DavidFČlen Přidáno
před 6 letAhoj, chystám se nainstalovat mover+baterii a chci mít možnost baterii odpojit od 12V okruhu karavanu a zachovat přepínání CAR/VAN jako umí např. tenhle panel
https://www.svetk...panel-kt-9 - ten mi přijde "slabý" a navíc nepotřebuju voltmetr a zapínání boileru. Jde mi jen o přepínač s mezipolohou.
V karavanu mám zatím jen klasicky osvětlení a čerpadlo na vodu, možná bude TV + nějaký ten menší spotřebič ale rád bych to dimenzoval na větší proud, nemám rád když je něco na hraně.
Dopručíte nějaké robustnější osvědčené řešení ? (proud papírově min 30-50A) ??
Co si myslíte o použití nějakého relé pro spínání baterií ? Relé by se dalo elegantně ovládat odjinud.
Burstner Premio 495TK DoDo(2016) + Ford Tourneo Custom 2018 L1 96kW
DavidFČlen Přidáno
před 6 letBurstner Premio 495TK DoDo(2016) + Ford Tourneo Custom 2018 L1 96kW
Joe KingČlen Přidáno
před 6 letChystám se na podobný setup jako původní tazatel. Hrozí nějaký průšvih při současném zapojení obou baterií? všechny ty odpojovače mají i polohu "both/1+2", nemůže elektroinstalaci tažného auta vadit, že půjde proud i z druhé strany?
A jak to celé může případně ještě ohrozit nabíječka připojená na trakční baterii?
DavidFČlen Přidáno
před 6 letTo spojení nedává moc smysl ale nevadí to, při spojení baterií se bude při běžícím motoru lehce dobíjet akumulátor v karavanu - bez boosteru to nemá moc význam.
Pokud je vypnutý motor, napětí budou blízko sebe tak poteče nepatrný vyrovnávací proud od většího napětí k menšímu.
Největší riziko je asi to že pokud bude jeden akumulátor vadný, může vybít ten druhý.
Nabíječka by neměla vadit - snad jen inteligentní může být lehce zmatená :-)
Já jsem nakonec jsem použil tenhle přepínač
https://www.aliex...4c4dyM03r3
Automatické sloučení 16.07.2018 22:33:
ještě k tomu přepínači, tu polohu pro napájení z auta tam mám víceméně jen pro jistou - kdyby byl akumulátor v karavanu vybitý nebo demontovaný,
Používám to hlavně jako hlavní vypínač - OFF a Battery1 (karavan)
Burstner Premio 495TK DoDo(2016) + Ford Tourneo Custom 2018 L1 96kW
Upravil DavidF dne 16.07.2018 22:33,
před 6 letJoe KingČlen Přidáno
před 6 letPředpokládám úplně stejné využítí přepínače - běžně bude nastaveno na baterii v karavanu nebo vypnuto. Že to spojení nedává smysl je mi jasné, ale pozice je tam - šlo mi hlavně o to, jestli se nebudu muset bát, že to na ni nekdo omylem přepne (třeba jen na chvíli při přepínání baterek)
Joe KingČlen Přidáno
před 6 letMover už mám nainstalovaný, tam je tenhle běžný odpojovač - do toho se nechystám šahat.
Plán je vyvést druhý kabel zase přímo z kontaktů baterie a napojit na Miko MK 120 (pokud tomu rozumím správně tak to je to relé, ne?), které už v karavanu je - na 12V vstup (eingang) je nyní připojena zásuvka z auta. Před to Miko chci tedy předřadit ten druhý přepínač, který bude volit mezi baterii karavanu a zasuvkou(baterii) auta.
No,tak před ten vstup dej relátko.To ti tam pustí buď proud z karavanu,nebo z auta.A je to.30 vstup na zdroj(Miko) ,87a aku karavan,87aku auto+propojit s 86,85 na -
DavidFČlen Přidáno
před 6 letano, to je taky dobré a elegantní řešení , jenže pokud chci úplně vše odpojit tak bych stejně musel k relé nějaký vypínač/přepínač použít.
Citovat
teun napsal:
No,tak před ten vstup dej relátko.To ti tam pustí buď proud z karavanu,nebo z auta.A je to.30 vstup na zdroj(Miko) ,87a aku karavan,87aku auto+propojit s 86,85 na -
Burstner Premio 495TK DoDo(2016) + Ford Tourneo Custom 2018 L1 96kW
Joe KingČlen Přidáno
před 6 letDík za přesný popis zapojení - akorát jsem se chtěl zeptat, jak moc vadí to trvale připojené relé? Má cenu řešit jeho odběr oproti vypínači? (např. když je karavan odstavený mezi výjezdy)
Nevadí to.Přívod + od Aku bude mít pojistku.Tak jí vytáhneš.
Joe KingČlen Přidáno
před 6 letJeště něco kromě té pojistky na tom kabelu bude? "-" přívody z obou baterek se tedy setkávaji přímo na tom Miku (a jsou napojené na pin 85 na tom relé)? Kabel plánuji 2x6mm - bohužel se baterka nevešla do skřínky pod rozvaděč, tak budu muset dát cca. 5m kabelu
DavidFČlen Přidáno
před 6 letto s tím relé můžeš zapojit viz. první schéma, jen by mi vadilo že tam není vypínač
Automatické sloučení 19.07.2018 23:01:
já kdybych to dělal pomocí relé tak bych to udělal např. jako druhé schéma, jedno relé přepíná oba přívody a druhé je vypínač - malý vypínač už může být prakticky kdekoliv a ne u baterie apod.
Burstner Premio 495TK DoDo(2016) + Ford Tourneo Custom 2018 L1 96kW
Upravil DavidF dne 19.07.2018 23:01,
před 6 let
DavidF Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
Joe KingČlen Přidáno
před 6 letDíky Teunovi i Davidovi, zatím jsem zapojil první variantu. Úspěch pouze částečný. Zapojení relátka proběhlo v pohodě. Nicméně jsem zjistil, že z toho 12V rozvodu se mi nějaký proud na ten původní přívod Mika vrací. Takže i když karavan není připojený k autu, tak pokud ho připojím na 220 nebo tu trakční baterii, tak je na tom původním kabelu napětí - tudíž sepne relátko a Miko hned houká (asi že má pocit že je slabá baterie)
Když karavan připojím za auto, tak Miko nehouká a proud jde z auta. Pokud rozpojím původní přivod tak se relé na karavanou baterku taky přepíná.
Zatím jsem nechal ten původní přívod rozpojený pojistkou.
Automatické sloučení 21.07.2018 10:47:
Takže varianta č.1 již plně funkční - problém byl v dobastleném připojení elektriky k zapalovaní plynu na ledničce. Někdo vyvedl alternativně přívod ještě z Mika, ale neodpojil na svorkovnici ledničky propojení s původním přívodem.
Upravil Joe King dne 21.07.2018 10:47,
před 6 let