starletČlen Přidáno
před 6 letZdravím všechny, chtěl bych se zeptat, kolik je utahovací moment na náboji karavanu (přívěsu) nápravy AL-KO do 1000kg?
Myslím matice, která drží buben s ložiskem.
Bylo mi doporučeno, přiměřeně.
Děkuji
Luboš.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letNa rady typu "přiměřeně" vůbec nereaguj.
To je naprosto pregnantní kreténismus.
Kuželíky mají předepsáno 300 Nm !!!! V návodu od výrobce !!!! I na internetu se to dočteš !!!!
To je na metrovou tyč !!!
Chytil bych toho zdebilnělýho kravaťáka (co to napsal) za držku a fláknul s ním o zem.
Vytečou ti ložiska a utaviš plastový krytky kol.
¨
My utahujeme dvouřadý kuličky na 170Nm. Kuželíky na pevno a pak 1/8 otáčky povolit. Ložisko musí jít volně !!!
Soráč, muselo to ze mě ven,....
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letprůměr čepu 30mm ?
Pokud by 170Nm bylo až moc (malej čep u slabejch náprav), jdi klidně na 150-160Nm, a matici pojisti Loctitem (modrý, střední pevnost ) hlavně pokud není jištění tvarovou podložkou
OMG, já se tý poradny do smrti nezbavím :v
Luboši, mám u tebe malý bezvýznamný plus,....
pachtaČlen Přidáno
před 6 letZa dávných dob kdy jsme se nedostali k nářadí jako je momentový klíč jsme používali golu,metrovou tyč a obyčejný micíř nasadíli golu na ní tyč nakonec tyče mincíř a přes něj utahovali šrouby mincíř nám ukázal utahovací moment v kg. Nic přesnýho,ale funkční na utažení náboje na kolo dostačující.Dotahovali jsme tak šrouby na klikovce,ojnicích a hlavy na motoru.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letLuboši obávám se že bubny (s brekem) koupíš.
Točí to automat "na jedno upnutí" a ty skutečně nikdy tu ovalitu přesně nestočíš. Vždycky to bude házet.
Jsou to brzdy, takže zaplať a jezdi. Bezpečně. Bohužel naše prdel má větší cenu než pár tisíc (tedy aspoň mojí si cením na víc).
Ty ložiska utáhni na 170Nm a zalep matice. Nezapomeň před lepením pečlivě odmastit závit. Výbornej je starej zubní kartáček.
Prostě pro životy a zdraví naše a našich posádek nemůžeme dělat kompromisy. A na brzdách bych do toho nešel určitě.
Pachta: :_ Pavle, my jsme si taky pomáhali všelijak, ale proč to řešit takhle svízelně, když momenťáka má každá dílna? My taky máme momenťáky a od doby co je máme - už nikdo "na cit" neutahuje. Dokonce nám nedávno jeden odešel, tak jsem promptně objednal novej (:o 5000) a bylo.
Navíc: Luboš nikdy momenťákem nedělal. Proč by se to měl učit teď a tady:? Pro jednou? Já osobně bych zapůjčil momenťáka a v klidu utáhnul.
Pro ty "spořivý": Jistěže ta cena je hrozná. Ale je to profi momenťák. Ne jebka čínská, laciná.
BeranČlen Přidáno
před 6 letJedno ze základních pravidel,které mi pan mistr někdy v roce 1960 vtloukl do hlavy--Pamatuj si chlapče,že auto jet může,ale brzdit MUSÍ!!!:_
pachtaČlen Přidáno
před 6 letPro Karla. Když se mi objeví človíček u dveří dílny s prosbou jestli bych mu nepůjčil momenťák a s dotazem nakolik se ta matka utahuje tak odpovím přivezte to já vám to udělám to je jedna z možností, nebo je mi líto.Myslím,že v této situlaci je zrovna Luboš.Proto ta svízelná rada.Buben jde stočit bez ovality ale nové obložení nebude sedět ve stočeném bubnu po celé ploše a to je ten problém proč se nedoporučuje stáčet bubny obložení dosedá asi 1/3 účinné plochy a než se obložení sjede tak aby sedělo tak jsou to stovky a stovky kilometrů.
Měli jsme na dílně přípravek i na stáčení paken s novým obložením a sedělo to jako nočník na prdel . Po privatizaci jsem to dělal už ručně
pilovými plátky a smirkem dle otisku je to časově náročné a pracné než si to sedlo na větší plochu bubnu.
Momenták se nepůjčuje málo kdy se vrátí zpět k majiteli a v pořádku.
jarous350Člen Přidáno
před 6 letNa domácí práce stačí momenťák do tisícovky, klidně i ten z Lidlu za půlku. Furt je to lepší než nic. Já mám dva - dle rozsahu pro malé a větší momenty. A sami vidíte, že superpřesnost není až tak potřeba. I když bude chyba 20%, tak je to furt lepší než odhad "na cit". To je až neuvěřitelný, jak některý odborníci dokážou dotáhnout svíčky nebo kola.
CHATEAU LA CAR 380
r.v. 1988 :^
BeranČlen Přidáno
před 6 letAhoj,jen jenom ještě jednu poznámku.Na většině brzdových bubnů a kotoučů je vyražena hodnota minimální tloušťky u kotoučů a maximálního vnitřního průměru u bubnů.Jestliže tam není,je uvedena v katalogu.Pokud se z jakéhokoliv důvodu musí stáčet,dojde v devadesáti procentech případů k tomu,že se dostanete nad povolenou hranici.:_
Karel ProkopČlen Přidáno
před 6 letLuboš: mám u tebe malý, naprosto bezvýznamný ;) plus.
Pánové, :) nedá mi to:
Luboš se ptal na utahovací moment.
Ne, že nemá momenťák, nebo že chce stáčet bubny.
Možná měl napsat, že momenťák má, a že s ním umí zacházet.
To pravda, nenapsal.
Přišlo mu to logický.
Na druhou stranu - ve světle většiny jinejch (více či méně diletantskejch dotazů) jsou Vaše reakce celkem logický.
Všichni puzeni touhou pomoci - psali příspěvky.
Ale pánové: kolik z Vás skutečně odpovědělo na technický dotaz technickou odpovědí ?
Toto prosím neberte jako rýpání = jen jako zamyšlení nad diskuzí: plodnou i se snahou pomoci.
Výsledek skončil tak, že mi Luboš volal a vysvětlil svoje pohnutky.
Po x dnech úsilí dal do kupy ložiska.
My na to máme cca 20 minut, ale to je O.K. Kdybych nechtěl, neodpovím.
To jen pro informaci.
Prostě se pořád učíme. I komunikaci navzájem.
Třeba nám to pomůže se posunout dál v technických diskuzích.
Aby ta diskuze byla věcná, plná faktů a čísel.
Všem hezkej den vinšuje Karel
GardaČlen Přidáno
před 6 letSkusim jednu technickou a opravdu nechci do nikoho rejpat. Ze vzorce pro treni vzdy vypadne plocha.
Tedy neni rozhodne jakou plochu celist ma. To ma vliv na opotrebeni a podobne. Cimz nerikam stacejte bubny.
Kdo neveri mrknete do Wikipedie heslo Tření
Nedari se mi vlozit odkaz protoze je v nem diakritika.
Miloš
Upravil Garda dne 02.05.2018 18:36,
před 6 let