Ahoj všem,
mám následující představu a nevím jak ji realizovat.
Máme větší osobní auto, ve kterém spíme (nebo venku když to jde) mimo kempy a chtěl bych sebou vozit lednici a mít komfort druhé baterie, ale zároveň mít oboje odpojizelné, aby to během roku nepřekáželo v autě.
Moje představa je, udělat nějaký "power" box s druhou baterií a vyvést z něj USB a 12V zásuvky. Nevím ale jak udělat dobíjení té druhé baterie za jízdy. Představa je, že by byl tenhle box byl zapojený v kufru v 12V zásuvce a za jízdy by se ta druhá baterka dobíjela (zároveň by se nápájela lednice), jakmile bych vypnul motor tak by lednice byla napájena tou druhou baterií v boxu.
Otázka zní, jak propojit ten 12V vstup do boxu s tou baterií (Je potřeba nějaká ochrana/nabíječka? ) a zda je dobíjení z cigeretové zásuvky dostatečné?
Snad jsem to vysvětlil srozumitelně. Před cestou bych tu baterku v boxu nabil doma. Počítám s použitím trakční baterie cca kolem 60AH, aby lednice vydržela třeba 2 dny když budeme někde stát. Víc asi nebude potřeba.
Dává to smysl, nebo jsem naivní? ;) Krom lednice sem tam nabít večer mobil, laptop a možná nějaké LED světlo. Toť vše. A lednice nějaká malá kompresorová kolem 30litrů.
Je mi jasný, že po dvou dnech někde ve volné přírodě by se za pár hodin jízdy ta baterka nedobila, stejně třeba každou cca 3 noc jezdíme do kempu kvůli hygieně. Tam bych to mohl dobít zase z 220V.
Děkuju a omlouvám se kdyby to sem nepatřilo ;-)
SkyllaČlen Přidáno
před 6 letNeco podobneho jsem synovi delal do dodavky jako nouzovku na preziti pri punk vyletech po Evrope, neni to ciste reseni ale da se. Zapomen na pripojeni pres cigaretovou zasuvku, ta to neutahne. Resit paralelnim spojenim primo ze startovaci baterie, kde je +12V jisteno alespon 60A pojistkou a je mechanicky odpojitelne a oboustranne izolovany konektor dostatecne nadimenzovany, aby ten pocatecny nabijeci proud utahl ( proud pri paralelnim spojeni nabite startovaci baterie/ alternatoru a vybite nastavbove baterie (11,6V) je fakt az 50 A, zalezi na typu nastavbove baterie a sile pripojovacich kabelu - moje praxe je nize. Minus pol nastavbove bat. je min 6mm kabelem ukostren na karoserii - mechanicky dobry a cisty spoj. Ja sel cestou nejmensiho odporu, co dum dal a pouzil pripijovaci kabel pro pocitacove racky 3x2,5mm, ktere maji tu vyhodu ze konektor samec/samice je izolovany na obou stranach a nedojde tak k nahodnemu kontaktu s kostrou pri rozpojenem stavu / to by byla svarecka....Z kabelu jsem pouzil vsechny tri vodice a udelal z nich tak jeden - 3x2.5=7.5mm , nalisoval oko pro pripojeni na startovaci baterii/ ta uz 60A pojistku mela na konektoru z vyroby a robustni konektor prenese pres jeden pol kratkodobe 20A/ 60A celkove a druhou stranu pripojil pres oko na nastavbovou baterii tak aby se dalo ke spoji rozumne kdykoliv dostat. Rezim fungovani je: zapnu auto, pripojim spojenim konektoru vybitou nastavbovou baterii, ta se okamzite nabiji velkym proudem a rychle dosahne 12,5V, zmensi se proud a dobijim jizdou cca 4/6 hod. Po zastaveni motoru odpojim do ctvrt hodiny konektor - proud je jiz maly a snese tak mechanicke rozpojeni konektorem a tak pouzivame solo pro lednicku, led svetla, nabijeni mobilu,... samozrejme jistene spotrebicu nozovou pojistkou 25A a je nutne sledovat napeti abych se nedostal pod 11,5 V. Je to zapojeni Nizkonakladove 200kc a Nouzove, kdy mam plonkovni 60-90Ah baterii a nechci utratit moc penez. Cistejsi reseni by bylo rele 60A spinane pres signal z alternatoru a hlidani vystupniho napeti pres druhe odpojovaci rele, ale Nakladove min plus 4000Kc., jeste cistsi reseni je nabijeni pres booster, to ale zalezi na mnozstvi planovanych investic / za penize v Praze dum :) To jak dlouho to utahne lednicku, svetla ,... se da samozrejme spocitat a nebudu zde rozebirat. Doufam ze nestrhnu lavinu elektrokomentaru proc tento Lowcost ne, ale vim ze to funguje a je to bezpecne. Kutilum zdar ;)
Jirka
Upravil Skylla dne 12.09.2018 01:49,
před 6 letDíky moc. Tak nějak jsem si to myslel. Tu silovou část napevno v autě bych si nechal asi od někoho udělat. Přeci jen vrtat se v autě není úplně to pravé. Box je v pohodě. Mátě nějaký tip někdě kolem Prahy kde to nechat udělat?
S boxem budu vozit nějakou malou nabíječku a v kempu to můžu vždy nechat dobít.
upmanČlen Přidáno
před 6 letHele na dobijeni telefonu, ipadu atd ti bohate staci USB powerbox s dostecnou kapacitou z Tesca za par set, ja mam dokonce z Ciny se solarem, ze se dobiji za sklem. Lednice na elektriku je blbost, nevydrzi. Lepsi uz je koupit viz vyse lednici 12/220/plyn a vzit sebou 5kg plyn lahev, budes v pohode. Za jizdy 12V z auta, pri stani plyn. Pouze otocis vypinacem, ma to piezo zapalovac. Kupodivu stejne funguji i obytna auta.
Druha baterie je dobra max na nastarovani kdyz klekne motorova, jinak akorat 20kg mrtve vahy navic.
Sport freaks family, havlicekpetr.cz, Dethleffs Globebus i 11 2010, ročně +100 dní v průměru na cestách, free camping rulez
nedá mě to a tak taky napíšu něco z praxe-3roky jezdíme s lednicí Waeco 56 l (35W hod .psaných)).Na 80 Ah baterii jede dva dny bez problémů nonstop.Při vypínání na noc (22.00-6.00) ráno 6´-10 stupňů v lednici.Při ranním zapnutí běhěm10 min opět na nastavené teplotě +3-0.Pokud nastavím míň jak 0 nemáme pití ,protože vše zamrzne.Vyzkoušeli jsme všechny možné lednice a všechny se ztrátou prodali.U kompresoru odpadá vyrovnávání do roviny-jede v každé poloze.Po 3letém provozu se musím soustředit abych slyšel,že jede.Je pod postelí a nemám s tím problém.Záleží na každém co si do auta pořídí ,ale plyn do tak malého prostoru nechci dávat(spaliny a tp.Chce to si pořádně promyslet co si tam dát.Letos jsme pořídili 100Wp solár a je to úplně bez problémů vč.nabíjení tel.,tabletu,čelovek a podobných nesmyslů.Ještě dodám,že letos odzkoušeno v GR v teplotách cca 30-35st.