Ahojte,
tohle téma je doopravdy horké. Úplně souhlasím s tím, že první a hrozně důležitý krok je si doopravdy zodpovědně rozmyslet, co od toho chci. Obávám se, že takové rozhodnutí v úrovních teorií ale nemá váhu. Já na obytňák myslel 5 let, tři roky jsem si byl jist, že to bude polointegrál a dodneška jsem přesvědčen, že nejútulnější jsou alkovny. A jezdíme ve vestavbě, která nota béne přišla na peníze jako za nějaký ten zmíněný polointegrál.... Ale nám to nakonec prostě jinak nevycházelo a považuji to i dnes, po cca 20000 km a takřka roce používání (tedy testu ve všech ročních obdobích) za nejlepší variantu. Nechci psát o tom, co nás k rozhodnutí vedlo, z toho už jsem se tu dostatečně "vykecal" viz.:
http://www.carava...cle_id=220
Možná bude dobré pro ostatní, když napíšu to, co z těch předpokladů se nám potvrdilo-
-výhody v nenápadnosti, obratnosti, spotřebě a malých rozměrech při placení trajektu (samo,ne u dodávek L4) - toto je skutečně velmi důležité
-při dobré přípravě je člověk doopravdy vděčný za skutečnost, že to má podle sebe - myslím půdorys - a proto bych nechtěl sériovku, tato řešení ve vestavbách na nás působí totiž fakt sklíčeně, to už by byl lepší ten polointegrál :-)
-součástí přípravy by měla být již jinými zmíněná rozvaha, v jakém počtu a s kým (rodina či "jen" známí) budem cestovat, ve vestavbě by měli především jezdit lidé "velmi si blízcí", pak mohou být v případě potřeby klidně i 3 až 4
- ve 4 ale doopravdy jen přejezdy a noclehy v rámci přejezdů, ve 3 však úplně v pohodě i v zimě na lyže
- potřeba užívat si i v zimě je věc, která má obrovský vliv na celkovou cenu - ale je možné nechat to 5 měsíců stát ;-) ?
- do vestavby asi nikdy nepozvu nějakou početnější návštěvu na popití apod., víc jak 5 lidí na pokec u sklenky se tam jednoduše nevejde, takže - v létě před autem, v zimě separé uvnitř
- s tím souvisí velké boční dveře - je třeba řešit hlučnost, únik tepla a mrholení dovnitř (vše lze), na druhou stranu velký otvor v létě je bezva věc a markýzu stejně vozí každý... a tady platí, že auto, byť obytné, slouží jako servisní zázemí, abych si užíval cíle cesty, či možnosti se pohybovat, ne abych v něm opravdu žil
- pro vzrostlé jedince rozměrů jeden Habásek a více je dilema se spaním, předělávka příčného spaní na podélné boří šance na kraťasa, podle mne to ani L3 nezvládá, já mám však 186 cm a nad spaním vůbec nepřemýšlím, a to nespávám dole, ale nahoře, kde je to užší - je pravda, že však využívám prostor, jež nabízejí boční okénka
- velký vliv na pohodlí při spaní ale mají i skříňky pod stropem - jejich hloubka a výška, na to asi pozor, my to máme přesně na hraně, nic jiného nezbylo, na skříň místo nebylo, ale ani v zimě nám místo nechybí, jde to (jako zimní sušárna nefunguje koupelka, jak jsme spekulovali při tvoření, ale garáž pod postelí s rozumně umístěným výduchem tepla)
-protože je to pořád o prostoru, jsme přesvědčeni, že velká úspora je nemít plyn, vše honit naftou, topení i vařič, lednice je kompresorová a zaplať pánbůh, provozem také potvrzeno, dává prostě co nastavím, ne nějaké rozdíly
- ale tohle vše žere proud (kromě zase peněz, že ano), takže nějaké 80Ah aku ani omylem, 2krát 85 a je to taktak, tím pádem solár na draka, rozhodně centrála, ale kvůli místu, komfortu a jistotě Honda 1kW, tedy zase peníze, ne však více než solár čí EFOY
-samovýroba nebo profíci? - po roce provozu je mi jasné, že kdybych to řešil svépomocí, musel bych se jít asi zastřelit, v životě bych to ve všem nedotáhl tak, jak jsem mohl za svoje peníze nutit dodavatele, takže bych nakonec ze zoufalství sekal jeden kompromis za druhým, to za A, za B,když vidím, co vše to při provozu musí přežít, ani náhodou bych nedocílil takový výsledek, jako firma, která to dělala, za C - estetické provedení podle nás jednoznačně převyšuje "rychlovky" mnoha (samozřejmě ne všech) sériovek, které jsem prolezl na veletrzích - tedy těch, které by mi svým pořízením nabídly výrazně nižší cenu = jsem rád, že jsem kvůli ušetřeným 250000 nesestřelil investici v beztak minimální hodnotě 1000000, auto bylo totiž nové...
- možná to nejdůležitější - nikdy bych to rozhodnutí neudělal, nikdy bych nevěděl jak a nikdy bych nebyl tak klidný, že i když je to balík, tak se "nesekneme", kdybychom si tu vestavbu nejdřív nepůjčili a nevyzkoušeli a přínos byly poznatky positivní a také samozřejmě negativní....
Výstup je tedy ano, vestavba je fajn i za cenu jasných ústupků proti elegánům hotovkám, přínos určitě není v úspoře peněz, to hlavní je, že ty skutečně nemalé peníze jsou každou korunou utracené podle naší vůle, paradoxně mi však přijde těžké dát nějakou zásadní radu právě proto, že hlavní plus je v tom, že to každý může namyslet doopravdy hlavně podle sebe. Ale na druhou stranu tady obzvlášť platí - co sis navařil, to si sněz, člověk pak nesmí dopadnout tak, že by potom stejně šilhal po nějakém Pilotu, Hymeru, Adrii atd, to by bylo lepší se na to rovnou vykašlat a brát radši továrnu i třeba z druhé ruky ....
tak, a safra konec, jsem zvědavý, jestli to někdo dočte.....
Dobrou noc a snad jsem aspoň někomu aspoň trochu posloužil. Radek.