Zdravím, stává se vám někomu, že se přehřívá auto s obytným přívěsem při jízdě do kopce? Jsem nováček – mám za sebou první jízdu do Itálie a v táhlých dálničních kopcích se mi začalo auto přehřívat. Když jsem zpomalil cca na 60 km/h, tak teplota zase klesla na 90°C. Připadá mi to divné, nebylo ani zase takové horko. Je pravda, že ty kopce kolem Grazu se nezdají, ale jsou celkem výživné. Při běžné rychlosti 100 km/h jsem musel podřazovat ze 6ky na 5, někdy i na 4. Ale i tak jsem předpokládal, že by auto mělo tuto zátěž zvládnout.
Tahám autem VW Passat z roku 2010, 2.0TDI, 125kw, 4motion. V TP má max. hmotnost přívěsu 2000 kg. Přívěs má max. 1600 kg a myslím, že jsem se do toho tak akorát vešel. Určitě to nebylo přetížené. Takže i z toho bych usuzoval, že by mělo mít auto při tahání nějakou výkonovou rezervu a mělo by se uchladit. Slyšel jsem však i názory, že ty „papírové“ hodnoty v TP jsou podobně vypovídající, jako „papírová“ spotřeba. A že auta na takovou zátěž nejsou stavěná.
Zajel jsem s tím do servisu, kde ten chladící systém prohlédli a takhle na první pohled tam neshledali žádný problém. Bez přívěsu se mi samozřejmě nikdy nestalo, že by teplota stoupla. Ani v největších vedrech, do kopce, v koloně, prostě nikdy. Doporučili mi vyměnit chladič klimatizace, který je pozohýbaný od kamínků a je první, hned za maskou. Teprve za ním je chladič motoru, takže k němu se pak dostává méně vzduchu. Dále mi doporučili propláchnout a vyčistit chladící systém. Ale samozřejmě říkali, že mi nezaručí, že je to ta příčina.
Můj dotaz tedy zní: když někdo taháte přívěs v podobných vahách, jako já, máte zkušenosti s přehříváním? Je normální, že musíte do kopců zpomalovat, aby se auto uchladilo? Nebo by to mělo vydržet i při stálé rychlosti cca těch 100 km/h?
--
prokydaČlen Přidáno
před 6 letNo já tedy nejsem žádnej odborník, ale tahám 1400 kg za 1.4 TSI 110 kW Passatem na CNG a nedokážu si představit, že bych s tím jezdil ustálených 100km/h kopec-nekopec. Ano, ten motor je dostatečně výkonný na to, aby "to dal", ale s ohledem na to, že chci, aby mi chvíli vydržel, mu raději trochu odlehčím a jedu o něco pomaleji. Fyzika není děvka, tu neojebeš a motor, který v běžném režimu má tahat něco kolem dvou tun, se zcela jistě bude při téměř dvojnásobné zátěži více zahřívat!
DoskocilČlen Přidáno
před 6 letAhoj. Kdo z vás, kteří taháte přívěs, tak pravidelně každé jaro proplachujete (prostříkáváte) jak srážník chlazení kabiny, tak za ním umístěný chladič vody z venku, ze strany proudícího vzduchu? Samozřejmě, že ne Wapkou, to byste tomu dali! stačí zahradní hadicí přes palec, předtím nanést nějaký saponát, když si dáte pod auto kus staré podlahoviny z PVC, tak se budete divit. Za těch 8 let tam může být pěkná hromada much, komárů a prachu. Psal jsem o tom ve svém článku o klimatizaci v autě. Čáo, Pepa
To je normalni. Jedna vec je papirova hmotnost, a dalsi je odpor vzduchu pri velky rychlosti, nahusteni pneuamtiik atd. tez to resim zpomalenim na cca 85, pak se to uchladi. Tazny mas z vyroby? Davali se vetsi chladice, tak by mne zajimalo jestli to dela i presto.
kajman111Člen Přidáno
před 6 letKdyž něco táhneš, nikdy to nedus na vysoké kvalty a podřaď mu. Raději motor drž trochu v otáčkách, ulevíš mu i převodovce. Nebude tak zatížený, voda bude rychleji cirkulovat a tím pádem i chladit. Asi tolik moje zkušenosti po 25 letech strávených za volantem, který mne živí....
Žducháto 2,5tdi L1H1, Čmundajek ix20 1.4crdi, LMC 400SD
Nepíšeš, při jaké venkovní teplotě, ale několik let vyjíždím na jaře a na podzim s půjčeným karavanem, pravda, v alpských kopcích jsem s přívěsem nikdy nebyl, ale na standaních silnicích a dálnicích včetně přiměřených kopečků se mi auto nijak nepřehřívá a nepozotuji ani rozdíl v teplotě na ukazateli oproti jídě bez přívěsu a nezpomaluji nijak kvůli chlazení. Samozřejmě musím řadit o jeden až dva stupně níž než bez přívěsu. Tahoun Hyundai Matrix 1,5 VGT 81 kW v naftě, přívěsy váha max 1300 kg, rychlost 80-110 km/hod. Nic neproplachuji, ale pravda je, že je to většinou prodloužený víkend, tak do 4 dnů a karavan netahám pořád, většinou někde zabivakujeme a okolí projíždím jenom osobákem. Nicméně cesty tam a zpátky bývají třeba v řádu 8 hodin jenom s WC přestávkami.
Upravil fifa32 dne 30.05.2018 11:59,
před 6 letValteracciČlen Přidáno
před 6 letAhoj řešení tu zaznělo, jen si vybrat.
Přikláním se držet větší otáčky nad 3 tisíce a řadit nížší stupen na převodovce, případně vypnout klimu :)
Dobrý tip je propláchnout chladič, možná zkusím někdy na zahradě jak si na to vzpomenu, neb zahradu nemám a musím to udělat na nějaký cizí :))))
Mondeo combi 2,0 154Kw + aktuální Swift Chalenger Sport 586 - předtím Bailey Ranger 550/6 a ještě předtím Bailey Peagant Provence + posádka 2 + 2 + 1
nozkaČlen Přidáno
před 6 letMám Citroen C5 2.0 HDi 100 kW s automatem, tahám přívěs 1350 kg. Stalo se mi při venkovní teplotě 38 st., že se motor začal přehřívat, nakonec mi odešel i ventilátor. Řešil jsem to pak s technikem servisu citroen, když jsme měli diagnostiku zapnutou přímo při jízdě s karavanem. Problém nastal, pokud jsem jel na tempomat. Před kopcem vše v pohodě, potom začal automat podřazovat a už bylo pozdě. Začala se ohřívat převodovka. Její chlazení má snad přednost před chlazením motoru. Následně se tedy motor nedostatečně chladil. Vyměnil jsem olej v převodovce, do kopce s karavanem nejezdím na tempomat, samozřejmě proplachuju chladič a vše funguje v pohodě. Pokud by došlo k přehřívání, snížil bych rychlost a chlazení se opět ustálí.
Petr 51!y + Jana 51
Dethleffs Eighty 515 DB + MB E-Klasse 350
vsazavskyČlen Přidáno
před 6 letMožná je i špatná funkce termostatu. Ale často je to tím, že automat je naprogramovaný na běžnou zátěž, tedy bez vleku. A počítač neví, že má i vlek a tak přidává plyn a nepřeřadí dolů. A motor se začíná přehřívat. Pomůže, umí-li to automatická převodovka, zablokovat nejvyšší převodový stupeň. Prakticky tím místo automatu manuálně přeřadíš o stupeň dolů. Měl jsem Octavii a Renaulta Kangoo s automatem a jim to pomáhalo.
Vladimír + Ivana, Dethleffs + Boom
Vlasta1Člen Přidáno
před 6 letJen poznámka, ventilátor chladiče je funkční?
nozkaČlen Přidáno
před 6 letPetr 51!y + Jana 51
Dethleffs Eighty 515 DB + MB E-Klasse 350
Při venkovních 38 st by mě takové chování asi moc nepřekvapilo, ale při 23 to podle mě nemáš na autě ani poznat. Ale pravda, je, že jako uživatel korejského auta vyrobeného v Turecku asi do koncernové techniky moc nevidím :-) .
Naše zkušenost. Nám se to stalo když jsme měli půjčený a táhli jsme domů náš první karavan, po prvním táhlém stoupání jsme vařili... Dovolenou po Čechách jsme odjeli s tím, že se jelo na lídek a pohodu a nehonilo se to, aby se stíhalo chladit a jeho se ráno a večer aby bylo chaldno. Po dovče šlo auto do servisu, kde se zjistilo, že byl problém v sahaře nespínala tak jak měla. Tj. problěhla výměna a od té doby je klid. (Do doby než jsme táhli přívěs jsme nikdy nevařili nikdy nebyl s autem problém, zjistilo se to právě až při větší zátěži.) Taháme s ford Mondeo 2l TDCI Tenkrát to byl karavan myslím 1100kg. Teď už máme svůj 1500kg jezdíme 2 roky a nikde jsme už nevařili... :-)
Automatické sloučení 30.05.2018 17:53:
Naše zkušenost. Nám se to stalo když jsme měli půjčený a táhli jsme domů náš první karavan, po prvním táhlém stoupání jsme vařili... Dovolenou po Čechách jsme odjeli s tím, že se jelo na lídek a pohodu a nehonilo se to, aby se stíhalo chladit a jeho se ráno a večer aby bylo chaldno. Po dovče šlo auto do servisu, kde se zjistilo, že byl problém v sahaře nespínala tak jak měla. Tj. problěhla výměna a od té doby je klid. (Do doby než jsme táhli přívěs jsme nikdy nevařili nikdy nebyl s autem problém, zjistilo se to právě až při větší zátěži.) Taháme s ford Mondeo 2l TDCI Tenkrát to byl karavan myslím 1100kg. Teď už máme svůj 1500kg jezdíme 2 roky a nikde jsme už nevařili... :-)
Upravil Kitadom dne 30.05.2018 17:53,
před 6 letNěco je někde špatně, nepíšeš motorizaci, ale zvládnout by to měl.
Jestli je to fotka zpředu, tak to bude chladič klimatizace řekl bych. Takhle z fotky se to těžkou soudí, pro klid duše můžeš zkusit rukou jestli táhne vzduch když běží sahara, případně saharu po ohřátí sundat a ohmatat jestli je chladič horkej všude a jestli případně neodchází těsnění pod hlavou- bublinky v expanzce. Jinak já si občas půjčuju auto s DSG (7kvalt) na tahání podvalu s autem a musim jezdit na manuál, protože bych to nevydržel a myslim že ani to auto dlouho ne.