KubrticeČlen Přidáno
před 6 letAhoj,
chceme koupit Globe-Traveller Voyager XS. V základní nabídce je Truma combi 4 gas. Prodejce nabízí (samozřejmě za slušný příplatek) Truma combi 6 diesel. Má cenu si připlácet za ten novější a údajně lepší?
Díky Martina
Jedná se o silnější verzi 6kw na naftu. Silnější pro tuto velikost auta netřeba (máme vysoké vestavby 6m - Knaus Boxstar Solution), nafta může být výhoda, natankuješ kdekoliv a odpadne místo na plyn.bomby. Ale zase je Truma náchylná na kvalitu nafty a zanášení.
Řešením by mohlo být ponechat plyn a místo plyn.bomby pořídit, třeba do budoucna, alugas nádrž a tankovat LPG skoro kdekoliv. Třeba zjistíš, že vůbec není potřeba a vystačíte si s klasickými plyn.bombami.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
Upravil Jakub Satek dne 19.11.2017 19:55,
před 6 letHrochČlen Přidáno
před 6 letU naftového provedení pak ještě počítej s vyšší spotřebou elektřiny, jelikož musíš navíc živit čerpadlo a žhavení.
KubrticeČlen Přidáno
před 6 letDíky za podnětné informace. Jednoduše potřebuji co nejvíce bezúdržbové auto. Manžel je po vážném úrazu hlavy, takže mi s obsluhou moc nepomůže. Takže kdyby bylo LPG, bylo by super, ale tahat se s lahvemi se mi moc nechce. Asi bude stačit lahev na vaření.
Jak je to s porovnáním spotřeby v přepočtu na peníze? Zatím počítám spíše s provozem mimo zimu.
Díky
PetrDubiČlen Přidáno
před 6 letAhoj Martino,
ono i dost záleží, kam budete jezdit (do kempů nebo i na divoko), jestli si budete v kempu platit elektriku a podobně. Potom totiž kromě plynu na vaření budeš taky nejspíš potřebovat plyn na lednici (pokud nebudeš jenom v kempu a tam připojená na elektriku - prodraží se zase ten pobyt), takže ta spotřeba bude větší, než jenom na vaření (pokud nebudete mít kompresorovou lednici).
Hlavně taky záleží, jestli v tom příplatku za naftové topení je minimálně dvojnásobná velikost nástavbového akumulátoru. Pokud ti tam nechají normální velikost, tak budeš mít akumulátor na jaře nebo na podzim tak maximálně na víkend a to budeš muset s elektrikou ještě dost šetřit nebo být připojená v kempu na 230V (a to se ti dost prodraží provoz).
Já osobně bych se spíš přikláněl (pokud to chceš co nejvíc bezúdržbové) k té nádrži na plyn nebo plnícím lahvím alugas s plněním zvenku. Potom stačí přijet kdekoliv, kde mají LPG pro auta nebo plní lahve a tam natankovat. Do nádrže se většinou vejde i víc plynu než do lahví a nemusíš ani přepojovat lahve nebo kupovat automatické přepínání. Jediný problém s plněním je Itálie (zákonná úprava) a v severských zemích není většinou tak hustá síť plnících stanic, tak je potom potřeba s tím počítat. Na druhou stranu s nádrží na 30-40 litrů LPG by neměl být přes léto problém měsíc v Norsku na jedno naplnění.
Pokud ale chcete jezdit do míst, kde je problém sehnat LPG (například plno zemí mimo evropu), tak může být výhodnější to naftové topení. Jenom je potřeba počítat s vysokou spotřebou elektřiny, když běží topení. Potom je i důležité mít nějaký další zdroj elektřiny - například solární panely (které se hodí vždycky).
Petr
ZdeneksedČlen Přidáno
před 6 letOsobně mám topení Truma combi D6 4 roky. Jezdíme i v mrazech. Cca 180 nocí/rok. Je třeba si stanovit kam hodláte s obytkou jezdit. Pokud u nás, pak určitě není problém plynové topení, samozřejmě za určitých nevýhod (váha a objem, vlastní výměna apod.) Pokud do zahraničí, je to spíše problém, ale s tím nemám vlastní zkušenost, jen slyším nářky kolegů. Je třeba také vzít v potaz celou sestavu v autě. My například máme k naftovému topení pouze el. kompresorovou lednici a plyn používáme jen z 2 kg lahve na vaření. Takto jezdíme i na dvouměsíční zahraniční cesty se spotřebou cca 6kg plynu (3 lahve, není nutnost shánět venku plyn) celkem. Z 95% jsme pouze na divoko bez kempů. Samozřejmě je sestava podporována soláry 240W. Z vlastní zkušenosti bych určitě rád vyvrátil mýty, že naftové topení má vysokou spotřebu elektřiny. U této Trumy to rozhodně není pravda. Spotřebu která je na panelu viditelná má pouze kompresorová lednice. Pokud mám lednici vypnutou tak není odběr na panelu znát ani po několikadenním provozu na horách, při zatažené obloze, kdy solár nedává téměř nic.
A za druhé toto topení není hlučné. Pokud není zrovna na začátku v náběhu, tak je slyšitelné pouze pokud je v autě absolutní ticho což při normálním pobytu v autě vůbec nevnímáme. Také není problémem jeho činnost při spánku. Určitě neruší. Co se týče zanášení topení nevhodnou naftou, tak u nás tankuji pouze naftu bez biosložky a v zahraničí vždy přidávám aditiva.
Máme Knaus Boxstar Solution na Ducatu L3H3, tj. velikost aut odpovídající Voyageru XS. Plynová Truma Combi 4, kompresorová lednice, plynový vařič, solár 150Wp, baterie 100Ah.
Za cca 180dnů (něco přes 50000km) spotřebováno necelých 5ks 10kg láhví (čistý propan).
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
Je to nájezd na dvou autech co máme v půjčovně. Našli se i takoví kteří měli průměr na den přes 500km.
Příspěvek jsem uváděl pro predstavu spotřeby plynu.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
KubrticeČlen Přidáno
před 6 letDÍKY MOC za cenné informace.
Uvidíme, na čem se domluvíme.
Už se těším, že snad v létě vyjedeme a budeme vám moct poděkovat a povyprávět osobně, jak to dopadlo.
Martina