TraperČlen Přidáno
před 6 letZatím se to tady ještě neobjevilo. Tak dávám nové vlákno. Nové vozy jezdí mimo nafty i na močovinu. To už se ví. Ale zatím jsem neviděl moc diskuzí na téma rekuperace. Začnu svým Oplem. Nové auto. Doplněn GPS tracker pro hlášení polohy. Po relativně nedlouhé době chci vyjet, neotevřel mi ani dveře. Na baterce 11,4V. Stará Oktávka by chytla, nový moderní chytrý vůz ne. Dobře. Nasazuji chytrou nabíječku na chytrou baterii AGM. Ovšem nabíječka odmítá a hlásí chybu. Kamarád radí, automatickou nabíječku strčit pod ponk a vytáhnou starou rezavou a jednoduchou. Jenže, kdoví kde ji mám. Nicméně pokusně nechávám zapojenou chytrou, i s chybou, a jdu pryč. Po pár hodinách kontrola. Nabíječka vesele nabíjí 10A. To stačí. Asi po týdnu měřím znovu, zase jen něco málo přes 12V. Znovu chytrou nabíječku a dobíjím. Po konzultaci s expertem přes alarmy, přenastavení parametrů. Poté už situace lepší. Pro kontrolu jsem si pořídil voltmetr do autozásuvky. Baterka už celkem drží, vyjíždím do krajského města a vyřizuji několik věcí. Při jízdách občas mrknu na voltmetr. Až při zpáteční cestě koukám a napětí běhá od 15,1V dolů ke 12,00 V!
Vysvětlení. Některá nová auta už jsou tzv. mikrohybridní. Tudíž podle čerpání výkonu z motoru funguje alternátor jako elektromotor a pomáhá motoru ke snížení spotřeby nafty (údajně je alternátor řízen pomocí komunikační sběrnice LIN). Jó, samej počítač. V chytrém autě není jen jeden. Proto v určitých okamžicích jen 12V. Při stání vozidla složitější elektroniky + přidané (centrály,alarmy...), žerou víc a víc, i když spí.
Výsledek. Dojel jsem domů a lepším měřákem jsem naměřil po zaparkování 12,4V. Podotýkám, že jsem vyjížděl s 12,8V.
Co tedy dělat? V případě mrazů -15 až 20°C se baterka téměř nedá nenabit. Pokud často nejezdím, nechat ten "elektromobil" stále na žehlící nabíječce? Nebo jak často ji nabíjet? Psal jsem o dodávce. Nebude to podobné i u nových obytek? Co když se přes zimu odstaví?
TraperČlen Přidáno
před 6 letV tom problém není. Dělal to odborník, co to běžně dělá. Zatím jsme se kvůli záruce dohodli na částečném zapojení, aby to nebylo poznat. Už to normálně funguje a nijak extrémě to el.nežere. Ale při tom zůstatku, který v baterce zůstane po návratu z jízdy není záruka, za jak dlouho půjde auto znovu nastartovat. Po záruce už má vytipovanou jakousi sběrnici přes kterou to půjde, takže nejde o ten alarm, ale o nový systém minihybridu. Nebo jinak, podle charakteru provozu po návratu z jízdy, bude baterka v různém stupni nabití, ale určitě nikdy ne plně nabitá, jak to bylo u dřívějších aut. Za větších mrazů by mohl být problém. Písemně se to složitě vysvětluje.
Já jsem jen chtěl upozornit na to, že současné novinky vyžadují s autem časté ježdění. Pokud by to takhle fungovalo u obytňáků, pak by byl problém s odstavením vozidla třeba jen na dva-tři týdny, neboť i na takovéto podobné, ne dlouhé, přerušení cest by se muselo připojovat na nabíječku.
sipadanČlen Přidáno
před 6 letSoučástí novodobých systémů je regenerativní dobíjení v rozsahu cca. 12,8 - 15,3 V.
Díky němu má řídící jednotka větší rozsah možností jak obhospodařovat akumulátor než měla dříve bez LIN.
Algoritmus dobíjení by měl být spočítán jak na mrazy, tak v opačném případě i na omezení přebíjení a i na regeneraci akumulátoru.
Kolísání nabíjecího proudu bylo ještě do nedávna komplikací pro účely dobíjení dalších akumulátorů (obytky), ale i to už je vyřešeno.
Pokud nemáš závadu na systému, mělo by vše fungovat i za velkých mrazů.
Mě se naopak zdá, že to mají fakt vymakané a opomenu-li počáteční komplikace s mým plánem elektroinstalace, kterou jsem musel nakonec konzultovat až s elektrospecialistou automobilky, tak jsem spokojen.
Startuji na poprvé jak v mrazech pod - 20 C, tak i když auto stojí i několik měsíců - problém opravdu není.
Nevidím tedy příliš velký rozdíl oproti starším konstrukcím co se stání a následného startování vozidla týče, ale pozor, zde je to důležité ALE, bylo mi zakázáno COKOLIV napojit na startovací akumulátor, což jsem tedy ač nerad dodržel (jedná se o vůz se startovacím akumulátorem - vyhrazen POUZE NA STARTOVÁNÍ a palubním akumulátorem z výroby - sem je napojena komplet původní elektroinstalace vozu, já přidával třetí kempařský palubní).
V mém případě tedy na nabíječku pravidelně připojuji pouze svoji gelovou palubní baterii a systém vozu ponechávám žít zcela autonomně.
Zatím vše zcela v pořádku .....
P.S.
Co se týče vozidel z prvovýroby vyrobených k přestavbě na obytné auto, tak tam alespoň v době co jsem toto řešil já (u mé automobilky) bylo zajištěno konstantní dobíjení 14,4 V - tedy s vyřazeným regenerativním procesem a tím pádem bez komplikací výše.
TraperČlen Přidáno
před 6 letAhoj Sipadane.
Zatím problém nemám. To se uvidí až časem. Na všechny novinky si člověk musí zvyknout a naučit se s nimi žít.
Dá se někde sehnat schema Oplu Vivaro? Nebo jak jsi psal, přestavbářskou příručku? Výrobci to drží pod pokličkou. Já do toho samozřejmě vrtat nebudu. Trošku něco málo o elektrice vím, a tak si dám pozor. U těch nových vozů je to o něčem úplně jiném, než klasiky.
TraperČlen Přidáno
před 6 letSipadane, děkuji moc. Zatím jsem na tom strávil celé odpoledne, taky díky tomu, že angličtina je pro mně stejná, jako čínština. No nadneseně. Každopádně je to skvělá věc. Jen bude vyžadovat fůru času. Aspoň vím, co tam je. Na př.jsem čuměl, kolik to má trubek na naftu. A v elektrice je tam několik komputerů. Pojistkových skříněk asi pět, různě umístěných.
Na to, abych psal česky výrobci třeba o schema, nemám. V tom cos mi poslal, je jen blokové schema. Kdybych po nich chtěl komplet detailní zapojení, tak by mně určitě kopli do spodní části zad.
Minule jsem se chtěl zeptat ještě co na těch, konkrétně 15,6V v mém případě budou říkat 12V žárovky. Ale autožárovky jsou asi dimenzované i na 14V, nehledě na to, že žárovkový obvod pravděpodobně oddělen od nabíjecího.
Jo a ještě teoreticky, kdybych bydlel nahoře na Sněžce, tak dojedu s vybitou baterkou, protože bude do kopce pomáhat motoru. Tedy zase nadneseně.
Ještě jednou dík a pěkné Vánoce.