SIPADAN
LIFEPO4 zkouším dostat z Číny napřímo, u nás cca 12V 200 Ah cca 40000, na Alibabovi cca 25000,-, což je užitná hodnota přibližně stejná. Pokud bych se dostal pod 18000,- tak do nich půjdu, mám ještě měsíc čas :-)))
Karel Prokop
Co je to znalecká baterka?
Gelovky člověk zapojí, nabije, užívá a pak vyhodí. Jsou vyvinuty jako bezúdržbové. Jediná starost je aby nebyly dlouho vybité. Připojit nabíječku popř ji nechat zapojenou týden pro aspoň částečné sjednocení článků zvládne každý trochu starostlivý uživatel, nic víc se s nimi dělat nedá.
Zaplavená baterka se musí kontrolovat, dolévat, pokud ji chci využívat dlouho - formovat, desulfatovat, používat vyrovnávací nabíjení, měřit hustotu elektrolytu. Tomu, kdo to dělá/nechá si udělat se odmění výdrží a spolehlivostí. Ale v domácích podmínkách to nezvládne každý .
Byla tady otázka na konzervační napětí - psal jsem 13,4 - 13,6, Lidlovka ho má 13,7V Já bych ho nastavil na 13,6V vzhledem k přesnosti měření některých měřáků
klappeČlen Přidáno
před 8 letLidi,
poradí někdo prosím laikovi, který si chce vyměnit současnou (necelý rok starou) trakční 80 mAh, umístěnou pod sedadlem spolujezdce (Fiat Ducato 2006-2014), za nějakou výkonnější, zda zvolit trakční WET nebo AGM?
konkrétně se rozhoduji mezi:
http://www.batter...--20h-12v/
nebo
http://www.batter...0h-12v--b/
Vyplatí se investovat do té dražší AGM? Díky.
klappe
Martin (39), Renča (38), Barča (9), Kája (7)
Ahoj, jak je to se skladováním nových akumulátorů? Mám možnost pořídit dvě nový trakční gelovky 85Ah do obytňáku..za dobrou cenu. Ale současné AKU pořád drží...asi neni ideální je koupit a nechat je 1-2 roky jentak ležet ve skříni že? Tohle vlákno jsem už jednou přečetl...něco o skladování tam je, ale už si nevzpomínam. Jde to říct nějak stručně? Opakování je matka moudrosti :)
klappeČlen Přidáno
před 8 letKe mně pod sedadlo spolujezdce se vejde asi jen 1 baterie, víc místa tam nevidím, je tam panel s pojistkami a místo tam už žádné nezbývá :-(
Martin (39), Renča (38), Barča (9), Kája (7)
MirekJPČlen Přidáno
před 8 letKlappe: Tak to tam tezko dostanes cokoliv vetsiho. Ta 100 AH Exide je nejvetsi, co tam vleze napric smeru jizdy. Dve vedle sebe do origo podstavce padnou jako ulite.
Nekdo tu daval 180Ah tak, ze mu couhala smerem dopredu. Co pod sedadlem ridice, tam misto na druhou baterii nemas?
Zdravím všechny, mám dotaz ohledně možného propojení baterií v případě výpadku startovací baterie. Podvozek je Ford Tranzit, 2 akumulátory, 1x startovací, 1x gel nadstavbový. Startovací je originál z roku 2008, ale pořád zatím šlape. GEL je 2 cca. roky starý. Riziko náhlého úmrtí startovací baterky je už asi vysoké. Dotaz zní, ráno se vzbudím, startuji, ale auto ani neškytne. Můžu nouzově buď zaměnit baterky nebo případně propojit startovacími kabely, abych se pohnul z místa? Pokud ne, jak se na tuto situaci nejlépe připravit?
floridan79Člen Přidáno
před 8 letCitovat
Tomas Brabec napsal:
Citovat
Roman OTR napsal:
Zdravím všechny, mám dotaz ohledně možného propojení baterií v případě výpadku startovací baterie. Podvozek je Ford Tranzit, 2 akumulátory, 1x startovací, 1x gel nadstavbový. Startovací je originál z roku 2008, ale pořád zatím šlape. GEL je 2 cca. roky starý. Riziko náhlého úmrtí startovací baterky je už asi vysoké. Dotaz zní, ráno se vzbudím, startuji, ale auto ani neškytne. Můžu nouzově buď zaměnit baterky nebo případně propojit startovacími kabely, abych se pohnul z místa? Pokud ne, jak se na tuto situaci nejlépe připravit?
Ano, obojí můžeš udělat. Nebo tam dát Cyrix: http://eshop.kara...-24v-120a, katerý 1. zajistí nabíjení startovací baterie ze sítě 220V případně solárního panelu, je-li instalován, 2. umožňuje zapojit spínač, jehož sepnutím dojde na 30 vteřin k propojení obou baterií - např. pro nouzový start.
Ahoj na cytrixu je 120A... ale kdyz potrebuju nouzove startovat tak skrz ten cytrix asi tecou ponekud vetsi proudy nemylim-li se? Neuvari se ta krabicka? Chapu ze cytrix propojuje 2 baterie, takze mi skrz nej tece max 10A od solaru ci 55A z altiku. Je mi jasne ze ten max tam nebude, je to jen max tech nabijecich zarizeni.... Ale pri startovani na nouzove tlacitko potece ze "zadni" baterky dopredu do starteru tak nejak kolem 800A ne? Je na to cytrix pripraveny? Zapojene to mam na to tlacitko ale jeste jsem to pri startovani nepouzil. Kamarad to radeji nezapojil a o tomto mi rekl, proto se ptam :-)
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
Má ta starost, čas, investice "smysl" ?
1. Aku má svou životnost i záruku
2. Aku je "nějak" nabíjeno za provozu
3. Atd...
A) Aku nás ve všech případech nechá na holičkách, kdy to nejméně potřebujeme
B) I přes veškerou péči nikdy nelze odhadnout zda Aku odejde nebo vydrží
C) kupujeme baterie takové kapacity, které nám mají pokrýt naši spotřebu, ale na druhé straně: stáří=kondice baterie klesá s "věkem" baterie
Ekonomika:
Budu vycházet z ceny 4.000 Kč
Životnost 3 roky
1 rok = 1.333 Kč, 1 měsíc = 111 Kč
Další investice:
-nabíječky
-elektronika
-instalace do karavanu, obytky
-čas apod...
Protiklad:
Když Aku odejde koupím baterii téměř kdekoliv.
Pokud budu užívat baterii nad 3-4 roky provozu, dále ji prodloužím životnost o 1,2 roky ?, ale již s nasazeným broukem v hlavě " buď opatrný baterky je stará" má to za sebou.
Otázka ?
Není jednodušší baterii co 3,4 roky vyměnit za novou. V případě zalitých Aku bych rovnou řekl ano, jelikož údržba se mi jeví jako sebemrskání.
Praxe:
- nejsem typ pečovatele o Aku
-jezdím i v zimě (občas)
-stojím i měsíc, (v zimě 2) (zde max. Dobíjím před výjezdem obyčejnou nabíječkou)
Výsledek: zatím mi žádný Aku (nadstavba, motor) neodešel do 4 let.
V době 3-4 let stáří Aku koupím nový.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 8 letto Nemilany:
Kdyby tu všichni smýšleli tak jako Ty, tak tu v podstatě není o čem psát a já jsem bez práce :D (a bez zábavy)
p.s. samozřejmě že máš pravdu !!!! NAPROSTEJ :^ SOUHLAS !!!
Nemilany:
Ad A) Jistě, pokud nerespektujeme návod pro údržbu, kde jediným požadavkem je mít po vybití nabitou aku, pokud někdo chce aby mu něco vydrželo, málo platné, musí se k tomu nějak chovat.
ad Smajlík) Pokud se někdo chová - viz výše, je to pravda. Jak dlouho aku vydrží lze odhadnout většinou dobře, stačí zajet do dobrého servisu, kde tomu rozumí, řeknou.
ad C), - je nutno koupit baterie s dvojnásobnou kapacitou, než je spotřeba, nebo LIFEPO4 s požadovanou kapacitou, pak vydrží při minimální péči dlouho
ad Další investice- stačí nabíječka z lidlu za 500,- Kč, ničehož dalšího netřeba, pokud mě to nebaví mít přehled a další hejblátka na prd. Smysluplnou investicí je kvalitní voltmetr.
Ad protiklad. prodloužení o rok se opravdu nevyplatí s představou velké péče, nicméně stačí baterku jednou měsíčně nabít a u zaplavené nechat zkontrolovat elektrolyt v servisu.
Prezentovaná filosofie se mi jeví jako s prominutím chování veselého milionáře , i z pohledu inzerované péče - ono asi bude lepší koupit nové auto, když dojde benzín a pokud přežiju tankování tak při výměně oleje, páč nejsem typ abych měnil olej.
Těch pár minimálních úkonů s údržbou baterie během roku je jednodušší a kratší, než jeden úklid auta, navíc solidní servis to za několik stokorun ročně udělá za Vás, ale je to každého volba. Píšu to takto, protože je mým přesvědčením, že věci mají sloužit, což nemůžou když je zbytečně vyhodím, takže i trochu té ekologie je třeba.... :-)))
Životnost je u dobrých zaplavených baterií cca víc jak 10let, za předpokladu, že vybíjíme většinou do 50% kapacity. Tzn že pokud se budu starat o baterku i tím minimálním způsobem, vydrží 7 - 8 let.
U gelovek a AGM, odchází baterie často náhle bez upozornění za bezstarostnost se platí, ale stačí je mít nabité, a je to OK.
Pokud vybíráte baterku, u každého typu je zaručený počet cyklů do vybití na 50% - je to od 200 cyklů do 1200 cyklů, tam je možnost správnou volbou baterie ušetřit. Pokud musíte mít 2 baterky paralelně, je nutno kupovat 2 stejné, stejně staré, pak i tato kombinace vydrží dlouho. Jezdíme pro benzín, necháme měnit olej filtry, destičky, na baterku tak trochu zapomínáme a při tom bez ní máme jen kupu železa.
Trochu jsem se nechal unést, přeberte si to nějak, rozhodně to nebylo kázání. Hezký večer.