Citovat
Machajda napsal:
Ahoj,
nechtěl jsem vstoupit do debaty, ale už mě to nedá. Jsem u zdroje výroby paliva a maziva v "čr", co vlastně ještě patří čr že? :( Možná byste se divili jaké prémiové značky olejů se vyrábí na našich mísírnách. Totéž platí o MN, kolik druhů se prodává ze stejné distribuční nádrže. Také věřím, že každý pompař aditivuje:). Souhlasím tedy s Berym. Tlak na cenu je to hlavní, značkové nebývá lepší, pouze známější. Je samozřejmě potřeba dodržet výrobcem doporučenou řadu maziva, ale značka to nevytrhne. To je o vnitřním pocitu každého z nás. Také přidávám VIF. Tak hlavně ať to jezdí a někde ahoj:)
Machajda
No pokud jde oleje, tak míchání není až tak výroba - jak tu zaznělo, ale budiž. Olej se skládá ze základního oleje a aditiv, u špičkových olejů činí aditiva až 40% objemu.
Výrobci olejů mají receptury tzv formule. Takovéto oleje při vývoji podrobí rozborům zkouškám na zařízeních a testům na motorech - jezdí se X hodinovka na 100% výkonu. Na konci zkoušky musí motor splňovat výkonové parametry a další požadavky výrobce. Poté se rozdělá a zkoumá se stav a opotřebení včetně rozborů. Pokud je to OK, je na světě formule, která splňuje příslušnou normu obecnou, kterou některý výrobce motoru akceptuje a zároveň podle zacílení oleje na určitého výrobce splňuje např RN720, což je vhodnost pro některé motory dci Renaultu, nebo jinou pro VW atd. Každé naplnění normy výrobce automobilu stojí další zkoušky a peníze. No a máme na světe formuli výrobce oleje, která stanoví míchací poměry i nároky na kvalitu použitých složek a možnost natisknout na obal oleje tyto normy.
Míchači nesmí tuto formuli měnit a musí dokládat, že jejich šarže tuto formuli splňují. Pokud ano, ručí prodejce formule za kvalitu spolu s míchačem.
Formuli si může koupit každý, kdo doloží svou způsobilost systémem kvality, zažízením atd.
Pak jsou tyto formule u značkových olejů dále vyvíjeny a vylepšovány a vznikají značkové oleje, které převyšují základní formuli např tak, že po Xhodinovce je motor s lepším značkovým olejem další funkce mnohem déle (vyšší tepelná odolnost, nižší tvorba úsad atd.) než s olejem dle základní formule - ten splňuje minimální požadavky - má i menší cenu(y).
Dále je nutno si uvědomit, že cena oleje není přímo úměrná kvalitě, je to exponenciální vztah, např zvýšení tepelné odolnosti oleje ze 100 na s105 stupňů stojí 4x míň než ze 105 na 110 stupňů, podobné je to s mazivostí, odolností oxidační apod.
Je třeba si uvědomit, že:
1)Příklady s felicií zde uváděné jsou vzhledem ke konstrukci toho motoru úsměvné, ten snese i M6AD a pokud ho budu měnit často ani nájezd nebude špatný
2) Nezáleží jen na nájezdu km, ale i na způsobu provozu - po Praze, nebo dlouhé cesty je propastný rozdíl a právě tam pomůže kvalitní olej
3)ne všechny oleje v prodejní síti jsou z oficiální distribuce, ale ani s tímto olejem se motor nezadře, prostě jen dřív odejde. 4) 1,5 dCi - záměna oleje za jiný kvalitní - motor to vydržel, jen DPF odešel po 80 000km. Tento motor je citlivý na kvalitu oleje v oblasti hlavních ložisek, takže noname olej může snížit životnost ložisek až o 30%
5) není pravda, že olej z Lidlu je stejný jako prémiový olej, to by asi moc nefungovalo ale opakuji, motor se s ním nezadře.
6) formule pro míchání jsou vztaženy k minimální předpokládané životnosti auta např u VW mi řekli 180000km a 8 let a je jen na majiteli jestli chce toto prodloužit pečlivou údržbou a používáním kvalitních komponent (filtry!!!!)nebo auto za 3 roky vybydlím a vezmu jiné
Nejsem proti kvalitním levným olejům, jen je nutno používat je s vědomím co to pro provoz a motor znamená- používám starline do auta, kterým jezdím kolem komína, do auta se kterým cestuji po Evropě s velkým nájezdem pouze kvalitní značkové oleje.
Tyto debaty jsou časté ve všech autofórech, a nadšenci úspor ne zcela obeznámení se způsobem výroby, mícháním a distribucí olejů s vidinou úspor obhajují technicky neobhajitelné Je to zejména proto, že výsledky šetření přijdou jako normální závady, jen těžko se prokazuje že přišly dřív než měly, zvlášť tehdy pokud je auto prodáno a ovoce šetřílka sklízí někdo jiný.
Každý ať kupuje co je mu libo, ale tvrdit zavádějící nesmysly, které si tu někdo přečte a v domnění že je to OK - na fóru to přece psali ti co tomu rozumí - to mi trochu vadí, protože s takovými nešťastníky se zakarbonovanými hydroštely, ojetými vačkami a jinými lahůdkami jsem se setkával na můj vkus poměrně často.