mafi8Člen Přidáno
před 6 letZdravím. Máme alkovnu na podvozku Ducato Maxi s původní max. hmotností 4t, ale papírově sníženou na 3,5t. Zadní pera se nám zdají dost tvrdé a auto je uskákané, zároveň je zadek poměrně hodně vysoko, proto ani domontované vzduchové měchy příliš nezměkčují jízdu a kdekoliv v kempu nám ani skoro nestačí nájezdové klíny pro vyrovnání. Neví tedy někdo o nějaké možnosti jak lze z "dvojlistu" udělat "jednolist", který mají běžné 3,5 tunové verze? Případně koupit z jiného vozu jednolisté pera a pouze je vyměnit? Díky za odpovědi.
Budeš muset porovnat ty pera - jestli tam nejsou nějaké silnější. Já jsem měl Boxera do 3,5 t a měl jsem také "dvoupero". Pokud vyměníš pera nezapomeň na výměnu tlumičů. Pokud řešíš změnu charakteristiky odpružení nápravy, musíš vždy řešit jak pružiny tak tlumiče. Je to celek který je nutno sladit, jinak budou jízdní vlastnosti na .......
Tak vytáhni spodní list ,pokud tam máš měchy tak bys to měl jako do 3,5t , dej pozor jak je udělaný otvor pro středový šroub - uložení péra
. Bývá tam vybrání do tvaru půl čočky na horním péru r.v 06.pokud tam bude rovná plocha na nápravě i spodním péru je to v pohodě.
Nebo sehnat z vrakáče dvě staré spodní a udělat z nich jen podložky a konce uřezat bez demontáže per. .
Žijeme jen jednou.
Upravil Laky dne 14.05.2018 21:03,
před 6 letJiPe HighlandersČlen Přidáno
před 6 letJa mam taky konstrukcne 4tunu a mam vzadu po jednom peru. Auto je taky trochu "nakopnuty" a to i diky mechum. Ted mi jdou predni pruziny VB coilspring, ktery by mely zvednout predek o 5 - 6 cm a take zlepsit odpruzeni. Tak jak to bude namontovany podam report.
Jitka a Pepa, vestavba MaLiBu 640 Charming
( Ducato L4H2 Maxi, 2.3 180 k, aut.)
pachtaČlen Přidáno
před 6 letPera jsou sešroubovaná hlava toho šroubu bývá válcovitá tvoří čep do uložení na nápravu je to zajištění proti posunutí nápravy po peru.
rodinny_typČlen Přidáno
před 6 letTeoreticky by mělo platit:
"Tuhost listové pružiny závisí:
- přímo úměrně na počtu listů, jejich šířce
- na 3. mocnině jejich tloušťky
- nepřímo úměrně na 3. mocnině jejich délky."
Pro zlepšení komfortu bych odhadl jako vhodné snížit tuhost odpružení třeba o 20-25%, to by ještě mohlo dobře fungovat s původními tlumiči. Vyjmutí prostředního by tuhost snížilo možná až moc - pokud jsou dva horní listy stejně silné, tak na polovinu, alespoň v oblasti zdvihu než dosedne na spodní list.
L + Z + (D+A+H 2004-2009);
TEC 510TR Siena, Citroen C4GP 1,6HDi
-----------------------------------
Ze země nic nespadne.
mafi8Člen Přidáno
před 6 letTa polovina by možná nebyla na závadu, máme tam vzduchové měchy, které by právě teď mohly dosáhnout své účinnosti?
rodinny_typČlen Přidáno
před 6 letS měchy možná jo.
Obecně se pohodlné pružení navrhuje tak, aby se na něm vůz houpal (samozřejmě než ho ustálí tlumiče) s frekvencí 1-1,3Hz, jako při svižné lidské chůzi.
Situace se dá orientačně ověřit tak, že u stojícího vozu metrem změřím, třeba na lemu blatníku, pokles karoserie po nějakém zatížení nad nápravou, zprůměruju levou a pravou stranu a dosadím do vzorce pro kmitání. Naženu do auta dozadu a do kufru rodinku i psa, při malém zatížení je měření nepřesné kvůli tření v tlumičích a zavěšení, kontroluju znovu po odlehčení.
Pokud máš zatížení zadní nápravy 1700kg, je žádoucí tuhost, resp. poddajnost okolo 9-11mm na každých 100 kg zátěže na nápravu. Pokud je to výrazně míň, bude to uskákané.
L + Z + (D+A+H 2004-2009);
TEC 510TR Siena, Citroen C4GP 1,6HDi
-----------------------------------
Ze země nic nespadne.
mafi8Člen Přidáno
před 6 letTak po chirurgickém zásahu na podvozku a několika stech ujetých testovacích kilometrech se chci podělit o postřehy, kdyby někdy někdo přemýšlel nad podobnou úpravou. (sundání jednoho ze dvou listových per z každé strany zadní nápravy)
Tedy hned na začátek je třeba říct, že to stojí za to. Měchy konečně plní svou funkci, auto v zadní části kleslo cca o 5 cm, proto se už nedrží tolik vody za alkovnou a celkově je jízda houpavější, klidnější a díky absenci tvrdších nárazů i tišší. Nábytek a celá nástavba očividně tolik netrpí nárazy, i to dokonce už zvenku nevypadá jako nakopnutá koza a celek působí mohutněji. Měchy konečně můžeme foukat na více než předchozí limitní 1 atm, kdy už podvozek tvrdl až přespříliš.Nyní přes 2 atm je pořád příjemnější než původní setup.
Pokud by do budoucna měl někdo dotazy, klidně se ptejte, rád odpovím.
TivatČlen Přidáno
před 6 letNa letos zakoupené Adrii Twin řeším něco podobného. Při přejíždění jakékoliv větší nerovnosti se na předním kolech ozve šílená rána natvrdo, jako kdyby vůbec netlumila. Nejhorší jsou hrany mostů... Přitom po rovné silnici auto jede pěkně stabilně. Podle rad tady jsem pochopil, že je třeba tvrdost ubírat.
Musím se podívat, jak to zespoda je něco s tím zkusit. Jakoukoliv další zkušenost či radu uvítám.
mafi8Člen Přidáno
před 6 letTak s přední nápravou zkušenost nemám, ale tuším, že už se někde řešila výměna pružin, kdy se krom změkčení auto prý i vepředu přizvedlo.