Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letProtože LifePo baterie doznávají už opravdu masového rozšíření, zakládám toto vlákno kde si budeme sdělovat důležité informace a novinky.
Toto vlákno slouží hlavně pro majitele LiFePo baterií.
Ti co o pořízení uvažují, nebo ještě neví = bude užitečné spíš vlákno v sekci elektro s názvem: jakou baterii? Olovo nebo LiFePo?
V příloze je jednoduchý soubor v PDFku, kde jsem shrnul svoje nejnovější poznatky o provozování baterek v zimě, novějších typech nabíječů a náhradě za oblíbený voltmetr Cellog.
LiFePo baterky používají hlavně v zimě kempující uživatelé, ale jeho trvalé nabíjení má přeci jen určitá omezení.
Proto si je ve věstníku krátce popíšeme.
Také jsem se rozhodl pustit na veřejnost některé tipy a triky z naší kuchyně, protože z praxe vím, že nikdo jiný to nedělá.
Takže až to začnou ostatní dodavatelé lithia nabízet, tak víte odkud vítr :) fouká,....
Samozřejmě pokud budete mít dotazy, budu se snažit je zodpovědět.
Upravil Fun dne 16.07.2019 16:07,
před 5 let
Karel Prokop Připojili následující soubor:
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 lettak mi sem vletěl šotek: (pro ty co si to už stáhli) v sekci o Cellogu a rozdílu napětí článků mi ulítla desetinná čárka.
zjednodušeně platí:
- pokud se rozdíly mezi články pohybují v tisícinách voltu - je to super
- pokud se pohybují v setinách voltu - je to v pořádku
- pokud se pohybují v desetinách voltu - je třeba je znovu srovnat (přeformátovat, vybalancovat)
díky Honzovi (nick HH) za pomoc, že si toho všimnul.
Už jsme psal Mírovi (FUN) aby sem vložil opravený PDF dokument (mě to už nejde prohodit)
FunHlavní administrátor Přidáno
před 5 letZdravím, přílohu jsem aktualizoval.;)
Fun
LiFePo4 bateriích
Mám dotaz na odborníky , napadlo mne co tak použít u elektro mobilu větší napětí 3.až 6.ti násobek voltů a zpětně je zase odčerpávat směrem dolu na těch 36.V . Těch 12V mi připadá strašně málo i pro krouticí moment než je výkon větší u 24V -36V atd. mám na mysli obyčejný elektro motorek "jako příklad " Jsou přece měniče opačného charakteru a tím by se dosáhla zásoba energie atd.
Možná se pletu , může mi to někdo objasnit - stručně logicky ? Edisona jsem moc nemusel ale on s tím začal , Tesla je pro mne víc a více dokázal .(y)
Možná by se to dalo uplatnit jen jako zásoba energie v obytkách .
JardaK2Člen Přidáno
před 5 letCitovat
Herman napsal:
LiFePo4 bateriích
Mám dotaz na odborníky , napadlo mne co tak použít u elektro mobilu větší napětí 3.až 6.ti násobek voltů a zpětně je zase odčerpávat směrem dolu na těch 36.V . Těch 12V mi připadá strašně málo i pro krouticí moment než je výkon větší u 24V -36V atd. mám na mysli obyčejný elektro motorek "jako příklad " Jsou přece měniče opačného charakteru a tím by se dosáhla zásoba energie atd.
Možná se pletu , může mi to někdo objasnit - stručně logicky ? Edisona jsem moc nemusel ale on s tím začal , Tesla je pro mne víc a více dokázal .(y)
Možná by se to dalo uplatnit jen jako zásoba energie v obytkách .
Energie je ve W nebo J a každý druh baterie má schopnost nějaké množství energie pojmout na jednotku objemu nebo váhy. Tzn. např. energie v 10Kg Lifepo je uložená stejná nezávisle na celkovém napětí a řazení článků.
PS: nevím jestli jsem ti pomohl - možná si ten dotaz zkus po sobě přečíst :)
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
Karel ProkopČlen Přidáno
před 5 letjestli jsem pochopil otázku:
Vyšší napětí = vyšší účinnost. Jasně, elektro auta mají baterii až 300V Ss. To by měl Tomík Edisonů radost (zastánce stejnosměrné el.energie). Ale ta stejnosměrná frakce se musí elektronicky rozestřídat a motory jsou střídavý (3x taková účinnost než klasika Ss komutátor) tam by zase zajásal náš chorvatský skoro-krajan Nikola Tesla (vynálezce a propagátor střídy).
36V mají typicky elektrokola (bezpečný napětí). Ale motory jsou taky stříďáky.
Do obytek to nejde, protože Li-Ion mají blbý napětí (3čl. jsou málo a 4čl. je moc).
Typicky - LiIon má 4,1V, LiPol má 4,2V a naše LiFePo má 3,6V. Vše čtyřčlánek. Ještě lze LTO = Lithium Titanát (2,4V/čl) ale to je moc drahý.
Nevím jestli jsem správně odpověděl, ale otázka byla formulovaná dost nejasně.
pataČlen Přidáno
před 5 letMožná by stálo za to připomenout, že Lixxx baterie obecně nemají rádi zimu a taky nemají rádi vedro. U nabíjení zmrzlé baterie bych se bál nedefinovaných problémů .. baterie se při ohřívání bohužel neohřívá jako celek, ale postupně z vně dovnitř. Při užívání v tomto stavu můžeže dojít k nějakému fatálnímu problému. Pokud je baterie již zmrzlá, tak postupně ohřát a poté začít používat.
JardaK2Člen Přidáno
před 5 let2 Herman: Jen doplním vyšší napětí při stejném příkonu znamena menší proud a tim padem menší ztráty a proto ta vyšší účinnost. Každá transformace napětí je ze ztrátami a navic vyžaduje další zařízení například měnič.
Jarda,Hanka,Anetka,Tomášek a Kačenka, VW CADDY CROSS 4motion - Burstner Belcanto 490TK
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 5 letAhoj,
přidám zkušenosti z naší kuchyně. My se od začátku rozhodli instalovat pouze LiFePO baterie od Victron Energy.
Důvody:
1. Baterie jsou SMART = v telefonu, vidím napětí celé baterie i každého článku a vidím i teplotu baterie. Spojení je přes bluetooth. Nemusím tedy vymýšlet další měření a zařízení.
2. BMS od Victron Energy hlídá "úplně všechno". Pokud se děje něco, co baterií nesvědčí, BMS to ukončí. Např. pokud teplota klesne pod 5st.C, BMS do baterie nepustí vůbec nic. Tato limitní teplota jde sice v nastavení upravit, ale rozhodně to nedoporučujeme. Navíc úpravou končí záruka.
3. Bohaté zkušenosti Victron Energy jsou pro mě zárukou, že to bude fungovat.
Konkrétní zkušenost: 160Ah LiFePO4 + 450Wp solár: 4 dny na horách,každý den cca 5 hod.televize, baterie stále plně funkční a na článkách po čtvrtym dnu 13.21V -tak asi po dlouhé době smysluplná investice která se opravdu vyplatí,měl jsem tam dříve 140 ah gelovku a za 1,5 dne KO v našem režimu.