Citovat
mr_antik napsal:
Kdy přestává být dodávka dodávkou a je obytným autem?
Obytné auto musí splňovat:
ČSN EN 1648-2 Obytné automobily část 2 "Elektrická instalace 12V" jen v angličtině
ČSN 33 200-7-754 část 7 oddíl 754 "Elektrická instalace v karavanech a obytných vozech"
ČSN EN 1648-1+A1 Motorové karavany část 1 "Požadavky na obyvatelnost z hlediska zdraví a bezpečnosti"
ČSN EN 1646-2 "Užitečná zatížení"
Dohromady stojí tyto normy přijdou na skoro 800,- Kč ale je to jediná jistota o kterou se lze opřít. Informace z webu typu "já to vidím takto" nejsou při jednání s úřady použitelné.
Dále závazný Informační dokument Min. dopravy definuje obytný automobil takto:
Obytné automobily
Obytný automobil je vozidlo zvláštního určení, vyrobené k ubytování.
Zvláštní kategorii tvoří obytný automobil kategorie
M1, který má nejméně následující zařízení:
sedadla a stůl
uspořádání pro spaní, které může být vytvořeno ze sedadel
zařízení k vaření
skladové prostory
Toto zařízení musí být pevně upevněno v prostoru pro bydlení; stůl však může být snadno odstranitelný.
Přestavbu automobilu definuje §73
zákona 56/2001 Sb).
§73 (1) Přestavbou silničního vozidla je změna nebo úprava podstatných částí mechanismu nebo konstrukce provozovaného silničního vozidla.
§73 (2) Za změnu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla se považují
a) změna druhu pohonu, vestavění jiného typu motoru,
b) změna karoserie, pérování vozidla a kol způsobující změnu povoleného zatížení,
c) změna druhu karoserie nebo nástavby, pro které se mění účel a způsob použití silničního vozidla,
d) změna kategorie vozidla.
O přestavbu se jedná např. už tehdy když se změní karoserie namontováním střešních a bočních oken. Tudíž při přestavbě skříňové dodávky bez oken se schvalování přestavby nevyhneme.
Dodávka zůstane navždy dodávkou. Označení dodávka totiž v úřední terminologii neexistuje. Ta zná jen nákladní automobil typu
N1 druhu
skříňový nebo
speciální obytný
Může se tedy jen pouze upřesnit kolonka velkého TP kde se u Druh vozidla uvede speciální obytný.
A pouze když přidáváme další řadu sedadel musí se změnit také kolonka Typ a to z N1 na M1 a pozor to i v malém TP. Tento proces změny typu vozidla z N1 na M1 je však pro jednotlivce prakticky neprůchodný a navíc schválená skládací sedačka neúnosně drahá. Takže je nutné již při nákupu auta koupit takové, které má zapsáno potřebný počet osob v TP.
Přepážka musí zůstat u N1 a u M1 nemusí.
U N1 přestavěného na speciální obytný N1 jde jen o legislativní nepřesnost v ČR protože dle výše uvedených ČSN-EU norem musí být v obytném automobilu všechno pevně uchyceno a požadavek na přepážku i po změně druhu vozidla v TP na obytný je tudíž nadbytečný.
Při kontrole v zahraničí pochybuji že si umí v malém techničáku kontrola přeložit "NÁKLADNÍ AUTOMOBIL" a proč by to dělal když má před sebou jasnou obytku se střešními a bočními okny a různými "dvířky" na bocích. Proto si dovolím pochybovat o zde dříve uvedeném tvrzení že přepážka u N1 je předmětem kontroly v zahraničí. Pokud se někdo s tím setkal v ČR nebo zahraničí prosím napište kde a kdy.