dvěstě až čtařistahodinovým, aby se jím nabité články nepřebíjely a nedostatečně nabité "dotáhly" na úroveň těch "lepších". Ve svém jednom článku jsem napsal, že jsme měli na elektroprůmce profesora přímo posedlého akumulátory, skončili jsme u nich téměř vždy v jakémkoliv elektropředmětu, všichni se pak vždy pošklebovali, já jsem dával bedlivý pozor. Pokud se nezařazuje vyrovnávací nabíjení, tak ve vzácných případech může nastat až přepólování některého článku jednoho akumulátoru (baterie článků - to jsem byl já). Čáo, Pepa
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let
Ahoj,
jasně že se rozjíždějí, ale ty 4 roky dají, pokud jsou vhodně propojeny.
Do lodí a speciálů se dělají daleko větší bateriové celky a také ty celky odvedou to, co se od nich čeká.
Na mém oblíbeném webu zde http://www.smartgauge.co.uk/batt_con....t_con.html jsou uvedeny vhodné a méně vhodné způsoby propojení více akumulátorů včetně měření.
Takže já osobně, pokud je to potřeba propojuji GELy dle nutnosti na takovou kapacitu, která je žádoucí a počítám s životností v horizontu cca. 4-5 let. Nestalo semi, že by ten celek kleknul dříve ... :_
4.114683,118.628756
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
čau Dane, ty stránky jsou moc pjekný, ale ono je třeba říct že ty baterky v lodi se většinou nevycyklujou tak rychle (na rozdíl vod dosti aut který najedou 40-60 a více nocí za rok) taky naprostá většina lidí má zapojení typu 1. Což vypovídá o důvodu, proč jim ty baterky zdechnou za dva roky. Protože se rozjedou o mnoho ochotnějí než při zapojení správným (křížovým). Ale to víš Ty a pár osvícenejch elektrikářů a čtenářů tady na netu. 95% populace (včetně řady výrobců) o tom ponětí nemá.

Viva la GEL. Ale laciný zaplavený Varty na běžnou aplikaci zpravidla vyhoví. Gely jsou znalecký baterky. Budeš řešit gely s člověkem kterej je klasickej uživatel ?
A to ty lidi školím fakt poctivě,....Ale zůstal jsem u jednoduchýho, levnýho a funkčního řešení.
A to je pro mě; (prostýho vesničana) - jedna velká zaplavená Vartí baterka.
Speciálních aplikací je tak 5-7% a to nebudu vypisovat na netu, protože stejně je to vždycky individuální vestavba.
Např. teď máme na dílně Mercedesa expedičáka 8t 4x4 pro jízdu kolem světa s baterkama 450Ah,.... kompletní stavba elektro a další appky, ale to tady fakt řešit nechci. Ti co nás chtějí najít, si nás najdou :^ :_
BombiciBombiciČlen
Přidáno před 8 let
Pro Doskočil:
Jo, články se rozjedou i v akumulátoru 12V, to ano. Jenže k sériově zapojeným dvoum 6V aklumulátorům se mohu zapojením chovat, jako k jednomu 12 V akumulátoru a nemusím přemýšlet o přepínačích, S2B, případně diodách či stykačích atd. Protože pak se totiž musí ohlídat, aby nebyly propojeny mezi sebou a to ani přes dobíjení (alternátor-ošetřen relé, ale nabíječka - ošetřeno není a solární regulátor - také ne). V sérii to prostě neřeším. Šlo mi o jednoduchost pro uživatele, kteří nejsou nijak zdatní, jen potřebují zapojit a užívat. Jsem zvyklej, že v jednoduchosti je krása a hlavně spolehlivost.
Jen můj názor.
Bombíci
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Pro Doskocil:
se vším souhlasím, pokud je použita dolévací/zaplavená baterka, u které je proces vyrovnávacího dobíjení uskutečnitelný na 100%, málokdo ho ale udělá doma, chce to do akuservisu co to umí.
popis tady:
cosi jsem hledal a našel PDFko o trakčních bateriích. Někdo možná zná...jiný ne. Jak se k těmto bateriím chovat se dozvíte > http://www.ahcl.c...mp;id=1539
1970 + 1977 + 2002
Fiat Ducato EuraMobil PRS695SB
nějaké ty fotky https://karlosvw.rajce.idnes.cz/
SOUNDSHOP.CZ vše pro car hifi & car multimedia
sipadansipadanČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Karel Prokop napsal:
Viva la GEL. Ale laciný zaplavený Varty na běžnou aplikaci zpravidla vyhoví. Gely jsou znalecký baterky. Budeš řešit gely s člověkem kterej je klasickej uživatel ?

Např. teď máme na dílně Mercedesa expedičáka 8t 4x4 pro jízdu kolem světa s baterkama 450Ah,.... kompletní stavba elektro a další appky


@ Karel Prokop

Ahoj,
plně souhlasím .... tak je to i v pořádku, ekonomie je půl zdraví a financovat GEL je v globálu zbytečné.
Nechci plevelit vlákno, tak Ti alespoň přeji příjemnou práci na ojedinělém voze - musí to být profesní povzbuzení :_

@ Bob7373
Ahoj,
velká škoda, že si se nerozhodl pro LiFePo, mohli bychom získat další cenné praktické informace, u těch zaplavených není moc co řešit.

"Viva la" si zaslouží akumulátory budoucnosti .... :_
4.114683,118.628756
Upravil sipadan dne 22.04.2016 14:54, před 8 let
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
SIPADAN
LIFEPO4 zkouším dostat z Číny napřímo, u nás cca 12V 200 Ah cca 40000, na Alibabovi cca 25000,-, což je užitná hodnota přibližně stejná. Pokud bych se dostal pod 18000,- tak do nich půjdu, mám ještě měsíc čas :-)))

Karel Prokop
Co je to znalecká baterka?
Gelovky člověk zapojí, nabije, užívá a pak vyhodí. Jsou vyvinuty jako bezúdržbové. Jediná starost je aby nebyly dlouho vybité. Připojit nabíječku popř ji nechat zapojenou týden pro aspoň částečné sjednocení článků zvládne každý trochu starostlivý uživatel, nic víc se s nimi dělat nedá.

Zaplavená baterka se musí kontrolovat, dolévat, pokud ji chci využívat dlouho - formovat, desulfatovat, používat vyrovnávací nabíjení, měřit hustotu elektrolytu. Tomu, kdo to dělá/nechá si udělat se odmění výdrží a spolehlivostí. Ale v domácích podmínkách to nezvládne každý .

Byla tady otázka na konzervační napětí - psal jsem 13,4 - 13,6, Lidlovka ho má 13,7V Já bych ho nastavil na 13,6V vzhledem k přesnosti měření některých měřáků
klappeklappeČlen
Přidáno před 8 let
Lidi,

poradí někdo prosím laikovi, který si chce vyměnit současnou (necelý rok starou) trakční 80 mAh, umístěnou pod sedadlem spolujezdce (Fiat Ducato 2006-2014), za nějakou výkonnější, zda zvolit trakční WET nebo AGM?

konkrétně se rozhoduji mezi:
http://www.batter...--20h-12v/
nebo
http://www.batter...0h-12v--b/

Vyplatí se investovat do té dražší AGM? Díky.

klappe
Martin (39), Renča (38), Barča (9), Kája (7)
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Doporučil bych 2x toto - http://www.battery.cz/trakcni-baterie...ah-6v.html
Mají až 1200 cyklů, tzn markantně vyšší životnost - cca 6x, pravda, jsou mokré. Tzn. cena je cca 2x vyšší, ale i kapacita a životnost je vyšší. Uvažuji o nich.
MirekJPMirekJPČlen
Přidáno před 8 let
O těch 6V trakčních v serii jsem také uvažoval, ale do Ducata pod sedačku se na výšku nevlezou :-(. Tak jsme tam dal na 2 x 100 Ah zapojené paralelne. Jak je zde psáno, není to ideální, ale za tu úsporu místa mi to stojí.

http://www.otos.cz/trakcni-baterie/ex...0ah-et650/
P
pesČlen
Přidáno před 8 let
Ahoj, jak je to se skladováním nových akumulátorů? Mám možnost pořídit dvě nový trakční gelovky 85Ah do obytňáku..za dobrou cenu. Ale současné AKU pořád drží...asi neni ideální je koupit a nechat je 1-2 roky jentak ležet ve skříni že? Tohle vlákno jsem už jednou přečetl...něco o skladování tam je, ale už si nevzpomínam. Jde to říct nějak stručně? Opakování je matka moudrosti :)
klappeklappeČlen
Přidáno před 8 let
Ke mně pod sedadlo spolujezdce se vejde asi jen 1 baterie, víc místa tam nevidím, je tam panel s pojistkami a místo tam už žádné nezbývá :-(
Martin (39), Renča (38), Barča (9), Kája (7)
MirekJPMirekJPČlen
Přidáno před 8 let
Klappe: Tak to tam tezko dostanes cokoliv vetsiho. Ta 100 AH Exide je nejvetsi, co tam vleze napric smeru jizdy. Dve vedle sebe do origo podstavce padnou jako ulite.

Nekdo tu daval 180Ah tak, ze mu couhala smerem dopredu. Co pod sedadlem ridice, tam misto na druhou baterii nemas?
R
Roman OTRČlen
Přidáno před 8 let
Zdravím všechny, mám dotaz ohledně možného propojení baterií v případě výpadku startovací baterie. Podvozek je Ford Tranzit, 2 akumulátory, 1x startovací, 1x gel nadstavbový. Startovací je originál z roku 2008, ale pořád zatím šlape. GEL je 2 cca. roky starý. Riziko náhlého úmrtí startovací baterky je už asi vysoké. Dotaz zní, ráno se vzbudím, startuji, ale auto ani neškytne. Můžu nouzově buď zaměnit baterky nebo případně propojit startovacími kabely, abych se pohnul z místa? Pokud ne, jak se na tuto situaci nejlépe připravit?
Tomas BrabecTomas BrabecČlen
Přidáno před 8 let

Citovat

Roman OTR napsal:

Zdravím všechny, mám dotaz ohledně možného propojení baterií v případě výpadku startovací baterie. Podvozek je Ford Tranzit, 2 akumulátory, 1x startovací, 1x gel nadstavbový. Startovací je originál z roku 2008, ale pořád zatím šlape. GEL je 2 cca. roky starý. Riziko náhlého úmrtí startovací baterky je už asi vysoké. Dotaz zní, ráno se vzbudím, startuji, ale auto ani neškytne. Můžu nouzově buď zaměnit baterky nebo případně propojit startovacími kabely, abych se pohnul z místa? Pokud ne, jak se na tuto situaci nejlépe připravit?


Ano, obojí můžeš udělat. Nebo tam dát Cyrix: http://eshop.kara...-24v-120a, katerý 1. zajistí nabíjení startovací baterie ze sítě 220V případně solárního panelu, je-li instalován, 2. umožňuje zapojit spínač, jehož sepnutím dojde na 30 vteřin k propojení obou baterií - např. pro nouzový start.
floridan79floridan79Člen
Přidáno před 8 let

Citovat

Tomas Brabec napsal:

Citovat

Roman OTR napsal:

Zdravím všechny, mám dotaz ohledně možného propojení baterií v případě výpadku startovací baterie. Podvozek je Ford Tranzit, 2 akumulátory, 1x startovací, 1x gel nadstavbový. Startovací je originál z roku 2008, ale pořád zatím šlape. GEL je 2 cca. roky starý. Riziko náhlého úmrtí startovací baterky je už asi vysoké. Dotaz zní, ráno se vzbudím, startuji, ale auto ani neškytne. Můžu nouzově buď zaměnit baterky nebo případně propojit startovacími kabely, abych se pohnul z místa? Pokud ne, jak se na tuto situaci nejlépe připravit?


Ano, obojí můžeš udělat. Nebo tam dát Cyrix: http://eshop.kara...-24v-120a, katerý 1. zajistí nabíjení startovací baterie ze sítě 220V případně solárního panelu, je-li instalován, 2. umožňuje zapojit spínač, jehož sepnutím dojde na 30 vteřin k propojení obou baterií - např. pro nouzový start.


Ahoj na cytrixu je 120A... ale kdyz potrebuju nouzove startovat tak skrz ten cytrix asi tecou ponekud vetsi proudy nemylim-li se? Neuvari se ta krabicka? Chapu ze cytrix propojuje 2 baterie, takze mi skrz nej tece max 10A od solaru ci 55A z altiku. Je mi jasne ze ten max tam nebude, je to jen max tech nabijecich zarizeni.... Ale pri startovani na nouzove tlacitko potece ze "zadni" baterky dopredu do starteru tak nejak kolem 800A ne? Je na to cytrix pripraveny? Zapojene to mam na to tlacitko ale jeste jsem to pri startovani nepouzil. Kamarad to radeji nezapojil a o tomto mi rekl, proto se ptam :-)
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
H
hymer662Člen
Přidáno před 8 let
Má ta starost, čas, investice "smysl" ?
1. Aku má svou životnost i záruku
2. Aku je "nějak" nabíjeno za provozu
3. Atd...

A) Aku nás ve všech případech nechá na holičkách, kdy to nejméně potřebujeme
B) I přes veškerou péči nikdy nelze odhadnout zda Aku odejde nebo vydrží
C) kupujeme baterie takové kapacity, které nám mají pokrýt naši spotřebu, ale na druhé straně: stáří=kondice baterie klesá s "věkem" baterie

Ekonomika:
Budu vycházet z ceny 4.000 Kč
Životnost 3 roky
1 rok = 1.333 Kč, 1 měsíc = 111 Kč

Další investice:
-nabíječky
-elektronika
-instalace do karavanu, obytky
-čas apod...

Protiklad:
Když Aku odejde koupím baterii téměř kdekoliv.
Pokud budu užívat baterii nad 3-4 roky provozu, dále ji prodloužím životnost o 1,2 roky ?, ale již s nasazeným broukem v hlavě " buď opatrný baterky je stará" má to za sebou.

Otázka ?
Není jednodušší baterii co 3,4 roky vyměnit za novou. V případě zalitých Aku bych rovnou řekl ano, jelikož údržba se mi jeví jako sebemrskání.

Praxe:
- nejsem typ pečovatele o Aku
-jezdím i v zimě (občas)
-stojím i měsíc, (v zimě 2) (zde max. Dobíjím před výjezdem obyčejnou nabíječkou)
Výsledek: zatím mi žádný Aku (nadstavba, motor) neodešel do 4 let.
V době 3-4 let stáří Aku koupím nový.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 8 let
to Nemilany:
Kdyby tu všichni smýšleli tak jako Ty, tak tu v podstatě není o čem psát a já jsem bez práce :D (a bez zábavy)

p.s. samozřejmě že máš pravdu !!!! NAPROSTEJ :^ SOUHLAS !!!
B
bob7373Člen
Přidáno před 8 let
Nemilany:
Ad A) Jistě, pokud nerespektujeme návod pro údržbu, kde jediným požadavkem je mít po vybití nabitou aku, pokud někdo chce aby mu něco vydrželo, málo platné, musí se k tomu nějak chovat.
ad Smajlík) Pokud se někdo chová - viz výše, je to pravda. Jak dlouho aku vydrží lze odhadnout většinou dobře, stačí zajet do dobrého servisu, kde tomu rozumí, řeknou.
ad C), - je nutno koupit baterie s dvojnásobnou kapacitou, než je spotřeba, nebo LIFEPO4 s požadovanou kapacitou, pak vydrží při minimální péči dlouho
ad Další investice- stačí nabíječka z lidlu za 500,- Kč, ničehož dalšího netřeba, pokud mě to nebaví mít přehled a další hejblátka na prd. Smysluplnou investicí je kvalitní voltmetr.
Ad protiklad. prodloužení o rok se opravdu nevyplatí s představou velké péče, nicméně stačí baterku jednou měsíčně nabít a u zaplavené nechat zkontrolovat elektrolyt v servisu.
Prezentovaná filosofie se mi jeví jako s prominutím chování veselého milionáře , i z pohledu inzerované péče - ono asi bude lepší koupit nové auto, když dojde benzín a pokud přežiju tankování tak při výměně oleje, páč nejsem typ abych měnil olej.
Těch pár minimálních úkonů s údržbou baterie během roku je jednodušší a kratší, než jeden úklid auta, navíc solidní servis to za několik stokorun ročně udělá za Vás, ale je to každého volba. Píšu to takto, protože je mým přesvědčením, že věci mají sloužit, což nemůžou když je zbytečně vyhodím, takže i trochu té ekologie je třeba.... :-)))
Životnost je u dobrých zaplavených baterií cca víc jak 10let, za předpokladu, že vybíjíme většinou do 50% kapacity. Tzn že pokud se budu starat o baterku i tím minimálním způsobem, vydrží 7 - 8 let.
U gelovek a AGM, odchází baterie často náhle bez upozornění za bezstarostnost se platí, ale stačí je mít nabité, a je to OK.
Pokud vybíráte baterku, u každého typu je zaručený počet cyklů do vybití na 50% - je to od 200 cyklů do 1200 cyklů, tam je možnost správnou volbou baterie ušetřit. Pokud musíte mít 2 baterky paralelně, je nutno kupovat 2 stejné, stejně staré, pak i tato kombinace vydrží dlouho. Jezdíme pro benzín, necháme měnit olej filtry, destičky, na baterku tak trochu zapomínáme a při tom bez ní máme jen kupu železa.

Trochu jsem se nechal unést, přeberte si to nějak, rozhodně to nebylo kázání. Hezký večer.
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,050,641 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.32628 sekund | Průměrně za: 0.32628 (0) sekund | Dotazy: 136 | Použitá paměť: 2.31MB/2MB