bazenovavodaČlen Přidáno
před 6 letAhoj , Mám vestavbu origo Weinsberg a nevím jak to vypadá. díky
Ahoj. Ja mam k boostru ovladaci, informačný panel. Aby bol prehľad, co sa deje.
Roman 42, Iveta 40, Marek 10
ivoiČlen Přidáno
před 6 letPridám sa k dotazu.
1) Je Booster značka výrobku, spôsob nabíjania, výkon nabíjania alebo niečo celkom iné?
2) V čom sa líši Booster od nabíjačky? (Pozerám, že v odkaze vyššie je výkon minimálne 25A, moja nabíjačka CB516 má 16A IUoU a asi ju za "booster" nemám považovať, či?)
vopred ďakujem za odpovede
Booster je vlastně DC-DC zvyšující měnič, anglicky boost converter. Jeho cíl je zvýšit napětí z altíku o pár voltů, aby se do nástavbové baterie dostal vyšší proud a rychleji se nabila do plna nezávisle na kyselinové startovačče. Já třeba používám DC-DC měnič a za něj zapojuji nabíječku. Nebo jde koupit přímo zařízení na odkazu, které vlastně kombinuje boost menič a nabíječku. Výhoda je vyřešené chlazení, jednoduchost zapojení a bezpečnost. Nevýhoda cena oproti vlastnímu bastlu.
Koukal jsem na tu nabíječku CB516, ta je na 230V, že? Tam pak žádný booster není třeba, protože napětí v síti je vyšší, než napětí plně nabité baterie. Problém je právě v okamžiku, kdy je napětí nižší a náboj potom do akumulátoru nedostaneš.
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 6 letBooster má smysl, pokud jezdíte v zimě. Při nastartovaném motoru dobijete baterie výrazně rychleji, cca 6 vs. 45A, přitom pro baterie stále bezpečně.
Na zimu je dobré mít baterie na cca 4 dny stání + další možnost je rychle nabít, např. během přejezdu mezi sjezdovkami apod.
Kdyz mas solar tak je booster zbytecny, ne?
Jak mate udelano ze pri dobiti nastavbove vam solar dobije i startovaci?
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.
Elektrika v obytnaku:
pracovni seznam soucastek.
Kritizujte komentujte
VasuČlen Přidáno
před 6 letVane, jak čtu tvoje příspěvky, tak v elektrotechnice máš galimatyáš.
V podstatě každé obytné auto, co má fotovoltaický panel, tak ten panel nabíjí nástavbovou baterii a když docílí cca 13,8 V sepne energoblok relé a nabíjí i startovací baterku. Tady je to vyřešeno automaticky.
V zimě bohužel panely monokrystalické a polykrystalické nabíjejí velice málo, nebo vůbec, jen amorfní nabíjejí, ale musí být dvojnásobná velikost, proto ten booster.
Fiat Knaus 2,8 + dva senioři
Pojmy booster, energoblok, to jsou pojmy z RV. V normalni elektrotechnice se nevyskytuji...
To co popisujes v zime tak snad neni booster, ale mppt neboli tracer... nebo se pletu??
Booster jak jsem si zjistil, to je vhodne akorat do karavanu za autem nabijenym z altiku auta, kde je silove vedeni strasne dloihe treba 10 metru a slabym prurezem (6-10mm2)...
Pokud mas solar a RV, tak tam asi booster nepouzivas ale staci obycejny relatko Victron Cyrix za 1100,-Kc - na to jsem se puvodne ptal - to je podle tebe asi ten energoblok?
Pokud se pletu tak me klidne oprav...
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.
Elektrika v obytnaku:
pracovni seznam soucastek.
Kritizujte komentujte
Upravil Van dne 17.10.2018 13:34,
před 6 letTome uvedte tady vzorec + výpočet délky dobijení - boostrem a centrálou , když aku je na spodní hranici 11.2V
Krátkým přejezdem mi boostr zvedne jen napětí V. ale kapacitu v Ah moc ne , jak dlouho by to trvalo ? do plného nabití 100Ah? vím že rozhodně déle než si tady někdo myslí ca 1hod.xx ne. Centrálou tak 10 hod.
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 6 letUniverzální vzorec nejde příliš použít. Záleží na kapacitě, stáří a kondici nástavbové i startovací baterie. Také na tom, jak je baterie odvětrávaná (chlazená) atd. Obecně říkám, že za hodinu vrčení motoru nabijete energii na 1 den stání (cca 30 Ah). Vybitou baterii pak nabijete za cca 3 hodiny.
Já mám booster radši než centrálu. Nemusím se o něj starat, nesmrdí mi v garáži. Na sjezdovce vydržím cca 3,5 dne bez nabíjení, pak obvykle stejně potřebuji vodu, potraviny nebo jen změnit kopec = přejezd = nabíjení.
Presne tak, nabiti z prazdna do plna trva tak 10 hodin, jinak si huntujete baterku...
Jestli pan Tomas doporucuje tzv. booster za ty prachy ze sveho eshopu BOOSTER MT LB 45A - 12 490 Kč do obytne dodavky (do karavanu bych to jeste chapal), tak at mi tento nazor potvrdi nekdo, kdo to neprodava, protoze se mi to ponekud nezda...
Jestli do baterie pujde “jen” 6-8A pres rele, tak to bude leda proto, ze
A) kabel je nedostatecne dimenzovany (ja mam v planu spojit motor s kabinou vodicem 10 nebo 16mm2 - viz muj podpis)
B) nastavbova baterie uz ma napeti blizici se napeti startovaci baterie, tak proud klesa
Nemyslim si, ze je moc vhodne tlacit 40A do baterie o napeti napr. 14V, vzdyt ta baterie bude varit...
Btw bavim se o variante, kdy proste na strechu RV ten solarni panel dam viz priloha a tedy budu mit MPPT a tedy je otazka, zda MPPT lze ci nelze pouzit ke zvyseni napeti i z alternatoru? Jde o hypotetickou otazku, je mozne ze to povetsinou nejde kvuli zapojeni (zrejme by musel byt manualni prepinac?)...
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.
Elektrika v obytnaku:
pracovni seznam soucastek.
Kritizujte komentujte
Upravil Van dne 17.10.2018 18:02,
před 6 let
Van Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 6 letJe to pořád dokola. Vždycky přijde někdo novej, kdo má pocit, že my, kteří se elektrikou obytnaku bavíme 10 a více let, jsme úplně pitomí.
add A) 10mm kabelem jsou propojeny baterie ve většině obytných aut.
Add B) Ano, to je přesně důvod, proč proud klesne. A funkcí boosteru je to napětí zvýšit, aby proud zůstal vysoký do té doby, kdy to napětí, teplota a stav baterie umožňuje.
Boostery se montují asi 6 let. Baterie to zvládají úplně v pohodě, jejich životnost se nezkrátila. Už dávno neplatí nabíjet 1/10 kapacity.
Doporučuji booster tomu, kdo jezdí v zimě. Je docela jedno, jestli jezdí dodávkou nebo obytkou. Od jara do podzimu stačí solár.
Víš VANe, to co Ty teď řešíš, my už máme dávno za sebou a tak se snažíme poradit, aby na tom nemusel jiný ztrácet čas. Ale proti gustu...
Za mě vše. Na víc už nemám sílu.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letTome, na moje gusto máš sil na rozdávání.
Mě by došly baterky tak po druhým příspěvku.
Vlákno sleduju jako divák, protože je garancí dobrý zábavy (Tvýho boje s větrnejma mlejnama).
Nic proti tazateli, ale tohle je skanzen.
Nic neví a myslí si že na netu na jde najít fšechno.
Zadarmo.
Hned.
Perly z rodinný šperkovnice který shromažďujeme celej život.
A že zrovna my je rozdáváme poměrně štědře.
Jsem rád že máš dobrou náladu (jako já) a staráš se aby tady nebyla nuda. Hlavně vydrž, zimní večery sou dlouhý a já budu mít zajištěnou interesantní večerní četbu.
Takže rvát do baterie co nejvyšší proud při napětí třeba 18V až dokud se nepřehřeje? Ale vždyť ona mi vaří i při 30 stupních a kdopa to dýchá ty výpary v kabině?
To se bavíme o jakých AKU? Pb nebo LiFePo?
Na otázku ohledem MPPT měniče bez odpovědi. Proč by se nedal použít MPPT
____
...Rozhoduji se do ceho jit... Zatim 1:0 pro vestavbu, neco 2499,- s nejlepsim pomerem cena/vykon... Pokud neco takoveho mate, upozornete me pls na SZ, dik.
Elektrika v obytnaku:
pracovni seznam soucastek.
Kritizujte komentujte
DiscoverfunČlen Přidáno
před 6 letBooster znamena v anglictine zesilovac,nafukovac, to znamena ze zesiluje (zvysuje napeti) v pripade ze v obytne nastavbe jsou baterie jineho druhu
nezli olovene, protoze na pr. AGM,gel nebo jine druhy baterii maji zvysene nabijeci napeti az do 14,9V a tam diversni napeti- 14,2 V ktere vyrabi
alternator nestaci k plnemu nabyti techto baterii, proto se to resi boosterem, ktery zvysuje to napeti z tech 14,2V na tech 14,7-14,9 (podle druhu
baterie a vyrobce), dale ma ten Booster jeste pridavne funkce jako : rozpojovaci rele startovaci baterie a obytne baterie pri stani, a reguluje nabijeci
napeti olovene startovaci baterie do tech 14,2V (aby se nevarila) a pro ty baterie jineho druhu v obytne kabine zvedne automaticky to nabijeci napeti
na tech potrebnych 14,7-14,9V. Jsou Bostery,na pr, od firmy Voitronic, nebo Sterling, pres ktere jsou zapojeny vsechny 3 druhy Energie v obytnem voze
- Solarni nabijeni, EBL nabijeni s pripojkou proudu a nabijeni alternatorem pri jjizde. Vyrobci obytnych vozu nemontuji boostery do novych vozu,takze
je jen mozne pri koupi starsiho obytneho vozu, ze si ten predchozi majitel tan Booster namontoval sam, a to jestli ma vuz namontovany Booster se
da lehce poznat tim ze se natoci Motor a zmeri se napeti na batterii v obytne Kabine a jestli je to napeti pres 14,3V, tak je tam ten Booster s jistotou
namontovany, ale pozor, kdyz se v obytne Kabine ta baterie (AGM,gel oder jina specialni Batterie)vymeni za obycejnou olovenou, musi se ten Booster
zase odpojit, protoze by se olovena baterie v kratke dobe uvarila
Honza