Citovat
misus napsal:
pro bob7373
par let sem v servisech delal (fiat,alfa,skoda,ford) a ver tomu ze nic extra se tam nedeje.
nalepka autorizovaného servisu neznamena ze to bude lepsi nez u Tondy od vedle !
moh bych ti povyprávět ale nebavi me to psat.
optimismus je jen nedostatek informací:(
Mechoš který vezme olej ze skladu jen těžko zhodnotí kvalitu oleje a jeho původ - ten je u autorizáku garantován, pochopitelně si na něm přirazí stejně jako každý - když jsou na trhu stejné oleje, tedy skoro, ale když jsi pracoval v autorizáku jistě víš jak se postupovalo, když si klient donesl v záruční době svůj olej...:D I ta garance, ža tam je to co má být má svou cenu.
Z důvodu, ochrany těch , kteří tu hledají znalost jsem prohrabal archiv a našel měření opotřebení, která jsem nechal provádět na svůj náklad ze zvědavosti. Ze známých důvodů nebudu uvádět značky ani skutečné ceny použitých komponent, ale ceny budou ve správném poměru.poměr město - dálka 3/7 u všech výměn.Filtry oleje MAN, vzduchu viz text.
Výklad:
Obrázek 2. - 3 výměny
Do první výměny olej za 100 Kč dle specifikace výrobce motoru, filtr vzduchu střední kvalita, nafta běžná u značkových pump
Do druhé výměny - olej za 200Kč - zřetelné snížení pevných částic v oleji, filtr vzduchu pečlivě vyfoukán kompresorem po první výměně, nafta prémiová - snížení sazí v oleji, snížení spotřeby o cca 5%. Křemík cizí = prach - snížená účinnost vyfoukaného filtru.
Do třetí výměny Olej za 310Kč lehkoběžná varianta pro úsporu paliva - další snížení pevných částic=opotřebení kromě cínu - asi axiál? nevím. Filtr vzduchu levný - nový levný filtr je stejně účinný jako kvalitní vyfoukaný, nafta co nejlevnější - jedna tryska na výměnu, ostatní na vyčištění - nebylo provedeno, zkusil jsem doporučené chemické nářadí do další výměny
Obrázek 1 čtvrtá výměna
Do čtvrté výměny - olej za 260Kč, mírné zvýšení částic bez podstatného vlivu na opotřebení, do běžné značkové nafty dáváno chemické nářadí - obsah sazí v oleji se skutečně snížil nicméně bylo provedeno vyčištění trysek a výměna jedné.
Takových protokolů mám poměrně dost.
K tomuto je třeba si uvědomit, že měření bylo prováděno na atmosferickém komůrkovém dieselu s obrovskou životností, u výkonově napnutých turbomotorů jsou rozdíly v opotřebení u levných/ dražších olejů mnohem větší, zvlášť u turba, kdy u levnějších variant s nižší tepelnou odolností (která samozřejmě vyhovuje normě tak jako celý olej) při vypnutí motoru po zatížení dochází ke zničení ložisek turba.
Moje zkušenost - minimální požadavek normy splní i ty levné oleje seriozních míchačů na kterých je norma uvedena. Dražší oleje mají evidentně laťku o dost výš. Tzn. podle mě nepoužívat levné oleje u zatěžovaných motorů s požadavkem na spolehlivost motoru v řádu statisíců km. Levné spíš na malý nájezd nebo častější výměna- ale to je pak úspora v pr..achu:(Taky je třeba se zajímat o původ oleje, kde byl olej vyroben a pro jaký trh je určen, např stejný olej pro německý trh je levnější než olej pro český trh)